Læreplan i valgfaget design og redesign
Om faget
Fagets relevans
Faget skal gjennom ideutvikling og skaperkraft gjøre elevene mer løsningsorienterte i utfordringer de kan møte senere i arbeidslivet. Gjennom å utforske ulike løsningsalternativer på utfordringer elevene møter i hele designprosessen vil elevene tilegne seg kunnskap om produktutvikling og problemløsning. Faget skal gi elevene skaperglede, utholdenhet og mestring gjennom å gi dem erfaringer med ulike teknikker og materialer i møte med design og redesign, samt styrke sine evner til økt selvinnsikt og en kritisk tankegang.
Kjerneelementer
Designprosess
Kjerneelement innebærer at elevene skal utvikle kreativiteten og få en forståelse for hvordan produkter skapes. De skal kunne utvikle ideer, skisser og arbeidstegninger og kunne prøve ut ulike materialer og løsningsalternativer. Elevene skal kunne reflektere rundt egne valg og arbeidsprosesser.
Håndverksferdigheter
Kjerneelementet innebærer at elevene skal få erfaringer med ulike verktøy og teknikker og kunne bruke disse på en riktig og trygg måte. Elevene skal utvikle håndlag og utholdenhet i praktisk arbeid på verksted.
Miljøbevissthet
Kjerneelementet innebærer at elevene skal opparbeide kritisk refleksjon over eksisterende miljøutfordringer og utforske nye løsninger. Elevene skal få en forståelse for materialers og produkters livsløp og kunne ta bevisste bærekraftige valg i eget arbeid.
Verdier og prinsipper
Faget skal vise elevene hvordan arbeid med redesign og gjenbruk kan bidra til en mer bærekraftig utvikling. Elevene utvikler evne til å kunne se nye bruksområder og muligheter for gjenstander gjennom redesign og gjenbruk, noe som vil gjøre elevene mer bevisste på miljøutfordringene vi står ovenfor i dagens samfunn. Gjennom skapende læringsprosesser skal elevene tilegne seg evner til å reflektere rundt hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet og på bakgrunn av dette ta bevisste valg for miljøet og fremtiden. Gjennom arbeid med fagene skal skolen støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling. Skolen skal også utvikle et inkluderende fellesskap for alle.
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle ideer og løsningsalternativer for egne produkter
- dokumentere og begrunne egen arbeidsprosess fra ide til produkt
- bruke egnede håndverksteknikker og verktøy i utforming av produkter i ulike materialer
- presentere og reflektere over utfordringer og konsekvenser ved overforbruk hos individ og samfunn
- anvende nye og brukte materialer på en kostnadseffektiv og miljøbesparende måte
Vurdering
Tekst om vurdering kommer i høringen høsten 2019
Spørsmål
Vi regner med at teksten skal samordnes med teksten under Verdier og prinsipper slik et det er gjort i de andre fagene i grunnskolen?
Da vil det uansett bli en ny runde med tekstrevidering.
Vi foreslår likevel noen endringer av eksisterende tekst, uavhengig av det som nå står under Verdier og prinsipper:
Faget skal stimulere den enkeltes deltakelse, mestringsfølelse og skaperglede gjennom å utfordre til kreativ problemløsning av samfunnsaktuelle problemstillinger. Gjennom å utforske ulike løsningsalternativer i designprosessen vil elevene tilegne seg kunnskap om problemløsning og produktutvikling. Faget skal gi elevene erfaringer med ulike materialer og teknikker i et miljø- og bærekraftig perspektiv. Gjennom faget skal elevenes etiske bevissthet og kritiske tankegang knyttet til ansvarlig forbruk styrkes.
De to siste setningene, som handler om prinsipper for læring, utvikling og danning og prinsipper for skolens praksis (del 2 og 3 i Overordnet del) er veldig generelle og lite knyttet opp mot faget design og redesign. En bedre faglig integrering gir større mening. F.eks kan gode designløsninger bidra til inkluderende fellesskap eller det motsatte.
Mener departementet og/eller læreplangruppen at ingen av de tverrfaglige temaene relevante for dette faget?
Eller er det en stor glipp at de har falt ut?
Framtidsrettingen formuleres først og fremst under Verdier og prinsipper og er lite synlig i de konkrete kompetansemålene.
Forslag til endring kulepkt. 4 for å få en tydeligere sammenheng mellom Verdier og prinsipper:
Presentere og reflektere over miljøutfordringer for individ og samfunn