Høring - læreplaner i fremmedspråk
Innledning
Dette er en høring som gjelder for fornyelsen av alle læreplanene for grunnskolen og læreplanene for de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Vi håper du vil bidra med dine innspill til læreplanene.
Hvordan vi har fornyet læreplanene og hva som har vært føringene for arbeidet kan du lese i høringsnotatet fra Kunnskapsdepartementet. Dette finner du også i pdf-format nederst på denne siden.
Den gjeldende fag- og timefordelingen ligger til grunn for fagfornyelsen. Det betyr at timetallet i fag ikke er endret. Timetall for faget finner du i gjeldende læreplan på udir.no (timetall fremmedspråk, timetall fremmedspråk programfag).
Hvordan svarer du på høringen?
Du kan gi innspill til ett eller flere fag. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Hver enkelt læreplan ligger som et eget dokument. Du finner spørsmålene samlet under hver enkelt læreplan. Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele læreplanutkastet i pdf-format finner du filen under spørsmålene.
Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det kan uttale seg. Høringsuttalelser er offentlige etter offentlighetsloven og vil bli publisert/være synlige på udir.no. Frist for å svare på høringen er 18. juni 2019.
Fornyelsen av læreplaner i fremmedspråk
Læreplanene i fremmedspråk er felles for alle fremmedspråkene. I dag gjelder læreplanen for 43 språk i videregående opplæring og må også kunne brukes i grunnskolen på nivå I for andre språk som ikke har eksamen i dag. I tillegg må den kunne brukes av nye språk som i framtiden kan komme på eksamensplanen. Læreplanene må derfor fortolkes med utgangspunkt i hvert enkelt språks egenart. Hva som er forventet kompetanse vil være ulikt mellom for eksempel kinesisk, tigrinja og tysk.
Vi har lagt vekt på kommunikasjon som det viktigste i faget, og dette har vi synliggjort i kompetansemålene. Vi har tydeliggjort den kommunikative kompetansen, det vil si det å forstå og bli forstått. Dette omfatter kritisk bruk av ulike hjelpemidler, digitale verktøy og medier. Elevene skal lære å forstå egen og andres kulturelle bakgrunn slik at de kan kommunisere effektivt i ulike sammenhenger. Målet er at elevene opplever flerspråklighet som en ressurs, både i skolen og ellers i samfunnet. Progresjon er tydeliggjort gjennom lik struktur for alle nivåer og læreplanene har en tilnærming til det felles europeiske rammeverket for språk.