Slik Norsk kulturskoleråd forstår det, vil de foreslåtte endringene kunne bidra til å utelukke Norsk kulturskoleråd som søker. En går ut fra at dette ikke er intensjonen med omleggingen slik det tydeliggjøres i punkt 4.2 Målgruppe, tildelingskriterier og prioriteringer for tilskuddsordningen:
«Målet for ordningen videreføres som i dag, det vil si at målet er å bidra til langsiktige og stabile rammevilkår for organisasjoner som på en særskilt måte bidrar til å nå målene Kunnskapsdepartementet har satt for grunnopplæringen».
«Mange av dagens mottakere av grunntilskudd gjør et svært viktig arbeid rettet mot grunnopplæringen. Det er et mål å sikre at formålene som blir ivaretatt av dagens tilskuddsmottakere, også vil bli ivaretatt i en ny tilskuddsordning».
Utdanningsdirektoratet snevrer i sitt forslag inn dagens målgruppe: Målgruppen er elever og lærere i grunnskole og videregående opplæring, samt aktører som jobber med grunnopplæringen – til kun elever og lærere i grunnopplæringen.
Dette er utfordrende for Norsk kulturskoleråd. Organisasjonen har kommunene som kulturskoleeiere og drivere som medlemmer og målgruppe, og har i mindre grad tiltak som er myntet direkte på lærere og elever. Her kan det vises til Kulturskolerådets omfattende veiledningsarbeid, arbeid opp mot FoU-området, samarbeid med Udir og KS, deltakelse i internasjonale nettverk osv. Det er åpenbart at resultatene av Kulturskolerådets arbeid både er og skal være til det beste for både elever og lærere, men hvis forslag om målgruppe for tiltak, slik det står i høringsdokumentet, tolkes som om at en skal etablere konkrete tiltak som går direkte på lærere og elever vil dette ikke kunne være noe Kulturskolerådet vil kunne stå ved.
Med grunnlag i det overnevnte foreslår Norsk kulturskoleråd følgende definisjon av målgruppe:
Målgruppen er elever og lærere i grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, samt aktører som jobber med grunnopplæring og kulturskole.
Når det gjelder tildelingskriteriet med krav om registrering i Frivillighetsregisteret er situasjonen slik at Norsk kulturskoleråd ikke er registret i Frivillighetsregisteret, og har etter søknad fått beskjed om at organisasjonen etter dagens kjennskap ikke fyller kriteriene for registrering. Med bakgrunn i overnevnte momenter vil ikke Norsk kulturskoleråd kunne støtte forslaget til krav om registrering i Frivillighetsregisteret. Det er en forutsetning for Kulturskolerådet at kravet om registrering i Frivillighetsregisteret fjernes eller at det lages en unntaksordning for ideelle organisasjoner i forskriften.
Hvis en allikevel velger å innføre ordningen slik som foreslått i høringsdokumentet uten å ta Norsk kulturskoleråds innspill knyttet til Frivillighetsregisteret og målgruppe til følge, vil det måtte opprettes en egen post for Norsk kulturskoleråd i statsbudsjettet, fortrinnsvis under Kunnskapsdepartementets utgiftskapittel.