Nytt svar
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt av e-post
Innsendt av
Stine Hjerpbakk
Innsendt dato
18. april 2024
På vegne av
Fagforbundet
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Frist for svar
24. april 2024
Publisert dato
20. mars 2024
Vår referanse
2024/8597

Innspill til Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

1. Informasjon om innspillsrunden

I forbindelse med ny opplæringslov, skal vi lage en veileder/rundskriv/regelverksinformasjon om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Denne vil erstatte Veilederen spesialundervisning. Det er ikke bestemt hva navnet skal være, men foreløpig heter den «Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging».

For å sikre at veilederen dekker behovet for informasjon knyttet til regelverket om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, ønsker vi å få innspill fra flere som er i målgruppen for veilederen. Vi ber dere sende inn en besvarelse fra hver enkelt embete/kommune/skole/PP-tjeneste/organisasjon. 

Det er noen temaer som ikke er med i veilederen i innspillsrunden, som vi kommer til å legge til etter hvert. Dette trenger dere derfor ikke å spille inn på. Dette gjelder: 

  • Målgruppe for veilederen: i endelig veileder vil vi ha med et kapittel eller avsnitt om hvem som er målgruppen for veilederen. Det vil si at vi vil omtale hva som gjelder for elever i private skoler, lærekandidater, lærlinger og voksne deltakere.
  • Klage på gjennomføring av individuelt tilrettelagt opplæring: vi kommer til å ta inn mer om dette i veilederen når det er bestemt hvordan denne klageordningen skal være etter ny opplæringslov. 
  • Veiledning knyttet til temaer som gjelder flere fagområder: temaer slik som hensynet til barnets beste, retten til å medvirke og forvaltningsrett, vil det komme veiledning på i egne tekster. Vi vil lenke til disse tekstene fra veilederen når disse tekstene er ferdige.  

Fristen for innspill er 19. april

Veilederen finner dere her

2. Oppbygning, struktur og språk

Er det enkelt å finne frem i veilederen? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Er språket i veilederen tydelig og enkelt å forstå? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Har dere innspill til oppbygningen, strukturen eller språket?

Veilederen oppleves å ha en logisk oppbygning. Det er fint at de ulike fasene i gangen på hvordan dette skal løses, blir tydelig markert, og hvilke instanser som har de ulike ansvarsområdene.     

3. Omfang og innhold

Er det temaer som mangler og som burde være med i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Ja

Fagforbundet mener det er behov for en presisering og utdyping av praksis der eleven går i grunnskole (kommunalt), men for eksempel bor i barnevernsinstitusjon, eller er innlagt på medisinske institusjoner, som gjør at det er en krysning mellom å være kommunal elev (registrert på en ordinær ungdomsskole), og det å få sin faktiske undervisning i fylkeskommunal regi. Eksempel på dette er SMI-skolen. Det kan være forvirrende både for foresatte, profesjonelle foresatte og eleven selv å vite hvem som har beslutningsmyndighet når det kommer til å bli elev på SMI-skolen.  

Er det temaer som ikke burde være med i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Nei
Ingen kommentar fra instansen
Kommer det tydelig frem i veilederen hva som er tilpasset opplæring og hva som er individuell tilrettelegging? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Kommer det tydelig frem i veilederen hva som er forskjellen på individuell tilrettelegging og individuelt tilrettelagt opplæring? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
PP-tjenestens oppgaver knyttet til forebygging er forsterket i ny lov. Vi ønsker at dette skal komme fram gjennom hele veilederen. Er dette ivaretatt i veilederen? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Er saksgangen fra tilpasset opplæring til individuelt tilrettelagt opplæring tydelig fremstilt? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Kommer sammenhengen mellom den sakkyndige vurderingen, vedtaket og den individuelle opplæringsplanen (IOP) tydelig frem? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen

4. Innspill knyttet til konkrete deler av veilederen

Er det andre begreper som burde forklares i oversikten over begreper? Hvis ja, hvilke?
Ja

Fagforbundet mener det er behov for en presisering av hva som menes med «alternative opplæringsarenaer», slik at det tydeliggjøres hvor bredt dette begrepet kan være. Det kan være alt fra tiltak som «Ut på tunet» til SMI-skolen, Skoleprosjektene, Talenthuset/Kompetansesenteret, osv.

Etter hva vi kan se, finnes det ingen begrepsliste noen andre steder enn at man leter i innholdsfortegnelsen og at begreper forklares underveis. Det bør vurderes en egen begrepsliste som kan være et nyttig verktøy for å slå opp. 
Har dere forslag til andre eksempler på tiltak innenfor tilpasset opplæring enn de som er nevnt i veilederen? Hvis ja, hvilke?
Nei
Ingen kommentar fra instansen
Kommer det tydelig frem hva intensiv opplæring fra 1.-4. trinn innebærer? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Er det tydelig nok hva det innebærer å ha tilfredsstillende utbytte av opplæringen? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Under kapittelet "Skolen skal følge med på om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen ", vises det til at skolen har ulike verktøy og metoder for å følge med. Er det andre verktøy og metoder dere tenker er relevante å nevne? Hvis ja, hvilke?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Er det tydelig framstilt hva de tre individuelle tilretteleggingene (personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel og individuelt tilrettelagt opplæring) innebærer? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen

5. Avsluttende spørsmål og innspill

Opplever dere at veilederen besvarer de utfordringene dere møter i praksis? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Gir veilederen den hjelpen dere trenger? Hvis nei, utdyp.
Ja
Ingen kommentar fra instansen
Har dere andre innspill?

J.fr. opplæringsloven §10-11, kan personer som ikke er ansatt i en undervisningsstilling hjelpe til i opplæringen dersom de får nødvendig veiledning. Dette gjelder både i ordinær opplæring og i spesialundervisning. Personalet som er ansatte for å hjelpe til i opplæringen kan ikke ha selvstendig ansvar for opplæringen, verken ordinær opplæring eller spesialundervisning.  
 
Tilbakemeldinger fra Fagforbundets medlemmer viser at denne veiledningen sjelden gjennomføres, og at opplæringsloven dermed ikke følges. Det er derfor, etter Fagforbundets syn, viktig at veiledningsplikten sikres bedre enn dagens praksis. Dette fordrer at det settes av tid til veiledningen, både hos den som mottar og den som gir veiledning. 

 

En undersøkelse gjort blant Fagforbundets medlemmer som er skolemiljøansatte (ansatte i skolen som jobber elevrettet, men som ikke er utdannet lærere) (NIFU 2023:15), viser at våre medlemmer jobber mest med tre grupper elever: elever med psykiske vansker, elever med utagerende og truende oppførsel og elever med særskilte behov. 80 prosent oppgir at de jobber med elever med særskilte behov (elevgruppen flest oppgir å jobbe med). 

 

Samtidig viser NIFU-rapporten at hele 47 pst. av skolemiljøansatte ikke har deltatt i aktiviteter for faglig utvikling i sin nåværende jobb, og mellom 35 og 55 pst. oppgir at de i stor eller svært stor grad har behov for mer kompetanse om de elevgruppene de jobber med.  

 

Dette viser at våre medlemmer ikke får den kompetansen de har behov for i møte med barn med særskilte behov, og heller ikke får nødvendig veiledning. Veiledning og kompetanseheving av alle yrkesgrupper i skolen må derfor settes i et bedre system enn hva som gjøres i dag.  

 

Fagforbundet merker også en stor pågang fra medlemmer som opplever at arbeidsgiver sier de ikke kan bruke fagarbeidere etter endringene i opplæringsloven om spesialundervisning. Det er derfor et behov for at veilederen er tydeligere på hvilke yrkesgrupper som kan utføre spesialundervisning.