Læreplan i Vg3 glassfaget
Om faget
Fagets relevans og sentrale verdier
Vg3 glassfaget handler om å bearbeide, konstruere og montere glassprodukter i bygg, interiør og transportmidler. Faget ruster lærlingene til å velge materialer, arbeidsteknikker og utstyr som bidrar til å ivareta konstruksjonene, tilfredsstille kravene til estetikk og legge til rette for gjenvinning. Faget handler også om hvordan glassets egenskaper som bygningsmateriale påvirker det indre og ytre miljøet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 glassfaget skal bidra til å sikre en håndverksmessig utførelse som gir estetiske og varige miljø- og energieffektive konstruksjoner. Faget bidrar til å utvikle lærlingenes forståelse for sammenhengen mellom ressursbruken i dag og behovet for å ta vare på ressursene for de framtidige generasjonene gjennom å videreføre kunnskap om glassfagets historie og hvordan faget også bidrar til å skape nye løsninger for energiproduksjon og smarte glass. Gjennom kritisk tenkning og samarbeid om arbeidsoppgaver bidrar faget også til å øke lærlingenes bevissthet om bærekraft ved valg, videreforedling og gjenvinning av glassprodukter. Vg3 glassfaget skal bidra til kunnskap om arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter, og om betydningen av trepartssamarbeidet der arbeidsgiveren, arbeidstakeren og myndighetene jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv.
Kjerneelementer
Videreforedling av glass
Kjerneelementet videreforedling av glass handler om å bearbeide glass industrielt til interiør- og eksteriørbruk. Det handler om å produsere glassløsninger ut fra ulike forhold og behov. Å velge materialer ut fra oppdrag og legge til rette for sortering og gjenvinning av glass er også en del av kjerneelementet.
Montering av glass
Kjerneelementet montering av glass handler om å montere glass og andre elementer i bygg, interiør og transportmidler. Det handler om å velge materialer, verktøy og produksjonsmetoder med hensyn til ressursbruken og miljøet, og om å sikre rutiner for behandling av farlig avfall. Å forstå og bruke tegninger og beregninger er og en del av kjerneelementet.
Glasshåndverk, service og vedlikehold
Kjerneelementet glasshåndverk, service og vedlikehold handler om å reparere, utføre service på og vedlikeholde glass, plast, elementer og beslag. Kjerneelementet handler også om å ramme inn bilder, kunst og gjenstander i glass. Å bruke materialer, utstyr og teknikker som bidrar til riktig bruk av glass og fremmer det estetiske uttrykket er også en del av kjerneelementet. Det handler videre om å bruke fagterminologi til å vurdere faglige løsninger og prosesser.
Tverrfaglige temaer
Bærekraftig utvikling
I Vg3 glassfaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å velge materialer og produksjonsmetoder som bidrar til energieffektive og varige konstruksjoner. Videre innebærer det å bruke materialene med tanke på det indre og ytre miljøet. Bærekraftig utvikling handler også om å resirkulere og håndtere avfall på en måte som minimerer miljøbelastningen.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i Vg3 glassfaget innebærer å kommunisere med kunder, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere. I tillegg vil det si å kunne diskutere og vurdere faglige løsninger og arbeidsprosesser.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i Vg3 glassfaget innebærer å dokumentere arbeidsprosesser, kommunisere og uttrykke seg visuelt.
Å kunne lese
Å kunne lese i Vg3 glassfaget innebærer å lese og forstå faglitteratur, regelverk, standarder, detaljblader og veiledere. Videre innebærer det å forstå og lese monteringsanvisninger, arbeidsbeskrivelser, tegninger og kravspesifikasjoner fra produsenter og andre.
Å kunne regne
Å kunne regne i Vg3 glassfaget innebærer å beregne tidsbruk, kostnader, volum, vekt, arealer, omkrets og mengder. Videre innebærer det å bruke tabeller og dimensjoneringsverktøy ved behandling av glass og andre materialer. Det innebærer også å ta mål, beregne høyder og vinkler og anvende målestokk i forbindelse med målsatte tegninger.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i Vg3 glassfaget innebærer å bruke digitale verktøy og løsninger til å planlegge, dimensjonere, programmere, produsere, dokumentere, kommunisere og kvalitetssikre. Videre innebærer digitale ferdigheter å finne fram til relevant faglitteratur i nettbaserte løsninger og vurdere troverdigheten av informasjonen. Det innebærer også å vurdere egen rolle på nett og i sosiale medier.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering Vg3 glassfaget
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere og vurdere å gjennomføre en sikker jobb analyse og rapportere om uønskede hendelser
- arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, bruke verne- og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- gjenvinne og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere muligheter for gjenbruk og reflektere over konsekvensene av feilhåndtering
- gjøre rede for tradisjonelle arbeidsmetoder i glassfaget og drøfte hvordan metodene tar vare på fagets egenart
- velge verktøy, skjære og bearbeide glass, kartong, tre, plast og metaller og vurdere konsekvenser av feilvalg
- bruke fugemasse og lim, forstå hvordan disse virker sammen og vurdere hvordan bindemidlenes egenskaper påvirker de ferdige konstruksjonene
- kommunisere med andre faggrupper og kunder tilknyttet et arbeidsoppdrag og presentere løsningsforslag i tråd med estetiske krav
- forstå tegninger og beskrivelser i et gitt arbeidsoppdrag og kontrollere og motta varer og materialer
- velge, bruke og vedlikeholde maskiner, redskaper og utstyr
- diagnostisere, feilsøke og kalibrere digitale og elektriske komponenter og kontrollere ferdig produkt
- lage komponenter ved bruk av datamaskinbasert nummeringsstyring (CNC- styrte maskiner)
- montere og justere lås og beslag
- montere glass og tilhørende elementer etter tegninger og beskrivelser og dokumentere arbeidet i tråd med gjeldende regelverk
- montere og vedlikeholde systemer for solavskjerming og innsynskjerming
- gjøre rede for smarte glass og løsninger for fornybar energi hvor glasset er det bærende element
- velge glassløsninger ut fra kravspesifikasjoner i henhold til standarder og preaksepterte løsninger og reflektere over hvordan ulike glassløsninger påvirker sikkerhet, energibruk, innemiljø, dagslys, støy og komfort
- montere glass i kjøretøy i tråd med spesifikasjoner og dokumentere arbeidet tråd med gjeldende regelverk
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i Vg3 glassfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i Vg3 glassfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingen kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i lærefaget.
Vurderingsordning
Før fagprøven i Vg3 glassfaget må alle ha bestått en skriftlig eksamen laget ut i fra læreplanen i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.
Opplæringen i Vg3 glassfaget skal avsluttes med en fagprøve. Alle skal opp til fagprøven, som skal gjennomføres over minst fire dager.
Teksten om sentrale verdier skal beskrive hvilke verdier og prinsipper fra overordnet del som faget særlig kan bidra til å realisere gjennom opplæringen.
Kjerneelementene skal ramme inn det viktigste innholdet i faget og beskrive det lærlingene må kunne for å mestre og anvende kompetansen i faget.
De tverrfaglige temaene inngår i opplæringen i alle fag. Tema blir bare beskrevet i de læreplanene der de er en sentral del av innholdet i faget.
Tekstene om grunnleggende ferdigheter skal beskrive hvordan ferdighetene er en del av kompetansen i faget og nødvendige redskaper for læring og utvikling. Ferdighetene skal være integrert i kompetansemålene der de er relevante.
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
Lærlingene skal utvikle kompetanse slik det er uttrykt i læreplanen for faget. Kompetansemålene er utformet slik at du kan tilpasse opplæringen til lærlingen på mange ulike måter og ut fra virksomheten til bedriften.
Legger kompetansemålene til rette for en god progresjon fra opplæring i skole til opplæring i bedrift?
Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal lærlingene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Lærlingene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.