Høring - NOU 2022: 13 Med videre betydning – Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole
- 1. Innledning
- 2. Bakgrunn
- 3. Dagens etter- og videreutdanningssystem
- 4. Kunnskapsgrunnlaget
- 5. Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling
- 6. Rett til introduksjonsår for nyutdannede lærere
- 7. Nasjonalt system for karriereveier i barnehage og skole
- 8. Like vilkår og muligheter for videreutdanning
- 9. En felles tilskuddsordning for barnehage- og skoleutvikling
- 10. Andre forslag eller kommentarer
1. Innledning
Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole, ledet av professor Sølvi Mausethagen, overleverte utredningen NOU 2022: 13 Med videre betydning til Kunnskapsdepartementet 28. september. Kunnskapsdepartementet sender med dette NOUen på høring. Det er Utdanningsdirektoratet som sender ut høringen på vegne av Kunnskapsdepartementet, og som vil ha ansvaret for høringsprosessen og for å oppsummere høringen.
Vi ber høringsinstansene vurdere behovet for å videresende høringen til underliggende etater/ virksomheter, medlemsorganisasjoner o.l. Vi ber kommuner, fylkeskommuner og større private barnehageeiere om å koordinere eventuelle innspill fra sine barnehager og skoler i en felles høringsuttalelse. På samme måte ber vi universitet og høgskoler om å koordinere eventuelle innspill fra ulike fakulteter og fagmiljøer. Det er også mulig å legge til vedlegg nederst i høringen.
I januar 2023 blir det avholdt høringskonferanser i regi av Utdanningsdirektoratet. Les mer om konferansene på udir.no.
Høringsuttalelser er offentlige etter offentlighetsloven og blir publisert. Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det kan uttale seg. Frist for å svare er 28 februar 2023.
Vi takker på forhånd for alle innspill som gis i høringen!
2. Bakgrunn
Utvalget ble nedsatt i september 2021 og skulle vurdere og foreslå ulike modeller for etter- og videreutdanning for alle ansatte i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, opplæring særskilt organisert for voksne, og i fag- og yrkesopplæringen i både skole og bedrift. Målet for modellene skal være å bidra til utvikling av god kompetanse hos ansatte i alle barnehager og skoler for å fremme læring og danning hos barn og elever. Utredningen og høringen skal være et grunnlag for departementets videre arbeid med å vurdere innretningen av et fremtidig system for etter- og videreutdanning for alle ansatte i barnehage- og opplæringssektoren, som etter planen skal være på plass i 2025.
2.1. Oppbygging av utredningen
Utredningen har tre hoveddeler. Utredningens første del gir et sammendrag av hovedinnholdet i utredningen og utvalgets forslag. Del 2 omhandler rammebetingelser og kunnskapsgrunnlag. Del 3 inneholder utvalgets vurderinger og forslag til et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole, herunder utvalgets prinsipper for kompetanseutvikling.
3. Dagens etter- og videreutdanningssystem
Utvalgets mandat og utredning handler om etter- og videreutdanning i barnehage og skole. NOUen baserer seg på et bredt kunnskapsgrunnlag om dagens etter- og videreutdanningsordninger, både forskning og flere pågående evalueringer av de ulike ordningene.
4. Kunnskapsgrunnlaget
Kunnskapsgrunnlaget omfatter forskning på relevante områder og statistikk over ansattes kompetanse. Det inneholder også en gjennomgang av kompetanseutvikling fra utvalgte land og andre sektorer i Norge.
5. Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling
Utvalget foreslår et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling:
Les hele forslaget i NOU 2022: 13 Med videre betydning.
6. Rett til introduksjonsår for nyutdannede lærere
Utvalget foreslår å innføre en rett til et introduksjonsår for alle nyutdannede lærere i barnehage og skole. Retten skal innebære at 10 prosent av arbeidstiden det første året skal kunne brukes til introduksjonsaktiviteter. Les hele forslaget i NOU 2022: 13 Med videre betydning.
7. Nasjonalt system for karriereveier i barnehage og skole
Utvalget foreslår å innføre et nasjonalt system for karriereveier for ansatte i barnehage og skole innenfor fire områder: fagområde- og barnehageutvikling / fag- og skoleutvikling, forskning og partnerskap, inkluderende praksis og ledelse. De foreslår å knytte gjennomføring av en videreutdanning på 60 studiepoeng på masternivå til utøvelse av karriereveiene. Minimum 20 prosent av arbeidstiden skal brukes til å utføre oppgaver i forbindelse med karriereveien. Les hele forslaget i NOU 2022: 13 Med videre betydning.
8. Like vilkår og muligheter for videreutdanning
Utvalget foreslår å innføre en felles ordning for videreutdanning som innebærer at minimum 20 prosent av arbeidstiden kan brukes til å gjennomføre videreutdanning tilsvarende et omfang på 30 studiepoeng over et år. De foreslår å inkludere andre ansatte som jobber med barn og elever i barnehage og skole i ordningen senest innen 2027. De foreslår også å utvikle flere moduler på 15 og 7,5 studiepoeng og flere digitale tilbud for å gi større valgmuligheter og fleksibilitet, samt foreta en helhetlig gjennomgang av videreutdanningstilbudene. Les hele forslaget i NOU 2022: 13 Med videre betydning.
9. En felles tilskuddsordning for barnehage- og skoleutvikling
Utvalget foreslår å slå sammen dagens fire ordninger for lokal kompetanseutvikling til én felles tilskuddsordning for barnehage- og skoleutvikling. De foreslår å innføre en forholdsmessig fordeling av midlene, styrke kompetansenettverkene og partnerskapene, innføre treårige kompetanseplaner og opprette et nasjonalt samarbeidsforum og nettverk for samisk språk og kultur. Les hele forslaget i NOU 2022: 13 Med videre betydning.