I 2014 mottok Kunnskapsdepartementet to rapporter som vurderte matematikkfaget i norsk skole; rapporten Matematikk i norsk skole – anno 2014 fra en arbeidsgruppe nedsatt av Utdanningsdirektoratet og rapporten REALFAG fra en ekspertgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet. I følge gruppene gir dagens innretning av matematikkfaget i videregående opplæring utfordringer knyttet til blant annet elevenes valg av fag, overlapping i innhold mellom fagene, progresjon, nivåinndeling, føring av vitnemål og sammenlignbarhet med matematikkfaget i andre land.
Begge gruppene anbefaler i lys av dette en forenkling av fagtilbudet i matematikk i videregående opplæring.
I 2015 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet (6-2015) å vurdere en ny struktur med færre fag og tydeligere progresjon i matematikk i de studieforberedende utdanningsprogrammene. En arbeidsgruppe ble nedsatt for å utrede en slik struktur i matematikk. Denne arbeidsgruppen skrev blant annet følgende:
«Vi vil støtte en endring i tilbudsstrukturen. For arbeidsgruppen synes ulempene å veie tyngre enn fordelene med dagens system. Det er kronglete og uoversiktlig, og etter snart ti år med [dagens struktur] ser vi en del utilsiktede utfordringer».
Blant utfordringene de lister opp er blant annet: For mange valg, mange taktiske valgmuligheter, utfordrende å kommunisere strukturen, faglig overlapp, manglende progresjon, mange ulike veier for å oppnå fagkravet i matematikk for å oppnå generell studiekompetanse og manglende motivasjon.
Arbeidsgruppen skriver videre at i en eventuell endring må det legges vekt på å forenkle strukturen. De foreslår også en at den nye strukturen bør være basert på nivå og med muligheter for tempodifferensiering.