Læreplan i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk
Om fagene
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk handler om inneklima, folkehelse, energieffektive installasjoner og prosesskjøling. Programfagene skal bidra til systemforståelse, og gi elevene kompetanse til å foreta valg av ventilasjons-, varmepumpe- og kuldeløsninger. Videre handler faget om hvilke styrings- og reguleringssystemer som brukes for å oppnå ønsket prosessresultat. Programfagene handler om å utvikle framtidige fagarbeidere til å bygge, drifte og videreutvikle ventilasjons- og kuldeanlegg for å møte samfunnets behov.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk skal bidra til å utvikle elevenes selvstendighet med evne til å ta initiativ, samarbeide og bidra til et likestilt arbeidsliv. Programfagene skal forberede elevene til å ta valg som tar hensyn til bærekraft og ressursbruk i ulike systemløsninger.
Kjerneelementer
Energi og miljø
Kjerneelementet energi og miljø handler om å oppnå et godt inneklima og effektiv prosesskjøling med lavt energiforbruk. Kjerneelementet handler også om klima- og miljøytelser for installasjoner som omfatter kulde, ventilasjon og varmepumper.
Systemforståelse
Kjerneelementet systemforståelse handler om kulde-, ventilasjon- og varmepumpeteknikk i sammensatte systemer. Det handler videre om hvordan hovedkomponenter og utstyr er sammenstilt for å oppnå ønskede temperaturer og luftkvalitet. Videre handler kjerneelementet om regulering og styring av hovedkomponenter og utstyr for å oppnå ønsket resultat uavhengig av prosessforstyrrelser.
Yrkesutøvelse
Kjerneelementet yrkesutøvelse handler om bruk av verktøy og instrumenter for innsamling og vurdering av måleresultater. Kjerneelementet handler videre om styrings- og reguleringsteknikk. Det handler også om arbeidsmetoder, arbeidsteknikker og samhandling.
Kvalitet og sikkerhet
Kjerneelementet kvalitet og sikkerhet handler om kravene som regelverket setter til anleggenes funksjon, utførelse og energieffektivitet. Videre handler kjerneelementet om måling av fysiske størrelser og justering av utstyr og komponenter for å oppnå ønsket prosessresultat. Det handler også om å forhindre skade på liv, helse og eiendom.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om oppgaver og utfordringer innenfor områdene inneklima, kulde og energisystemer. Det tverrfaglige temaet handler også om inneklimaets betydning for folkehelse og trivsel og for å unngå belastning på det ytre miljøet.
Bærekraftig utvikling
I Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om tilpassede systemløsninger for effektiv energi- og ressursbruk. Videre handler det om at ulike valg og løsninger i arbeid med ventilasjons- og kuldesystemer påvirker en bærekraftig utvikling.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk innebærer å kunne bruke fagterminologi i samtale med andre og kunne delta i faglige diskusjoner. Å kunne drøfte sikkerhet, faglige løsninger og veilede og gi brukeropplæring, inngår i ferdighetene. Det innebærer å utvikle et språk som er presist, og som kommuniserer godt, slik at misforståelser og farlige situasjoner unngås.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk innebærer å kunne utrykke seg presist om ventilasjon og kuldetekniske temaer. Det innebærer å bruke et presist fagspråk for å beskrive valg av faglige løsninger. Det vil også si å lage dokumentasjon ved planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidet som beskriver arbeidet tydelig. Det betyr at språk, bilder og symboler skal være i henhold til standarder for ventilasjon- og kuldeanlegg.
Å kunne lese
Å kunne lese i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk innebærer å kunne tilegne seg ny kunnskap og innsikt, finne fram til relevant informasjon og tolke fagtekster som bidrar til at arbeid på ventilasjon- og kuldeanlegg blir utført i tråd med gjeldende regelverk, anbefalinger og produsentens tekniske dokumentasjon
Å kunne regne
Å kunne regne i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk innebærer å utføre beregninger på ventilasjon- og kuldeanlegg og vurdere resultatet opp mot målte verdier. Å kunne regne på fysiske størrelser som temperatur, trykk, effekt og energi er også en del av ferdighetene. Det innebærer også å kunne hente informasjon om fysiske størrelser ut av tabeller og diagrammer.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i Vg2 ventilasjon- og kuldeteknikk innebærer å innhente produktinformasjon, rapportere og foreta funksjonskontroll av systemer og enheter. Det innebærer også å programmere utstyr og komponenter som inngår i anleggene. Utarbeide anleggsdokumentasjon digitalt inngår i ferdighetene.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering elenergi og automatisering (140 årstimer)
Kompetansemål etter elenergi og automatisering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere og utføre arbeid fagmessig og nøyaktig i el-energi og automatisering i overenstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentens tekniske dokumentasjon.
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til el-energi og automatisering individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort.
- utføre livreddende førstehjelp og utføre arbeidsoppgaver i henhold til Forskrift om sikkerhet ved arbeid på lavspenningsanlegg
- installere og idriftsette start- og reguleringsutstyr for motorer og termiske pådragsapparater for å oppnå redusert energiforbruk
- montere, koble, programmere, justere og funksjonsteste aktuatorer, regulatorer, måleverdiomformere og sensorer for å oppnå ønsket resultat
- montere, sette i drift og funksjonsteste maskin-til-maskin-kommunikasjon i automatiserte anlegg, gjøre rede for komponentenes virkemåte og tiltak for å etablere et sikkert elektronisk kommunikasjonsnett
- montere og kople egnet ledning, kabel, og vern for beskyttelse mot overbelastning, kortslutning og elektrisk sjokk på maskin
- dimensjonere og installere jordingssystem på maskin og utføre sluttkontroll av jordingssystemet
- utføre systematisk feilsøking på maskiner ved hjelp av dokumentasjon og egnede instrumenter
- utføre sluttkontroll og funksjonsteste maskinen
- håndtere avfall etter utført arbeid på maskin i henhold til gjeldende system for internkontroll
- bruke norsk og engelsk fagterminologi i samtale med andre
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over inneklimaets betydning for folkehelse og trivsel og for å unngå belastning på det ytre miljøet.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene skal vise og utvikle kompetanse i elenergi og automatisering når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elenergi og automatisering. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget. Programområdet legger særlig vekt på bruk av ny teknologi, energieffektivitet og god miljøprofil.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elenergi og automatisering ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elenergi og automatisering basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid og oppgaver.
Kompetansemål og vurdering kulde- og varmepumpeteknikk (169 årstimer)
Kompetansemål etter kulde- og varmepumpeteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere og utføre arbeid fagmessig og nøyaktig i kulde- og varmepumpeteknikk, i overenstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til kulde- og varmepumpeteknikk individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort
- utføre arbeid på kulde og varmepumpesystemer og gjøre rede for grunnleggende varmelære
- utføre beregninger og gjennomføre vurderinger av et kuldesystem ved bruk av trykk/entalpi-diagram
- utføre arbeid på kompressor, kondensator, ekspansjonsventil og fordamper i et kuldeanlegg og gjøre rede for virkemåten til disse
- håndtere og anvende syntetiske og naturlige kuldemedier, smøremidler og kjemikalier som brukes i kulde- og varmepumpesystemer
- montere og sette i drift en kulde- og varmepumpeinstallasjon
- utføre systematisk feilsøking på kulde- og varmepumpesystemer og kunne rette feil på komponenter og systemer
- utføre service og vedlikehold på kulde- og varmepumpesystemer og gjøre rede for metoder og krav for service på anleggene
- beskrive system og prosess i ulike kulde- og varmepumpesystemer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene skal vise og utvikle kompetanse i kulde- og varmepumpeteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kulde- og varmepumpeteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget. Programområdet legger særlig vekt på bruk av ny teknologi, energieffektivitet og god miljøprofil.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kulde- og varmepumpeteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i kulde- og varmepumpeteknikk basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid og oppgaver.
Kompetansemål og vurdering ventilasjonsteknikk (168 årstimer)
Kompetansemål etter ventilasjonsteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere og utføre arbeid fagmessig, nøyaktig i ventilasjonsteknikk og i overenstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentens tekniske dokumentasjon
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppdrag knyttet til ventilasjonsteknikk individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort.
- utføre arbeid på ventilasjonsanlegg og gjøre rede for et godt inneklima, riktig ventilasjon og effektivt energibruk med miljøvennlige løsninger
- utføre målinger av luftmengde og vurdere resultatet mot beregnet luftmengde og vurdere sammenheng mellom fuktig luft, temperatur, ventilasjon og luftkvalitet
- kontrollere, innregulere og sette i drift et ventilasjonsanlegg
- utføre vedlikehold av ventilasjonssystemer
- utføre systematisk feilsøking på ventilasjonssystemer og rette feil på komponenter og systemer
- gjennomføre lydmålinger og redegjøre for prinsippene for støydemping i ventilasjonssystemer
- utføre vedlikehold på måleverktøy og instrumenter og gjøre rede for kalibrering av disse
- gjøre rede for luftforurensning, luftkvalitetsklasser, filtrering av forurenset luft og inneklimaets betydning for folks helse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene skal vise og utvikle kompetanse i ventilasjonsteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i ventilasjonsteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i faget. Programområdet legger særlig vekt på bruk av ny teknologi, energieffektivitet og god miljøprofil..
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kulde- og varmepumpeteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan elevene viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i kulde- og varmepumpeteknikk basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid og oppgaver.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Elenergi og automatisering: Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.
Varme- og kuldepumpeteknikk: Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.
Ventilasjonsteknikk: Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.
Eksamen for elever
Elenergi og automatisering, varme- og kuldepumpeteknikk, ventilasjonsteknikk: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Eksamen for privatister
Elenergi og automatisering: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Varme- og kuldepumpeteknikk: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Ventilasjonsteknikk: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Elenergi og automatisering, varme- og kuldepumpeteknikk og ventilasjonsteknikk: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv.