Avsender
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Frist for uttalelse
27. februar 2023
Publisert dato
16. januar 2023

Grunnmodul - Forberedende opplæring for voksne

Om faget

Fagets relevans og sentrale verdier

Grunnmodulen forbereder deltakeren til videre opplæring i FOV, og legger grunnlag for livslang læring og samfunnsdeltakelse i et skriftbasert og digitalisert samfunn. For deltakere i grunnmodulen innebærer det å kunne nyttiggjøre seg videre kvalifisering og delta både i dagligliv og arbeids- og samfunnsliv. 

Målgruppen for grunnmodulen er primært voksne deltakere som har lite eller ingen tidligere skolegang. Målgruppen er sammensatt og kan ha veldig ulik bakgrunn, men felles for deltakerne er et behov for opplæring i grunnleggende lese- og skriveferdigheter, litterasitet, samt grunnleggende tallforståelse, numerasitet. Målgruppen for grunnmodulen har begrenset erfaring med tekst og begrenset med strategier for læring i en formell opplæringssammenheng.

Deltakeren i grunnmodulen inngår i et læringsfellesskap, og sentralt i opplæringen står muntlig kommunikasjon og samhandling, sammen med grunnleggende lese- og skriveferdigheter og tallforståelse på norsk. Muntlige ferdigheter er både et mål i seg selv, et redskap for kommunikasjon og læring, og et viktig grunnlag for å lære å lese og skrive. Opplæring i grunnmodulen ivaretar deltakerens behov for strategier for læring i skolen og grunnleggende faglig forståelse i norsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk. Opplæringen legger et grunnlag for at deltakeren skal kunne orientere seg i et skriftbasert og digitalisert samfunn.

Opplæringen i grunnmodulen skal ta utgangspunkt i og verdsette deltakerens erfaringer. Deltakeren skal kunne dra veksel på både formell og uformell kompetanse i opplæringen. Deltakeren skal få mulighet til å bruke egne praktiske erfaringer, kunnskaper og språkkompetanse i opplæringen. 

I grunnmodulen skal deltakeren erfare at medbrakt språkkompetanse blir verdsatt som en ressurs i opplæringen. Dette innebærer blant annet å legge til rette for at deltakeren bruker sine språklige ressurser som et verktøy for læring, gjennom flerspråklige tilnærminger. Deltakeren skal erfare at medbrakt språkkompetanse er et verktøy for tenkning, og et utgangspunkt for videre språklæring og læring av fag. 

Digitale læringsverktøy og ressurser skal være en integrert del av opplæringen, og skal være med på å styrke deltakerens digitale medborgerskap. Dette innebærer blant annet å utvide bruk av digitale verktøy som deltakeren allerede bruker. Opplæringen i grunnmodulen skal også gi erfaring med andre hensiktsmessige digitale verktøy og ressurser som bidrar til deltakerens autonomi og mulighet til å påvirke egen læring.

Deltakere som har behov for latinisering i FOV er ikke hovedmålgruppen for grunnmodulen. Det som kjennetegner deltakere som har behov for latinisering er at deltakeren har funksjonelle lese- og skriveferdigheter på et skriftspråk som benytter andre skriftsystem enn det latinske alfabetet. Denne gruppen har ofte erfaring fra formell opplæring og strategier for overføring av tidligere lese- og skriveferdigheter og andre fagkunnskaper til en ny opplæringssammenheng.

Kjerneelementer

Muntlig kommunikasjon

Kjerneelementet muntlig kommunikasjon handler om at deltakeren tar i bruk norsk språk for å fortelle om seg selv, egne erfaringer samt uttrykke seg muntlig i relevante dagligdagse sammenhenger med støtte. Dette innebærer blant annet å ha strategier for å forstå og å gjøre seg forstått i situasjoner deltakeren har behov for å delta i. 

Kjerneelementet muntlig kommunikasjon i grunnmodulen handler også om å kunne uttrykke grunnleggende faglig forståelse og kompetanse med støtte.

Grunnleggende litterasitet

Kjerneelementet grunnleggende litterasitet handler om at deltakeren utvikler grunnleggende lese- og skriveferdigheter.  Arbeid med grunnleggende litterasitet skal ta utgangspunkt i deltakerens muntlige ferdigheter og språklige bevissthet knyttet til deltakernes språk og erfaringer med språk. 

Utvikling av grunnleggende litterasitet handler både om tilegnelse av avkodingsstrategier og lesing av meningsfulle enheter. Litterasitet handler om å tilegne seg avkodingsstrategier som gjør det mulig å lese og skrive for å forstå kjente og ukjente ord og korte setninger, med og uten støtte. Grunnleggende litterasitet utvikles også ved å ta utgangspunkt i korte relevante tekster slik at lesing og skriving blir en meningsfull aktivitet for deltakeren. 

Kjerneelementet grunnleggende litterasitet handler også om å utvikle ferdigheter i meningsfulle lese- og skriveaktiviteter sammen med andre og på egen hånd. Deltakernes grunnleggende litterasitetsferdigheter må videreutvikles etter grunnmodulen.

Grunnleggende numerasitet

Kjerneelementet grunnleggende numerasitet handler om å se mønster og sammenhenger i tid og rom, i tillegg til mengde og størrelser, og lære begreper om dette. Deltakerens matematiske erfaringer og personlige og skolefaglige behov danner grunnlag for arbeid med numerasitet. Kjerneelementet grunnleggende numerasitet handler om å utvide deltakerens tallforståelse og matematiske erfaringer.

Kjerneelementet grunnleggende numerasitet er en fagovergripende ferdighet som må knyttes til situasjoner deltakeren møter i dagliglivet, opplæring og samfunns- og arbeidsliv. Deltakeren må få mulighet til å anvende grunnleggende numerasitetsferdigheter i meningsfulle situasjoner.

Strategier for læring

Kjerneelementet strategier for læring handler om å tilegne seg hensiktsmessige strategier for å lære, og kunne delta i videre opplæring. Kjerneelementet strategier for læring handler også om rutiner for læring i skolen og delta i et læringsfellesskap. Det skal legges til rette for at deltakeren tar i bruk praktiske og læringsfremmende fremgangsmåter. Deltakeren skal få mulighet til å reflektere over egen læring og læringsbehov. 

Arbeidet med strategier for læring i grunnmodulen skal dra veksel på situasjoner som deltakeren møter i sitt daglige liv, i opplæringsløpet og samfunns- og arbeidsliv. Deltakeren skal kunne støtte seg på omgivelsene, språkkunnskaper de har fra før, på digital teknologi og på mennesker de har rundt seg.

Praktisk utforsking

Kjerneelementet praktisk utforsking handler om å gi deltakeren mulighet til å møte faglig innhold på en konkret og praktisk måte, som et utgangspunkt for faglig forståelse. Kjerneelementet praktisk utforsking i grunnmodulen handler om å finne praktiske innganger til abstrakte situasjoner og problemstillinger. Praktisk utforsking innebærer at deltakeren møter temaer og sammenhenger som tar utgangspunkt i relevante problemstillinger og situasjoner som kan knytte seg til deltakerens erfaringer.

Kjerneelementet praktisk utforsking handler også om å legge grunnlag for videre opplæring i norsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk, samt mestring av situasjoner utenfor opplæringen.  Det innebærer blant annet at deltakeren skal utvikle begreper og kommunisere muntlig om dagligliv, natur og helse, samfunns- og arbeidsliv med støtte i et læringsfellesskap. 

Tverrfaglige temaer

Inngår ikke i denne innspillsrunden

Grunnleggende ferdigheter

Inngår ikke i denne innspillsrunden

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål etter grunnmodulen

Kompetansemål etter grunnmodulen

Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne

  • lese tall, kjente og noen ukjente ord på en forståelig måte
  • skrive bokstaver, tall, kjente lydrette ord og høyfrekvente ord på en forståelig måte
  • bruke noen grunnleggende strategier for lesing for å forstå korte tekster med kjent innhold
  • lese symboler, visuell informasjon og bilder for å kunne orientere seg i hverdagslivet, i skolesammenheng og i samfunnet
  • uttrykke klokkeslett, datoer, måneder, årstider og år
  • bruke strategier og representasjoner for å løse grunnleggende regneoperasjoner og vurdere egne svar
  • bruke relevante matematiske begreper og praktisk matematikk i dagliglivet som for eksempel innen innkjøp, mengde, måling og personlig økonomi
  • bruke hensiktsmessige regnearter i praktiske og konkrete situasjoner
  • telle i stigende og synkende rekkefølge og forstå plassverdisystemet
  • fortelle om seg selv og eget dagligliv innenfor temaer som familie, klær, mat, tradisjoner og annet som oppleves relevant
  • utforske og kjenne til eget nærmiljø og kunne fortelle om dette
  • kjenne til og bruke sentrale begreper knyttet til kropps- og helserelaterte temaer
  • kunne bruke kart for å vise noen aktuelle geografiske plasseringer
  • fortelle om egen erfaring fra praktisk arbeid og ønsker om arbeid eller utdanning
  • noen grunnleggende regler og normer innen digital dømmekraft, nettbasert kommunikasjon og personvern
  • skrive noen innøvde ord, informasjon og korte setninger om kjente og relevante tema
  • sette ord på noen planer og erfaringer
  • bruke noen strategier for ord- og begrepslæring i møte med ukjent ordforråd
  • uttrykke egen mening, stille spørsmål for å få informasjon og kunne be om oppklaring eller hjelp

Underveisvurdering

Inngår ikke i denne innspillsrunden

1. Fremstår utkastet som helhet som relevant for voksne minoritetsspråklige med behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring i en faglig kontekst?

Læreplan for grunnmodulen skal omfatte muntlig norsk og lesing og skriving i en faglig kontekst med temaer fra matematikk, naturfag og samfunnsfag. Læreplanen skal inkludere systematisk opplæring i grunnleggende lese- og skriveferdigheter og grunnleggende tallforståelse, samt grunnleggende faglige begreper.

Grunnmodulen skal bygge på deltakerens ressurser, erfaringer og kunnskaper, samtidig som deltakeren får innføring i strategier for læring i skolen. Det muntlige språket skal stå sentralt i modulen.

2. Gir utkastet tilstrekkelig handlingsrom til å tilpasse opplæringen til ulike deltakere og opplæringsarenaer?

Læreplanen skal være åpen nok til at opplæringen kan tilpasses den enkelte deltakers opplæringsbehov, kompetanse og nivå på norskferdigheter. Den skal også kunne brukes til opplæring på ulike arenaer, som for eksempel i praksis. Samtidig skal læreplanen gi en tydelig retning til opplæringen.

3. Er det hensiktsmessig å ha en tverrgående grunnmodul med egen læreplan for deltakere med behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring i en faglig kontekst?

Læreplangruppen for grunnmodulen har valgt å legge kompetansemålene som gjelder spesielt for deltakere med behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring i en egen læreplan, med arbeidstittelen grunnmodul. Alternativt kunne kompetansemålene vært lagt inn som et forberedende nivå i de enkelte læreplanene i norsk for språklige minoriteter, matematikk, naturfag og samfunnsfag.

4. Reflekterer kjerneelementene det målgruppen har mest behov for å lære for videre opplæring i FOV?
5. Er navnene på kjerneelementene hensiktsmessige og tydelige?
6. Gir kompetansemålene tilstrekkelig grunnlag for videre opplæring i modul 1 i de ulike fagene?

Kompetansemålene beskriver hva deltakeren skal mestre etter endt opplæring i grunnmodulen. Kompetansemålene beskriver høy måloppnåelse. 

7. Legger kompetansemålene til rette for en opplæring som bygger på deltakernes medbrakte kompetanse, erfaringer og flerspråklighet?

Ressursperspektivet skal være gjennomgående i alle delene av læreplanene. Læreplanen for grunnmodulen skal legge til rette for at deltakernes medbrakte kompetanse og erfaringer, ulik kulturell bakgrunn og flerspråklige ressurser anerkjennes og brukes aktivt i opplæringen. Eksempler på slike ressurser er språk og kunnskaper de bringer med seg, arbeidslivserfaringer, digitale ferdigheter og strategier de er vant til å bruke for å lære, løse utfordringer og kommunisere på tvers av språk.

8. Er avgrensningen av målgruppen for grunnmodulen hensiktsmessig og tydelig?

Læreplangruppen har fått i oppdrag å definere målgruppen for grunnmodulen samt foreslå en løsning for deltakere med behov for latinisering. Dette er beskrevet i teksten om fagets relevans og sentrale verdier.

9. Har du andre kommentarer til utkastet til læreplan?