Engelsk - Forberedende opplæring for voksne
Om faget
Fagets relevans og sentrale verdier
Engelsk er et sentralt fag for kommunikasjon, språk- og kulturforståelse. Faget skal gi deltakeren et grunnlag for å kommunisere med andre lokalt og globalt, på tvers av kulturell og språklig bakgrunn. Faget skal forberede deltakeren på en utdanning og et samfunns- og arbeidsliv som stiller krav om engelskspråklig kompetanse i lesing, skriving og muntlig kommunikasjon. Engelsk skal bidra til livslang læring gjennom utvikling av læringsstrategier, metaspråklig bevissthet og digitale ferdigheter.
Gjennom arbeidet med engelsk skal deltakeren bli en trygg språkbruker slik at han eller hun kan bruke engelsk for å lære, kommunisere og samhandle. Opplæringen skal fremme motivasjon og en utforskende tilnærming til språk og kommunikasjon, og legge grunnlaget for læring hele livet. Engelskfaget skal legge til rette for at deltakerens medbrakte kompetanse og erfaringer, kulturell bakgrunn og flerspråklige ressurser anerkjennes og kan brukes aktivt i opplæring og vurdering. Deltakeren skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i opplæringen og i samfunnet. Kunnskaps- og erfaringsutveksling med mennesker i alle aldre og fra ulike steder i verden gir deltakeren perspektiver på egen læring og identitet og viser verdien av samarbeid på tvers av språk og kultur.
Kjerneelementer
Kommunikasjon
Kommunikasjon innebærer å skape mening med språk og bruke og tilpasse språket i ulike sammenhenger. Deltakeren skal ta i bruk egnede strategier for å kommunisere muntlig og skriftlig i forskjellige situasjoner og ved å bruke ulike medier og kilder. Deltakeren skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund. Opplæringen skal gjøre deltakeren i stand til å samhandle i autentiske og praktiske situasjoner.
Språklæring
Språklæring i engelsk innebærer å utvikle språklig bevissthet og kunnskap om språklige mønstre og kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan språklyder, ordforråd, og ord-, setnings- og tekststrukturer brukes, gir deltakeren valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling. Å se sammenhenger mellom engelsk og andre språk deltakeren kan og kjenner til, støtter opp en fremvoksende tospråklighet eller flerspråklighet. Utforsking av egen språklæring gjør deltakeren bedre i stand til å lære og forstå språk i et livslangt perspektiv.
Møte med engelskspråklige tekster
Engelskspråklige tekster inngår i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Møter med engelskspråklige tekster skjer i praktiske og estetiske sammenhenger, som kilde til læring, informasjon og underholdning. Tekstbegrepet brukes i vid forstand: muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede. Tekstene kan inneholde skrift, bilder, lyd, tegninger, grafer, tall og andre uttrykksformer som er satt sammen for å formidle et budskap.
Interkulturell kompetanse
Engelsk brukes i kommunikasjon blant mennesker med ulik språklig og kulturell bakgrunn, noe som fordrer interkulturell kompetanse. Dette innebærer å videreutvikle forståelse for kulturelt og språklig mangfold og bruke denne kompetansen i samhandling med andre. Gjennom samhandling og tekst kan deltakeren få innsikt i andres erfaringer og perspektiver, deriblant urfolks levemåter, tenkesett og tradisjoner. På denne måten får deltakeren et grunnlag for å se sin egen og andres identitet i en flerspråklig og flerkulturell sammenheng.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I engelsk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å oppleve mestring gjennom å håndtere situasjoner i eget liv som krever kompetanse i engelsk språk og interkulturell forståelse. Det å forstå og kommunisere skriftlig og muntlig på engelsk legger et grunnlag for å gi uttrykk for egne følelser, tanker, erfaringer og meninger, noe som er viktig for å håndtere relasjoner og delta i et sosialt fellesskap på tvers av språklig og kulturell bakgrunn. Det handler videre om å forholde seg kritisk til engelskspråklig informasjon for å ta hensiktsmessige valg i eget liv.
Demokrati og medborgerskap
I engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle ferdigheter i engelsk for å delta i samfunnet og demokratiske prosesser. Ferdigheter i engelsk gir tilgang på viktig informasjon for deltakelse i demokrati på ulike plan i samfunnet, arbeidslivet og utdanning. Engelsk åpner for kommunikasjon med flere mennesker lokalt og globalt, på tvers av språklig og kulturell bakgrunn. Dette kan styrke deltakerens forståelse av ulike tenkemåter og levesett og deres evne til å fremme egne synspunkter og møte uenighet.
Bærekraftig utvikling
I engelsk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å utforske og kommunisere om forsvarlig ressursbruk og sosial rettferdighet. Dette innebærer å trekke på egne erfaringer, innhente ny kunnskap og samhandle om bærekraftige praksiser i hjemmet, arbeidslivet og samfunnet.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne skape mening gjennom å lytte, snakke og samhandle. Utvikling av muntlige ferdigheter innebærer å uttrykke seg gradvis mer presist og tilpasse språket til formål, mottaker og situasjon, i formelle og uformelle situasjoner og i møte med mennesker med ulik språklig bakgrunn. Hensiktsmessige samhandlingsstrategier og et variert språk knyttet til hverdagsliv, utdanning og arbeidsliv står sentralt i muntlig kommunikasjon.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i engelsk vil si å uttrykke seg forståelig og hensiktsmessig i ulike typer tekster både på papir og digitalt. Utvikling av skriveferdigheter går fra enkeltord og fraser til å skape ulike typer sammenhengende tekster. Å skrive handler om å planlegge, utforme og bearbeide tekst som er tilpasset mottaker, formål og situasjon. Det innebærer å velge egnede skrivestrategier og bruke ulike typer verktøy og kilder på en kritisk og etterrettelig måte.
Å kunne lese
Å kunne lese i engelsk er å forstå og reflektere over formålet med og innholdet i ulike typer tekster på papir og digitalt, deriblant sammensatte tekster. Utviklingen av leseferdigheter i engelsk går fra å oppdage forholdet mellom språklyder og tegn, stavemønstre og stavelser til å lese varierte og komplekse tekster med flyt og forståelse og i stadig større grad kunne reflektere over og vurdere ulike typer tekster kritisk. Lesing støttes opp av hensiktsmessige lesestrategier og bidrar til videre språkinnlæring.
Digitale ferdigheter
I engelsk handler digitale ferdigheter om å bruke digitale ressurser for å styrke språklæringen, møte autentiske språkmodeller og utvikle kunnskap i faget. Det innebærer å finne, vurdere og bruke egnede engelskspråklige kilder til å skape muntlige og skriftlige tekster. Det handler også om å kunne delta i det digitale samfunnet og være bevisst egen rolle i samhandling med andre.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering på modul 1
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lytte til, stille og svare på enkle spørsmål om dagligdagse og kjente temaer
- følge enkle instruksjoner, gjerne med støtte i illustrasjoner
- bruke noen høflighetsuttrykk og gi eksempler på høflighet i ulike kontekster og i interkulturell kommunikasjon
- delta i enkle samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser, eventuelt med støtte i kroppsspråk
- bruke et begrenset engelsk vokabular i to- eller flerspråklig kommunikasjon
- identifisere ord som er felles for engelsk og andre språk deltakeren kjenner til
- lytte til, gjenkjenne og bruke språklyder, stavelser og uttalemønstre på engelsk
- bruke visuelle og digitale ressurser til å forstå og finne ord og fraser på engelsk
- lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster om kjente temaer, gjerne med støtte i illustrasjoner
- oppdage høyfrekvente ord og fraser i ulike typer enkle tekster
- eksperimentere med å skrive kjente ord, fraser og korte setninger
- koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
- bruke enkel tegnsetting
- oppdage og bruke noen eksisterende språklæringsstrategier i møte med engelsk
- identifisere noen situasjoner der engelsk kan brukes i arbeidsliv, samfunn eller fritid
- beskrive på en svært enkel måte egen motivasjon for å lære engelsk
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Kompetansemål og vurdering på modul 4
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- uttrykke seg forståelig og sammenhengende med et noe variert ordforråd om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- lytte til og forstå hovedinnholdet i tydelig muntlig kommunikasjon om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- samtale om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet, med mulighet for avklaring
- lese, diskutere og videreformidle hovedinnholdet fra ulike typer tekster, inkludert sammensatte tekster, som angår kjente temaer eller bruker et noe variert vokabular
- skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med en viss struktur og sammenheng, knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- utforske og beskrive situasjonen til urfolk i Norge og andre land
- utforske og reflektere over tverrfaglige temaer i eget liv og i ulike land
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i samfunnet, arbeidsliv og utdanning i Norge og i andre land
- utforske og beskrive noen språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- tilpasse kommunikasjon etter samhandlingspartners språklige og kulturelle bakgrunn
- tilpasse seg uventet informasjon om kjente temaer eller situasjoner ved å trekke på eget språklig repertoar
- bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke ulike digitale ressurser og verktøy i språklæring, tekstskaping og samhandling
Underveisvurdering
Inngår ikke i denne innspillsrunden
Læreplanen i engelsk skal oppleves som relevant for og tilpasset en voksen målgruppe der majoriteten er minoritetsspråklige. Læreplanen skal møte deler av målgruppens behov for begynneropplæring i engelsk.
Læreplanen skal være åpen nok til at opplæringen kan tilpasses ulike målgrupper og den enkelte deltakers opplæringsbehov, kompetanse og ønsket sluttkompetanse. Den skal også kunne brukes til opplæring på ulike arenaer, som for eksempel i arbeidslivet. Samtidig skal læreplanen gi en tydelig retning til opplæringen.
Noen deltakere vil med ny opplæringslov kunne få opplæring etter læreplanene i FOV integrert med opplæring etter modulstrukturerte læreplaner på videregående nivå. Denne ordningen omtales som kombinasjonsløp. Dette innebærer at læreplanene for FOV også skal kunne brukes i kombinasjon med modulstrukturerte læreplaner i videregående opplæring for voksne (VOV). Disse finner du i innspillsrunden for VOV hos Udir.
Ressursperspektivet skal være gjennomgående i alle delene av læreplanene. Læreplanen i engelsk skal legge til rette for at deltakernes medbrakte kompetanse og erfaringer, ulik kulturell bakgrunn og flerspråklige ressurser anerkjennes og brukes aktivt i opplæringen. Eksempler på slike ressurser er språk og kunnskaper de bringer med seg, arbeidslivserfaringer, digitale ferdigheter og strategier de er vant til å bruke for å lære, løse utfordringer og kommunisere på tvers av språk.
Kjerneelementene skal beskrive de mest sentrale kunnskapsområdene, begrepene, tenkemåtene, metodene og uttrykksformene i faget.
Overordnet del i LK20 beskriver tre tverrfaglige temaer; folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
Den enkelte læreplanen skal integrere, konkretisere, tilpasse og avgrense de tverrfaglige temaene i overordnet del til fagets egenart, og målgruppens hverdag og kompetansebehov.
Læreplanen skal beskrive den kompetansen deltakeren skal utvikle i engelskfaget på nivået under videregående.
Kompetansemålene beskriver høy måloppnåelse. Kompetansemålene på modul 4 skal være likeverdige med avsluttende nivå i ordinær grunnskoleopplæring.
Læreplanen skal legge til rette for at deltakerne får bruke og videreutvikle sine digitale og muntlige ferdigheter og sine grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning.
De grunnleggende ferdighetene hører hjemme i alle fag, men fagene spiller ulike roller i utviklingen av de forskjellige ferdighetene. Utvikling av faglig kompetanse skal derfor skje i samspill med utviklingen av grunnleggende ferdigheter slik det er beskrevet i læreplanene for fagene.