Frist for uttalelse
18. juni 2019
Publisert dato
18. mars 2019
Vår referanse
2019/3830

Læreplan i fremmedspråk – programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering

Om faget

Fagets relevans

Fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått. Å lære nye språk fremmer elevenes personlig utvikling og legger til rette for at de kan samhandle med og oppleve glede i møte med andre mennesker og kulturer. I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk. Formell og uformell kommunikasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt, studier og arbeidsliv krever språkkunnskaper og kunnskap om andre kulturer og levesett.

Kjerneelementer

Kjerneelementene i fremmedspråk rammer inn det mest betydningsfulle innholdet i faget og beskriver det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget.

Kommunikasjon

Kommunikasjon er selve hovedkjernen i faget. Å lære fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått. Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig både muntlig og skriftlig. Språket skal tas i bruk fra første stund både uten og med bruk av ulike medier og verktøy.

Interkulturell kompetanse

Kunnskap om og en utforskende tilnærming til andre språk, kulturer, levesett og tenkemåter åpner for nye perspektiver på verden og oss selv. Interkulturell kompetanse innebærer å utvikle nysgjerrighet, innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold, både lokalt og globalt for å samhandle med andre.  

Språklæring og flerspråklighet

Kunnskap om språk og utforskning av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk i et livslangt perspektiv. I møte med faget fremmedspråk er elevene allerede flerspråklige og har omfattende språklæringserfaring fra ulike kontekster. Ved å overføre språkkunnskaper og språklæringserfaringer fra andre språk elevene kan og kjenner til, blir læringen mer effektiv og meningsfull.

Språk og teknologi

Å utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og nye medier gir utvidede muligheter for kreativ og kritisk læring, bruk og forståelse av språk, kommunikasjon og interkulturell kompetanse. 

Verdier og prinsipper

Kunnskap om et samfunns språklige og kulturelle mangfold gir verdifull innsikt i egen og andres bakgrunn. Opplæringen i fremmedspråk gir elevene kjennskap til ulike identiteter, tenkemåter og verdier, uttrykksformer, tradisjoner og samfunnsforhold i målspråksområdene. Dette innebærer at elevene utvikler toleranse og forståelse for at vår oppfatning av verden er kulturavhengig. Det å lære et nytt språk, kunne kommunisere med andre og gjøre erfaringer fra kulturmøter, åpner for flere måter å tolke verden på. En viktig del av språklæring er også å utforske og tenke kritisk over bruk av kilder, hjelpemidler og læringsstrategier. Opplæringen i faget gir elevene en forståelse for et språklig og kulturelt mangfold. Gjennom faget skal elevene få erfare at flerspråklighet er en ressurs både i skolen og ellers i samfunnet.

Tverrfaglige temaer

Demokrati og medborgerskap

I fremmedspråk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal øve opp evne til å tenke kritisk, lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenigheter. Gjennom arbeid med faget får elevene innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk og at demokratiet ikke kan tas for gitt.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i fremmedspråk er å skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale ved aktiv deltakelse i ulike kommunikasjonssituasjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i fremmedspråk går fra å bruke ferdighetene i dagligdagse sammenhenger til å bruke dem i stadig mer komplekse situasjoner. Dette innebærer å ta i bruk et gradvis bredere ordforråd og flere språklige strukturer.  

Å kunne skrive

Å kunne skrive i fremmedspråk er å skape ulike typer tekster som kommuniserer et innhold. Utviklingen av å kunne skrive i fremmedspråk går fra å skrive enkle tekster om dagligdagse emner til å produsere stadig mer komplekse tekster om faglige emner. Dette innebærer også et gradvis bredere ordforråd, flere språklige strukturer og hensiktsmessig bruk av hjelpemidler. 

Å kunne lese

Å kunne lese i fremmedspråk er å forstå innholdet i ulike typer tekster som bidrar til språklæring og interkulturell kompetanse. Utviklingen av å kunne lese i fremmedspråk går fra å forstå hovedinnhold i enklere tekster til å forstå stadig mer innhold i komplekse tekster i ulike sjangre. Dette innebærer å forstå stadig flere ord, uttrykk og språklige strukturer, og å bruke strategier, hjelpemidler og kilder på en hensiktsmessig måte.   

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i fremmedspråk er å bruke digitale ressurser og medier til å utvide læringsarenaen og tilføre læringsprosessen verdifulle dimensjoner. Utviklingen av digitale ferdigheter i fremmedspråk går fra å bruke disse ressursene til språklæring og møte med autentisk språk, til i økende grad å anvende dem selvstendig for å kommunisere muntlig og skriftlig, innhente kunnskap, utforske kultur og geografi og lage sammensatte produkter. Dette innebærer å utvikle kritisk refleksjon og vise dømmekraft i bruk av digitale medier og ressurser, og følge regler for digital samhandling og personvern. 

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering nivå I

Kompetansemål etter nivå I

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner 
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner  
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant 
  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og trekke linjer til egen bakgrunn 
  • utforske og beskrive kulturuttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egen opplevelse  

Underveisvurdering

Elevene skal få mulighet til å utvikle kompetansen sin i faget gjennom underveisvurderingen. Elevene viser kompetanse underveis på nivå I når de får anledning til å forstå og bruke språket muntlig og skriftlig i dagligdagse situasjoner om kjente og personlige emner. De viser også kompetanse når de får mulighet til å beskrive og reflektere over språk, samfunn og kultur der språket snakkes, hvis nødvendig også på norsk. 

Læreren skal legge til rette for faglig utvikling ved at elevene får arbeide med faget selvstendig og sammen med andre gjennom å ta i bruk ulike strategier og læringsressurser. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler språkferdigheter gjennom å være kreative og prøve seg frem. Læreren skal hjelpe eleven til å reflektere over og sette ord på hva eleven får til, hva som kan forbedres og hvordan de kan forbedre seg. Læreren skal la elevene medvirke i egen og andres læring og gi veiledning som motiverer elevene og fremmer utvikling av språkferdigheter.

Standpunktvurdering

Standpunktvurderingen skal uttrykke elevenes sluttkompetanse i faget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene på varierte måter får vise sin samlede kompetanse i fremmedspråk både muntlig og skriftlig. Med utgangspunkt i kompetansemålene for nivå I skal elevene få vise hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Vurderingen inkluderer elevenes forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. På bakgrunn av kompetansen elevene har vist, gjør læreren en vurdering av elevenes samlede kommunikative og interkulturelle kompetanse. Elevene skal ha én muntlig og én skriftlig standpunktkarakter i faget. Læreren setter den muntlige karakteren på grunnlag av den kompetansen elevene har vist i muntlige aktiviteter, både spontane og planlagte. Læreren setter den skriftlige karakteren basert på et utvalg ulike tekster. 

Kompetansemål og vurdering nivå II

Kompetansemål etter nivå II

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglige emner og aktuelle saker 
  • samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglige emner 
  • muntlig forklare faglige emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant 
  • lese og forstå ulike typer tekster om personlige og faglige emner og aktuelle saker og gjenkjenne språklige nyanser 
  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglige emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler 
  • bruke hensiktsmessige språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte 
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen 
  • utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • utforske og presentere kulturuttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egen opplevelse 

Underveisvurdering

Elevene skal få mulighet til å utvikle kompetansen sin i faget gjennom underveisvurderingen. Elevene viser kompetanse underveis på nivå II når de får anledning til å forstå og bruke språket muntlig og skriftlig i dagligdagse situasjoner og om faglige emner. De viser også kompetanse når de får mulighet til å gjøre rede for og reflektere over språk, samfunn og kultur der språket snakkes. 

Læreren skal legge til rette for faglig utvikling ved at elevene får arbeide med faget selvstendig og sammen med andre gjennom å ta i bruk ulike strategier og læringsressurser. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære. Læreren skal hjelpe elevene til å sette ord på hva eleven får til, hva som kan forbedres og hvordan de kan forbedre seg. Læreren skal la elevene medvirke i egen og andres læring og gi veiledning som motiverer elevene og fremmer utvikling av språkferdigheter.

Standpunktvurdering

Standpunktvurderingen skal uttrykke elevenes sluttkompetanse i faget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene på varierte måter får vise sin samlede kompetanse i fremmedspråk både muntlig og skriftlig. Med utgangspunkt i kompetansemålene for nivå II, skal elevene få vise hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Vurderingen inkluderer elevenes forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. På bakgrunn av kompetansen elevene har vist, gjør læreren en vurdering av elevenes samlede kommunikative og interkulturelle kompetanse. Elevene skal ha én muntlig og én skriftlig standpunktkarakter i faget. Læreren setter den muntlige karakteren på grunnlag av den kompetansen elevene har vist i muntlige aktiviteter, både spontane og planlagte. Læreren setter den skriftlige karakteren basert på et utvalg ulike korte og lange tekster. 

Kompetansemål og vurdering nivå III

Kompetansemål etter nivå III

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte til og forstå språklig mer kompleks tale om faglige emner og aktuelle saker
  • samtale om og diskutere kjente og faglige emner og aktuelle saker 
  • muntlig gjøre rede for faglige emner og begrunne egne synspunkter og refleksjoner, også spontant 
  • lese og forstå et bredt utvalg tekster om ulike emner og identifisere budskap, holdninger og språklige virkemidler 
  • skrive klare og detaljerte tekster om faglige emner og aktuelle saker og drøfte ulike holdninger, med og uten hjelpemidler 
  • mestre språklige strukturer og regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte 
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen 
  • utforske og reflektere over et utvalg historiske, sosiale, miljømessige og politiske forhold i områder der språket snakkes
  • utforske og drøfte kulturuttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for virkemidler og noen stilarter og trender 
  • gjøre rede for opplevelser og erfaringer i møte med personer og kulturuttrykk i områder der språket snakkes

Underveisvurdering

Elevene skal få mulighet til å utvikle kompetansen sin i faget gjennom underveisvurderingen. Elevene viser kompetanse underveis på nivå III når de får anledning til å forstå og bruke språket muntlig og skriftlig i en rekke kommunikasjonssituasjoner og om faglige og aktuelle emner. De viser også kompetanse når de får mulighet til å drøfte og reflektere over språk, samfunn og kultur i områder der språket snakkes. 

Læreren skal legge til rette for faglig utvikling ved at elevene får arbeide med faget selvstendig og sammen med andre gjennom å ta i bruk ulike strategier og læringsressurser. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære. Læreren skal hjelpe elevene til å sette ord på hva eleven får til, hva som kan forbedres og hvordan de kan forbedre seg. Læreren skal la elevene medvirke i egen og andres læring og gi veiledning som motiverer eleven og fremmer utvikling av språkferdigheter.

Standpunktvurdering

Standpunktvurderingen skal uttrykke elevenes sluttkompetanse i faget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene på varierte måter får vise sin samlede kompetanse i fremmedspråk både muntlig og skriftlig. Med utgangspunkt i kompetansemålene for nivå III, skal elevene få vise hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Vurderingen inkluderer elevenes forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. På bakgrunn av kompetansen elevene har vist, gjør læreren en vurdering av elevenes samlede kommunikative og interkulturelle kompetanse. Elevene skal ha én muntlig og én skriftlig standpunktkarakter i faget. Læreren setter den muntlige karakteren på grunnlag av den kompetansen elevene har vist i muntlige aktiviteter, både spontane og planlagte. Læreren setter den skriftlige karakteren basert på et utvalg ulike korte og lange tekster. 

Vurderingsordning

Standpunkt

Fremmedspråk nivå I:    Elevene skal ha to standpunktkarakterer, én muntlig og én skriftlig

Fremmedspråk nivå II:   Elevene skal ha to standpunktkarakterer, én muntlig og én skriftlig

Fremmedspråk nivå III:  Elevene skal ha to standpunktkarakterer, én muntlig og én skriftlig

Eksamen

Eksamensordningene i fagene skal sendes på høring og ferdigstilles senere.

1. Uttrykker læreplanen tydelig det viktigste alle elevene skal lære?
2. Gir læreplanen tilstrekkelig handlingsrom for skolen og lærerne?
3. Gir læreplanen rom for en aktiv og medvirkende elev slik eleven er beskrevet i overordnet del?
4. Er verdigrunnlaget i overordnet del tydelig reflektert i læreplanen?
5. Er det en god sammenheng mellom de ulike delene i læreplanen i dette faget?
6. Har læreplanen et realistisk omfang sett opp mot timetallet i faget?
7. Legger læreplanen til rette for dybdelæring?
8. Er språket i læreplanen klart og tydelig?
9. Er samisk innhold godt ivaretatt i læreplanen?
10. Er de tverrfaglige temaene integrert i læreplanen på en måte som er relevant for faget?
11. Legger læreplanen godt til rette for tilpasset opplæring?
12. Legger læreplanen til rette for god progresjon i faget?
13. Vil tekstene om underveis- og standpunktvurdering fungere som en god støtte i vurderingsarbeidet?
14. Er læreplanen tilstrekkelig framtidsrettet?
15. Legger læreplanen til rette for at elevene utvikler faglig kompetanse som forbereder dem på videre utdanning og/eller samfunns- og arbeidsliv?
16. Tekstene fagets relevans og verdier og prinsipper skal skrives sammen til én tekst i de endelige læreplanene. Hvilket innhold i de to tekstene mener du det er viktig å ta med videre i en sammenskrevet tekst?
17. Har du andre kommentarer eller forslag til endringer i læreplanene?