Høring – forslag om ny opplæringsmodell for ambulansefaget
1. Innledning
Utdanningsdirektoratet sender med dette forslag til ny opplæringsmodell i ambulansefaget på høring. Faglig råd for helse- og oppvekstfag har foreslått endringer i opplæringsmodellen for ambulansefaget i utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag. Årsaken er endrede kompetansekrav i akuttmedisinforskriften, og nødvendigheten av å møte nåværende og fremtidige utfordringer for ambulansefaget. Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår å endre opplæringsmodellen fra en 2+2-modell (to års opplæring i skole og to års opplæring i bedrift) til en 2+3-modell (to års opplæring i skole og tre års opplæring i bedrift).
Det er viktig å merke seg at denne høringen kun handler om ny opplæringsmodell for faget. Etter at ny opplæringsmodell er vedtatt, vil det bli utarbeidet nye læreplaner som gir føringer for det faglige innholdet i ambulansefaget. Det vil være en egen høring med forslag til nye læreplaner.
Høringsfristen er 14. mars 2017.
Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det, kan sende inn uttalelser. Høringsinnspillene er svært viktige for oss, og vi er avhengige av gode innspill slik at ny opplæringsmodell for ambulansefaget blir best mulig.
2. Hvorfor det er behov for ny opplæringsmodell i ambulansefaget
Det er to viktige grunner til at Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår ny opplæringsmodell:
- Sertifiseringskrav: Endringer i akuttmedisinforskriften og krav i utrykningsforskriften.
- Kompetansebehov: For å møte nåværende og fremtidige utfordringer i ambulansefaget.
2.1. Endringer i akuttmedisinforskriften stiller strengere krav til kompetanse enn tidligere
Som en følge av helsemyndighetenes krav i ny forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (heretter akuttmedisinforskriften) som trådte i kraft 1. mai 2015, må dagens opplæringsmodell i ambulansefaget endres. Forskriften stiller etter endringen strengere krav til kompetanse for dem som skal bemanne ambulansebiler enn hva den gamle forskriften gjorde.
Endringen innebærer blant annet at begge personene på ambulansen må ha:
- Førerkort for aktuell kjøretøyklasse, i praksis vil dette si klasse C1 (lett lastebil)
- Kompetansebevis for førere av utrykningskjøretøy (kode 160)
- Autorisasjon eller lisens som helsepersonell
Tidligere var det ikke krav til kjørefaglig kompetanse for begge personene. Begrunnelsen for å stille strengere krav er å sikre at den som har best medisinsk kompetanse på ambulansen ikke er tvunget til å kjøre ambulansen, men har en mulighet til å ta seg av pasienten i ambulansens sykekupé.
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) sendte den 6. november 2017 på høring forslag om å forlenge overgangsordningen i akuttmedisinforskriften. Dette for å sikre at elever og lærlinger som er i utdanningsløpet, får fullført utdanningen sin frem til ny opplæringsmodell er på plass. HOD har foreslått å forlenge overgangsordningen til 2022.
Tidligere kunne lærlingene være andremann på ambulansebilen selv om lærlingen ikke hadde kjørefaglig kompetanse. Med endringen av akuttmedisinforskriften må lærlingen ha kjørefaglig kompetanse for å kunne være andremann på bilen.
2.1.1. Krav om førerkort klasse C1
I dag er det vanlig at ambulansetjenesten benytter kjøretøy som krever førerkort klasse C1 (lett lastebil). Minstealderen er 18 år. Faglig råd for helse- og oppvekstfag fastslår at dette er dokumentert blant annet med at det er svært vanlig å stille krav om kjøretøy klasse C1 ved utlysninger av stillinger i ambulansetjenesten. Endringer i akuttmedisinforskriften tilsier også at lærlingene må ha førerkort for aktuell kjøretøyklasse for å være andremann på ambulansebilen. Dette vil i praksis tilsi klasse C1.
2.1.2. Krav om kompetansebevis for førere av utrykningskjøretøy
Den nye akuttmedisinforskriften stiller krav om kompetansebevis for utrykningskjøretøy (kode 160). Utrykningskjøretøyforskriften § 6 sier at personen som skal oppnå beviset, blant annet må dokumentere at han/hun:
- har fylt 20 år
- har hatt førerkort klasse B uavbrutt de siste to år
2.1.3. Krav om autorisasjon eller lisens som helsepersonell
Autorisasjon gis etter at fagprøven er bestått. For lærlinger er det lisens som er aktuelt. Den foreslåtte opplæringsmodellen for ambulansefaget vil føre til at kravene i akuttmedisinforskriften oppnås, og at den som er mest kompetent har en mulighet til å behandle pasienten i sykekupen under transport.
Slik Utdanningsdirektoratet og Faglig råd for helse- og oppvekstfag forstår saken, er kompetanse til å føre utrykningskjøretøy (kode 160) og førerkort for aktuell kjøretøyklasse (C1) grunnlaget for at helsemyndighetene vil kunne gi midlertidig lisens til lærlinger i ambulansefaget.
2.2. Endringer i akuttmedisinforskriften innebærer at lærlinger med dagens opplæringsmodell ikke kan være andremann på ambulansebilen før fylte 20 år
Lærlinger som følger det ordinære løpet vil være ca. 18 år når de går ut i lære. Kravene i akuttmedisinforskriften innebærer at lærlinger i ambulansefaget må ha kompetansebevis for utrykningskjøretøy (kode 160) for å kunne være andremann på ambulansebilen. Kravene i utrykningsforskriften sier også at opplæring i utrykning ikke kan påbegynne før fylte 20 år. Kompetansebevis for utrykningskjøretøy (kode 160) kan heller ikke bli utstedt før lærlingen har fylt 20 år. Med dagens opplæringsmodell, er hovedparten av lærlingene for unge til å oppnå kompetansebeviset i løpet av læretiden.
2.2.1. Rundskriv om akuttmedisinforskriften presiserer at lærlinger ikke kan være andremann på ambulansen
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har utgitt rundskriv I-5/15 av 30. april 2015 til akuttmedisinforskriften som presiserer vilkårene i forskriften § 11 som sier at lærlinger ikke lengre kan være den andre personen på ambulansen:
Kravet om at det skal være minst to personer som bemanner ambulansebiler, og at minst én må være ambulansearbeider, eventuelt at det er én ambulansearbeider og én person med autorisasjon eller lisens som helsepersonell, innebærer at lærlinger ikke lengre kan være den andre personen på ambulansebilen. Når lærlinger skal bemanne ambulansebiler må det være som den tredje personen.
Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener at for å få en verdiskapning i ambulansefaget, må lærlingene kunne ha praksis som andremann på ambulansen. Tjeneste som andremann på ambulansebilen er også en viktig del av den faglige progresjonen i faget. Det er vesentlig for fagopplæring som utdanningsmodell at lærlingen går fra å være observerende og i noen grad deltakende i starten av opplæringen, til å kunne utføre arbeidsoppgaver med nødvendig grad av selvstendighet som andremann på ambulansebilen.
Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener at forslaget til ny opplæringsmodell i ambulansefaget vil sikre opplæring og progresjon i samsvar med kravene i akuttmedisinforskriften. Den vil også sikre at det er reell verdiskapning i faget, noe som er en forutsetning for fagopplæring som utdanningsmodell.
2.3. Behov for faglig utvikling tilsier også behov for å utvide opplæringstiden i ambulansefaget
Faglig råd for helse- og oppvekstfag understreker at ambulansefaget må utvikles særlig innen tre hovedområder: 1) ambulansemedisin og akuttmedisin, 2) ambulanseoperative emner og 3) kjøreteknikk og transport av pasienter. Det er viktig at ambulansefaget har en modell og et innhold som møter kravene til kompetanse på alle disse tre hovedområdene.
Faglig råd for helse- og oppvekstfag påpeker at innholdet i ambulansefaget i stor grad har vært innrettet til å gi elever og lærlinger kompetanse for å kunne hjelpe akutt syke eller skadde pasienter. Ambulansetjenesten vil fortsatt ha en meget sentral rolle i akuttmedisinske behandlingskjeder. Det er derfor viktig at ambulansefaget fortsatt gir god grunnleggende akuttmedisinsk kompetanse, og at de operative delene av faget understøtter denne. Imidlertid er det viktig at innholdet i læreplanen gjennomgås med tanke på at ambulansetjenesten også deltar i pasientforløp hvor pasienten har en tilstand som gjør det mulig å gi tilbud i hjemmet eller i kommunehelsetjenesten i samsvar med blant annet målene i samhandlingsreformen. Dette stiller nye og store krav til personellets kompetanse.
Med bakgrunn i dette, har Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslått en ny opplæringsmodell for ambulansefaget som samsvarer med kravene i akuttmedisinforskriften, og som gir nødvendige rammer for å kunne oppdatere det faglige innholdet i samsvar med fagets behov for faglig utvikling.
Forslaget innebærer at det må utarbeides nye læreplaner for ambulansefaget. Dette vil starte så snart en ny opplæringsmodell for ambulansefaget er fastsatt.
2.4. Behov for rekruttering til distriktene blir ivaretatt i forslaget om ny opplæringsmodell
Ambulansefaget har en viktig rolle i å sikre likeverdige helsetjenester. Rekruttering av faglært personell i distrikter med begrenset befolkningsmengde er en utfordring. Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår i den nye opplæringsmodellen at Vg3 ambulansefaget skal rekruttere fra Vg2 helsearbeiderfag i stedet for fra Vg2 ambulansefag som i dag. Dette er beskrevet i kapittelet nedenfor.
Vg2 helsearbeiderfag er en utdanning som er tilgjengelig over hele landet. Den foreslåtte opplæringsmodellen legger til rette for at helseforetakene kan rekruttere personell med tilhørighet til distriktene som lærlinger. På denne måten legger den foreslåtte opplæringsmodellen til rette for rekruttering av faglært arbeidskraft til ambulansetjenesten i alle deler av landet.
3. Forslag om ny opplæringsmodell: 2+3-modell (to år i skole og tre år i bedrift)
Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår at opplæring i ambulansefaget utvides med ett år fra dagens 2+2-modell. Dette innebærer at faget vil følge en 2+3-modell med to år i skole og tre år i bedrift. Totalt vil det ta fem år for å bli ambulansearbeider. Dette vil imøtekomme kravet i den nye akuttmedisinforskriften, og det øker samtidig kompetansen til ambulansearbeidere.
Bilde: forslag til ny opplæringsmodell for ambulansefaget
Bilde: forslag til innplassering i tilbudsstrukturen
3.1. Første år: Vg1 helse- og oppvekstfag
Elevene vil, som i dag, starte på Vg1 helse- og oppvekstfag når de er 16-17 år. Elevene får blant annet grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi. Det er ikke behov for å endre læreplanen i programområdet selv om opplæringsmodellen for ambulansefaget blir endret. Som følge av den helhetlige gjennomgangen av tilbudsstrukturen i yrkesfaglige utdanningsprogram, som ligger til behandling i Kunnskapsdepartementet, kan det likevel bli endringer på Vg1 helse- og oppvekstfag.
3.2. Andre år: Vg2 helsearbeiderfag
I løpet av Vg2 helsearbeiderfag vil elevene være utplassert i ulike deler av helsetjenestene gjennom faget Yrkesfaglig fordypning. Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener at dagens Vg2 ambulansefag inneholder viktige kompetansemål for en elev som skal bli ambulansearbeider. Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår derfor at elementer fra dagens Vg2 ambulansefag forskyves til det nye Vg3 ambulansefag.
Hvordan innholdet i dagens Vg2 ambulansefag skal forskyves til det tredje året, er ikke et spørsmål som behandles nå. Denne høringen handler kun om ny opplæringsmodell for ambulansefaget. Utdanningsdirektoratet understreker at det må utarbeides en egen læreplan for Vg3 ambulansefag over tre år. En ny læreplan i faget vil bli sendt på offentlig høring etter at ny opplæringsmodell er fastsatt.
Etter Vg2 helsearbeiderfag søker elevene læreplass i ambulansefaget og tegner lærekontrakt.
3.3. Tredje og fjerde år: Vg3 ambulansefag
Lærlingene vil starte på Vg3 ambulansefag det tredje året. Lærlingen er 18-19 år det tredje opplæringsåret, og 19-20 år det fjerde opplæringsåret.
I det fjerde året foreslås det at lærlingen får opplæring til kompetansebevis for føring av utrykningskjøretøy (kode 160). Faglig råd for helse- og oppvekstfag opplyser at helseforetakene, som utgjør lærebedriftene, er godkjente trafikkskoler for å gjennomføre slik opplæring. Helseforetakene kan stå for denne opplæringen. For å kunne være andremann på ambulansen må lærlingen også ha opplæring til førerkort klasse C1 (lett lastebil) i løpet av dette året. Dette følger av akuttmedisinforskriften.
3.4. Femte året: Vg3 ambulansefag
Lærlingen er 20-21 år i det femte året, og på dette tidspunktet vil lærlingen fylle alderskravet (20 år) til å kunne føre utrykningskjøretøy. Forslaget om ny opplæringsmodell innebærer at lærlingene kan ha tjeneste som andremann på ambulansen det siste året.
3.4.1. Det finnes flere fag som har utvidet opplæringstid i dag
Det finnes i dag flere fag som følger et femårig løp. Orgelbyggerfaget er et lærefag som har et femårig løp med to års opplæring i skole og tre år i bedrift. Andre fag, slik som flyfagene i utdanningsprogram for elektrofag, følger også et femårig løp, men er en landslinje og er dermed direkte finansiert av Staten. Automatiseringsfaget og dataelektronikerfaget i samme utdanningsprogram, har et opplæringsløp på 4,5 år, men på Vg3 gis opplæringen i skole. Læretiden i bedrift defineres derfor som verdiskapning.
Eksemplene ovenfor illustrerer at det finnes ulike modeller for en utvidet opplæringstid utover hovedmodellen med to år i skole og to år i bedrift.
4. Førerkort klasse C1 og utrykningskjøretøykompetansebevis (kode 160) som en del av opplæringen i bedrift
Helse - og omsorgsdepartementet har i sitt rundskriv til akuttmedisinforskriften tydelig avklart at lærlinger etter dagens modell ikke kan være andremann på ambulansebil. Faglig råd for helse- og oppvekstfag understreker at det er avgjørende at en ny opplæringsmodell i ambulansefaget er i samsvar med kravene i akuttmedisinforskriften. Faglig råd for helse- og oppvekstfag foreslår derfor at sertifikat for klasse C1 og kompetansebevis for utrykningskjøring (kode 160) skal være en del av opplæringen.
I følge Faglig råd for helse- og oppvekstfag varierer det hvordan dekning av kostnader for utrykningskjøretøykompetansebevis (kode 160) og førerkort klasse C1 praktiseres i dag. Noen helseforetak dekker kostnadene, i andre tilfeller må den enkelte elev betale selv.
Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener at den enkelte elev ikke skal dekke slike kostnader selv, og foreslår at virksomhetene dekker denne kostnaden. Dette innebærer merutgifter for lærebedriftene.
Kjøreopplæring og nødvendig sertifisering (her utrykningskjøretøy og førerkort klasse C1) kan bare gjøres av den instansen som er satt til/sertifisert til å drive kjøreopplæring, og som har myndighet til å sertifiserer kandidater. Den videregående skolen har i utgangspunktet ikke slik myndighet. Siden førerkort for klasse C1 er nødvendig for at lærlingen kan være andremann på ambulansebilen foreslår Faglig råd for helse- og oppvekstfag at det i den nye læreplanen for Vg3 ambulansefag vises til egen godkjenning for avlagt prøve i kjøretøy for klasse C1. I læreplanen for faget kan dette løses ved at det under kompetansemålene på Vg3-læreplanen legges inn kompetansemål om at kandidatene skal ha gjennomført og dokumentert opplæring for utrykningskjøretøy klasse C1 i samsvar med gjeldende regelverk. Dette vil være en del av høringen om ny læreplan i ambulansefaget etter at ny opplæringsmodell er vedtatt.
For å få kompetansebevis for utrykningskjøretøy (kode 160), må personen ifølge Statens Vegvesen ha gjennomført et obligatorisk kurs i utrykningskjøring og bestått teoretisk og praktisk prøve hos en godkjent kursarrangør. Det er utarbeidet egen læreplan for kurset. I dag står det i utrykningsforskriften § 6 blant annet at opplæring ikke kan starte før vedkommende har fylt 20 år. Dette innebærer at bedriftene må ta høyde for at lærlingene kan starte opplæringen på ulikt tidspunkt, avhengig av når på året de fyller 20 år.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
Faglig råd for helse- og oppvekstfag anbefaler at Vg3 ambulansefaget skal bygge på Vg2 helsefagarbeiderfaget. I følge tall fra Utdanningsdirektoratet er helsearbeiderfaget det største yrkesfaget med 3 701 søkere til Vg2 helsearbeiderfaget i 2017. Alle fylker har i 2017 tilbud om Vg2 helsearbeiderfag.
Nesten alle fylkeskommuner har i dag tilbud om Vg2 ambulansefag. I 2016 var det ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet 727 søkere til Vg2 ambulansefag. I skoleåret 2016/2017 var 333 av disse tatt inn på Vg2 ambulansefag.
Forslaget om en ny opplæringsmodell i ambulansefaget innebærer at disse elevene «absorberes» inn i Vg2 helsearbeiderfaget. Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener at i de fleste tilfeller vil det ikke være nødvendig å opprette nye klasser i Vg2 helsearbeiderfaget siden volumet på elever/lærlinger i ambulansefaget på gjennomsnittlig ca. 290 elever per år er relativt lavt. Det tas utgangspunkt i at volumet på lærlinger i ambulansefag blir omtrent som i dag. Per 1. oktober 2017 var det 285 søkere til Vg3 ambulansefag og 193 godkjente lærekontrakter. Av disse hadde 141 ungdomsrett.
5.0.1. Finansiering av kjøretøy klasse C1 og kompetansebevis for utrykningskjøretøy (kode 160) skal dekkes av virksomhetene
Helsedirektoratet har i rapporten Kompetansebehov i ambulansefag estimert kostnadene for førerkort klasse C1 til å utgjøre ca. 30 000 kr. Kurs i utrykningskjøring (kode 160) har en kostnad på mellom 14 000 og 23 000 kr.
5.0.2. Økonomiske og administrative konsekvenser ved utvidelse av opplæringsmodellen
Lønn til lærlinger er tariffbestemt, men en utvidelse av læretiden vil antakelig føre til ekstra lønnskostnader for lærebedriften.
Når det gjelder finansiering av videregående opplæring er rammene slik at fylkeskommunene dekker tre års opplæring. I lærefag som følger 2+2 modellen innebærer dette at lærebedriften får et lærlingtilskudd som dekker ett års opplæring. I lærefag med tre års opplæring i skole, for eksempel dataelektronikerfaget, har lærebedriftene derfor ikke krav på tilskudd, da opplæring på Vg3 gis i skole. Fylkeskommunen kan gjøre et lokalt vedtak om å betale ut tilskudd til lærebedrifter i slike avviksfag, men det er ikke pålagt fylkeskommunen å gjøre dette. Det kan argumenteres for at en utvidelse av opplæringsmodellen for ambulansefaget kan sammenlignes med gjeldende ordning for avviksfag, som for eksempel dataelektronikerfaget og automatiseringsfaget. Dette tilsier uendret lærlingtilskudd til bedriftene.
Det gjøres oppmerksom på at Faglig råd for helse- og oppvekst mener at en utvidelse av opplæringsmodellen vil innebære økt opplæringstid, blant annet fordi kompetansemål fra dagens Vg2 ambulansefag "forskyves" til Vg3/opplæring i bedrift. Faglig råd for helse- og oppvekstfag mener derfor at ny modell bør utløse ett ekstra år med lærlingtilskudd.
Utfra dagens lærlingtall (231 nye lærekontrakter i 2016) vil dette medfører merkostnader på om lag 34 millioner kroner.
5.0.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for elevene
Det er i høringen foreslått at bedriftene skal dekke kostander for utrykningskjøretøykompetansebevis (kode 160) og førerkort klasse C1. Elever/lærlinger skal ikke lenger dekke slike kostander selv.
Bedriftene velger selv hvem de vil ta inn som lærlinger. I dag er det en relativt stor andel av elever på Vg2 ambulansefag som ikke får lærekontrakt i ambulansefaget blant annet grunnet oversøkning til faget, eller at lærebedriftene ikke finner dem egnet. Forslaget om ny opplæringsmodell imøtekommer deler av dette. Spissingen av faget starter ikke lenger på Vg2, men på Vg3. Elever som har gått Vg2 helsearbeiderfag vil ha mulighet til å tegne lærekontrakt i Vg3 portørfaget (kryssløp) eller Vg3 helsearbeiderfag dersom lærekontrakt i Vg3 ambulansefag ikke blir en mulighet.
5.1. Aktuelle lover, forskrifter, rundskriv og rapporter
- Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv.
- Forskrift om krav til opplæring, prøve og kompetanse for utrykningskjøretøy
- Helse- og omsorgsdepartementets rundskriv 1/15 av 30. april 2015
- Opplæringsloven
- Helsedirektoratets rapport: Kompetansebehov i ambulansefag