Læreplan i fiske og fangst modulstrukturert
Om faget
Fagets relevans og sentrale verdier
Vg3 fiske og fangst handler om høsting av marine ressurser ved bruk av ulike fartøyer og driftsformer. Faget skal gi deltakeren kompetanse i fangsting, oppbygging og bruk av redskaper og håndtering av fangst om bord. Vg3 fiske og fangst skal også forberede deltakerne til å forsyne samfunnet med sjømat av høy kvalitet. Videre skal faget utvikle kompetanse knyttet til etikk, sikkerhet og kvalitet som fiskerinæringen etterspør.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 fiske og fangst skal bidra til å utvikle kritisk tenking og etisk bevissthet, som er nødvendig for å drive fiske og fangst i et langsiktig og bærekraftig perspektiv. Faget skal danne grunnlag for engasjement og skaperglede og bidra til innovasjon og næringsutvikling. Faget skal også gi deltakeren sosial læring og utvikling og bidra til å utvikle et trygt og inkluderende arbeidsmiljø om bord. Videre skal faget bidra til å gi kunnskap om arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og om betydningen av trepartssamarbeidet, der arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv.
Kjerneelementer
Fartøyer og fiskeredskaper
Kjerneelementet fartøyer og fiskeredskaper handler om fangsting, drift av fiskefartøyer og fartøyet som arbeidsplass i forskjellige arbeidssituasjoner. Videre handler det om bruk og vedlikehold av fiskeredskaper og utstyr, og om ulike fiskerier og reguleringer med vekt på miljøkrav og bærekraftig forvaltning.
Råstoff og kvalitet
Kjerneelementet råstoff og kvalitet handler om førstehåndsbehandling og levering av sjømat og om gjeldende kvalitetsstandarder og krav til dyrevelferd knyttet til dette. Kjerneelementet dreier seg også om håndlag og rutiner i arbeidet med råstoffet om bord og om hvordan arbeid med råstoffet påvirker resultat og økonomi.
Sikkerhet, etikk og samarbeid i fiskeryrket
Kjerneelementet sikkerhet, etikk og samarbeid i fiskeryrket handler om å drive fiskefartøy i samsvar med gjeldende regelverk, etiske standarder og i samarbeid med andre. Kjerneelementet omfatter arbeid under varierende værforhold, med skiftende arbeidstid og med krav til fleksibilitet og selvstendighet. Videre omfatter det rettighetene og pliktene til fiskere når det gjelder arbeidsforholdene om bord. Kjerneelementet handler også om risikovurdering, sikkerhetsstyring og miljøtiltak.
Tverrfaglige temaer
Bærekraftig utvikling
I vg3 fiske og fangst handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å høste marine ressurser på en bærekraftig måte og å vurdere konsekvenser av ulike driftsformer og beskatning av ulike arter og bestander. Det handler også om hvordan tilgjengelig teknologi kan bidra til drift som ivaretar marine økosystemer.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 fiske og fangst innebærer å forklare og begrunne arbeidsprosesser om bord på et fiskefartøy og å diskutere ulike forslag og løsninger. Videre innebærer det å forklare og beskrive prosesser og produkter og å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner. Det innebærer også å tilpasse kommunikasjon til mottaker og formål og å kommunisere gjennom maritim radio.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 fiske og fangst innebærer å rapportere og dokumentere ulike arbeidsoperasjoner, gjennomføre risikovurdering og utføre avviksrapportering om bord på et fiskefartøy. Det innebærer også digital kommunikasjon og informasjonsutveksling og å rapportere og melde inn fangst. Det innebærer videre å utforske og reflektere over faglige emner og å tilpasse faglige tekster til mottaker og formål.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 fiske og fangst innebærer å bruke og vurdere informasjon i bruksanvisninger, beredskapsplaner, brann- og sikkerhetsplaner, risikovurderinger og sikkerhetsdatablad om bord på et fiskefartøy. Videre innebærer det å finne fram i og bruke gjeldende regelverk og reguleringer. Det innebærer også å hente inn meteorologiske observasjoner for planlegging av fiske.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 fiske og fangst innebærer å anslå mengde og snittvekt av fangst. Videre innebærer det å gjøre overslag og regne ut maskestørrelse, lengde, areal og volum i forbindelse med vedlikehold og reparasjon av fiskeredskaper. Det innebærer også å gjøre utregninger til navigasjon, stabilitet og å gjøre overslag av fangstverdi og lott. Videre innebærer det å gjøre målinger og å sette opp og tolke tabeller, diagrammer og enkel statistikk.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 fiske og fangst innebærer å formidle, presentere, kalkulere, hente inn og utveksle informasjon digitalt. Det innebærer å bruke digitale instrumenter til fiskeleting, fangsting, måling, kartlegging og kommunikasjon og å bruke elektroniske kart til navigasjon. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og å vise digital dømmekraft.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering helse, miljø og sikkerhet ombord (denne modulen må gjennomføres før de andre modulene)
Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet ombord
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke sikkerhetsstyringssystem, vurdere risiko og ivareta helse og sikkerhet om bord etter gjeldende regelverk
- gjennomføre arbeid slik at fysisk helse blir ivaretatt, og vurdere om arbeidet kan forbedres med hensyn til ergonomi
- følge prosedyrer i beredskaps- og nødssituasjoner, vurdere situasjonen og bruke brann- og redningsutstyr
- bruke og følge veiledninger og retningslinjer for oppbevaring og merking av kjemikalier og helseskadelige stoffer
- velge ut og bruke personlig verneutstyr ved ulike arbeidsoperasjoner om bord (vg2).
- registrere og rapportere avvik i samsvar med vedlikeholds- og sikkerhetsstyringssystemer og forklare hvordan et slikt system kan bidra til å effektivisere driften
- forebygge og begrense forurensning i tråd med nasjonalt og internasjonalt regelverk, og reflektere over hvordan driften av eget fartøy påvirker miljøet
- gjennomføre hygiene og renhold om bord på aktuelt fartøy etter gjeldende regelverk, standarder og kvalitetssystemer
- bruke ISPS-koden ved anløp til havner som krever det
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Kompetansemål og vurdering fangst og redskap
Kompetansemål etter fangst og redskap
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere fiske og fangst på fartøy i tråd med gjeldende regelverk
- gjennomføre førstehåndshåndtering, behandling og oppbevaring av fangst om bord som sikrer råstoffkvaliteten i henhold til gjeldende regelverk
- vurdere og gjennomføre vedlikehold og reparasjon av fiskeredskaper
- levere sjømatprodukter til landanlegg etter gjeldende kvalitetsforskrifter og markedskrav
- rapportere og dokumentere arbeidsoppgaver på engelsk og norsk
- bruke fangstbehandlingsutstyr om bord og vurdere påvirkningen dette har på råstoffkvaliteten (vg2)
- bruke dekksutstyr, maskiner, instrumenter og redskaper på fartøy i tråd med gjeldende regelverk
- bruke metoder for seleksjon og fangstbegrensning med ulike redskaper, og vurdere effekten av disse metodene
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv (matematikk 1P-Y NA)
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (engelsk vg1YF)
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Kompetansemål og vurdering drift av fartøy
Kompetansemål etter drift av fartøy
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke navigasjonsinstrumenter og navigasjonshjelpemidler for å planlegge, gjennomføre og vurdere sikker seilas
- bruke fortøynings- og ankringsutstyr, og vurdere tilstanden på utstyret
- kommunisere med maritim radio på norsk og engelsk etter gjeldende regelverk
- gjøre rede for og ta hensyn til driftsbegrensninger på bakgrunn av meteorologiske observasjoner og værmeldinger, og vurdere hvordan vær og vind kan påvirke sikkerhet til mannskap, fartøy og last
- gjøre greie for operasjon av fartøy med hensyn til værforhold, strøm, tidevann og adferden til fisken (vg2)
- bruke sjøvegsreglar og halde bruvakt i samsvar med godt sjømannskap (vg2)
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere seilas ved bruk av sjøkart, farvannbeskrivinger, sjømerker og navigasjonsmiddel (vg2)
- planlegge og gjennomføre lasting og lossing, og vurdere hvordan dette påvirker stabiliteten til fartøyet
- merke og sikre last i tråd med gjeldende regelverk
- gjennomføre vakthold og utkikkstjeneste i samsvar med instruks, og ta imot rorkommando på norsk og engelsk
- gjennomføre og dokumentere daglig ettersyn og vedlikehold av fartøy og utstyr i tråd med vedlikeholdssystemet på fartøyet
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (engelsk vg1YF)
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv (matematikk 1P-Y NA)
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Kompetansemål og vurdering organisering, arbeidsforhold og forvaltning
Kompetansemål etter organisering, arbeidsforhold og forvaltning
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- gjøre rede for sammenhenger mellom omsetning, fangstinntekter, lott og hyreoppgjør
- gjøre rede for organisasjoner og forvaltningsnivå i næringa (vg2)
- drøfte hvilke krav og forventninger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet (vg2)
- følge gjeldende reguleringer for ulike fiskeri (vg2)
- drøfte økologiske konsekvenser av fiske og næringsvirksomhet, og fiske i tråd med prinsipp om bærekraft (vg2)
- utøve fiske og fangst på en bærekraftig måte i tråd med miljøkrav og drøfte konsekvensene av overbeskatning
- lese, bruke og lage regneark i arbeidet med budsjett, anbud og kostnadsberegning knyttet til naturbruk, og vurdere hvordan ulike faktorer påvirker resultatet (matematikk 1P-Y NA)
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Læreplanene i LK20 inneholder en progresjon der vg3 bygger videre på og ofte omfatter kompetanse beskrevet i læreplanene på vg2 og vg1. Det kan imidlertid være kompetanse som er avsluttet på vg2 og vg1. Derfor kan det være kompetansemål fra de tidligere trinnene som læreplangruppen har vurdert er viktige å inkludere i modulene på vg3 for at deltakerne skal kunne oppnå sluttkompetansen i lærefaget.
Kompetansemål fra fellesfag skal legges til dersom de er nødvendig for å oppnå sluttkompetansen og ikke allerede inngår i kompetansemålene i lærefaget. Utvalgte kompetansemål fra norsk og samfunnskunnskap er samlet i en egen modul.
Hver gjennomført modul må gi mulighet for dokumentasjon. Det betyr at den enkelte kan få dokumentert delkompetanse selv om ikke opplæringsløpet er fullført. Utgjør innholdet i de enkelte modulene en verdifull og selvstendig delkompetanse?
Modulstruktureringen av læreplanene skal legge til rette for en fleksibel opplæring, og det er derfor ikke ønskelig med sterkere føringer for rekkefølgen på modulene enn det som er nødvendig. Det kan imidlertid være krav til, eller særlig behov for, at deltakerne oppnår kompetanse i noen moduler før de kan få opplæring i andre moduler (for eksempel kan de trenge kompetanse i helse, miljø og sikkerhet før de går videre).
Læreplangruppa har gitt modulene navn i fagene som de mener er betegnende for innholdet i hver av modulene. Navnene skal også være selvstendige og lett gjenkjennelige.
Modulstrukturert opplæring skal legge til rette for et fleksibelt opplæringsløp som tar hensyn til hver enkelt deltakers forutsetninger. Modulene skal kunne tas i bruk på ulike opplæringsarenaer, tilpasset de ulike deltakernes behov.