Avsender
Utdanningsdirektoratet
Frist for uttalelse
15. november 2020
Publisert dato
14. august 2020
Vår referanse
2020/8932

Læreplan i Vg2 datateknologi og elektronikk

Om fagene

Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 datateknologi og elektronikk handler om å gi eleven kompetanse til å utføre arbeid på datateknologiske og elektroniske apparater og systemer. Programfagene handler om å bidra til å utvikle kompetanse som imøtekommer arbeidslivets behov. Videre handler programfagene om hvordan elevene skal bidra til å produsere, installere, drifte og vedlikeholde samfunnsnyttige elektroniske systemer og infrastruktur.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 datateknologi og elektronikk skal bidra til at elevene tar initiativ, medvirker og tar medansvar i samarbeid om helhetlige arbeidsoppgaver, i et likeverdig og inkluderende fellesskap. Programfagene skal legge til rette for samarbeid uavhengig av kjønn og kultur. Videre handler det om at elevenes selvstendighet, nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede stimuleres gjennom utforskende og skapende arbeid med datateknologi og elektronikk.

Kjerneelementer

Komponenter, kretser og systemer

Kjerneelementet komponenter, kretser og systemer handler om kompetanse på komponenter, kretser og utstyr som inngår i helhetlige datateknologiske systemer og elektroniske kommunikasjonsanlegg.

Yrkesutøvelse

Kjerneelementet yrkesutøvelse handler om å planlegge, organisere og gjennomføre yrkesoppgaver. Kjerneelementet handler også om å dokumentere utført arbeid. Det handler videre om fagmessig utført arbeid i henhold til normer og gjeldende regelverk

Sikkerhet

Kjerneelementet sikkerhet handler om sikkerhetstiltak og systemer for å beskytte datainformasjon, datateknologiske systemer og elektroniske kommunikasjonsnett. Kjerneelementet handler også om sikringstiltak for å unngå skade på elektroniske komponenter og kretser. Sikkerhetstiltak for å beskytte liv, helse og materielle verdier inngår også i kjerneelementet.  

Kommunikasjon og samarbeid

Kjerneelementet kommunikasjon og samarbeid handler om samhandling i utøvelse av helhetlige yrkesoppgaver. Dette innebærer å diskutere valg av materiell, verktøy, måleinstrumenter og arbeidsmetoder for å søke faglige løsninger i fellesskap.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I Vg2 datateknologi og elektronikk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle mestringsfølelse og stolthet over eget arbeid. Det handler også om tiltak for å sikre egen helse i utøvelse av arbeid på datasystemer og elektronisk infrastruktur. Videre handler det om å bruke elektronikk og datateknologi innenfor helse og velferd. Det handler også om hvilken betydning elektroniske kommunikasjonsnett har for menneskenes behov for ulike former for kommunikasjon.

Demokrati og medborgerskap

I Vg2 datateknologi og elektronikk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å samarbeide om problemløsing og nyskaping. Dette innebærer å håndtere meningsforskjeller og respektere uenighet. Videre handler det om betydningen av sikre og robuste datateknologiske systemer og elektroniske kommunikasjonsnett i et åpent og demokratisk samfunn.

Bærekraftig utvikling

I Vg2 datateknologi og elektronikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om elektroniske komponenters og apparaters påvirkning på miljøet gjennom hele livssyklusen. Videre handler det om hvordan datateknologi og elektroniske styresystemer påvirker energiforbruket.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i Vg2 datateknologi og elektronikk innebærer å kunne anvende fagterminologi for å utrykke seg presist i samarbeide om faglige løsninger. 

Å kunne skrive

Å kunne skrive i Vg2 datateknologi og elektronikk innebærer å anvende korrekt fagterminologi og faglige symboler i dokumentasjon av faglige løsninger. 

Å kunne lese

Å kunne lese i Vg2 datateknologi og elektronikk innebærer å lese og forstå faglige symboler, elektroniske skjemategninger og spesifikasjoner av elektroniske og mekaniske komponenter. Å kunne lese innebærer også å lese og forstå måleresultater, arbeidsbeskrivelser, rutiner, prosedyrer, produktveiledninger.

Å kunne regne

Å kunne regne i Vg2 datateknologi og elektronikk innebærer å beregne og forstå ulike verdier og størrelser i datatekniske- og elektroniske løsninger. 

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i Vg2 datateknologi og elektronikk innebærer å produsere teknisk underlag til arbeidsoppgaver, benytte digitale verktøy under arbeid med dokumentasjon, simuleringer, programmering, konfigurering, målinger og feilsøking. 

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering elektronikksystemer (140 årstimer)

Kompetansemål etter elektronikksystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til elektronikksystemer, individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valgene som er gjort
  • risikovurdere og utføre arbeidet på elektronikksystemer fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • utvikle, montere, programmere og sette i drift systemer som innhenter, behandler og presenterer data fra sensorer
  • utvikle, montere og programmere elektroniske systemer som henter inn data fra interne og eksterne, analoge og digitale sensorer for å styre aktuatorer
  • utføre systematisk feilsøking og testing av elektronikksystemer ved hjelp av egnede måleinstrumenter, programvare og dokumentasjon
  • montere og lodde elektroniske komponenter i kretser og apparater ved hjelp av egnede verktøy og gjøre rede for komponentenes tekniske data og hvilken funksjon de har i kretsen
  • håndtere avfall etter utført arbeid knyttet til elektronikksystemer i henhold til gjeldende system for internkontroll og diskutere klima- og miljøbelastningen av elektroniske komponenter og materiell
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
  • reflektere over betydningen av å mestre et fag og hvordan dette påvirker egen livskvalitet
Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elektronikksystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektronikksystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektronikksystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elektronikksystemer basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.

Kompetansemål og vurdering datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett (337 årstimer)

Kompetansemål etter datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett, individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valgene som er gjort
  • risikovurdere og utføre arbeidet på datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • identifisere ulike sikkerhetsutfordringer i datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett og diskutere hvordan disse kan løses
  • montere, konfigurere og sette i drift sikkerhetssystemer for beskyttelse av liv, helse og materielle verdier
  • administrere brukere, tilganger og rettigheter i datasystemer i henhold til definerte behov
  • konfigurere og sette i drift fysiske og virtuelle segmenterte nettverk i henhold til definerte behov
  • terminere og skjøte optiske fiberkabler i elektroniske kommunikasjonsnett ved hjelp av egnede verktøy og maskiner og gjøre rede for hvilke forhold som påvirker kommunikasjonskvaliteten under overføring på optiske fiberkabler
  • foreta dekningsmålinger og foreslå nødvendig antall og type aksesspunkter i trådløse kommunikasjonsnett og gjøre rede for hvilke forhold som påvirker signalkvaliteten under overføring på radiobaserte overføringsmedier
  • konfigurere og sette i drift maskin-til-maskin-kommunikasjon i henhold til normer og standarder
  • utføre systematisk feilsøking og testing av datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett ved hjelp av egnede måleinstrumenter, programvare og dokumentasjon
  • håndtere avfall etter utført arbeid knyttet til datasystemer og kommunikasjonsnett i henhold til gjeldende system for internkontroll
  • reflektere over elektroniske komponenter og apparaters påvirkning på miljøet
  • beskrive hvordan datateknologi og elektroniske styresystemer påvirker energiforbruket
Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.

Vurderingsordning

Standpunktvurdering 

Elektronikksystemer: Elevene skal ha én standpunktkarakter.
Datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett: Elevene skal ha én standpunktkarakter.

Eksamen for elever 

Elektronikksystemer og datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett: Elevene skal gjennomføre lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Elektronikksystemer: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Elektronikksystemer og datasystemer og elektroniske kommunikasjonsnett: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Er læreplanen tilstrekkelig framtidsrettet og relevant for behovene i arbeidslivet?
Er sentrale verdier synliggjort i læreplanen på en god og relevant måte?
Beskriver kjerneelementene det mest sentrale innholdet elevene skal lære i programfagene?
Er de utvalgte tverrfaglige temaene en sentral del av det faglige innholdet i programfagene?
Er de utvalgte grunnleggende ferdighetene integrert i læreplanen på en god måte?
Ivaretar kompetansemålene det viktigste elevene skal ha lært etter Vg2?
Legger kompetansemålene tilrette for lokal tilpasning?
Legger kompetansemålene til rette for en god progresjon?
Legger læreplanen til rette for samisk innhold?

Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.

Har læreplanen et realistisk omfang ut fra årstimetallet?
Fungerer tekstene om underveis- og standpunktvurdering godt som en støtte for læreren i vurderingsarbeidet?
Er det en god sammenheng mellom tekstene i «Om faget» og innholdet i kompetansemålene?
Er språket i læreplanen klart og tydelig?
Vg3 Telekommunikasjonsmontørfaget bygger i dag på Vg2 datateknologi og elektronikk. Vi foreslår at faget flyttes slik at det bygger på Vg2 elenergi og ekom. Vi gjør oppmerksom på at flyttingen av lærefaget kan påvirke det faglige innholdet i de berørte læreplanene. Støtter du dette forslaget?
Er det noen spesifikke temaer fra telekommunikasjonsmontørfaget som bør tas ut av Vg2 datateknologi og elektronikk? Hvis ja, hvilke?