Avsender
Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
Frist for uttalelse
18. juni 2019
Publisert dato
18. mars 2019
Vår referanse
2019/3831

Høring - læreplaner i kunst og håndverk og duodji

Innledning

Dette er en høring som gjelder for fornyelsen av alle læreplanene for grunnskolen og læreplanene for de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Vi håper du vil bidra med dine innspill til læreplanene.

Hvordan vi har fornyet læreplanene og hva som har vært føringene for arbeidet kan du lese i høringsbrevet fra Kunnskapsdepartementet. dette finner du også i pdf-format nederst på denne siden.

Den gjeldende fag- og timefordelingen ligger til grunn for fagfornyelsen. Det betyr at timetallet i fag ikke er endret. Timetall for faget finner du i gjeldende læreplan på udir.no (timetall kunst og håndverk og timetall duodji).

Hvordan svarer du på høringen?

Du kan gi innspill til ett eller flere fag. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Hver enkelt læreplan ligger som et eget dokument. Du finner spørsmålene samlet under hver enkelt læreplan. Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele læreplanutkastet i pdf-format finner du filen under spørsmålene.

Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det kan uttale seg. Høringsuttalelser er offentlige etter offentlighetsloven og vil bli publisert/være synlige på udir.no. Frist for å svare på høringen er 18. juni 2019.

Fornyelsen av læreplaner i kunst og håndverk og duodji

Kunst og håndverk

Kunst og håndverk skal være et skapende og praktisk kulturfag. Faget skal forberede elevene på et hverdags- og arbeidsliv som stiller krav til både praktiske ferdigheter, kompetanse i kreative prosesser og evne til å ta miljøbevisste valg. Disse sidene ved faget vil også være viktig for dem i forbindelse med deres medvirkning i kultur- og samfunnsutviklingen.

Bærekraftig utvikling som tema er gjennomgående med bruk av naturmaterialer, arbeid med resirkulering og gjenbruk og holdbarhet på ulike trinn. Den faglige profilen tilrettelegger for at elevene skal utvikle evne og mot til å stille spørsmål ved utfordringer i egen samtid og visualisere alternativer gjennom kunst- og designprosesser. 

Læreplanen utrykker en dreining tilbake til verkstedet og et ønske om å sikre praktisk arbeid i materialer. Det er lagt vekt på å knytte teoretisk kunnskap til håndverket. Kunsthistorie og teoretisk tilnærming til faget har fått mindre plass enn tidligere, mens det praktisk skapende arbeidet er i sentrum for elevenes læring. Dette kommer til syne i planen ved at alle kompetansemål har en aktiv praktisk og skapende del.

Nytt og mer oppdatert innhold i faget omfatter programmering og koblingen til ny teknologi. Det digitale er sentralt og knyttes som før både til prosessen og til sluttprodukter. Sammen med en tydeliggjøring av kunst- og designprosesser kan dette gi rom for kreativitet, praktisk problemløsning og innovasjon. 

Nytt i faget er at elevene på ungdomstrinnet velger en 30 timers fordypning i enten kunst eller håndverk. Når du leser læreplanen vil du se at det ligger inne to sett med kompetansemål etter 10. trinn. Det ene gjelder for kunst og det andre gjelder for håndverk. De ti første kompetansemålene er like for begge valgmulighetene, mens de to siste er spesifikt knyttet til sin fordypning innen kunst eller håndverk. Fordypningen kan fordeles på ulike trinn etter hva som ønskes lokalt.

 

Duodji/duodje/duedtie-faget

Duodji/duodje/duedtie-faget tar utgangspunkt i naturmaterialer, uttrykkstrang og tradisjonskunnskap. Vi har lagt vekt på at faget skal bygge på et bærekraftig naturgrunnlag. Faget skal bidra til at elevene får bevisste holdninger til miljø og samfunn, og til å ivareta samfunnets framtidige behov.

Elevene skal få mulighet til å utvikle materiell og visuell kunnskap, og forholdet mellom mennesker, natur og ulike miljøer skal være synlig i faget. Læreplanen legger vekt på kunnskapsoverføring mellom generasjoner både når det gjelder selve duodji/duodje/duedtie-faget og fagets terminologi. Formidling av tradisjonell kunnskap er sentralt i læreplanen. 

Det praktisk skapende arbeidet er i sentrum for elevenes læring. Dette kommer til uttrykk i planen ved at alle kompetansemål har en aktiv praktisk og skapende del. Faget skal forberede elevene på et hverdags- og arbeidsliv som stiller krav til både praktiske ferdigheter, kompetanse i kreative prosesser og evne til å ta miljøbevisste valg. Dette vil også være viktig for dem i forbindelse med deres medvirkning i kultur- og samfunnsutviklingen.

Nytt i faget er at elevene på ungdomstrinnet velger en 30 timers fordypning i enten kunst eller håndverk. Når du leser læreplanen vil du se at det ligger inne to sett med kompetansemål etter 10. trinn. Det ene gjelder for kunst og det andre gjelder for håndverk. De ti første kompetansemålene er like for begge valgmulighetene, mens de to siste er spesifikt knyttet til sin fordypning innen kunst eller håndverk. Fordypningen kan fordeles på ulike trinn etter hva som ønskes lokalt.