Avsender
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Frist for uttalelse
27. februar 2023
Publisert dato
16. januar 2023

Norsk for språklige minoriteter - Forberedende opplæring for voksne

Om faget

Fagets relevans og sentrale verdier

Norsk for språklige minoriteter er et sentralt fag for språklæring, kulturforståelse og kommunikasjon, og legger grunnlag for livslang læring. Faget skal ruste deltakeren til å delta aktivt i samfunnet og bidra med sine ressurser. Det skal forberede deltakeren til videre utdanning og et arbeidsliv som stiller krav til muntlig kommunikasjon og kompetanse i lesing og skriving. Faget skal skape rom for opplevelser, tolkning og refleksjon, og bidra til å utvikle forståelse for egne og andres perspektiver og livsbetingelser.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Norsk for språklige minoriteter skal bidra til at alle får like muligheter til å delta i utdanning, arbeids- og samfunnsliv og legger på den måten til rette for livsmestring, medvirkning og demokratisk deltakelse. Faget skal anerkjenne og bygge videre på deltakerens medbrakte kompetanse, språklige og kulturelle ressurser og ferdigheter. Slik kan faget ivareta og styrke menneskeverdet og identiteten til den enkelte, og det kulturelle mangfoldet og fellesskapet i samfunnet som helhet.

Kjerneelementer

Språklæring

Kjerneelementet språklæring handler om hva det innebærer å lære norsk som et andrespråk. Språklæringsstrategier og utprøving av språk i ulike sammenhenger er viktig for å videreutvikle språkferdigheter. Deltakeren skal ha mulighet til å bruke egne flerspråklige og flerkulturelle ressurser i språklæringen. De skal sammenlikne norsk med andre språk de kan, utvikle og bruke kunnskaper om språket som system og om språkbruk i ulike sammenhenger og situasjoner.  

Muntlig kommunikasjon

Kjerneelementet muntlig kommunikasjon handler om å finne og skape mening og bidra til forståelse i et språklig fellesskap. Deltakeren skal kunne delta i ulike hverdagslige og faglige samhandlingssituasjoner. Han eller hun skal utvikle uttale, ordforråd, begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer for å kommunisere muntlig i relevante og meningsfulle sammenhenger. God muntlig kommunikasjon forutsetter også kjennskap til språklige konvensjoner og evne til å tilpasse språket i ulike sammenhenger.  

Lesing og kritisk tilnærming til tekst

Kjerneelementet lesing og kritisk tilnærming til tekst handler om å utvikle leseferdigheter på norsk og å reflektere kritisk over teksters påvirkningskraft og troverdighet. Deltakerne skal videreutvikle språkforståelse gjennom å lese egnede tekster i ulike sjangre. De skal lese for å oppleve, bli engasjerte, undre seg, reflektere og lære. Tekstene skal også gi innsikt i menneskers tanker og livsbetingelser knyttet til en litteraturhistorisk kontekst og bidra til kunnskap om ulike tekstkulturer.

Skriftlig kommunikasjon

Kjerneelementet skriftlig kommunikasjon handler om å utvikle skrivekompetanse på norsk, både på papir og digitalt. Det innebærer å utvikle ordforråd og begrepsapparat og kunnskap om grunnleggende grammatiske strukturer for å kommunisere skriftlig i relevante og meningsfulle sammenhenger. Skriftlig kommunikasjon handler også om ferdigheter i tekstbygging, kjennskap til skriftspråklige konvensjoner og ulike tekstkulturer, samt evne til å tilpasse tekst til formål og mottaker, både i produksjon av egne tekster og i samhandling.

Språklig og kulturelt mangfold

Kjerneelementet språklig og kulturelt mangfold handler om å ivareta og videreutvikle deltakerens flerspråklige og flerkulturelle kompetanse som en ressurs i opplæringen. Det innebærer å ha et sammenliknende perspektiv på språk deltakeren kan fra før og det norske språket. Deltakeren skal utvikle kunnskap om trekk ved norsk kultur i nåtid og fortid og innsikt i samisk kultur. Deres samlede erfaringer fra ulike kulturer kan bidra til å gi perspektiver på sammenhengen mellom språk, identitet og kultur.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle deltakerens evne til å uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk for å ivareta egen helse og livssituasjon, samt delta i sosiale fellesskap, samfunns- og arbeidsliv. Gjennom arbeid med ulike tekster kan deltakeren få bekreftet, utfordret og styrket sin identitet. Deltakeren skal også oppleve at deres flerspråklige og flerkulturelle bakgrunn er en ressurs i arbeidet med faget.

Demokrati og medborgerskap

I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter på norsk for å kunne delta i demokratiske prosesser. Det innebærer å holde seg informert, uttrykke egne tanker og meninger og å forstå og delta i samtaler og diskusjoner i samfunnslivet. Arbeid med ulike tekster gir deltakeren innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver og legge grunnlag for konstruktiv samhandling.

Bærekraftig utvikling

I faget norsk for språklige minoriteter handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter på norsk for å kunne arbeide med hvordan ulike tekster fremstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Arbeid med temaet skal gi deltakeren mulighet til å kommunisere egne kunnskaper og erfaringer, samt bidra til å bevisstgjøre og ruste han eller hun til å handle og påvirke samfunnet i en bærekraftig retning.



Grunnleggende ferdigheter

Inngår ikke i denne innspillsrunden

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering modul 1

Kompetansemål etter modul 1

Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne

  • utforske enkle grunnleggende mønstre for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer
  • gjenkjenne og utforske norske språklyder og norsk stavelsesstruktur, trykk og intonasjon samt uttale noen ord, fraser og enkle setninger på en forståelig måte
  • finne noen språklige likheter og forskjeller mellom norsk og andre språk
  • samtale om og prøve ut noen strategier man kan bruke for å lære et nytt språk
  • prøve ut egnede digitale ressurser som støtte i kommunikasjon og læringsarbeid
  • forstå og bruke enkle fraser for å snakke om seg selv og hverdagslige temaer i dagligdagse samhandlingssituasjoner
  • forstå og bruke noen grunnleggende faglige begreper i samtaler
  • beskrive personer og gjengi handlingen i enkle tekster ved hjelp av ord og enkle fraser eller setninger
  • bruke noen få, innøvde, grunnleggende grammatiske strukturer i egne tekster
  • skrive og svare på enkle meldinger og beskjeder
  • skrive svært enkle korte tekster, både på papir og digitalt
  • fylle inn noen personlige opplysninger i enkle skjemaer
  • lese, forstå og samtale om svært enkle tekster om kjente dagligdagse emner
  • lese svært enkle skjønnlitterære og informative tekster på papir og digitalt
  • samtale om hverdagsliv og tradisjoner i Norge og i andre land

Underveisvurdering

Inngår ikke i denne innspillsrunden

Kompetansemål og vurdering modul 4

Kompetansemål etter modul 4

Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne

  • bruke grunnleggende regler for rettskriving, tegnsetting og grammatiske strukturer og variere språket på en hensiktsmessig måte
  • snakke norsk med en funksjonell uttale
  • bruke flerspråklighet som en ressurs i egen læring av fag og språk
  • bruke hensiktsmessige strategier for å videreutvikle språkferdigheter
  • bruke og vurdere kritisk ulike digitale ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid
  • uttrykke seg muntlig med et variert og hensiktsmessig ordforråd på en stort sett lett forståelig måte i faglige samhandlingssituasjoner
  • forstå, formidle og samtale om norskfaglige og tverrfaglige temaer med relevant fagspråk
  • forstå og delta aktivt i faglige diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
  • trekke ut relevant informasjon, oppsummere hovedinnholdet og reflektere over ulike tekster muntlig
  • informere, fortelle og argumentere i ulike skriftlige sjangre tilpasset formål og mottakere
  • sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
  • lese egnet skjønnlitteratur og saktekster på bokmål og nynorsk, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler samt vurdere tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
  • reflektere kritisk over teksters formål, innhold og virkemidler
  • søke etter relevant informasjon og vurdere informasjonen kritisk
  • samtale om teksters påvirkningskraft og troverdighet
  • reflektere over flerspråklighet, språklig variasjon og mangfold i Norge samt om hvordan det norske språket har endret seg over tid
  • samtale om hvordan holdninger og verdier kommer til uttrykk i ulike tekster fra ulike tider
  • reflektere over egne ønsker og muligheter for utdanning og i yrkesliv

Underveisvurdering

Inngår ikke i denne innspillsrunden

1. Fremstår utkastet som helhet som relevant for voksne minoritetsspråklige med behov for opplæring på nivået under videregående?

Læreplan i norsk for språklige minoriteter skal legge til rette for en systematisk opplæring i norskspråklige ferdigheter. Den skal også gi deltakerne en norskfaglig kompetanse til videre opplæring og kvalifisering. Læreplanen skal være tilpasset en voksen målgruppe.

2. Gir utkastet tilstrekkelig handlingsrom til å tilpasse opplæringen til ulike deltakere og opplæringsarenaer?

Læreplanen skal være åpen nok til at opplæringen kan tilpasses ulike målgrupper og den enkelte deltakers opplæringsbehov, kompetanse, nivå på norskferdigheter og ønsket sluttkompetanse. Den skal også kunne brukes til opplæring på ulike arenaer, som for eksempel i arbeidslivet. Samtidig skal læreplanen gi en tydelig retning til opplæringen.

Noen deltakere vil med ny opplæringslov kunne få opplæring etter læreplanene i FOV integrert med opplæring etter modulstrukturerte læreplaner på videregående nivå. Denne ordningen omtales som kombinasjonsløp. Dette innebærer at læreplanene for FOV også skal kunne brukes i kombinasjon med modulstrukturerte læreplaner i videregående opplæring for voksne (VOV). Disse finner du i innspillsrunden for VOV hos Udir.

3. Beskriver kjerneelementene det mest sentrale i faget, både når det gjelder norskfaglig kompetanse og norskspråklige ferdigheter?

Kjerneelementene skal beskrive de mest sentrale kunnskapsområdene, begrepene, tenkemåtene, metodene og uttrykksformene i faget norsk for språklige minoriteter.

4. Er navnene på kjerneelementene hensiktsmessige og tydelige?
5. Legger kompetansemålene til rette for en opplæring som bygger på deltakernes medbrakte kompetanse, erfaringer og flerspråklighet?

Ressursperspektivet skal være gjennomgående i alle delene av læreplanene. Læreplanen i norsk for språklige minoriteter skal legge til rette for at deltakernes medbrakte kompetanse og erfaringer, ulik kulturell bakgrunn og flerspråklige ressurser anerkjennes og brukes aktivt i opplæringen. Eksempler på slike ressurser er språk og kunnskaper de bringer med seg, arbeidslivserfaringer, digitale ferdigheter og strategier de er vant til å bruke for å lære, løse utfordringer og kommunisere på tvers av språk.

6. Er beskrivelsen av de tverrfaglige temaene tilpasset faget og voksne minoritetsspråklige?

Overordnet del i LK20 beskriver tre tverrfaglige temaer; folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Den enkelte læreplanen skal integrere, konkretisere, tilpasse og avgrense de tverrfaglige temaene i overordnet del til fagets egenart, og målgruppens hverdag og kompetansebehov.

7. Er utkast til modul 1 egnet for begynneropplæring i norsk språk?

Faget norsk for språklige minoriteter skal ivareta den systematiske opplæringen i norsk for deltakere i FOV. Deltakerne skal kunne starte i opplæringen med et nybegynnernivå/lavt nivå i norsk.

Læreplan i norsk for voksne innvandrere etter integreringsloven, Det felles europeiske rammeverk for språk (CEFR), samt relevante læreplaner i LK20 er sentrale grunnlagsdokumenter for læreplanen.

8. Gir kompetansemålene i modul 4 et tilstrekkelig norskfaglig og norskspråklig grunnlag for videre opplæring og kvalifisering?

Læreplanen skal beskrive den kompetansen deltakeren skal utvikle, både i norsk språk og norskfaget, på nivået under videregående.

Det skal være en norskspråklig progresjon i modulene som leder fram mot et nivå tilsvarende B1 ved avsluttet modul 4. Nivået kan fravikes i enkelte kompetansemål når faget og/eller nivå 2 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) krever et høyere norskspråklig nivå. 

Kompetansemålene beskriver høy måloppnåelse. Kompetansemålene på modul 4 skal være likeverdig med avsluttende nivå i ordinær grunnskoleopplæring.

9. Har du andre kommentarer til utkastet til læreplan?