Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Hilde Hermansen
Innsendt dato
26. mars 2020
På vegne av
Nord universitet, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa
Målgruppe
Universitet / Høgskole (Offentlig)
Avsender
Sametinget
Frist for uttalelse
15. april 2020
Publisert dato
27. februar 2020
Vår referanse
2020/1859

Læreplan i samisk visuell kultur (Utkast)

Om faget

Fagets relevans og sentrale verdier

Samisk visuell kultur er et sentralt fag for praktisk og kunstnerisk utfoldelse, som tar utgangspunkt i duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk. Faget skal gi elevene redskaper til å oppleve, forstå og skape, og til å utvikle sin egen kreativitet. Samisk visuell kultur skal gi elevene forståelse av hvordan duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk fremmer den samiske kulturarven og utvikler det samiske perspektivet i samfunnet. Faget forbereder elevene på et arbeidsliv som stiller krav til praktiske, estetiske og visuelle ferdigheter, og til kommunikasjonsevne og kreativitet.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget samisk visuell kultur er forankret i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv. Faget skal bidra til at elevene får kjennskap til verdigrunnlaget i de ulike duodji/duodje/duedtie-tradisjonene og i kunstuttrykk. Utforskende arbeidsmetoder skal gi elevene historisk og kulturell innsikt, og gjennom dette kan de utvikle sin egen skapende identitet. Med utgangspunkt i tradisjonelle arbeidsmetoder og materialbruk opparbeides kunnskap til å kunne ta etiske og bærekraftige valg til beste for naturen og miljøet.

Kjerneelementer

Kulturarv

Kjerneelementet kulturarv handler om å forstå for samisk kultur-, duodji/duodje/duedtie-, og kunsttradisjoner. Kunnskap om tradisjonelle materialer, teknikker og mønstre/former gir innsikt i samisk visuell kultur. Kjennskap til duodji/duodje/duedtie og kunst fra de ulike samiske områdene er viktig for å utvikle en egen skapende identitet.

Skapende prosesser

Kjerneelementet skapende prosesser handler om praktisk skapende arbeid der både kreativitet og utforskning er sentral. Videre dreier det seg om refleksjon over hvordan duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk gjenspeiler samfunnet, og hvordan det former kultur, samfunnsutvikling og identitet. Kjennskap til samisk kulturarv og tradisjon gir godt grunnlag for kreativitet og gir inspirasjon til å skape sitt eget arbeid, fra idé til presentasjon.

Visuell kommunikasjon

Kjerneelementet visuell kommunikasjon handler om å lese, forstå og bruke det visuelle språket. Utvikling av visuelle ferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskaper og sammenhenger. Kjerneelementet handler om mulighet til å bruke visuelle virkemidler bevisst og eksperimenterende i to- og tredimensjonale og digitale uttrykk.

Teknikker og materialbruk

Kjerneelementet teknikker og materialbruk i samisk visuell kultur omfatter kunnskap om og forståelse av hvordan samer tradisjonelt har brukt materialer og teknikker. Kunnskapen om samisk visuell og materiell kultur skal gi grunnlag for å ta bevisste bærekraftige valg som duojár, kunstner, forbruker og borger.

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I faget samisk visuell kultur handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at identitet og forståelse for samisk kultur styrkes gjennom skapende duodji/duodje/duedtie og arbeid med visuelle uttrykk. Med skapende arbeid og visuelle uttrykk utvikles verktøy til å fremme ideer, meninger og følelser.

Demokrati og medborgerskap

I faget samisk visuell kultur handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om forståelse av hvordan visuelle uttrykk kan brukes til å sette søkelys på aktuelle temaer i samfunnet. Videre handler det om kompetanse til å delta i offentlige debatter om duodji/duodje/duedtie og samisk visuell kultur.

Bærekraftig utvikling

I faget samisk visuell kultur handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å bli bevisst på bærekraftig utvikling gjennom refleksjon over materialbruk og produksjonsmetoder. Videre dreier det seg om å ta etiske og bærekraftige valg i sitt skapende arbeid.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i samisk visuell kultur innebærer å kunne bruke fagterminologi i arbeid med duodji/duodje/duedtie og samiske visuelle kulturuttrykk. Ved å bruke fagspråket i samtaler, presentasjoner og diskusjoner utvikler elevene ferdigheter til å beskrive, vurdere og reflektere rundt egne og andres arbeider.

Å kunne skrive

Å kunne skrive i samisk visuell kultur vil si å kunne kommunisere gjennom tekst, tegn, bilder og symboler i visuelle uttrykk. Dette innebærer at elevene skriver arbeidsprosesser, logg og refleksjonsnotater.

Å kunne lese

Å kunne lese i samisk visuell kultur innebærer å kunne undersøke, tolke og bruke informasjon fra duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk. Sentralt i dette faget er å kunne lese mønstertegninger, ornamentikk og fargebruk. Å kunne lese innebærer også å kunne finne fram til relevante kilder, for å bruke dem i arbeid med faget.

Å kunne regne

Å kunne regne i samisk visuell kultur innebærer å kunne bruke målestokk og form ve utarbeidelse av fagtegninger. Det innebærer også å forstå og kunne bruke samiske tradisjonelle målemetoder

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i samisk visuell kultur innebærer å kunne bruke relevante digitale programmer og verktøy til skapende, visualiserende, dokumenterende og presenterende arbeid. Elevene må være bevisst regler for opphavsrett og personvern.

Kompetansemål og vurdering

Kompetansemål og vurdering samisk visuell kultur

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utvikle egne duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk med inspirasjon og kunnskap om den samiske visuelle kulturen, både den historiske kulturen og samtidskulturen.
  • utforske stedbundne samiske visuelle tradisjoner og bruke det i skapende arbeid.
  • gjøre rede for og forstå hvordan samisk visuell kultur brukes til å sette søkelys på aktuelle temaer i samfunnet.
  • planlegge, dokumentere og vurdere eget skapende arbeid.
  • bruke fagterminologi i kommunikasjon om og dokumentasjon av eget arbeid.
  • gjøre rede for og bruke prinsipper for komposisjon i to- og tredimensjonal form.
  • bruke skisser og arbeidstegninger manuelt og med aktuelle digitale verktøy.
  • beskrive ulik bruk av farger, symboler, teknikker og materialer i duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk.
  • presentere hvordan kultur, tradisjon og bærekraft har betydning for samisk visuell kultur.
  • beskrive bærekraftige materialer etter samiske skikker og tradisjoner
  • velge ut og anvende hensiktsmessig teknikk og materiale til produktet.
  • gjøre rede for og bruke tradisjonelle samiske målemetoder
  • bruke materialer, teknikker og utstyr i henhold til gjeldende regler for helse-, miljø- og sikkerhet.
  • gjøre rede for regelverket om opphavsrett og personvern.

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk visuell kultur gjennom skapende prosesser. De viser kompetanse når de kjenner til fagterminologi, samiske visuelle tradisjoner og bærekraftige materialer, og bruker dette i eget skapende arbeid. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker prinsipper for komposisjon, skisser, arbeidstegninger og digitale verktøy.

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulering til lærelyst ved at elevene får utforske og arbeide kreativt. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i forståelsen av samisk visuell kultur og hvordan den brukes, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å planlegge, dokumentere og vurdere eget skapende arbeid.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk visuell kultur. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk visuell kultur basert på kompetansen eleven har vist ved å skape eget arbeid, dokumentere og reflektere faglig forståelse.

Vurderingsordning

Standpunktvurdering
Samisk visuell kultur: Elevene skal ha én standpunktkarakter

Eksamen for elever
Samisk visuell kultur: Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister
Samisk visuell kultur: Privatistene skal opp til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

1. Er læreplanen relevant for elevene og behovene i samfunnet og arbeidslivet?
Ja

God tekst om fagets relevans. Kanskje skrive ulike kunstuttrykk i teksten, f.eks. "...kunstnerisk utfoldelse, som tar utgangspunkt i duodji/duodje/duedtie og ulike kunstuttrykk...". Det åpner mer opp for verdien av mangfoldstenkning.

2. Er sentrale verdier og prinsipper fra overordnet del synliggjort i læreplanen på en god og relevant måte?
Ja

Vi har sett på opplæringens verdigrunnlag, med de seks verdiene fra Overordnet del, og mener disse er inkludert og formulert med stor faglig relevans i i andre avsnitt Fagets relevans og sentrale verdier.

3. Beskriver kjerneelementene det mest sentrale faglige innholdet elevene skal lære?
Ja

Her er det ryddet skikkelig opp og det er vi glade for. Noen få supplerende kommentarer:

Kulturarv
Språkvask på første setning er nødvendig. Vi savner noe om kontekst,  altså å se samisk kultur-, duodji/duodje/duedtie-, og kunsttradisjoner i en samfunnsmessig kontekst. Vi tenker det har betydning for utvikling av egen skapende identitet, slik det er formulert i siste setning. Kanskje noe fra neste kjerneelement (skapende prosesser) egentlig hører hjemme her, under kulturarv?

Skapende prosesser
Foreslår at noe av dette innholdet flyttes til kulturarv: "...refleksjon over hvordan duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk gjenspeiler samfunnet, og hvordan det former kultur, samfunnsutvikling og identitet".  Vi mener videre at dette kjerneelementet bør omhandle noe om divergente og konvergente måter å jobbe på fordi det er så sentralt i skapende prosesser.
Vi foreslår derfor følgende tekst,inspirert av læreplan for kunst og visuelle virkemiddel:
Kjerneelementet skapende prosesser handler om praktisk skapende arbeid der både utforskande og analytiske metodar er sentrale. Kjerneelementet handlar og om innsikt i og erfaring med kunstnerisk (eller skapande) praksis frå idé til presentasjon. Gjennom skapande prosessar kan elevane få erfaring med korleis duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk kan engasjere, stille spørsmål, auke toleranse og skape meining.

Visuell kommunikasjon
God tekst

Teknikker og materialbruk
Vi synes kjerneelementet retter seg for mye inn mot kunnskap og mener praktisk kompetanse bør vektlegges i større grad.
Vi foreslår følgende tekst:
Kjerneelementet teknikker og materialbruk i samisk visuell kultur omfatter kunnskap om og forståelse av hvordan samer tradisjonelt har brukt materialer og teknikker. Sammen med denne kunnskapen og forståelsen skal utforsking av ulike medium, verknader og uttrykk gi grunnlag for å ta bevisste bærekraftige valg som duojár, kunstner, forbruker og borger.

4. Utgjør de utvalgte tverrfaglige temaene en sentral del av det faglige innholdet i programfagene?
Nei

Folkehelse og livsmestring
Ok

Demokrati og medborgerskap
Ok

Bærekraftig utvikling
Her synes vi det manglet noe om kulturell bærekraft.
Vi foreslår følgende tekst:
I faget samisk visuell kultur handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å bli bevisst vårt ansvar for å ta vare på ressurser, natur og miljø gjennom refleksjon over materialbruk og produksjonsmetoder. Videre dreier det seg om å ta etiske og bærekraftige valg i sitt skapende arbeid. Temaet handler også om forståelse for duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk som del av vår kulturelle bærekraft.

Vi har også sett kompetansemålene og tverrfaglige tema i sammenheng og finner at de tverrfaglige temaene er godt integrert i målene, med en ganske klar overvekt på bærekraftig utvikling (uten at det betyr noe).

5. Er de utvalgte grunnleggende ferdighetene integrert i læreplanen på en god måte?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
6. Ivaretar kompetansemålene det viktigste elevene skal lære i programfagene?
Ja

Vi har slått sammen noen mål og komprimert fra 14 til 11 mål. Og så foreslår vi å fjerne det aller siste kulepunktet, da det å gjøre rede for det komplekse regelverket om opphavsrett og personvern er en enorm arbeidsoppgave. Vi har heller ikke sett det så spesifikt uttrykt i noen annen læreplan og mener det heller må inn som en del av digitale ferdigheter, noe det også gjør i denne læreplanen.

Her er vårt forslag:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge og utvikle egne duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk med inspirasjon fra historisk og samtidig samisk visuell kultur.
  • utforske stedbundne samiske visuelle tradisjoner og bruke det i skapende arbeid.
  • gjøre rede for og reflektere over hvordan samisk visuell kultur brukes til å belyse samfunnsaktuelle tema.
  • bruke fagterminologi i kommunikasjon og dokumentasjon og reflektere over eget arbeid.
  • gjøre rede for og bruke prinsipper for komposisjon i to- og tredimensjonal form.
  • eksperimentere med skisser og mønster og lage arbeidstegninger, manuelt og med digitale verktøy.
  • bruke kunnskap om farger, symboler, teknikker og materialer i duodji/duodje/duedtie og kunstuttrykk i eget skapende arbeid
  • reflektere over hvordan kultur, tradisjon og bærekraft har betydning for samisk visuell kultur.
  • velge ut og anvende hensiktsmessige og bærekraftige teknikker og materialer etter samiske skikker og tradisjoner
  • gjøre rede for og bruke tradisjonelle samiske målemetoder
  • bruke materialer, teknikker og utstyr i henhold til gjeldende regler for helse-, miljø- og sikkerhet.
7. Legger kompetansemålene til rette for lokal tilpasning?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
8. Åpner læreplanen for å kunne legge til rette for samisk innhold for alle elever?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
9. Har læreplanen et realistisk omfang sett opp mot timetallet?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
10. Fungerer tekstene om underveis- og standpunktvurdering som en støtte for læreren i vurderingsarbeidet?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
11. Er det en god sammenheng mellom Om faget og Kompetansemål og vurdering?
Ja

Vi har vurdert sammenhengen mellom kompetansemål og teksten Om faget og synes det er god sammenheng i læreplanen.

12. Er læreplanen tilstrekkelig framtidsrettet?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
13. Er språket i læreplanen klart og tydelig?
Ja
Ingen kommentar fra instansen