Vurderingsuttrykk og vurderingsordning i forberedende opplæring for voksne (FOV)
1. Vurderingsuttrykk i forberedende opplæring for voksne (FOV)
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har hatt ansvaret for utvikling av læreplaner i forberedende opplæring for voksne (FOV). Dette arbeidet inkluderer modulstrukturerte læreplaner i norsk, norsk for språklige minoriteter, matematikk, samfunnsfag, naturfag og engelsk, samt en grunnmodul for deltakere som ikke har lært å lese og skrive tidligere.
Nå hører vi vurderingsuttrykk og vurderingsordning for de modulstrukturerte læreplanene for FOV.
Gjeldende rett
Det følger av dagens forskrift § 4-4 at vurdering med karakter skal gis med tallkarakterer fra 1 til 6. Departementet kan fastsette i læreplanene at uttrykkene bestått/ikke bestått eller deltatt/ikke deltatt kan brukes i stedet for tallkarakterer.
Dersom andre vurderingsuttrykk skal brukes i læreplaner, må det hjemles i forskrift til opplæringsloven. Denne forskriften kommer på høring senere i høst.
Ved realkompetansevurdering brukes uttrykket godkjent i hele eller deler av faget, jf. forskriften § 4-4, som tilsvarer karakteren 2 eller bedre.
Vurderingsordning og vurderingsuttrykk fastsettes i læreplanen.
Vurdering av ulike vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene for moduler i forsøket med forberedende voksenopplæring (FVO) har vært vurdering med tallkarakterer (modul 3 og 4), godkjent/ikke godkjent (modul 1 og 2), deltatt (grunnmodulen) og godkjent ved realkompetansevurdering.
HK-dir vurderer at det bør innføres et enklere og mer enhetlig vurderingssystem for FOV enn det som har vært brukt i forsøket, og at samme vurderingsuttrykk bør brukes for modulene så langt det er hensiktsmessig. HK-dir mener vurderingsuttrykket for modul 4 fortsatt bør være tallkarakterer.
Under presenteres mulige vurderingsuttrykk for grunnmodulen og modulene 1, 2 og 3 i FOV med vurdering av de ulike alternativene.
Godkjent/ikke godkjent
I prinsippdokumentet som ble utarbeidet i forbindelse med forsøket med FVO, ble bruken av vurderingsuttrykket godkjent/ikke godkjent drøftet. Under henvisning til ordningen med realkompetansevurdering mente den bredt sammensatte prinsippgruppen at vurderingsuttrykket etter modul 1 og 2 burde være godkjent/ikke godkjent, og at kompetansen måtte vurderes til å være på nivå med karakteren 2 for å oppnå godkjent på kompetansebeviset. Det var uenighet i prinsippgruppen om forslaget, ettersom det ikke er angitt et bestått nivå i grunnskoleopplæringen.
I forsøket er vurderingen godkjent for moduler ikke relatert til et nærmere definert nivå, det vil si karakteren 2, men uttrykker at måloppnåelsen er tilstrekkelig. I forsøket har dette blitt betegnet som «laveste nivå for godkjent» for overgang til neste modul. Det er ikke et krav at en modul må være godkjent for at den voksne deltakeren skal kunne fortsette til neste modul. Godkjent i forsøket med FVO har dermed et annet innhold enn ved vurderingen av realkompetanse.
Erfaringer fra forsøket tyder på at sektor har opplevd det som utfordrende å vurdere hvilket nivå godkjent kompetanse ligger på. HK-dir erfarer også at sektor opplever det som utfordrende at voksne deltakere kan gå videre til neste modul med vurderingen ikke godkjent. HK-dir utarbeidet derfor en juridisk veiledning i samarbeid med Utdanningsdirektoratet for å klargjøre regelverket på dette området. I denne veiledningen vurderes det som tvilsomt at opplæringsstedet kan holde tilbake en voksen deltaker som har gjennomført modulen og som vil gå videre til neste modul, til tross for at vedkommende ikke har oppnådd tilstrekkelig kompetanse. Begrunnelsen er at dette er i tråd med gjeldene regelverk for 8. til 10. trinn, der det ikke er stryk, og elevene som får karakteren 1, fortsetter med fag på neste trinn. HK-dir mener at det samme prinsippet må gjelde for deltakere i FOV.
På bakgrunn av dette vurderer HK-dir at vurderingsuttrykket godkjent/ikke godkjent ikke bør videreføres i FOV.
Deltatt
I forsøket med FVO brukes deltatt som vurderingsuttrykk for grunnmodulen. Grunnmodulen er et tilbud for voksne deltakere som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring. Vurderingsuttrykket deltatt gir ikke uttrykk for oppnådd kompetanse, men for gjennomført opplæring.
HK-dir vurderer at vurderingsuttrykket deltatt kan gi et uheldig signal om at forventningene til læringsutbytte er lave. Dette er et argument for å innføre et vurderingsuttrykk som uttrykker oppnådd kompetanse.
HK-dir vurderer at vurderingsuttrykket deltatt ikke bør videreføres i FOV.
Bestått/ikke bestått
Vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått er omtalt i dagens forskrift § 4-4. I videregående opplæring svarer bestått til karakteren 2 eller bedre. Selv om det ikke er definert et beståttnivå i grunnskoleopplæringen, signaliserer begrepet bestått underforstått at kompetansen tilsvarer karakteren 2 eller bedre.
I NOU 2019: 23 anbefaler opplæringslovutvalget at det innføres et krav om beståttkarakter ved privatisteksamen på grunnskolenivå for å få vitnemål. HK-dir mener det kan føre til uklarhet å gi vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått et annet innhold i FOV enn på andre områder.
HK-dir vurderer derfor at bestått/ikke bestått ikke vil være hensiktsmessig å bruke i FOV.
Tallkarakterer
I forsøket med FVO brukes tallkarakterer fra 1–6 i modul 3 og 4 som vurderingsuttrykk, i likhet med grunnskoleopplæring for øvrig.
For grunnmodulen og modul 1 og 2 ble det i planleggingen av forsøket lagt til grunn at tallkarakterer ikke var et egnet vurderingsuttrykk. Beslutningen var begrunnet med at det var problematisk å bruke denne karakterskalaen på de laveste modulene, og at tallkarakterer ville være dårlig egnet til å fremme og motivere for læring.
I FOV vil en del av de voksne deltakerne kunne være nybegynnere i norsk, og de skal lære både fag og språk samtidig. For denne gruppen vil tallkarakterer være dårlig egnet til å vurdere oppnådd kompetanse i fag.
Følgeevalueringen fra forsøket med FVO viser at det også på modul 3 kan være utfordrende å benytte tallkarakterskalaen. Det ble framhevet i intervjuer at deltakere på modul 3 kan få et større utbytte av å få tilbakemelding på hvordan de ligger an og hva de må jobbe med videre.
HK-dir vurderer at bruken av tallkarakterer på modul 4 videreføres i FOV, men at det ikke bør brukes tallkarakterer på grunnmodulen og modul 1, 2 og 3 i FOV.
Tredelt skala for måloppnåelse
HK-dir mener at en vurderingsskala med vurderingsuttrykkene lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse, er et alternativ til vurderingsuttrykkene bestått/ikke bestått og godkjent/ikke godkjent. Vurderingsskalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse er ikke brukt i dagens forskrift og vil derfor måtte etableres som et nytt vurderingsuttrykk i regelverket.
En tredelt vurderingsskala som nevnt over, samsvarer til en viss grad med den seksdelte tallkarakterskalaen. Vurderingsuttrykket lav måloppnåelse samsvarer med tallkarakterene 1 og 2, som uttrykker svært lav og lav kompetanse i faget. Uttrykkene middels måloppnåelse og høy måloppnåelse reflekterer derimot ikke på samme måte innholdet i tallkarakterene. Karakteren 3 uttrykker nokså god kompetanse, og 4 god kompetanse, mens 5 uttrykker meget god kompetanse og 6 svært god kompetanse. Disse karakterene uttrykker altså alle en gradering av "god", og samsvarer dermed ikke med middels måloppnåelse og høy måloppnåelse.
Et alternativ kunne vært å benytte uttrykkene lav måloppnåelse, god måloppnåelse og meget god måloppnåelse for at vurderingsuttrykket skal være i overensstemmelse med den seksdelte tallkarakterskalaen. Uttrykkene god måloppnåelse og meget god måloppnåelse vil i så fall romme fire tallkarakterer som alle er knyttet til vurderingen «god». HK-dir vurderer at det vil være utfordrende å formidle innholdet i disse begrepene til en deltakergruppe der mange er nybegynnere i norsk eller har et lavt nivå på norskferdighetene. HK-dirs anbefaling om å innføre tallkarakterskalaen først som sluttvurdering etter modul 4, er et annet argument for at skalaen lav – middels – høy måloppnåelse ikke nødvendigvis må samsvare med den seksdelte tallkarakterskalaen. Det kan også ses som en fordel at vurderingsuttrykket skiller seg fra vurderingsuttrykk som brukes i grunnopplæringen for barn og unge.
HK-dir mener at vurderingsuttrykkene lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse vil være godt egnet for underveisvurdering, og at skalaen vil gi rom for å nyansere tilbakemeldinger om kompetanse i henholdsvis fag og språk.
HK-dir vurderer også at bruken av vurderingsskalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse allerede er godt innarbeidet i sektor, og at en tredelt skala vil være et godt utgangspunkt for å utvikle et tolkningsfellesskap.
Samtidig er det viktig å understreke at det mangler et empirisk grunnlag for å anbefale dette som et nytt vurderingsuttrykk for modulene under modul 4.
Et argument mot å innføre lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse som et nytt vurderingsuttrykk, er at voksne deltakere som eventuelt bare fullfører de laveste modulene med vurderingen lav måloppnåelse, vil kunne oppleve liten nytte av et kompetansebevis. Et kompetansebevis med vurderingen bestått eller godkjent vil trolig oppleves som mer positivt. Samtidig vil et kompetansebevis med vurderingen lav måloppnåelse være et grunnlag for å gi den voksne deltakeren rett til mer opplæring.
Et vurderingsuttrykk som kommuniserer oppnådd kompetanse på en tydeligere måte enn bestått eller godkjent, vil være en fordel for voksne deltakere som skal fortsette med opplæring, enten det er i en annen kommune, eller på et senere tidspunkt i samme kommune. Etter HK-dirs vurdering veier den mulige ulempen for de som får dokumentert lav måloppnåelse på kompetansebeviset, ikke tungt nok til å avvise forslaget.
Etter en samlet vurdering mener HK-dir at vurderingsuttrykket i grunnmodulen og modul 1, 2 og 3 bør være lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse.
Anbefaling
HK-dir mener at det bør innføres et mer enhetlig vurderingssystem for moduler i FOV, der samme vurderingsuttrykk brukes for grunnmodulen og modul 1, 2 og 3. Et slikt enhetlig vurderingssystem vil fremstå som mer oversiktlig både for voksne deltakere, lærere og de som skal tolke kompetansebevis.
Basert på vurderingene av de ulike vurderingsuttrykkene over, vurderer HK-dir at vurderingsuttrykkene godkjent/ikke godkjent, deltatt og bestått/ikke bestått ikke bør brukes for moduler i FOV. HK-dir mener innføringen av en tredelt skala med vurderingsuttrykket lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse vil være et godt utgangspunkt for å utvikle et tolkningsfellesskap i sektor.
Basert på en samlet vurdering foreslår HK-dir at følgende vurderingsuttrykk brukes for sluttvurdering av moduler i FOV:
- Modul 4: Tallkarakterene 1–6
- Modul 1, 2 og 3: Tredelt skala: lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse
- Grunnmodulen: Tredelt skala: lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse
- Realkompetansevurdering: godkjent videreføres.
Økonomiske og administrative konsekvenser
En innføring av en tredelt karakterskala for å vurdere grunnmodulen og modul 1, 2 og 3 vil medføre et behov for kompetanseheving i sektor. Dette vil blant annet ivaretas i støtteressursene som utvikles i forbindelse med innføring av ordningen med modulstrukturert opplæring på nivået under videregående. I tillegg vil det være behov for etterutdanningstilbud knyttet til vurderingsfeltet.
I forbindelse med innføring av kombinasjonsløp, vil det være et særskilt behov for kompetanseheving for lærere og instruktører knyttet til denne ordningen.
Utover dette vurderer vi at forslagene ikke vil ha økonomiske og administrative konsekvenser.
2. Vurderingsordning i læreplanene i forberedende opplæring for voksne (FOV)
Bakgrunn
Sluttvurdering i fag skal gi informasjon om kompetansen til deltakeren ved avslutning av opplæringen i fag. Sluttvurderinger i ordinær grunnskoleopplæring er standpunktkarakterer, eksamenskarakterer og godkjent realkompetansevurdering. Hvilken vurderingsordning som gjelder for det enkelte faget, er fastsatt i læreplanene.
I det følgende er kapitlene om vurderingsordning i hver enkelt læreplan presentert. Vi ber om at høringsinstansene gir innspill på dette.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktoratene har ansvaret for å organisere sentralt gitt eksamen, inkludert oppnevning av fagnemnder for utarbeiding av eksamensoppgaver. Det skal utarbeides egne eksamensoppgaver for de modulstrukturerte læreplanene i FOV. Eksamen skal avholdes to ganger i året. Det er grunn til å anta at antallet kandidater vil øke sammenlignet med antall kandidater i ordinær grunnskole for voksne. For direktoratene vil derfor sentralt gitt eksamen for denne kandidatgruppen ha økte kostnader og administrative konsekvenser.
Når det gjelder eksamen i ordinær grunnskole, har statsforvalterne ansvar for at gjennomføring av eksamen skjer etter gjeldende retningslinjer og forskrift til opplæringsloven. Statsforvalteren har også oppgaver knyttet til brukerveiledning i prøvegjennomføringssystemet. Statsforvalterne har videre ansvar for sensur av eksamen. En økning av antall kandidater i ny ordning vil medføre behov for flere sensorer til eksamen. Voksne kandidater i grunnskole for voksne har gjennomført samme eksamen som ungdom. Ved innføring av ny ordning, vil derfor antall kandidater i ordinær grunnskole reduseres, mens antall kandidater i voksenopplæring, vil øke. Samlet sett vil dette kunne få organisatoriske og økonomiske konsekvenser for statsforvalterne, dersom de også i ny ordning skal ha ansvaret for sensur av eksamen.
Kommunen har ansvar for trekk til eksamen, oppmelding til og praktisk gjennomføring av eksamen. Gjennomføring av eksamen både vår og høst i FOV, samt utstedelse av kompetansebevis for hver fullført modul, kan medføre organisatoriske og økonomiske konsekvenser for kommunene.
3. Vurderingsordning i læreplanen i norsk for språklige minoriteter
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har i norsk for språklige minoriteter ved avslutningen av opplæringen etter modul 4. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakeren får vist kompetansen sin, inkludert forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, på varierte måter og i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for språklige minoriteter basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4:
Deltakeren skal ha to standpunktkarakterer, én i muntlig og én i skriftlig.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for deltakere
Modul 4:
Deltakeren kan trekkes ut til skriftlig eksamen. Eksamenen skal ha en forberedelsesdel. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Deltakeren kan også trekkes ut til muntlig eksamen med forberedelsesdel. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for privatister
Modul 4:
Privatisten skal opp til skriftlig eksamen. Eksamenen skal ha en forberedelsesdel. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. I tillegg skal privatisten opp til muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Kommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av moduler:
Modul 1:
Deltakeren skal ha to vurderinger, én i muntlig og én i skriftlig.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 2:
Deltakeren skal ha to vurderinger, én i muntlig og én i skriftlig.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 3:
Deltakeren skal ha to vurderinger, én i muntlig og én i skriftlig.
4. Vurderingsordning i læreplanen i norsk
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har i norsk ved avslutninga av opplæringa etter modul 4. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakaren får vist kompetansen sin, inkludert forståing, refleksjon og kritisk tenking, på varierte måtar og i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i norsk basert på kompetansen deltakaren har vist, når deltakaren har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4:
Deltakaren skal ha to standpunktkarakterar, éin i munnleg og éin i skriftleg.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Eksamen for deltakarar
Modul 4:
Deltakaren kan trekkjast ut til skriftleg eksamen. Eksamenen skal ha førebuingsdel. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. Deltakaren kan òg trekkjast ut til munnleg eksamen med førebuingsdel. Munnleg eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Eksamen for privatistar
Modul 4:
Privatisten skal opp til skriftleg eksamen. Eksamen skal ha førebuingsdel. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. I tillegg skal privatisten opp til munnleg eksamen. Munnleg eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. Kommunen avgjer om privatistar skal få førebuingsdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av modular:
Modul 1:
Deltakaren skal ha to vurderingar, éin i munnleg og éin i skriftleg.
Karakterskalaen som skal brukas, er den tredelte skalaen lav måloppnåing, middels måloppnåing, høg måloppnåing.
Modul 2:
Deltakaren skal ha to vurderingar, éin i munnleg og éin i skriftleg.
Karakterskalaen som skal brukas, er den tredelte skalaen lav måloppnåing, middels måloppnåing, høg måloppnåing.
Modul 3:
Deltakaren skal ha to vurderingar, éin i munnleg og éin i skriftleg.
5. Vurderingsordning i læreplanen i engelsk
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har i engelsk ved avslutninga av opplæringa etter modul 4. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakaren får vist kompetansen sin, inkludert forståing, refleksjon og kritisk tenking, på varierte måtar og i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i engelsk basert på kompetansen deltakaren har vist, når deltakaren har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4:
Deltakaren skal ha éin standpunktkarakter.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Eksamen for deltakarar
Modul 4:
Deltakaren kan trekkjast ut til skriftleg eksamen. Eksamenen skal ha førebuingsdel. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. Deltakaren kan òg trekkjast ut til munnleg eksamen med førebuingsdel. Munnleg eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Eksamen for privatistar
Modul 4:
Privatisten skal opp til skriftleg eksamen. Eksamen skal ha førebuingsdel. Skriftleg eksamen blir utarbeidd og sensurert sentralt. I tillegg skal privatisten opp til munnleg eksamen. Munnleg eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. Kommunen avgjer om privatistar skal få førebuingsdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukas heile talkarakterar på ein skala frå 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av moduler:
Modul 1:
Deltakaren skal ha éin vurdering.
Karakterskalaen som skal brukas, er den tredelte skalaen lav måloppnåing, middels måloppnåing, høg måloppnåing.
Modul 2:
Deltakaren skal ha éin vurdering.
Karakterskalaen som skal brukas, er den tredelte skalaen lav måloppnåing, middels måloppnåing, høg måloppnåing.
Modul 3:
Deltakaren skal ha éin vurdering.
6. Vurderingsordning i læreplanen i matematikk
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4S
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har i matematikk ved avslutningen av opplæringen etter modul 4S. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakeren får vist kompetansen sin, inkludert forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, på varierte måter og i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i matematikk basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.
Standpunktvurdering etter modul 4Y
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har i matematikk ved avslutningen av opplæringen etter modul 4Y. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakeren får vist kompetansen sin, inkludert forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, på varierte måter og i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i matematikk basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4S / 4Y:
Deltakeren skal ha én standpunktkarakter.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for deltakere
Modul 4S / 4Y:
Deltakeren kan trekkes ut til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Deltakeren kan også trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen med forberedelsesdel. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for privatister
Modul 4S / 4Y:
Privatisten skal opp til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. I tillegg skal privatisten opp til muntlig-praktisk eksamen. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Kommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av moduler:
Modul 1:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 2:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 3:
Deltakeren skal ha én vurdering.
7. Vurderingsordning i læreplanen i naturfag
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har i naturfag ved avslutningen av opplæringen etter modul 4. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakeren får vist kompetansen sin, inkludert forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, på varierte måter og i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i naturfag basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4:
Deltakeren skal ha én standpunktkarakter.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for deltakere
Modul 4:
Deltakeren kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen med forberedelsesdel. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for privatister
Modul 4:
Privatisten skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Muntlig-praktisk eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Kommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av moduler:
Modul 1:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 2:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 3:
Deltakeren skal ha én vurdering.
8. Vurderingsordning i læreplanen i samfunnsfag
Om vurdering i læreplanen
Standpunktvurdering etter modul 4
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har i samfunnsfag ved avslutningen av opplæringen etter modul 4. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakeren får vist kompetansen sin, inkludert forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, på varierte måter og i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samfunnsfag basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Modul 4:
Deltakeren skal ha én standpunktkarakter.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for deltakere
Modul 4:
Deltakeren kan trekkes ut til muntlig eksamen med forberedelsesdel. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Eksamen for privatister
Modul 4:
Privatisten skal opp til muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Kommunen avgjør om privatister skal få forberedelsesdel ved lokalt gitt eksamen.
Det skal brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Modulvurdering
Vurdering av moduler:
Modul 1:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Karakterskalaen som skal brukes, er den tredelte skalaen lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse.
Modul 2:
Deltakeren skal ha én vurdering.
Modul 3:
Deltakeren skal ha én vurdering.