Avsender
Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
Frist for uttalelse
18. juni 2019
Publisert dato
18. mars 2019
Vår referanse
2019/3832

Høring - læreplan i kroppsøving

Innledning

Dette er en høring som gjelder for fornyelsen av alle læreplanene for grunnskolen og læreplanene for de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Vi håper du vil bidra med dine innspill til læreplanene.

Hvordan vi har fornyet læreplanene og hva som har vært føringene for arbeidet kan du lese i høringsbrevet fra Kunnskapsdepartementet. Dette finner du også i pdf-format nederst på denne siden.

Den gjeldende fag- og timefordelingen ligger til grunn for fagfornyelsen. Det betyr at timetallet i fag ikke er endret. Timetall for faget finner du i gjeldende læreplan på udir.no (timetall kroppsøving).

Hvordan svarer du på høringen?

Du kan gi innspill til ett eller flere fag. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Hver enkelt læreplan ligger som et eget dokument. Du finner spørsmålene samlet under hver enkelt læreplan. Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele læreplanutkastet i pdf-format finner du filen under spørsmålene.

Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det kan uttale seg. Høringsuttalelser er offentlige etter offentlighetsloven og vil bli publisert/være synlige på udir.no. Frist for å svare på høringen er 18. juni 2019.

Fornyelsen av læreplanen i kroppsøving

Formålet med faget er å motivere elevene til bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil gjennom hele livet.

Vi foreslår å vektlegge ulike bevegelsesaktiviteter, lek og øving i større grad enn tidligere. Vi har valgt en dreining i faget til et mindre idrettsrettet fag, men vi ivaretar fortsatt idrettsperspektivet ved at idrettsaktiviteter inngår som en del av begrepet bevegelsesaktiviteter.

Vi foreslår å legge til rette for et bredt utvalg av ulike bevegelsesaktiviteter. Naturopplevelser og trygg og bærekraftig ferdsel er sentralt i faget.

Vi har lagt vekt på at elevene skal oppleve et mer variert fag, der elevene i større grad skal utforske egen identitet og selvbilde og forstå sammenhengene mellom bevegelse, kropp, trening og helse.

Vi har foreslått kompetansemål etter 2. årstrinn i læreplanen.

Lek og øving er sentralt i faget, både i innhold og som arbeidsform. Vi har lagt vekt på at elevene skal ha en aktiv medvirkning i egen læringsprosess. Fysisk aktivitet og psykisk helse skal i større grad ses i sammenheng. Målet er at elevene skal utvikle forståelse for at alle elever har ulike forutsetninger og muligheter, og anerkjenne forskjellighet ved å inkludere alle.

Deltakelse og samarbeid skal være sentralt i faget. Elevenes innsats er en viktig del av den faglige kompetansen og er i større grad integrert i kompetansemålene og i vurderingsteksten.

Vi har lagt vekt på at elevene skal reflektere over egen utvikling. Samspill med andre, øving og deltakelse i ulike aktiviteter og naturferdsel er vesentlige trekk ved kompetansen i faget.