Særløp - glassfaget (Utkast)
Om faget
Fagets relevans
Glassfaget er relevant da bærekraftig bruk av ressurser, stiller store krav til produkter, utførelse og konstruksjoner med glass. Nye teknologier og strengere krav er pådrivere slik at glassfaget må endre og tilpasse seg fremtidens kompetansebehov. Bruk av glass i bygg, både i interiør og i eksteriør, samt i kjøretøy, vil kreve økt kompetanse. Glassfaget skal utvikle den enkeltes evne til å mestre utfordrende arbeidsoppgaver, og å håndtere utviklingen av metoder, materialer og kvalitet innen glassfaget. Faget viderefører tradisjoner fra antikkens sandstøpte vindusglass til dagens høyteknologiske glassløsninger.
Kjerneelementer
Praktisk Yrkesutøvelse
Praktisk yrkesutøvelse i glassfaget handler om material- og verktøybruk på en økonomisk, faglig og miljømessig måte. Dette gjelder forståelse av tegninger og beregninger, samt å kunne forholde seg til etiske retningslinjer og følge gjeldende lover og forskrifter. Planlegging, utføring, dokumentasjon og vurdering av arbeidet står sentralt i yrkesutøvelsen.
HMS
Helse i glassfaget handler om og skape et trygt og ergonomisk arbeidsmiljø. Miljø i glassfaget handler om likestilling, inkludering, respekt og ansvar for eget og andres arbeidsmiljø. Miljø i glassfaget handler om å utnytte materialene riktig, og tilleggelegging for gjenvinning, samt ha fokus på farlig avfall. Sikkerhet og sikring i glassfaget handler om skape et sikkert miljø før og etter at produktet er levert og montert.
Kommunikasjon
Kommunikasjon i glassfaget handler om samhandling og samarbeid med ulike aktører, samt riktig behandling av kunder og oppdragsgivere. På arbeidsplassen handler det også om inspirerende og opplærende holdninger for å styrke den faglige forståelsen, utvikle et kollegialt fellesskap og øke yrkesstoltheten.
Teknologi
Teknologi i glassfaget handler om digitalisering og teknologisk utvikling av materialer, arbeidsmetoder, verktøy, produksjon og utvikling av produkter. Teknologi i glassfaget handler også om å møte fremtidens utfordringer med tanke på klima, fornybar energi samt utnytte materialenes muligheter med tanke på ny teknologi og nye muligheter.
Material kunnskap
Materialkunnskap i glassfaget handler om funksjoner, egenskaper, bruksområder, beardbeiding og montering av glass og andre materialer.
Verdier og prinsipper
Kritisk tenkning er en forutsetning for å kunne mestre glassfaget da det stilles stadig større krav til estetikk, utførelse og kvalitet. Etisk bevissthet handler om å ha respekt for andres arbeid, samt respekt for miljøet med tanke på ressursbruk. Etisk arbeid handler om bevissthet rundt egen og bedriftens rolle i samfunnet. Det er viktig at vi følger gjeldende regler og normer, og sikrer bærekraftige, miljø- og klimavennlige, økonomiske, trygge og fremtidsrettede løsninger.
Tverrfaglige temaer
Demokrati og medborgerskap
I glassfaget handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om trepartssamarbeidet der arbeidsgiver, arbeidstaker og lovgivende myndighet jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv. Glassfaget skal forberede lærlingen på arbeidslivet, der plikter og rettigheter er en gjensidig forpliktelse, lærlingen skal lære seg samarbeid på tvers av de forskjellige fagene og med kunder og oppdragsgivere.
Bærekraftig utvikling
I glassfaget handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, om valg av riktige materialer og utførelser ut fra hensyn til ressursbruk og miljø. Kjennskap til løsninger for energiproduksjon via solenergi, samt reduksjon i energibehovet på grunn av riktig valg av løsninger, er sentralt i glassfaget. Kunnskap om hva som klassifiseres som farlig avfall, er nødvendig for å behandle avfallet på riktig måte, samt å bidra til økt materialgjenvinning.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i glassfaget innebærer å kommunisere med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Med et stadig mer globalisert samfunn er det viktig å kunne kommunisere på engelsk. Bruk av riktig fagterminologi er en forutsetning for å kunne diskutere og vurdere faglige løsninger og prosesser.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i glassfaget innebærer å kunne planlegge, beskrive, programmere og kommunisere skriftlig.
Å kunne lese
Å kunne lese i glassfaget innebærer å lese og forstå faglitteratur, regelverk, standarder, detaljblader og veiledere. Monteringsanvisninger, arbeidsbeskrivelser, tegninger og kravspesifikasjoner fra produsenter og andre, skal kunne leses og forståes.
Å kunne regne
Å kunne regne i glassfaget innebærer å regne tidsbruk, kostnader, volum, vekt, areal, omkrets og mengde. Å kunne regne er nødvendig for å bruke tabeller og dimensjoneringsverktøy. Å kunne regne er også viktig under behandling av glass og andre materialer.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i glassfaget innebærer å bruke digitale verktøy og løsninger i forbindelse med planlegging, dimensjonering, produksjon, utføre, dokumentasjon og kommunikasjon, samt kvalitetssikring.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering i glassfaget
Kompetansemål glassfaget
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere arbeidet og foreslå tiltak
- arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet. og bruke værne- og sikkerhets utstyr.
- bedriftens KS-system.
- gjøre rede for fagets historie og utvikling
- forstå kultur og tradisjoner i glassfaget, og kunne bruke det i eget arbeid
- analysere og reflektere omkring utviklingen av identitet og kommunikasjon av kulturell tilhørighet ved bruk av glass.
- dimensjonere glass løsninger ut fra kravspesifikasjoner
- kommunisere muntlig og skriftlig med kunder og andre samarbeidspartnere.
- anvende tegninger og arbeidsbeskrivelser.
- tegne med aktuelle hjelpemidler, og gjøre seg forstått av både arbeidsgivere, leverandører og kunder.
- dokumentere valg av materialer og utførelse.
- velge materialer ut fra et miljø hensyn
- gjøre rede for glassets funksjoner og bruksområder.
- presentere løsninger hvor glasset er det bærende element for energiproduksjon eller kommunikasjon
- skjære og bearbeide glass, kartong, tre, plast og metaller på frihånd, etter mal og ved bruk av aktuelle hjelpemidler
- montere glass og tilhørende elementer
- utføre service på låser og beslag.
- lage komponenter ved bruk av digitale verktøy
- fuge og lime, og gjøre rede for materialenes egenskaper.
- velge, bruke og vedlikeholde maskiner, redskaper og utstyr
- diagnostisere, feilsøke og kalibrere digitale og elektriske komponenter
- anvende og montere solavskjerming og innsynskjerming
- dokumentere gjennomført kurs i varmearbeider.
Underveisvurdering
Vurderingsordning
Opplæringen i glassfaget skal avsluttes med en fagprøve. Alle skal op til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på minst 4 virkedager.
Kandidaten viser kompetanse ved å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter, og anvende disse til å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et eget faglig arbeid. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal kandidatene vise forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner.