Eksamen etter læreplaner i utdanningsprogram for studiespesialisering
1. Eksamen etter læreplaner i reiseliv og språk (RSP01-02)
Innholdet i forberedelsesdelen har blitt benyttet til å sikre at alle elevene kan forberede seg på samme tema. I forberedelsesdelen har det vært oppgitt et sted/område der elevene kan finne relevant informasjon som de kan benytte under eksamen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil elevene få kilder/ressurshefte/case eller lignende på eksamensdagen som de kan bruke når de besvarer de ulike oppgavene. Oppgavene kan muligens bli mer ulike, slik at det ikke bare blir resonnerende tekster slik som nå, men også andre oppgavetyper som flervalgsoppgaver, faglig leseforståelse osv. i tillegg til en lengre selvprodusert resonnerende tekst.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
2. Eksamen etter læreplan i kommunikasjon og kultur (KKM01-02)
Forberedelsesdelen inneholder ulike tekster/bilder som elevene kan bruke som utgangspunkt for eksamen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt tema i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene skal ha mulighet til å bruke tekster og/eller bilder de får i selve eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra tilen gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
3. Eksamen etter læreplan i psykologi (PSY01-03)
Forberedelsesdelen kan inneholde artikler hentet fra ulike typer kilder, som elevene kan lese og bruke til å forberede seg på ulike tema og innhente fagstoff de kan ta med seg på eksamensdagen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på materiell i forberedelsesdelen i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene har mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Det vil også vurderes om det er behov for at vurderingskriteriene justeres i forbindelse med en slik endring. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
4. Eksamen etter læreplan i entreprenørskap og bedriftsutvikling (ENT01-03)
Forberedelsesdelen gir elevene informasjon om en konkret bedrift som oppgavene på eksamensdagen er knyttet til. Elevene kan bruke forberedelsesdagen til å innhente mer informasjon om bedrift og marked som de tror kan være relevant for oppgavene de vil få på eksamensdagen.
I en eksamen uten forberedelsesdel kan det være aktuelt å gi mer informasjon om tema, bedrift og bransje på selve eksamensdagen enn i dag. Oppgavene og omfanget vil tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på en bestemt bransje i forkant. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
5. Eksamen etter læreplan i markedsføring og ledelse (MFL01-03)
Forberedelsesdelen i faget forbereder elevene på et bestemt marked. Elevene kan bruke forberedelsesdagen til å innhente mer informasjon om markedet som de tror kan være relevant for oppgavene de vil få på eksamensdagen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt marked i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides sånn at elevene skal ha mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
6. Eksamen etter læreplan i rettslære (RTL01-04)
I forberedelsesdelen i rettslære 2 får elevene informasjon om hvilke rettsområder de kan forberede seg på. Dette er rettsområder de får bruk for når de besvarer oppgavene på eksamensdagen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på bestemte tema, rettsområde eller lignende i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at eleven skal ha mulighet til å anvende sin kompetanse til blant annet å løse rettstvister e.l. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
7. Eksamen etter læreplan i politikk og menneskerettigheter (POS05-01)
I forberedelsesdelen til politikk og menneskerettigheter får elevene informasjon om tema som er aktuelt under eksamen sammen med ulike tekster de kan forberede seg på.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt tema i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides sånn at man skal ha mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
8. Eksamen etter læreplan i sosialkunnskap (POS02-01)
I forberedelsesdelen til eksamen i sosialkunnskap får elevene informasjon om tema som er aktuelt under eksamen sammen med tekstvedlegg de kan forberede seg på.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt tema i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides sånn at man skal ha mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
9. Eksamen etter læreplan i medie- og informasjonskunnskap (MIN01-03)
I forberedelsesdelen til medie- og informasjonskunnskap 2 får elevene et tema og ulike vedlegg knyttet til en eller flere ulike artikler. Dette kan elevene benytte som utgangspunkt når de forbereder seg videre til eksamen. Elevene kan for eksempel bli bedt om å forberede seg på å planlegge et medieprodukt.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt tema i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides sånn at man skal ha mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
10. Eksamen etter læreplan i historie og filosofi (HIF01-03)
Forberedelsesdelen i faget inneholder ulike tekster som gir elevene ulike historiske- og filosofiske perspektiver og kunnskap. Tekstene skal elevene anvende for å vise sin fagkompetanse, refleksjon, forståelse og kritiske tenkning på eksamensdagen. Informasjon benyttes sammen med ny informasjon som de får på eksamensdagen til å svare på eksamensoppgaven.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på tekster som forbereder dem på eksamensoppgavene. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene skal ha mulighet til å bruke informasjon de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
11. Eksamen etter læreplan i mediesamfunnet (MOK01-02)
Innholdet i forberedelsesdelen har blitt benyttet til å sikre at elevene kan forberede seg på samme tema. Gjennom forberedelsesdelen i faget får elevene oppgitt et tema og vedlegg som gir ulike perspektiver på tema. Dette kan elevene benytte som utgangspunkt når de forbereder seg videre til eksamen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget måtte tilpasses med tanke på at elevene ikke har satt seg inn i et bestemt tema i forkant. Oppgavene må derfor utarbeides på en ny måte og ha et slikt omfang at elevene kan jobbe med materiell de får i selve eksamensoppgaven og fortsatt får vist sin kompetanse. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
12. Eksamen i økonomistyring etter læreplan i næringslivsøkonomi (NOK02-03)
Forberedelsesdelen i faget kan inneholde informasjon om en bedrift som eksamensoppgavene tar utgangspunkt i. Elevene får også informasjon om hvilke fagområder oppgavene hovedsakelig er knyttet til. Elevene kan bruke forberedelsesdagen til å systematisere og forberede informasjon som de kan få bruk for. Elevene får også informasjon om tallmateriale, slik at de kan forberede dette i forkant av eksamen.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har med forberedt materiell. Selve oppgaven i økonomistyring kan bli mindre omfattende, da elevene kan måtte bruke tid på å legge inn tallmateriale i et økonomisystem/modell. Oppgavene må utarbeides på en ny måte slik at elevene fortsatt får vist sin kompetanse. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
13. Eksamen i økonomi og ledelse etter læreplan i næringslivsøkonomi (NOK02-03)
Forberedelsesdelen i faget kan inneholde informasjon om en bedrift som eksamensoppgavene tar utgangspunkt i. Elevene får også informasjon om hvilke fagområder oppgavene hovedsakelig er knyttet til. Elevene kan bruke forberedelsesdagen til å systematisere og forberede informasjon som de kan få bruk for.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har satt seg inn i en bestemt bedrift og fagområder i forkant. Omfanget og oppgavene vil utarbeides slik at det tas hensyn til at elevene ikke har forberedt bestemte områder i forkant. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene justeres i henhold til endringene i oppsettet av eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
14. Eksamen etter læreplan i samfunnsøkonomi (SOK01-03)
Samfunnsøkonomi 2 har fått forberedelsesdel ved innføringen av LK20. Forberedelsesdelen i faget består av vedlegg som gir tips om temaene i oppgavene som kan gis til eksamen.
En eksamen uten forberedelsesdel i dette faget kan bygge på erfaring fra eksamen i faget etter LK06. Det vil fortsatt være todelt eksamen i faget uavhengig av om forberedelsesdelen beholdes eller ikke. Ved en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt innhold i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene skal ha mulighet til å bruke materiell de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
15. Eksamen etter læreplan i teknologi og forskningslære (TNF01-02)
Forberedelsesdelen i faget er utgangspunkt for noen av oppgavene til eksamen. Den består av ulike artikler og datasett elevene kan forberede seg på i forkant av eksamen og bruke som utgangspunkt for å innhente mer informasjon. Forberedelsesdelen har også blitt benyttet til å sikre at elevene kan forberede seg på samme tema.
Ved en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt innhold og utvalgte datasett i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides sånn at elevene skal ha mulighet til å bruke vedlegg de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
16. Eksamen etter læreplan i geofag (GFG01-02)
Forberedelsesdelen har blitt benyttet til å sikre at elevene forbereder seg på samme tema. Forberedelsesdelen i faget inneholder ulike vedlegg som elevene benytter som utgangspunkt til å forberede seg til eksamen. Informasjon i vedleggene kan benyttes sammen med ny informasjon som de får på eksamensdagen til å svare på eksamensoppgaven. Eksamen består av ulike oppgavetyper og halvparten av eksamen er knyttet til innholdet i forberedelsesdelen. Det er ikke et felles læreverk i faget og forberedelsesdelen har også blitt benyttet til å sikre at elevene kan forberede seg på samme tema.
Ved en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt tema i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene skal ha mulighet til å bruke innhold de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. En mulighet er at en ikke lenger har et bestemt tema som en går i dybden av, men heller ulike oppgaver som prøver elevenes breddekompetanse. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
17. Eksamen etter læreplan i informasjonsteknologi (INF01-02)
Forberedelsesdelen i faget er utgangspunkt for omtrent 30 % av oppgavene til eksamen. Elevene får normalt oppgitt et tema og tilgang til datasett de kan forberede seg på og bruke som utgangspunkt for å innhente mer informasjon.
Ved en eksamen uten forberedelsesdel vil oppgavene og omfanget tilpasses med tanke på at elevene ikke har forberedt seg på et bestemt innhold og datasett i forkant. Oppgavene vil derfor utarbeides slik at elevene skal ha mulighet til å bruke innholdet de får i selve eksamensoppgaven og generell kompetanse i faget til å løse eksamensoppgaven. Sensuren vil ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen. Vurderingskriteriene i faget vil eventuelt tilpasses endringene i eksamen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevant KI-generert materiell til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.