Høring - læreplaner i naturfag
Innledning
Dette er en høring som gjelder for fornyelsen av alle læreplanene for grunnskolen og læreplanene for de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Vi håper du vil bidra med dine innspill til læreplanene.
Hvordan vi har fornyet læreplanene og hva som har vært føringene for arbeidet kan du lese i høringsbrevet fra Kunnskapsdepartementet. dette finner du også i pdf-format nederst på denne siden.
Den gjeldende fag- og timefordelingen ligger til grunn for fagfornyelsen. Det betyr at timetallet i fag ikke er endret. Timetall for faget finner du i gjeldende læreplan på udir.no (timetall naturfag).
Hvordan svarer du på høringen?
Du kan gi innspill til ett eller flere fag. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Hver enkelt læreplan ligger som et eget dokument. Du finner spørsmålene samlet under hver enkelt læreplan. Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele læreplanutkastet i pdf-format finner du filen under spørsmålene.
Våre høringer er åpne for alle, og de som ønsker det kan uttale seg. Høringsuttalelser er offentlige etter offentlighetsloven og vil bli publisert/være synlige på udir.no. Frist for å svare på høringen er 18. juni 2019.
Fornyelsen av læreplanene i naturfag og naturfag samisk
Naturfag skal bidra til at elevene får kompetanse som vil være nyttig i et livslangt perspektiv. Kunnskap om hvordan kroppen fungerer og utvikler seg vil gi elevene grunnlag for å ta gode helsevalg, blant annet knyttet til seksuell og reproduktiv helse. Samspillet mellom natur, individ, teknologi og samfunn er sentralt i naturfag. Læreplanen legger til rette for at elevene i større grad kan lære ute i naturen. Naturopplevelser og kunnskap om naturen kan gi elevene kompetanse for å bidra til framtidig vern om naturressurser, bevaring av biologisk mangfold og bærekraftig utvikling. Læreplanen inneholder samiske begreper knyttet til dette som vi ønsker alle elever skal få kjennskap til.*
I naturfag skal elevene arbeide praktisk og utforskende, og faget skal gi rom for undring, nysgjerrighet og fasinasjon. Kompetansemålene gir læreren handlingsrom for valg av metoder og lokale tilpasninger, og legger til rette for samarbeid mellom fag . Naturfaget skal forberede elevene på et yrkes- og samfunnsliv som vil stille krav til en utforskende tilnærming og teknologisk kompetanse. Vi har derfor i større grad synliggjort teknologi og teknologiske systemer, og programmering er nytt i faget. Teknologi skal knyttes til andre tema i naturfag, og planen åpner for tilpasning til fremtidig teknologi.
Naturfag i grunnskolen legger vekt på at elevene skal lære sammenhengen mellom fagdisiplinene fysikk, kjemi, biologi og geofag og ha et allmenndannende fokus. På Vg1 studieforberedende blir læreplanen mer fagspesifikk og gir elevene et grunnlag for videre valg av fag. 20-30 prosent av kompetansemålene i naturfag på Vg1 yrkesfag er knyttet til det enkelte utdanningsprogram for å gjøre faget mer relevant for elevene.
* De samiske begrepene birget/bierggit/bïerkenidh og birgejupmi/bierggim/bïerkenidh er knyttet til bruk av naturen (kompetansemål etter 10. årstrinn). Begrepene lar seg ikke enkelt oversette, men handler om:
Birget: Klare seg sosialt, økonomisk, klare seg i naturen og bruke ressurser forsvarlig og fornuftig.
Birgejupmi: Livsfornødenhet, noe som er nødvendig til livets opphold, levnetsmiddel, noe som er nødvendig for trivsel og velvære, berge seg ved forsvarlig og fornuftig bruk av ressursene i det området hvor man er.