Læreplan i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag
Om fagene
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag handler om å dekke samfunnets behov for yrkesutøvere som kan bidra til barn og unges allsidige utvikling. Det handler om å legge tilrette for en trygg oppvekst med omsorg, lek, læring og aktiviteter som stimulerer til livsutfoldelse, undring, utforskertrang og skaperglede. Programfagene skal utvikle yrkesutøvere som kan velge pedagogiske metoder som fremmer trivsel og mestring. Programfagene skal også bidra til å utvikle yrkesutøvere som kan samarbeide profesjonelt med barn og unge, foresatte og kollegaer og møte brukere i et digitalt samfunn i stadig utvikling.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag skal bidra til å utvikle barn og unges identitet og kultur, og fremme forståelse for at likeverd og likestilling er grunnleggende verdier. Det inngår også å reflektere over egne holdninger og verdier og eget ansvar for naturen og miljøet. Videre skal programfagene bidra til å utvikle evnen til å reflektere og tenke kritisk, som grunnlag for godt faglig skjønn.
Kjerneelementer
Lek, læring og utvikling
Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst er sentralt.
Samarbeid og relasjoner
Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om kommunikasjon og samarbeid med barn, unge, kollegaer og foresatte i ulike livssituasjoner. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonskompetanse i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.
Teknologi og lovverk
Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi og å kommunisere med barn og unge og foresatte ved hjelp av digitale ressurser. Det handler også om å praktisere etiske retningslinjer og å anvende relevant lov- og regelverk.
Metodevalg
Kjerneelementet metodevalg handler om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge. Videre handler det om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om praktisk-pedagogiske metoder som fremmer barn og unges livsutfoldelse, utforskertrang og skaperglede. Det handler også om å veilede barn, unge og foresatte til å gjøre gode helsevalg.
Demokrati og medborgerskap
I Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å respektere andres meninger og synspunkter. Det handler også om brukermedvirkning i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Temaet handler videre om å ivareta verdiene i vårt demokratiske samfunn som grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse og om hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv.
Bærekraftig utvikling
I Vg2 i barne- og ungdomsarbeiderfag handler det tverrfagige temaet bærekraftig utvikling om å gjøre miljøbevisste valg i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Det handler også om hvordan levemåte, sosiale forhold, ressursbruk og teknologi påvirker miljøet.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget innebærer å kunne kommunisere forståelig gjennom kroppsspråk, samtaler og presentasjoner. Det innebærer å kunne tilpasse eget språk til mottaker, innhold og formål og å kunne lytte til og vise respekt for den som taler. Videre innebærer det å kunne bruke relevante faguttrykk og uttrykke egne observasjoner systematisk.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag innebærer å kunne skrive planer, referater og dokumentasjon. Det handler også om å kunne skrive egne tekster til ulike formål, mottakere og medier.
Å kunne lese
Å kunne lese i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag innebærer å forstå og sette seg inn i faglitteratur. Videre innebærer det å forstå planer og relevant regelverk. Det handler også om å kunne anvende barne- og ungdomslitteratur i yrkesutøvelsen.
Å kunne regne
Å kunne regne i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget innebærer å kunne bruke regneverktøy og utføre økonomiske beregninger. Videre innebærer det å forstå statistikk og diagrammer. Det innebærer også å kunne bruke regnearter og måleenheter i arbeidet med ernæring og kosthold for barn og unge.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget innebærer å kunne innhente og behandle informasjon og fagstoff. Videre innebærer det å kunne vurdere, organisere og bruke informasjon fra digitale kilder hensiktsmessig og følge regler for opphavsrett. Det handler også om å kunne anvende digitale samhandlingsprosesser i det pedagogiske arbeidet. Digitale ferdigheter innebærer dessuten å utvikle digital dømmekraft og å kunne vurdere egen rolle på internett og i sosiale medier.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering pedagogisk arbeid (197 årstimer)
Kompetansemål etter pedagogisk arbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for hva lek er, og lekens betydning for barn og unges læring og utvikling, og foreslå alderstilpassede former for lek
- beskrive kriterier for gode sosialiseringsprosesser hos barn og unge
- planlegge, gjennomføre og dokumentere praktisk-estetiske aktiviteter i det pedagogiske arbeidet for barn og unge
- beskrive metoder i det pedagogiske arbeidet som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring
- gjøre rede for ulike observasjonsmetoder og vise hvordan observasjon kan være utgangspunkt for pedagogisk arbeid
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter
- gjøre rede for sentrale trekk i utviklingspsykologien
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere aktiviteter for barn og unge som fremmer god fysisk og psykisk helse
- planlegge og lage enkle måltider i tråd med anbefalinger fra nasjonale helsemyndigheter
- gjøre rede for hva respekt og toleranse for ulike kulturer og til fellesskapet innebærer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i pedagogisk arbeid når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i pedagogisk arbeid. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i pedagogisk arbeid ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i pedagogisk arbeid basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Kompetansemål og vurdering kommunikasjon og samhandling (140 årstimer)
Kompetansemål etter kommunikasjon og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for voksnes ansvar i samhandling med barn og unge og drøfte hvordan den voksnes relasjonsferdigheter påvirker samspillet mellom barn og voksne
- beskrive barn og unges språkutvikling og hvilken betydning språket har for personlighetsutviklingen
- gjøre rede for prinsippene for anerkjennende kommunikasjon og vise slik kommunikasjon i praksis
- samtale med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer trygghet og tillit, og praktisere de samme kjennetegnene også i samarbeidet med kollegaer og andre samarbeidspartnere
- beskrive hva som kjennetegner en velfungerende gruppe og reflektere over og foreslå tiltak dersom gruppen fungerer dårlig
- gjøre rede for hva sosial- og kulturkompetanse er, og foreslå tiltak som kan bidra til å utvikle sosial- og kulturkompetanse hos barn og unge
- gjøre rede for sentrale metoder for konflikthåndtering og vise slike metoder i praksis
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i kommunikasjon og samhandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kommunikasjon og samhandling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kommunikasjon og samhandling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon og samhandling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Kompetansemål og vurdering yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag (140 årstimer)
Kompetansemål etter yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøfte hva det vil si å være en profesjonell yrkesutøver i barne- og ungdomsarbeiderfag og vise profesjonalitet i eget arbeid
- drøfte muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en digital hverdag og gjøre rede for hvordan digital dømmekraft hos barn og unge kan utvikles i det praktisk-pedagogiske arbeidet
- gjøre rede for gjeldende regelverk for pedagogiske virksomheter og vise hvordan regelverket får konsekvenser for det pedagogiske arbeidet
- drøfte hva brukermedvirkning betyr i møte med barn, unge og foresatte, og vise hvordan brukermedvirkning kan komme til uttrykk i praksis
- beskrive hva mobbing, diskriminering og rasisme er, og gi eksempler på forebyggende tiltak
- gjøre rede for sammenhenger mellom identitet, seksualitet og selvfølelse og veilede barn og unge i slike spørsmål
- gjøre rede for hva som kjennetegner god alderstilpasset omsorg, tegn som tyder på omsorgssvikt, og ansvar og tjenestevei
- reflektere over hvordan barn og unges ulike kulturelle og religiøse bakgrunn kan være en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet
- gjøre rede for hygiene og smitteverntiltak
- gjøre rede for prinsippene for universell utforming
- gjøre rede for ergonomiske prinsipper og bruke dette i yrkesutøvelsen
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utøver sin samfunnsrolle i den norske modellen
- reflektere over hva det innebærer å ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Programfaget pedagogisk arbeid: Eleven skal ha èn standpunktkarakter.
Programfaget kommunikasjon og samhandling: Eleven skal ha èn standpunktkarakter.
Programfaget yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag: Eleven skal ha èn standpunktkarakter.
Eksamen for elever
Programfagene pedagogisk arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Eksamen for privatister
Programfaget pedagogisk arbeid: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Programfaget kommunikasjon og samhandling: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Programfaget yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Programfagene pedagogisk arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag: Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge, og gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i historien, kulturen, samfunnslivet og rettene til det samiske urfolket. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og sam