Avsender
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
Frist for uttalelse
1. desember 2023
Publisert dato
31. august 2023

Læreplan i grunnmodul - forberedende opplæring for voksne

Om faget

Fagets relevans og sentrale verdier

Grunnmodulen er sentral for deltakere som skal både lære seg et nytt språk og tilegne seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter i voksen alder. Grunnmodulen legger et grunnlag for livslang læring og samfunnsdeltakelse i et skriftbasert og digitalisert samfunn og forbereder deltakerne til videre opplæring i fagene i forberedende opplæring for voksne (FOV). Opplæringen skal ta utgangspunkt i deltakernes behov for funksjonelle ferdigheter og være relevant for deltakernes livssituasjon og framtidsplaner.

Grunnmodulen skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Deltakerne inngår i et læringsfellesskap, og sentralt i opplæringen står muntlig kommunikasjon og samhandling, grunnleggende lese- og skriveferdigheter og grunnleggende matematisk forståelse. Opplæringen i grunnmodulen skal ta utgangspunkt i og bidra til at deltakerne får dra veksler på kunnskapene og erfaringene de har fra hverdags- og arbeidslivet. Deltakerne skal erfare at språkkompetansen de har fra før, blir verdsatt, og at de kan bruke de språklige ressursene sine som et verktøy for læring og tenkning, slik at dette blir et grunnlag for videre språklæring og læring av fag.

Kjerneelementer

Muntlig kommunikasjon

Deltakerne skal ta i bruk norsk språk for å uttrykke seg muntlig i relevante dagligdagse og faglige sammenhenger med støtte. Deltakerne skal utvikle uttale, ordforråd og begrepsforståelse, og de skal utvikle strategier for å forstå og kunne bidra til forståelse i kommunikasjon med andre. Muntlig språk og kommunikasjon er både et mål i seg selv, et redskap for læring og et grunnlag for å utvikle lese- og skriveferdigheter. Deltakerne skal kunne delta i muntlig kommunikasjon i et læringsfellesskap, og de skal kunne gi og ta imot konkret informasjon i samhandling med andre i dagliglivet, i arbeidslivet og samfunnslivet. Deltakerne skal også bruke sin flerspråklige kompetanse i kommunikasjon og læring.

Litterasitet

Deltakerne skal utvikle litterasitet for å kunne delta aktivt i relevante praktiske og faglige kontekster tekster inngår. Det innebærer å utforske, forstå og reflektere over sammenhengen mellom talespråket og skriftspråket og bruke dette i møte med tekster. På et grunnleggende nivå handler det om å lære ferdigheter og strategier for å kode og avkode korte og meningsfulle tekster. Utviklingen skal ta utgangspunkt i deltakernes behov, flerspråklige kompetanse, tidligere erfaringer med skrift og muntlige ferdigheter på norsk. De skal bruke og utvikle litterasitet i meningsfulle og autentiske lese- og skriveaktiviteter alene og sammen med andre.

Numerasitet

Deltakerne skal videreutvikle numerasitet til bruk i relevante praktiske og faglige kontekster. De utvikler numerasitet i meningsfulle aktiviteter alene og sammen med andre. Deltakerne skal videreutvikle grunnleggende forståelse av tall, mønstre og sammenhenger i tid og rom, i tillegg til mengde og størrelser, og lære begreper om dette. De skal også erfare hvordan numerasitet er fagovergripende og knyttes til situasjoner og tekster de møter i dagliglivet, opplæringen, samfunnslivet og arbeidslivet. Opplæringen skal ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer og i behovene de de har for funksjonelle ferdigheter i regning, og den skal danne et grunnlag for regning i dagliglivet og den videre opplæringen.

Strategier for læring

Deltakerne skal videreutvikle strategier for læring for å utvikle nye ferdigheter og kunnskaper. Det innebærer også å utvikle nye strategier og ta i bruk norsk i muntlige og skriftlige situasjoner. Deltakerne skal etablere rutiner for læring i opplæring, delta i et læringsfellesskap og reflektere over egen læring. Deltakerne skal kunne støtte seg på omgivelsene, på språkferdigheter de har fra før, på digital teknologi og på mennesker de har rundt seg. De skal også kunne anvende strategier for læring i ulike sammenhenger og situasjoner i og utenfor opplæringen.

Praktisk utforsking

Deltakerne skal lære i meningsfulle kontekster og i ulike læringssituasjoner, der kunnskap utvikles fra praktiske erfaringer til en mer teoretisk og generell kunnskap og omvendt. Deltakerne skal utvikle forståelse, kunne ta stilling til informasjon og arbeide med faglig innhold på en konkret og praktisk måte. Kjerneelementet praktisk utforsking handler om at deltakerne utvikler faglig forståelse gjennom autentiske og praktiske situasjoner som er relevante og bygger på deltakernes erfaringer og ressurser.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I grunnmodulen handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å legge et grunnlag for at deltakerne kan forstå og uttrykke seg for å kunne ivareta egen helse og livssituasjon i Norge. Deltakerne skal oppleve at deres flerspråklige og flerkulturelle bakgrunn er en ressurs. Opplæringen legger et grunnlag for å kunne delta i nye sosiale fellesskap og orientere seg i det norske samfunnet.

Demokrati og medborgerskap

I grunnmodulen handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle grunnleggende ferdigheter for å delta i samfunnet lokalt og i demokratiske prosesser. Det innebærer å uttrykke egne tanker og meninger og å delta i samtaler for å styrke forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver. Deltakerne skal oppleve at erfaringer, ferdigheter, kunnskaper og strategier de har med seg, blir verdsatt og sett på som en ressurs i samfunnet.

Bærekraftig utvikling

I grunnmodulen handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å lære ordforråd og få økt kunnskap om sammenhengen mellom natur, miljø og samfunn knyttet til egne erfaringer fra andre land og fra Norge. Dette legger til rette for mer miljøbevisste valg i egen hverdag.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i grunnmodulen er både et mål i seg selv, et redskap for kommunikasjon og læring og et viktig grunnlag for å lære å lese og skrive. Å ha muntlige ferdigheter i grunnmodulen innebærer å lytte, forstå og kommunisere på en enkel måte i dagliglivet, i opplæringen, i samfunnslivet og i arbeidslivet. Det betyr også å ha forståelig uttale og ha strategier for å tilpasse språket noe til mottakeren og situasjonen. I grunnmodulen skjer utvikling av muntlige ferdigheter gjennom praktisk erfaring med muntlig språk.

Å kunne skrive

Å kunne skrive i grunnmodulen er å utvikle forståelse av og ferdigheter i å bruke sammenhengen mellom lyd og bokstaver i det norske alfabetet for å skrive navn, ord, korte setninger og helt enkle, meningsfulle tekster på papir og digitalt. Det innebærer også å kunne bruke tallsymboler og symboler for å skape mening, og det innebærer å ta i bruk noen skrivestrategier. Å kunne skrive er videre å kunne bruke skrift for å lære og kommunisere på en enkel måte for ulike formål med forståelig ortografi og å skrive med funksjonell håndskrift og med tastatur. Grunnmodulen har et særlig ansvar for den første utviklingen av skriveferdigheter for deltakere som ikke har utviklet skriveferdigheter tidligere, men skriveferdigheter må videreutvikles etter grunnmodulen.

Å kunne lese

Å kunne lese i grunnmodulen innebærer å kunne bruke avkodingsferdigheter og -strategier for å lese ord, fraser, korte setninger og tekster. Det innebærer å lese og hente mening ut av ulike tilpassede og enkle autentiske tekster på papir og digitalt og bruke noen strategier for forståelse og avkoding. Å kunne lese innebærer også å kunne hente informasjon fra illustrasjoner, symboler og bilder i sammensatte tekster. Grunnmodulen har et særlig ansvar for den første utviklingen av leseferdigheter for deltakere som ikke har utviklet leseferdigheter tidligere, men leseferdigheter må videreutvikles etter grunnmodulen.

Å kunne regne

Å kunne regne i grunnmodulen innebærer å tilegne seg og kommunisere om matematisk informasjon i hverdagen og i opplæringen. Det innebærer å kunne gjenkjenne, innhente og vurdere matematisk informasjon. Arbeid med regning i opplæringen må tilpasses deltakernes forutsetninger. Opplæringen skal ta utgangspunkt i erfaringer og behov deltakerne har for funksjonelle ferdigheter i regning, og danne et grunnlag for regning i dagliglivet og den videre opplæringen.

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i grunnmodulen innebærer å kunne bruke aktuelle digitale verktøy og ressurser til kommunikasjon og læring. Digitale ferdigheter i grunnmodulen danner et grunnlag for å bruke digitale ferdigheter i situasjoner deltakerne møter i hverdagen. Opplæringen i digitale ferdigheter i grunnmodulen skal bidra til deltakernes autonomi og mulighet til å påvirke egen læring, og den skal styrke deltakernes digitale medborgerskap.

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering grunnmodul

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne

  • presentere seg med navn, adresse, fødselsdato, telefonnummer i relevante situasjoner i kontakt med helsevesen, nødetater og andre offentlige tjenester
  • fortelle om seg selv og dagliglivet sitt i kjente situasjoner
  • samtale med støtte om erfaringer med opplæring og arbeid og bruke noen relevante begreper
  • identifisere, utforske og samtale om noen likheter mellom norsk og språk de kan fra før
  • bruke læringsstrategier de kan fra før, og utforske noen nye, i møte med nye ord og begreper
  • stille spørsmål for å få informasjon og be om oppklaring eller hjelp
  • samtale med andre på et felles språk for å etablere forståelse av situasjoner, bilder, ord og begreper
  • uttrykke egne behov, ønsker og meninger muntlig med støtte
  • ta i bruk hensiktsmessige fraser i samtale med andre
  • finne og samtale om tekster i hverdagen og nærmiljøet de ønsker å skrive og lese
  • utforske, lytte ut og gjenkjenne norske språklyder og stavelser i meningsfulle ord og kunne knytte dem til bokstaver
  • skrive og uttale bokstaver og tallsymboler på en funksjonell og forståelig måte
  • skrive navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer i et enkelt skjema
  • skrive ord og korte setninger om kjente og relevante temaer
  • trekke sammen lyder til stavelser og ord
  • lese og uttale kjente lydrette ord og noen frekvente ikke-lydrette ord på en forståelig måte
  • lese symboler, visuell informasjon og bilder for å kunne orientere seg i opplæringen, hverdagen og lokalsamfunnet
  • følge enkle, illustrerte instruksjoner
  • lese svært enkle tekster om kjente temaer og bruke noen lese- og forståelsesstrategier
  • forstå og uttrykke tid ved hjelp av klokke og kalender i relevante sammenhenger
  • telle i stigende og synkende rekkefølge og forstå plassverdisystemet
  • utforske praktisk matematikk i forbindelse med innkjøp, måling, sortering og utregning av mengde og bruke hensiktsmessige regnearter
  • bruke og snakke om noen grunnleggende matematiske begreper knyttet til egen hverdag som former, størrelser, avstand og forhold
  • utforske strategier og representasjoner i grunnleggende regning og vurdere egne svar
  • kjenne til og bruke sentrale begreper knyttet til kropp og helse
  • vise noen aktuelle geografiske plasseringer på kart
  • utforske og kjenne til nærmiljøet og kunne fortelle om dette med støtte
  • lage sammensatte tekster med ord, enkle setninger og bilder for å beskrive nærmiljøet
  • kjenne til og reflektere over hvordan ta miljøbevisste valg i hverdagen
  • kjenne til og reflektere over miljøbevisste valg i hverdagen
  • bruke noen digitale ressurser og verktøy i kommunikasjon og som støtte i språk- og faglæring

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i grunnmodulen når de bruker norsk for å snakke om kjente hverdagslige og faglige temaer, og når de kan lese og skrive ord, setninger og svært enkle tekster med støtte fra konteksten. Det innebærer videre at de kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker strategier for å forstå og gjøre seg forstått på en enkel måte i et læringsfellesskap. 

Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bygge videre på deltakernes kompetanse og bruke praktiske erfaringer og ferdigheter i læringsprosessen. Dette innebærer blant annet at deltakerne skal ta i bruk erfaringene sine og flerspråkligheten sin i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i grunnmodulen. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal også få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.

Har læreplanen et hensiktsmessig omfang og innhold?

Læreplanen for grunnmodulen er for deltakere som begynner i opplæring og som ikke har fått utviklet lese- og skriveferdighet på noe språk tidligere. Grunnmodulen skal også legge til rette for begynneropplæring i norsk for denne delen av målgruppen og legge grunnlag for livslang læring og videre opplæring på modul 1 i FOV.

Gir læreplanen handlingsrom til å tilpasse opplæringen til deltakernes individuelle behov og til ulike arenaer?

Læreplanen skal være åpen nok til at opplæringen kan tilpasses ulike målgrupper og den enkelte deltakers opplæringsbehov, kompetanse og ønsket sluttkompetanse. Den skal også kunne brukes i opplæring på ulike arenaer, som for eksempel i praksis i arbeidslivet.

Beskriver kjerneelementene det mest sentrale i grunnmodulen?

Kjerneelementene er det deltakerne må lære for å kunne mestre og anvende faget. Kjerneelementene skal beskrive de mest sentrale kunnskapsområdene, begrepene, tenkemåtene, metodene og uttrykksformene i faget. Titlene skal kommunisere tydelig og reflektere innholdet i kjerneelementet.

Gjenspeiler tekstene om grunnleggende ferdigheter de behovene målgruppen har for utvikling og bruk av grunnleggende ferdigheter i og utenfor opplæringen?
Utfyller de ulike tekstene i «Om faget» hverandre på en god måte?

«Om faget» omfatter tekstene om fagets relevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter. Disse skal gi retning til opplæringen og tydeliggjøre sammenhenger i læreplanverket. De ulike delene henger tett sammen og må ses i sammenheng.

Legger kompetansemålene til rette for at deltakerne kan ta i bruk sine kompetanser og erfaringer i opplæringen?

Eksempler på dette kan være erfaringer og kompetanser fra opplæring, samfunns- og arbeidsliv, digitale ferdigheter og strategier de er vant til å bruke for å lære og løse utfordringer i ulike sammenhenger.

Legger kompetansemålene til rette for at deltakeren kan ta i bruk sine flerspråklige ressurser i opplæringen?

Ressursperspektivet skal være gjennomgående i alle delene av læreplanen. Læreplanen skal legge til rette for at deltakernes flerspråklige ressurser anerkjennes og kan brukes aktivt i opplæring og vurdering.

Gir kompetansemålene tilstrekkelig grunnlag for videre opplæring i modul 1 i norsk for språklige minoriteter, samfunnsfag, matematikk og naturfag?
Er det riktig omfang og detaljeringsgrad på kompetansemålene?

Grunnmodulen består av bare én modul, noe som legger begrensninger på antall kompetansemål. Samtidig skal læreplanen for grunnmodulen beskrive omfanget av det målgruppen trenger å lære for å følge videre opplæring i fagene i FOV.

Kompetansemålene er forsøkt formulert med en detaljeringsgrad som beskriver på en presis måte hva deltakerne skal lære, uten å bli metodestyrende og uten at læringsinnholdet eller det totale antallet kompetansemål blir for stort.

Er tekstene om underveisvurdering til hjelp for læreren i vurderingsarbeidet?

I overordnet del i læreplanverket er det lagt vekt på at en god vurderingspraksis med klare forventninger og aktiv deltakerinvolvering er nøkkelen til å tilpasse opplæringen. For voksne er det særlig viktig å medvirke i opplæringssituasjonen og bli involvert i egen læringsprosess. Målet er at deltakeren skal kunne sette egne mål, velge hensiktsmessige framgangsmåter og vurdere egen utvikling. Underveisvurdering i fagene skal være en integrert del av opplæringen, og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag. Underveisvurdering kan være både muntlig og skriftlig.

Ivaretar læreplanen for grunnmodulen som helhet målgruppens behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring i en faglig kontekst?

Læreplanen for grunnmodulen skal omfatte muntlig norsk og lesing og skriving i en faglig kontekst med temaer fra matematikk, naturfag og samfunnsfag. Læreplanen skal inkludere systematisk opplæring i grunnleggende lese- og skriveferdigheter og grunnleggende tallforståelse, samt grunnleggende faglige begreper.