Påmelding til utprøving av langtidsoppgaven
1. Om utprøvingen
Utdanningsdirektoratet har startet et langsiktig arbeid med å utvikle og prøve ut modeller for en mulig ny eksamensform i noen fag på videregående skole. Den nye eksamensformen er en langtidsoppgave, og ble prøvd ut for første gang våren 2024 i fagene biologi 2, politikk og menneskerettigheter og matematikk 1P-Y. Langtidsoppgaven kan på sikt være et alternativ eller supplement til dagens eksamensformer. Utprøvingene skal gi oss viktig kunnskap om hvordan en langtidsoppgave kan fungere som en sluttvurdering i ulike fag. Arbeidet har bakgrunn i anbefalinger fra eksamensgruppa og fullføringsreformen.
Våren 2025 skal langtidsoppgaven prøves ut i følgende fire fag:
- biologi 2
- politikk og menneskerettigheter
- matematikk 1P-Y
- engelsk 2
NTNU evaluerer utprøvingene på oppdrag fra Udir. Evalueringen av første utprøving våren 2024 legger grunnlaget for videreutvikling av modellene i disse fagene. Modellene som skal prøves ut i 2025 vil derfor ikke være helt like som i første utprøving. Det kan likevel være nyttig å se på modellene fra første utprøving i forbindelse med skolens planlegging av utprøvingen etter jul. For biologi 2 vil det for eksempel være mulig å bruke materiale som blir samlet inn i løpet av høsten, i arbeidet med langtidsoppgaven. For engelsk 2 vil vi utvikle en ny modell. Det er faggrupper bestående av faglærere og forskere som vil jobbe fram modellene.
Etter fristen for påmelding, og i løpet av høsten 2024, vil skolene som har meldt seg på få mer detaljert informasjon om utprøvingen og modellen som skal prøves ut. Selve utprøvingen vil foregå mellom januar og april 2025.
Som deltakerskole er det viktig å være klar over at
- utprøvingen skal gjøres innenfor gjeldende regelverk, og innebærer at elever som deltar vil gå opp til ordinær eksamen uavhengig av deltakelse i utprøvingen. Elevenes arbeid med langtidsoppgaven kan knyttes til underveisvurderingen i faget og inngå i standpunktvurderingen dersom faglærer vurderer det som relevant
- langtidsoppgaven skal vurderes av to lærere, for eksempel elevens faglærer og en annen lærer ved skolen eller en annen skole
- utprøvingen skal evalueres, så deltakerskolene må være forberedt på å samarbeide med et forskningsmiljø som skal følge utprøvingen på skolen
Det er ikke et krav å ha deltatt i utprøvingen i 2024 for å delta i 2025.