Avsender
Utdanningsdirektoratet
Frist for uttalelse
15. november 2020
Publisert dato
14. august 2020
Vår referanse
2020/8927

Læreplan i Vg2 automatisering

Om fagene

Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 automatisering handler om å utvikle kompetanse innen energi-, styre- og reguleringssystemer. Faget forbereder elevene på arbeid innenfor landbasert og maritim industri, bygg, verdisikring, maskinbygging og tavleproduksjon. Vg2 automatisering gir kunnskap om hvordan automatisering kommer til anvendelse på ulike samfunnsområder, og bevisstgjør elevene på samfunnets krav til effektiv produksjon, kvalitet og energieffektivitet der automatiseringssystemer inngår som en del av løsningene.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 automatisering skal bidra til å utvikle elevenes selvstendighet, initiativ, kreativitet og samarbeidsevne. Faget legger til rette for elevsamarbeid uavhengig av kjønn og kultur og gjør elevene i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk knyttet til ressursutnyttelse og en bærekraftig utvikling.

Kjerneelementer

Automatisering og robotisering

Kjerneelementet automatisering og robotisering handler om komponenter, kretser og maskiner som inngår i et helhetlig automatisert anlegg. Dette omfatter også å programmere, kalibrere, feilsøke og utarbeide dokumentasjon.

Energi, miljø og bærekraft

Kjerneelementet energi, miljø og bærekraft handler om energieffektive løsninger og energisystemer. Videre handler det om kompetanse innenfor elektriske installasjoner og nettsystemer. Kjerneelementet handler også om miljøbelastningen til produkter.

Verktøy, komponenter og materialer

Kjerneelementet verktøy, komponenter og materialer handler om å anvende verktøy og maskiner i praktisk arbeid for å produsere deler eller produkter og om relevant materialkunnskap. Det handler også om vedlikehold og installasjon av maskiner og utstyr.

Produktutvikling og nyskaping

Kjerneelementet produktutvikling og nyskaping handler om å se nye løsninger, foreslå prosessforbedringer og utarbeide nye produkter eller arbeidsmetoder.

Lover og forskrifter

Kjerneelementet lover og forskrifter innebærer kompetanse til å iverksette sikkerhetstiltak i tråd med gjeldende regelverk og internkontrollsystemer for å unngå skade på liv, helse og materielle verdier. Videre handler det om sikring av datainformasjon og elektroniske kommunikasjonsnett.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I Vg2 automatisering handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å mestre et fag og se at dette har betydning for eget liv. Videre handler det om hvordan automatisering har innvirkning på menneskers livskvalitet gjennom å inngå i samfunnskritiske installasjoner.

Demokrati og medborgerskap

I Vg2 automatisering handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å samarbeide om problemløsing og nyskaping i et likestilt og likeverdig arbeidsliv. Dette innebærer å håndtere meningsforskjeller og respektere uenighet. Videre handler det om hvordan robuste styre- og reguleringssystemer bidrar til å sikre samfunnskritiske funksjoner.

Bærekraftig utvikling

I Vg2 automatisering handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om fornybare energiløsninger og hvordan styre- og reguleringssystemer kan bidra i samfunnsutviklingen i et miljø- og bærekraftperspektiv.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i Vg2 automatisering innebærer å kunne bruke fagterminologi, kommunisere forståelig, lytte til og vise respekt for den som snakker. Det innebærer også å kunne delta i diskusjoner om sikkerhet og valg av faglige løsninger i automatiserte anlegg. 

Å kunne skrive

Å kunne skrive i Vg2 automatisering innebærer å kunne beskrive valg av faglige løsninger og lage korrekt dokumentasjon ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. Det innebærer bruk av språk, bilder og symboler skal være faglige og tekstene skal være presise og tilpasset leseren.

Å kunne lese

Å kunne lese i Vg2 automatisering innebærer å kunne tilegne seg ny kompetanse, finne fram til relevant informasjon, tolke fagtekster. og bruke gjeldende regelverk og anbefalinger. Det innebærer også å kunne lese faglige termer og symboler som er aktuelle ved utførelse av ulike arbeidsoppgaver.

Å kunne regne

Å kunne regne i Vg2 automatisering innebærer å utføre matematiske beregninger og vurdere måleresultater. Det innebærer også å kunne hente informasjon fra tabeller, statistikk og diagrammer og bruke symboler og prefikser riktig i oppgaveløsning. Videre handler det om å gjøre økonomiske vurderinger rundt tid og materialbruk.   

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i Vg2 automatisering innebærer å etablere digital kommunikasjon, utføre feilsøking og simulere og programmere ved hjelp av digitale verktøy. Digitale ferdigheter innebærer også å kunne produsere tegninger og tekniske underlag og å være kildekritisk ved informasjonssøk. Videre innebærer det å holde seg oppdatert på ny teknologi og vise digital dømmekraft og etisk refleksjon. 

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering automatiseringssystemer (337 årstimer)

Kompetansemål etter automatiseringssystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere og utføre arbeidet på automatiseringssystemer fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til automatiseringssystemer individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort
  • montere, sette i drift, programmere og funksjonsteste programmerbare logiske styringssystemer knyttet til elektriske motoranlegg, hydrauliske og pneumatiske anlegg
  • løse automatiseringsoppgaver ved å programmere og funksjonsteste en industrirobot og gjøre rede for roboters funksjon og anvendelse i produksjonsanlegg
  • montere, kalibrere og sette i drift flere typer reguleringssløyfer for å oppnå ønsket virkemåte og å gjøre rede for komponentenes virkemåte og samhandling
  • montere, sette i drift og funksjonsteste maskin-til-maskin-kommunikasjon i automatiserte anlegg, gjøre rede for komponentenes virkemåte og gjøre tiltak for å etablere et sikkert elektronisk kommunikasjonsnett
  • installere og konfigurere menneske-maskin-grensesnitt for visualisering av styringssystem
  • Utforske og koble sensorer til et automatisert styresystem, utføre målinger på disse og gjøre rede for digitale og analoge signaler
  • fremstille enkle mekaniske komponenter og deler ved hjelp av håndverktøy og maskiner
  • utvikle og bygge et selvvalgt produkt hvor sensorer og programmerbare elektroniske komponenter inngår
  • utføre systematisk feilsøking i automatiseringssystemer ved hjelp av riktige instrumenter, programmer og dokumentasjon inkludert å kunne ta hensyn til måleinstrumentets nøyaktighet.
  • gjøre rede for ulike energibærere og hvordan kalibrering av styresystemene påvirker energiforbruket
  • gjøre rede for elektroniske systemer for sikring av verdier
  • kildesortere avfall i samsvar med internkontrollsystemet og kunne beskrive klima- og miljøbelastningen av komponenter og materialer i faget automatiseringssystemer
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
  • vurdere hvordan styre- og reguleringssystemer bidrar i samfunnsutviklingen i et miljø- og bærekraftperspektiv

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i automatiseringssystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i automatiseringssystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i automatiseringssystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i automatiseringssystemer basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.

Kompetansemål og vurdering elenergisystemer (140 årstimer)

Kompetansemål etter elenergisystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere og utføre arbeidet på elenegisystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til elenergisystemer individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort
  • utføre arbeid i overensstemmelse med regler for elsikkerhet og kunne utføre livreddende førstehjelp
  • installere og sette i drift og dokumentere fordelingsanlegg basert på ulike spenningssystemer og installasjonsmetoder med tilhørende jordingssystemer
  • velge ledning, kabel og vern og dokumentere beskyttelse mot overbelastning, elektrisk sjokk og kortslutning basert på beregninger
  • montere, koble opp, sette i drift og funksjonsteste flere typer motordrift, gjøre rede for ulike start- og reguleringsmetoder og gjeldende energikrav
  • koble opp og funksjonsteste en avbruddsfri spenningsforsyning og gjøre rede for anleggets virkemåte
  • identifisere, vurdere og iverksette tiltak i forbindelse med elektriske støykilder
  • utføre bytte av lager på en elektrisk motor og gjøre rede for ulike typer transformatorer, generatorer og elektriske motorer
  • utføre systematisk feilsøking i elenergisystemer ved hjelp av riktige måleinstrumenter og dokumentasjon og inkludert å kunne ta hensyn til måleinstrumentets nøyaktighet
  • kildesortere avfall i samsvar med internkontrollsystemet og kunne beskrive klima- og miljøbelastningen til komponenter og materialer i faget elenergisystemer
  • reflektere over betydningen av å mestre et fag og hvordan dette påvirker egen livskvalitet
  • utforske metoder for å håndtere meningsforskjeller

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elenergisystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elenergisystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elenergisystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elenergisystemer basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.

Vurderingsordning

Standpunktvurdering

Automatiseringssystemer: Eleven skal ha en standpunktkarakter.
Elenergisystemer: Eleven skal ha en standpunktkarakter

Eksamen for elever

Automatiseringssystemer og elenergisystemer: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Den tverrfaglige praktiske eksamenen skal blant annet inneholde prøving av kompetansemål om elsikkerhet. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Automatiseringssystemer: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Elenergisystemer: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Automatiseringssystemer og elenergisystemer: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Er læreplanen tilstrekkelig framtidsrettet og relevant for behovene i arbeidslivet?
Er sentrale verdier synliggjort i læreplanen på en god og relevant måte?
Beskriver kjerneelementene det mest sentrale innholdet elevene skal lære i programfagene?
Er de utvalgte tverrfaglige temaene en sentral del av det faglige innholdet i programfagene?
Er de utvalgte grunnleggende ferdighetene integrert i læreplanen på en god måte?
Ivaretar kompetansemålene det viktigste elevene skal ha lært etter Vg2?
Legger kompetansemålene til rette for lokal tilpassing?
Legger kompetansemålene til rette for en god progresjon?
Legger læreplanen til rette for samisk innhold?

Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.

Har læreplanen et realistisk omfang ut fra årstimetallet?
Fungerer tekstene om underveis- og standpunktvurdering godt som en støtte for læreren i vurderingsarbeidet?
Er det en god sammenheng mellom tekstene i «Om faget» og innholdet i kompetansemålene?
Er språket i læreplanen klart og tydelig?