Avsender
Utdanningsdirektoratet
Frist for uttalelse
15. november 2020
Publisert dato
14. august 2020
Vår referanse
2020/8929

Læreplan i Vg2 elenergi og ekom

Om fagene

Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 elenergi og ekom handler om å utvikle kompetanse for å utføre arbeid på elektriske anlegg, installasjoner, utstyr og maskiner. Programfagene skal gi elevene kompetanse innen produksjon, overføring, fordeling og bruk av elektrisk energi. Videre skal fagene bidra til at elevene lærer hvordan elektronisk kommunikasjon inngår i anlegg, installasjoner og utstyr. Fagene skal bidra til at arbeidslivet får kvalifiserte fagarbeidere som kan være med og bygge, drifte, vedlikeholde og videreutvikle et stadig mer teknologisk samfunn.    

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 elenergi og ekom skal bidra til at elevene samarbeider i et likestilt og likeverdig arbeidsliv uavhengig av kjønn og kultur. Programfagene skal gjennom relevante yrkesoppgaver fremme motivasjon, gode fagmessige holdninger og legge grunnlaget for livslang læring. Gjennom kritisk tenkning, etisk bevissthet og refleksjon skal programfagene bidra til at elevene blir i stand til å ta ansvarlige valg knyttet til ressursutnyttelse og bærekraftig utvikling i den kommende yrkesutøvelsen.

Kjerneelementer

Systemforståelse

Kjerneelementet systemforståelse handler om kunnskap om komponenter, kretser, utstyr og maskiner Videre handler det om hvordan disse inngår i sammensatte systemer som el- og ekominstallasjoner, kraftelektronikk og produksjon, overføring og lagring av elektrisk energi. Systemforståelsen handler også om å anvende kunnskapen i faglige valg på sammensatte elektriske anlegg, utstyr og produkter.

Yrkesutøvelse

Kjerneelementet yrkesutøvelse handler om å utføre helhetlige, sammensatte virkelighetsnære yrkesoppgaver på grunnlag av beregninger, målinger, tekniske underlag og regelverk. Kjerneelementet skal bidra til at elevene velger fagmessig gode løsninger på nye og eksisterende elektriske anlegg og elektriske produkter, utstyr og maskiner.

Energi og miljø

Kjerneelementet energi og miljø handler om ulike former for produksjon, overføring og lagring av elektrisk energi. Videre handler det om energieffektiviserende tiltak i installasjoner, utstyr og maskiner.  Kjerneelementet handler også om valg av klima- og miljøvennlige løsninger med lav miljøbelastning og ha kunnskap om produkters miljøbelastning i et livsløpsperspektiv.

Ekom- og datasikkerhet

Kjerneelementet ekom- og datasikkerhet handler om kunnskaper som bidrar til pålitelig og sikker overføring og lagring av informasjon i elektroniske kommunikasjonsnett og informasjonssystemer. Videre handler det om å ivareta sikkerhet og personvern i hele installasjonens og produktets livssyklus.

Maskin- og elsikkerhet

Kjerneelementet maskin- og elsikkerhet handler om nødvendige sikkerhetstiltak i henhold til gjeldende instrukser, internkontrollsystemer og aktuelle lover og forskrifter for å unngå skade på liv, helse og materielle verdier.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I Vg2 elenergi og ekom handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å mestre egne arbeidsoppgaver og utvikle stolthet over eget arbeid. Videre handler det om å lære gode arbeidsteknikker for å forebygge helseutfordringer. Det handler også om hvordan elektronisk kommunikasjon og anvendelsen av elektrisitet kan bidra til velferd i andre menneskers liv.

Demokrati og medborgerskap

I Vg2 elenergi og ekom handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle et organisert og mer likestilt arbeidsliv, og kunnskap om hvordan arbeidslivet er bygd opp. Videre handler det om å tilegne seg et faglig grunnlag for å ta valg i arbeidet knyttet til de lovene og reglene som regulerer faget.

Bærekraftig utvikling

I Vg2 elenergi og ekom handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å ta informerte og gode produktvalg i et sirkulærøkonomisk perspektiv. Videre handler det om å vurdere avfallshåndtering, gjenbruk og energieffektiviserende tiltak. Dette inkluderer også refleksjoner om motsetninger mellom bærekraft og forbrukersamfunn ved valg av produkter, materialer og løsninger.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i Vg2 elenergi og ekom innebærer å delta i faglige diskusjoner om valg av tekniske løsninger ved å bruke et presist og mottakertilpasset språk i utførelsen av yrkesoppgaver. Dette innebærer å vurdere kvalitet på utført arbeid og komme med forslag til forbedringer knyttet til funksjon, sikkerhet, lønnsomhet og miljø. 

Å kunne skrive

Å kunne skrive i Vg2 elenergi og ekom innebærer å kunne utrykke seg skriftlig i gjennomføringen av yrkesoppgaver. Det betyr at språk, bilder og symboler skal være faglig korrekte, og tekstene skal være presise og forståelige for mottakeren.

Å kunne lese

Å kunne lese i Vg2 elenergi og ekom innebærer å finne frem til relevant informasjon, tolke fagtekster og tilegne seg kunnskap som bidrar til at arbeidet blir utført i tråd med gjeldende regelverk, anbefalinger og behov. Dette innebærer også å kunne finne og anvende fagstoff, holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen og være kildekritisk ved informasjonssøk.

Å kunne regne

Å kunne regne i Vg2 elenergi og ekom handler om å utføre og anvende matematiske beregninger ved feilsøking og gjennomføring av yrkesoppgaver. Dette innebærer å vurdere beregnede verdier opp mot målte resultater og sammenhengen i elektriske systemer. Å kunne regne betyr også økonomiske vurderinger rundt tid, energi og materialbruk.

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i Vg2 elenergi og ekom innebærer å konfigurere, programmere utstyr og etablere elektronisk kommunikasjon i yrkesoppgaver. Dette innebærer å anvende digitale hjelpemidler og kunne reflektere over personvern og datasikkerhet. Digitale ferdigheter handler også om å anvende digitale verktøy ved dokumentasjon og feilsøking i yrkesoppgaver. 

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering elenergi og styresystemer (337 årstimer)

Kompetansemål etter elenergi og styresystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere alle arbeidsoppdrag i faget elenergi og styresystemer for å finne trygge og gode ergonomiske arbeidsstillinger og arbeidsmetoder, og arbeide i overensstemmelse med gjeldende regelverk for sikkerhet på elektriske anlegg
  • følge interne rutiner for elsikkerhet, personsikkerhet og utføre livreddende førstehjelp
  • planlegge, gjennomføre, sluttkontrollere og dokumentere alle arbeidsoppdrag knyttet til faget elenergi og styresystemer ut fra teknisk underlag, tegninger og gjeldende regelverk for utførelse og begrunne de valg som er gjort
  • anvende kunnskap om elektromagnetisme der induksjon, resistans, og reaktans inngår ved planlegging, beregning og gjennomføring av yrkesoppgaver
  • dimensjonere anlegg ut fra belastning-, overbelastning-, kortslutningsstrøm og selektivitet, og vurdere egnede tiltak for å ivareta sikkerheten ved feil
  • utføre arbeidet fagmessig og i overenstemmelse med gjeldende regelverk ved bruk av egnet verktøy, maskiner og materiell
  • montere ulike nettsystemer fra inntak til belastning med måling og overvåking av forbruk, og drøfte bruksområder for TN-, IT- og TT- nett
  • montere ulike effektuttak, belysnings- og varmeanlegg med tilhørende brukertilpassede styringssystemer og vurdere løsninger for effektstyring i utstyr og installasjoner ut fra funksjon, miljø og økonomi
  • montere, programmere, konfigurere og sette i drift systemer for styring av dreieretning og motorturtall og prøve ut forbedringer for funksjon, miljø og sikkerhet
  • montere og sette i drift anlegg for produksjon og lagring av elektrisk energi der omforming av like- og vekselspenning og transformering inngår og vurdere overføringsnettet i forhold til dimensjonering, oppbygging og effekttap
  • montere styring av brytere og vern i koblings- og fordelingsanlegg og gjøre rede for bruken av og virkemåte til brytere og vern
  • montere, måle, beregne, feilsøke og vurdere kvalitet på jordingssystem med jordelektrode, utjevningsforbindelser og beskyttelsesledere i elektriske anlegg, installasjoner og utstyr opp mot anleggs- og personsikkerhet og gjeldende krav for de ulike nettsystemene
  • utføre målinger på gjennomførte yrkesoppgaver og benytte måleresultatene i sluttkontroll ved verifikasjon, og vurdere måleresultatene opp mot beregnede verdier og gjeldende krav
  • utføre systematisk feilsøking og utbedring av feil på elektriske anlegg og installasjoner ved å bruke egnede instrumenter og teknisk dokumentasjon
  • utføre systematisk feilsøking og reparere elektriske verktøy, apparater og utstyr ved å bruke egnede instrumenter og vurdere sikkerhet, miljømessige konsekvenser og lønnsomhet ved reparasjonen i forhold til utskifting/erstatning
  • anvende egnede materialer og metaller i yrkesoppgaver og begrunne valg av materiale med tanke på mekanisk styrke, bæreevne, temperatur og kjemiske egenskaper
  • utføre terminering og skjøting av ulike kabeltyper og elektriske forbindelser ved å anvende produsentenes anvisninger og fagmessige anbefalinger
  • utarbeide og anvende skjemaer, og tegninger i målestokk med normerte symboler for praktiske yrkesoppgaver
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
  • håndtere avfall etter eget arbeid i henhold til regelverk, leverandørers beskrivelser og gjeldende system for internkontroll og vurdere miljøbelastning
  • vurdere kvalitet på eget arbeid i forhold til estetikk, krav og lover, og foreslå forbedringer
  • vurdere produktvalg i et sirkulærøkonomisk perspektiv
Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elenergi og styresystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elenergi og styresystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget. Underveisvurdering skal bidra til at elevene kan utføre arbeidsoppgaver, begrunne valg og se utvikling av egen dybdekompetanse mot eget yrkesvalg.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elenergi og styresystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elenergi og styresystemer basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering, dokumentering og begrunnelse for valg i faglig arbeid i forhold til elevenes yrkesvalg.

Kompetansemål og vurdering elektronisk kommunikasjon (140 årstimer)

Kompetansemål etter elektronisk kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • risikovurdere alle arbeidsoppdrag knyttet til faget elektronisk kommunikasjon for å finne trygge og gode ergonomiske arbeidsstillinger og arbeidsmetoder
  • arbeide i overensstemmelse med interne rutiner og gjeldende regelverk for elsikkerhet, personsikkerhet og personvern
  • planlegge, gjennomføre, sette i drift, sluttkontrollere og dokumentere alle arbeidsoppdrag knyttet til faget elektronisk kommunikasjon ut fra teknisk underlag, tegninger og gjeldende regelverk for utførelse og begrunne de valg som er gjort
  • anvende kunnskap om filter, frekvens og elektromagnetisk støy ved vurdering av apparaters og installasjoners elektromagnetiske kompatibilitet (EMC) ved planlegging og gjennomføring av yrkesoppgaver
  • montere og konfigurere trådbasert og trådløs styring med sensorteknologi for elektriske anlegg, installasjoner og utstyr, og vurdere personvern og datasikkerhet
  • montere og konfigurere installasjoner for alarm og signaloverføring ut fra produsentens dokumentasjon og gjeldende regelverk
  • montere og funksjonsteste elektroniske kommunikasjonsnett i henhold til gjeldende krav og regelverk og vurdere nødvendige tiltak for å ivareta stabilitet og hastighet i forhold til støy og andre faktorer
  • utføre systematisk feilsøking og utbedre feil på elektroniske kommunikasjonsnett og vurdere målte resultater opp mot gjeldende krav og regelverk
  • utføre terminering og skjøting ved å anvende produsentenes anvisninger og fagmessige anbefalinger
  • utføre arbeidet fagmessig i faget elektroniske kommunikasjon i henhold til teknisk dokumentasjon, gjeldende forskrifter og ved bruk av egnet verktøy og materiell
  • vurdere miljømessige konsekvenser og økonomiske kostnader ved drift og reparasjon kontra utskifting av materiell, apparater og utstyr i elektroniske kommunikasjonsnett
  • håndtere avfall etter eget arbeid på en miljøvennlig, faglig og økonomisk måte, og ivareta personvern og sensitive data ved avhending av digitalt utstyr
  • vurdere kvalitet på eget arbeid i forhold til estetikk, funksjon og regelverk, og foreslå forbedringer
Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elektronisk kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. 

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektronisk kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget. Underveisvurdering skal bidra til at elevene kan utføre arbeidsoppgaver, begrunne valg og se utvikling av egen dybdekompetanse mot eget yrkesvalg.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektronisk kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elektronisk kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering, dokumentering og begrunnelse for valg i faglig arbeid.

Vurderingsordning

Standpunktvurdering

Elenergi og styresystemer: Eleven skal ha en standpunktkarakter
Elektronisk kommunikasjon: Eleven skal ha en standpunktkarakter

Eksamen for elever

Elenergi og styresystemer og elektronisk kommunikasjon: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Den tverrfaglige praktiske eksamenen skal blant annet inneholde prøving av kompetansemål om elsikkerhet. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Elenergi og styresystemer: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Elektronisk kommunikasjon: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Elenergi og styresystemer og elektronisk kommunikasjon, privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Den tverrfaglige praktiske eksamenen skal blant annet inneholde prøving av kompetansemål om elsikkerhet. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Er læreplanen tilstrekkelig framtidsrettet og relevant for behovene i arbeidslivet?
Er sentrale verdier synliggjort i læreplanen på en god og relevant måte?
Beskriver kjerneelementene det mest sentrale innholdet elevene skal lære i programfagene?
Er de utvalgte tverrfaglige temaene en sentral del av det faglige innholdet i programfagene?
Er de utvalgte grunnleggende ferdighetene integrert i læreplanen på en god måte?
Ivaretar kompetansemålene det viktigste elevene skal ha lært etter Vg2?
Legger kompetansemålene til rette for lokal tilpasning?
Legger kompetansemålene til rette for en god progresjon?
Legger læreplanen til rette for samisk innhold?

Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.

Har læreplanen et realistisk omfang ut fra årstimetallet?
Fungerer tekstene om underveis- og standpunktvurdering godt som en støtte for læreren i vurderingsarbeidet?
Er det en god sammenheng mellom tekstene i «Om faget» og innholdet i kompetansemålene?
Er språket i læreplanen klart og tydelig?
Vg3 Telekommunikasjonsmontørfaget bygger i dag på Vg2 datateknologi og elektronikk. Vi foreslår at faget flyttes slik at det bygger på Vg2 elenergi og ekom. Vi gjør oppmerksom på at flyttingen av lærefaget kan påvirke det faglige innholdet i de berørte læreplanene. Støtter du dette forslaget?
Er det noen nye spesifikke temaer fra telekommunikasjonsmontørfaget som bør inn i Vg2 elenergi og ekom? Hvis ja, hvilke?