Læreplan i norsk for språklige minoriteter - forberedende opplæring for voksne
Om faget
Fagets relevans og sentrale verdier
Norsk for språklige minoriteter er et sentralt fag for språklæring, kulturforståelse og kommunikasjon. Faget skal ruste deltakerne til å delta aktivt i samfunnet og bidra med sine ressurser. Det skal videre styrke deltakernes forutsetninger for livslang læring og et arbeidsliv som stiller krav til muntlig kommunikasjon og kompetanse i lesing og skriving. Faget skal skape rom for opplevelser, tolkning og refleksjon, og det skal bidra til å utvikle forståelse for egne og andres perspektiver og livsbetingelser.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Norsk for språklige minoriteter skal bidra til at alle får like muligheter til å delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv. På den måten skal faget legge til rette for livsmestring, medvirkning og demokratisk deltakelse. Faget skal anerkjenne og aktivt bruke deltakerens erfaringer og kompetanse, språklige og kulturelle ressurser og ferdigheter. Slik kan faget ivareta og styrke menneskeverdet og identiteten til den enkelte, og det kulturelle mangfoldet og fellesskapet i samfunnet som helhet.
Kjerneelementer
Språklæring
Deltakerne skal videreutvikle norskferdighetene sine gjennom å bruke varierte strategier for å lære og prøve ut språket i ulike sammenhenger og videreutvikle en metaspråklig bevissthet. Deltakerne skal bruke kunnskaper om språket som system og om språkbruk i ulike sammenhenger og situasjoner. Det innebærer å sammenligne norsk med andre språk deltakerne kan fra før, og å trekke veksler på deltakernes egne flerspråklige og flerkulturelle ressurser i språklæringen.
Muntlig kommunikasjon
Deltakerne skal uttrykke seg muntlig på norsk, skape mening og bidra til forståelse i et språklig fellesskap. Det innebærer å samhandle i ulike situasjoner i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv. God muntlig kommunikasjon forutsetter også kjennskap til kommunikative konvensjoner og evne til å tilpasse språket til ulike sammenhenger og mottakere. For å kunne kommunisere muntlig i relevante og meningsfulle sammenhenger skal deltakerne utvikle uttale, ordforråd og begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer.
Lesing og kritisk tilnærming til tekst
Deltakerne skal utvikle leseferdigheter på norsk og reflektere kritisk over hvilken påvirkningskraft og troverdighet ulike tekster har. Det innebærer å videreutvikle språkforståelse og tekstkompetanse gjennom arbeid med egnede tekster i ulike sjangre. Deltakerne skal lese for å oppleve, bli engasjert, undre seg, reflektere og lære. Tekstene skal også gi innsikt i menneskers tanker og livsbetingelser knyttet til en historisk kontekst og til samtiden.
Skriftlig kommunikasjon
Deltakerne skal utvikle skrivekompetanse på norsk for å kommunisere. Skriftlig kommunikasjon handler om ferdigheter i tekstbygging, kjennskap til skriftspråklige konvensjoner og evne til å tilpasse tekst til formål og mottaker. Det innebærer også å utvikle ordforråd og begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer for å kommunisere skriftlig i relevante og meningsfulle sammenhenger.
Språklig og kulturelt mangfold
Deltakerne skal videreutvikle sin flerspråklige og flerkulturelle kompetanse og bruke den som en ressurs i opplæringen. Det innebærer å ta i bruk sitt samlede språklige repertoar i arbeid med faget. Deltakerne skal også utvikle kunnskap om trekk ved norsk kultur i nåtid og fortid. Deres samlede erfaringer fra ulike kulturer kan bidra til å gi perspektiver på sammenhengen mellom språk, identitet og kultur.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle evne til å uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk for å ivareta egen helse og livssituasjon, og for å delta i sosiale fellesskap, i samfunnslivet og i arbeidslivet. Gjennom arbeid med ulike tekster kan deltakerne få bekreftet, utfordret og styrket sin identitet. Deltakerne skal også oppleve at den flerspråklige og flerkulturelle bakgrunnen deres er en ressurs i arbeidet med temaet.
Demokrati og medborgerskap
I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter på norsk for å kunne delta i samfunnet og i demokratiske prosesser. Det innebærer å holde seg informert, uttrykke egne tanker og meninger og å forstå og delta i samtaler og diskusjoner. Arbeid med ulike tekster gir deltakerne innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver og legge et grunnlag for konstruktiv samhandling.
Bærekraftig utvikling
I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter på norsk for å kunne tilegne seg informasjon om natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Arbeid med temaet skal gi deltakerne mulighet til å kommunisere egne kunnskaper og erfaringer. Det skal også bidra til å bevisstgjøre og ruste deltakerne til å handle og til å påvirke samfunnet i en bærekraftig retning.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter er å kunne kommunisere med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale og å kunne uttrykke seg hensiktsmessig i situasjoner der man samhandler med andre. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for utvikling av muntlige ferdigheter på norsk. Utviklingen av muntlige ferdigheter går fra å prøve ut det norske språket i enkle kommunikasjonssituasjoner til å bruke språket stadig mer presist og nyansert i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv i et livslangt perspektiv.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i faget norsk for språklige minoriteter er å utvikle skrivekompetanse på norsk, både på papir og digitalt, og å kunne skrive for å kommunisere, lære og ytre seg. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for skriveopplæringen på norsk. Utviklingen av det å kunne skrive i faget går fra å skrive svært enkle tekster til å planlegge, utforme og bearbeide mer komplekse tekster i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv i et livslangt perspektiv.
Å kunne lese
Å kunne lese i faget norsk for språklige minoriteter er å skape mening i et bredt utvalg egnede tekster, både på papir og digitalt. Det innebærer å lese ulike tekster som kan inneholde skrift, bilder, illustrasjoner, tall og andre uttrykksformer. Norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for leseopplæringen på norsk. Utviklingen av det å kunne lese i faget går fra å forstå enkle tekster til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangre i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv og dessuten reflektere kritisk over teksters formål, innhold og troverdighet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter innebærer å behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med andre digitalt. Det innebærer å bruke digitale verktøy og ressurser på en egnet og forsvarlig måte, å utvikle digital dømmekraft og å utvikle hensiktsmessige strategier for nettbruk. Faget skal også bidra til at deltakerne utvikler digitale ferdigheter som kreves for samfunnsdeltakelse og medborgerskap i et livslangt perspektiv. Utviklingen går fra å prøve ut digitale verktøy og ressurser til å kunne bruke dem på en selvstendig, kritisk og kreativ måte.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering modul 1
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- samtale om og prøve ut noen strategier for å lære et nytt språk
- gjenkjenne og utforske norske språklyder og norsk stavelsesstruktur, trykk og intonasjon samt uttale noen ord, fraser og enkle setninger på en forståelig måte
- gi eksempler på noen språklige likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk
- utforske enkle grunnleggende mønstre for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer
- prøve ut og bruke egnede digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- forstå og bruke enkle fraser for å snakke om seg selv og hverdagslige temaer i dagligdagse samhandlingssituasjoner
- forstå og bruke noen grunnleggende hverdagslige og faglige ord og begreper i samtaler
- samtale om hverdagsliv og tradisjoner i Norge og i andre land
- lese, reflektere og samtale om svært enkle tekster om kjente dagligdagse emner
- lese, reflektere og samtale om svært enkle skjønnlitterære og informative tekster
- fylle inn personlige opplysninger i enkle skjemaer
- skrive og svare på enkle meldinger og beskjeder
- skrive svært enkle fortellende og beskrivende tekster
- bruke noen få innøvde grunnleggende grammatiske strukturer i egne tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 1 når de leser og skriver svært enkle tekster, og når de samtaler om hverdagsliv og kjente temaer i situasjoner hvor de får støtte fra konteksten. De viser og utvikler også kompetanse når de prøver ut strategier og egnede digitale ressurser for å lære norsk.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Kompetansemål og vurdering modul 2
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke noen enkle strategier for å videreutvikle språkferdigheter
- uttale ord og enkle setninger med en stort sett funksjonell uttale
- kjenne til og beskrive noen likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk
- bruke enkle grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer
- bruke egnede digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- forstå og bruke grunnleggende ord og begreper i samtaler om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- forstå og følge opp innspill fra andre i hverdagslige og faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- samtale om likheter og forskjeller mellom utdanning og arbeidsliv i Norge og andre land
- samtale om egne erfaringer med språk- og kulturmøter
- velge tekster ut fra egne interesser og behov i hverdagen, arbeidslivet og samfunnslivet
- forstå og gjenfortelle hovedinnholdet i enkle tekster
- lese, reflektere over og samtale om enkle informative og skjønnlitterære tekster
- gjenkjenne og samtale om noen språklige og litterære virkemidler i enkle tekster
- skrive og svare på meldinger og beskjeder
- skrive enkle tekster i ulike sjangre med støtte i eksempeltekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 2 når de leser og skriver enkle tekster og samtaler om hverdagsliv og norskfaglige og tverrfaglige temaer. De viser og utvikler også kompetanse når de tar i bruk enkle strategier og egnede digitale ressurser som støtter kommunikasjonen og språklæringen.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Kompetansemål og vurdering på modul 3
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke ulike strategier for å videreutvikle språkferdigheter
- snakke norsk med en stort sett funksjonell uttale
- samtale om og bruke egen flerspråklighet som en ressurs i læring av fag og språk
- bruke noen grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer, og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
- velge ut og bruke hensiktsmessige digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
- lytte til og følge opp innspill fra andre og begrunne egne standpunkt i samtaler
- presentere seg selv og sin egen kompetanse og svare på spørsmål i forbindelse med et jobbintervju
- gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i ulike tekster og begrunne egne synspunkter
- lese egnede saktekster og skjønnlitterære tekster, og samtale om innhold, tema og noen språklige og litterære virkemidler
- forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer og bruke noe fagspråk
- finne informasjon og samtale om ulike utdanninger og yrker basert på egne interesser og muligheter
- presentere egen kompetanse muntlig og skriftlig
- planlegge, strukturere og skrive enkle tekster i ulike sjangre
- utforske samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer
- reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet
- samtale om samisk språk og kultur i fortid og nåtid
- reflektere over hvordan man framstiller seg selv og andre i digitale medier
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 3 når de leser, skriver og samtaler om ulike faglige temaer, og når de presenterer egen kompetanse og reflekterer over egne interesser, utdanningsmuligheter og yrkesmuligheter. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker ulike strategier og egnede digitale ressurser for å videreutvikle språkferdigheter og støtte kommunikasjonen og læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Kompetansemål og vurdering på modul 4
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke hensiktsmessige strategier for å videreutvikle språkferdigheter
- snakke norsk med en funksjonell uttale
- bruke egen flerspråklighet som en ressurs i læring av fag og språk
- bruke og vurdere kritisk ulike digitale ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid
- uttrykke seg muntlig på en stort sett lett forståelig måte i samhandlingssituasjoner, med et bredt ordforråd og ordvalg som passer i sammenhengen
- forstå og delta aktivt i faglige diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- trekke ut relevant informasjon, oppsummere hovedinnholdet og reflektere over ulike tekster
- forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer med relevant fagspråk
- lese egnede saktekster og skjønnlitterære tekster på bokmål og nynorsk, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler i tekstene og vurdere tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
- reflektere kritisk over teksters formål, innhold, påvirkningskraft og troverdighet
- søke etter relevant informasjon og vurdere informasjonen kritisk
- bruke grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
- skrive for å informere, fortelle og argumentere i ulike sjangre tilpasset formål og mottakere
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder
- samtale om hvordan holdninger og verdier kommer til uttrykk i ulike tekster fra ulike tider og ulike kulturer
- reflektere over flerspråklighet, språklig variasjon og mangfold i Norge og hvordan det norske språket har endret seg over tid
- reflektere over egne ønsker for og muligheter i utdanning og yrkeslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter på modul 4 når de informerer, forteller og argumenterer muntlig og skriftlig, og når de reflekterer kritisk over teksters formål og innhold. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige strategier og ulike digitale ressurser for å videreutvikle språkferdigheter og støtte kommunikasjonen og læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom dialog og tilbakemeldinger for å gjøre opplæringen relevant for deltakerne, og gjennom å anerkjenne, synliggjøre og aktivt bruke deltakernes ressurser og kompetanse. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i faget norsk for språklige minoriteter. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Læreplanene for FOV skal legge til rette for dybdelæring og gi voksne den faglige og språklige kompetansen de trenger for videre opplæring og deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Samtidig skal læreplanene gi en rask overgang til videre kvalifisering og arbeid og være tilpasset en voksen målgruppe. Det har vært et viktig mål for læreplanarbeidet å finne fram til et omfang og innhold som ivaretar alle disse hensynene.
Læreplanen i norsk for språklige minoriteter skal gi deltakerne et språklig fundament som setter dem i stand til å fungere godt i andre fag. Læreplanen skal også gi innsikt i og forståelse for norsk kulturarv.
Læreplanen skal være åpen nok til at opplæringen kan tilpasses ulike målgrupper og den enkelte deltakers opplæringsbehov, kompetanse, nivå på norskferdigheter og ønsket sluttkompetanse. Den skal også kunne brukes i opplæring på ulike arenaer, som for eksempel i praksis i arbeidslivet.
Kjerneelementene er det deltakerne må lære for å kunne mestre og anvende faget. Kjerneelementene skal beskrive de mest sentrale kunnskapsområdene, begrepene, tenkemåtene, metodene og uttrykksformene i faget.
Titlene skal kommunisere tydelig og reflektere innholdet i kjerneelementet.
«Om faget» omfatter tekstene om fagets relevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter. Disse skal gi retning til opplæringen og tydeliggjøre sammenhenger i læreplanverket. De ulike delene henger tett sammen og må ses i sammenheng.
Eksempler på dette kan være erfaringer og kompetanser fra opplæring, samfunns- og arbeidsliv, digitale ferdigheter og strategier de er vant til å bruke for å lære og løse utfordringer i ulike sammenhenger.
Ressursperspektivet skal være gjennomgående i alle delene av læreplanen. Læreplanen skal legge til rette for at deltakernes flerspråklige ressurser anerkjennes og kan brukes aktivt i opplæring og vurdering.
Faget norsk for språklige minoriteter skal ivareta den systematiske opplæringen i norsk for deltakere i FOV. Deltakerne skal kunne starte i opplæringen med et begynnernivå/lavt nivå i norsk. I denne målgruppen vil det også være deltakere som ikke har tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter til å kunne bruke dem som redskap for læring.
I overordnet del i læreplanverket er det lagt vekt på at en god vurderingspraksis med klare forventninger og aktiv deltakerinvolvering er nøkkelen til å tilpasse opplæringen. For voksne er det særlig viktig å medvirke i opplæringssituasjonen og bli involvert i egen læringsprosess. Målet er at deltakeren skal kunne sette egne mål, velge hensiktsmessige framgangsmåter og vurdere egen utvikling. Underveisvurdering i fagene skal være en integrert del av opplæringen, og skal brukes til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag. Underveisvurdering kan være både muntlig og skriftlig.
Med ny opplæringslov kan deltakere få opplæring på videregående nivå samtidig som de får opplæring i FOV. Dette omtales som kombinasjonsløp. Dette innebærer at læreplanene for FOV skal kunne brukes i kombinasjon med modulstrukturerte læreplaner i utvalgte lærefag og andre læreplaner i videregående opplæring for voksne. Forslag til modulstrukturerte læreplaner i utvalgte lærefag finner du i høringen av modulstrukturerte læreplaner for videregående opplæring for voksne på udir.no.