Frist for svar
24. april 2024
Publisert dato
20. mars 2024
Vår referanse
2024/8597

Innspill til Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

1. Informasjon om innspillsrunden

I forbindelse med ny opplæringslov, skal vi lage en veileder/rundskriv/regelverksinformasjon om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Denne vil erstatte Veilederen spesialundervisning. Det er ikke bestemt hva navnet skal være, men foreløpig heter den «Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging».

For å sikre at veilederen dekker behovet for informasjon knyttet til regelverket om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, ønsker vi å få innspill fra flere som er i målgruppen for veilederen. Vi ber dere sende inn en besvarelse fra hver enkelt embete/kommune/skole/PP-tjeneste/organisasjon. 

Det er noen temaer som ikke er med i veilederen i innspillsrunden, som vi kommer til å legge til etter hvert. Dette trenger dere derfor ikke å spille inn på. Dette gjelder: 

  • Målgruppe for veilederen: i endelig veileder vil vi ha med et kapittel eller avsnitt om hvem som er målgruppen for veilederen. Det vil si at vi vil omtale hva som gjelder for elever i private skoler, lærekandidater, lærlinger og voksne deltakere.
  • Klage på gjennomføring av individuelt tilrettelagt opplæring: vi kommer til å ta inn mer om dette i veilederen når det er bestemt hvordan denne klageordningen skal være etter ny opplæringslov. 
  • Veiledning knyttet til temaer som gjelder flere fagområder: temaer slik som hensynet til barnets beste, retten til å medvirke og forvaltningsrett, vil det komme veiledning på i egne tekster. Vi vil lenke til disse tekstene fra veilederen når disse tekstene er ferdige.  

Fristen for innspill er 19. april

Veilederen finner dere her

2. Oppbygning, struktur og språk

Er det enkelt å finne frem i veilederen? Hvis nei, utdyp.
Er språket i veilederen tydelig og enkelt å forstå? Hvis nei, utdyp.
Har dere innspill til oppbygningen, strukturen eller språket?

3. Omfang og innhold

Er det temaer som mangler og som burde være med i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Er det temaer som ikke burde være med i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Kommer det tydelig frem i veilederen hva som er tilpasset opplæring og hva som er individuell tilrettelegging? Hvis nei, utdyp.
Kommer det tydelig frem i veilederen hva som er forskjellen på individuell tilrettelegging og individuelt tilrettelagt opplæring? Hvis nei, utdyp.
PP-tjenestens oppgaver knyttet til forebygging er forsterket i ny lov. Vi ønsker at dette skal komme fram gjennom hele veilederen. Er dette ivaretatt i veilederen? Hvis nei, utdyp.
Er saksgangen fra tilpasset opplæring til individuelt tilrettelagt opplæring tydelig fremstilt? Hvis nei, utdyp.
Kommer sammenhengen mellom den sakkyndige vurderingen, vedtaket og den individuelle opplæringsplanen (IOP) tydelig frem? Hvis nei, utdyp.

4. Innspill knyttet til konkrete deler av veilederen

Er det andre begreper som burde forklares i oversikten over begreper? Hvis ja, hvilke?
Har dere forslag til andre eksempler på tiltak innenfor tilpasset opplæring enn de som er nevnt i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Kommer det tydelig frem hva intensiv opplæring fra 1.-4. trinn innebærer? Hvis nei, utdyp.
Er det tydelig nok hva det innebærer å ha tilfredsstillende utbytte av opplæringen? Hvis nei, utdyp.
Under kapittelet "Skolen skal følge med på om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen ", vises det til at skolen har ulike verktøy og metoder for å følge med. Er det andre verktøy og metoder dere tenker er relevante å nevne? Hvis ja, hvilke?
Er det tydelig framstilt hva de tre individuelle tilretteleggingene (personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel og individuelt tilrettelagt opplæring) innebærer? Hvis nei, utdyp.

5. Avsluttende spørsmål og innspill

Opplever dere at veilederen besvarer de utfordringene dere møter i praksis? Hvis nei, utdyp.
Gir veilederen den hjelpen dere trenger? Hvis nei, utdyp.
Har dere andre innspill?