Avsender
Utdanningsdirektoratet
Frist for søknad
15. mars 2024
Publisert dato
9. januar 2024
Vår referanse
2023/12445

Søknad om tilskudd smale fagområder

Prosjektet i korte trekk

Oppgi startdato for prosjektet.
Oppgi sluttdato for prosjektet.

Mulige sluttdatoer er 15. januar, 15. april eller 15. september.

Tilskuddsmottaker skal levere sluttrapport med regnskap revidert av revisor en måned etter sluttdato.

Prosjektet kan ha en ramme på inntil tre kalenderår.

Når vil læremiddelet være tilgjengelig i markedet, enten i sin helhet eller modulvis?

Ref. utlysningen er rask realisering av prosjektene av betydning.


Hva vil læremiddelet koste for sluttbrukeren?

Ref. utlysning vil det som en del av søknadsbehandlingen bli tatt hensyn til kostnaden for tilgang til produktet. Det vil være en forutsetning at læremiddelet er priset i tråd med andre og sammenlignbare læremidler for tilsvarende fag, område eller bruk. Kostnad for sluttbruker vil også være en del av sluttrapport dersom prosjektet ditt får støtte. At mindre justeringer vil forekomme er ikke å anse som brudd på vilkår for støtte.

Oppgi pris i kommentarfelt. Gi eventuelt en utfyllende kommentar  for å gjøre rede for alt innhold som brukeren får tilgang til gjennom kjøp av læremiddelet, det vil si innhold som ikke er omfattet av denne søknaden.


Prosjektet har en plan for gjennomføring

Prosjektet må ha en prosjektplan med aktiviteter og fremdrift/milepæler. Av planen må det gå frem:

  • hva slags rollefordeling som gjelder for prosjektet. Bruk av underleverandører, samarbeidspartnere og referansegruppe skal beskrives. 
  • hvordan brukertesting/pilotering skal gjennomføres. Bruk av representanter fra målgruppen (elever/lærlinger/skoler) skal beskrives.

Ved behov vil prosjektplan bli etterspurt av Utdanningsdirektoratet.


Prosjektet har en plan for distribusjon og markedsføring.

Ved behov vil distribusjons- og markedsføringsplan bli etterspurt av Utdanningsdirektoratet.

Prosjektet har en plan for arbeidet med universell utforming.

Det er et vilkår at det ferdige produktet møter kravene i forskrift om universell utforming av IKT-løsninger.


  • For eksisterende løsninger uten teknisk videreutvikling i Feides tjenestekatalog skal tilgjengelighetserklæring brukes.
  • For videreutvikling av eksisterende plattformer eller utvikling av nye tjenester, må søker ha en plan for arbeidet med universell utforming. Det inkluderer å:
    • oppnevne en dedikert ansvarlig som planlegger ivaretakelse av universell utforming gjennom hele utviklingsløpet
    • utarbeide en plan for arbeidet som inneholder en oversikt over de ulike WCAG-kravene, hvordan kravene skal bli ivaretatt og en fremdriftsplan for arbeidet 

Ved behov vil informasjon bli etterspurt av Utdanningsdirektoratet.

Medvirkende i prosjektet

Søker må ha tilstrekkelig og relevant kompetanse i prosjektgjennomføringen. Følgende kompetanse skal som et minimum være representert i prosjektgruppen:

  • Faglig kompetanse
  • Pedagogisk/didaktisk kompetanse
  • IKT-kompetanse og kompetanse i pedagogisk bruk av IKT
  • Erfaring med tilpasning og/eller utvikling av digitale læremidler der dette er relevant

Ved behov etterspørres CVer av Utdanningsdirektoratet.

Hvem medvirker i prosjektet?

Skriv en liste over bidragsytere med navn og rolle/ansvarsområde.

Eksempel:
Stine Skrivefør (underleverandør Stineskriv AS) - forfatter
Pål Prosjektleder (intern bidragsyter) - prosjektledelse
Ulrikke Utvikler (underleverandør Dotcom AS) - ansvarlig for systemutvikling
David Designer (underleverandør Dotcom AS) - ansvarlig for webdesign


Kjøp av tjenester/bruk av underleverandører

Dersom søker skal kjøpe inn tjenester til prosjektet, må dette dokumenteres med inngåtte intensjonsavtaler.

Merk at det ikke er nødvendig å legge ved intensjonsavtaler i de tilfellene der

  • virksomheten allerede har løpende innkjøpsavtaler fra samme leverandør for samme tjeneste/produkt
  • innkjøpet gjelder standard programvare/"hyllevare"


Avtaler med underleverandører

Beskriv kort hva slags bistand underleverandører skal stå for. Legg ved intensjonsavtaler for nye tjenestekjøp/underleverandører.

Budsjett

Hva er søknadsbeløpet?
Vilkår for støtte.
  • Søker skal levere et budsjett som speiler kostnadene knyttet til å utvikle prosjektet slik det er beskrevet i søknaden:
    • søker kan ikke inkludere prosjekter/delprosjekter/komponenter som går ut over rammene for kategorien smale fagområder. Med dette mener vi at både prosjekt og budsjett viser et tiltak som resulterer i et læremiddel for smale fagområder, jf. krav i utlysningen.
    • alle kostnader, uansett art, som ikke direkte går med til å realisere prosjektet slik det er beskrevet, skal utelates.
    • kostnader som er dekket av eventuelle tidligere tilskudd, fra Udir eller fra andre, skal utelates.
    • kostnader til drift, tilgjengelighet og oppdatering i 5 år føres som søkerens egenandel.
    • eventuelle andre tilskudd som er innvilget til samme prosjekt skal oppgis.
  • Dersom søker i løpet av søknadsbehandling eller i prosjektperioden får støtte/tilskudd til samme prosjekt fra andre instanser, skal Udir kontaktes.
  • En søker kan potensielt levere flere søknader innenfor ordningen for læremidler/pedagogisk barnehagemateriell uten markedsgrunnlag. Dersom det er interne avhengigheter mellom prosjektene når det gjelder økonomi, skal dette beskrives i kommentarfelt.
Legg ved prosjektets budsjett.

Søker må bruke fastsatt budsjettmal. Last ned budsjettmal og bruk eventuelt skjermvideo som støtte for å utarbeide budsjett (åpnes i ny fane).