Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Hilde Hermansen
Innsendt dato
12. februar 2019
På vegne av
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Nord universitet.
Målgruppe
Universitet / Høgskole (Offentlig)
Frist for uttalelse
18. februar 2019
Publisert dato
18. januar 2019
Vår referanse
2019/409

Om faget Vg1 design og tradisjonshåndverk

1. Fagets relevans

Opplæring i Vg1 design og tradisjonshåndverk skal sikre at samfunn og arbeidsliv i fremtiden har tilgang på tradisjonell utøvende håndverkskompetanse. Dette er for å ivareta den immaterielle kulturarven, men også for nyskapning av produkter innen tjenester basert på håndverk og design. Eleven skal i opplæringen få håndverksmessige ferdigheter innfor et bredt spekter av materialer og teknikker som krever håndlag. Gjennom egne og medelevers ulike arbeider skal elevene utvikle forståelse for produksjonsprosesser i ulike håndverksyrker og videre utdanningsmuligheter. Opplæringen skal bidra til at den enkelte skal utvikle tro på egne skapende krefter og evne til å se og bruke lokale, nasjonale og internasjonale ressurser.

2. Kjerneelementer

2.1. Håndverk og materialer

Kjerneelementet dreier seg om ulike materialer og håndverkteknikker. Eleven skal lage produkter av ulike materialer for hånd og ved hjelp av maskiner og utstyr. Dette omfatter også praktisk problemløsning med bevissthet for tradisjon og nedarvet erfaring. Gjennom kjerneelementet oppnår eleven praktisk erfaring som viser sammenheng mellom materialer og bruk av teknikker, verktøy og maskiner.

2.2. Form og funksjon

Kjerneelementet er en viktig faktor ved utforming av håndverksprodukter. Produktets form, utseende og uttrykk er knyttet til dets funksjon. Eleven skal ved praktisk utprøving og eksperimentering med formelementer utvikle formspråk og forståelse for denne sammenhengen. Bevissthet om dette samspillet er vesentlig ved utvikling av produkter som skal møte et marked.

2.3. Kultur og tradisjon

Kjerneelementet er en del av vår identitet og immaterielle kulturarv. Kulturforståelse innebærer her å kjenne til den tradisjonelle norske, samiske og internasjonale håndverks og stilhistorie. Vg1 design og tradisjonshåndverk er med på å utvikle elevens fremtidige identitet og kulturforståelse.

3. Verdier og prinsipper

I Vg1 design og tradisjonshåndverk er det å ha innsikt i norske, samiske og internasjonale kulturer og tradisjoner sentralt. Gjennom kunnskap om design og tradisjonshåndverk styrkes mangfold og dører åpnes mot verden og framtiden. Estetisk sans etableres i møte med ulike kulturelle uttrykk, dette bidrar til å forme identitet og løfte fram nye perspektiver. Praktisk yrkesutøvelse krever evne til å reflektere og gjøre vurderinger. Gjennom Vg1 design og tradisjonshåndverk utvikles bevissthet om materialbruk og bærekraft og hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Ved å lære om, og gjennom skapende virksomhet, utvikles evnen til å uttrykke seg på ulike måter, stille nye spørsmål og løse problemer vi enda ikke kjenner.

4. Tverrfaglige temaer

4.1. Folkehelse og livsmestring

I Vg1 design og tradisjonshåndverk styrkes folkehelse og livsmestring gjennom praktisk skapende arbeid. Elevene utvikler håndlag og arbeidsrutiner samt evne til problemløsning og fabulerende tankeprosesser. Dette gir utholdenhet i møte med hverdagslivets ulike utfordringer. Gjennom medgang og motgang i skapende prosesser bygges livsmestring og identitet. Ved handlingsbåren opplæring lærer eleven å kommunisere, formidle og gi uttrykk for meninger, ideer og følelser i dialog med andre.

4.2. Demokrati og medborgerskap

I Vg1 design og tradisjonshåndverk tilegner eleven seg kunnskap om nasjonal, samisk og internasjonal kultur. Hvordan vi oppfatter andre og hvordan andre oppfatter oss formes av dette. Identitet knyttet til kulturarv er viktig i dagens komplekse og globale samfunn, hvor det blir stadig viktigere å definere sin egen identitet. Innfor demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet er immateriell og materiell kulturarv sentral. Gjennom delingskultur innenfor håndverksfagene vil elevene få innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk.

4.3. Bærekraftig utvikling

I Vg1 design og tradisjonshåndverk fokuseres det på bærekraftig utvikling gjennom kritisk refleksjon over produksjonsmetoder. I verkstedene møter elevene krav om miljøbevisst bruk av materialer og verktøy. Erfaring med praktisk problemløsning, innovasjon og entreprenørskap gir elevene grunnlag for nyskapning, reparasjon, vedlikehold og valg av holdbar kvalitet. Gjennom produksjon av lokale varer og tjenester gis forståelse for sammenhengen mellom sosiale og økonomiske forhold som forbereder eleven på å ta ansvarlige og miljøbevisste valg.

5. Grunnleggende ferdigheter

5.1. Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å utrykke meninger og drøfte problemstillinger. Det er å lytte til, gi respons, videreutvikle innspill fra andre og fremme egne meninger i spontane og forberedte samtaler. Samtale om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere er sentralt. Det innebærer bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner.

5.2. Å kunne skrive

Å skrive i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å planlegge og dokumentere arbeidsprosesser skriftlig og gjennom bilder. Det innebærer også å kunne ytre seg forståelig, uttrykke meninger, skrive problemstillinger, dele kunnskap og erfaringer gjennom fagspråk.

5.3. Å kunne lese

Å kunne lese i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne forstå og bruke innholdet i faglitteratur, bilder, illustrasjoner og arbeidstegning. Lesing gir innsikt i andres erfaringer, meninger, opplevelser og skaperkraft, uavhengig av tid og sted. Å lese handler om å skape mening fra tekst og bilder.

5.4. Å kunne regne

Å kunne regne i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne bruke matematikk på en praktisk måte. Dette innebærer å kunne velge strategier for problemløsing, og å kunne bruke passende måleenheter og presisjonsnivå og utføre beregninger. Å kunne regne innebærer beregning av pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det innebærer analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.

5.5. Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne søke og dele informasjon, hente inspirasjon og til dokumentasjon. Kritisk bruk av kilder, og utøvelse av digital dømmekraft er en del av de digitale ferdighetene. Det går inn som et element i ferdigheten å kunne bruke digitalt utstyr hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver og være kreativ og skapende.

6. Kompetansemål

Kommer i neste innspillsrunde

7. Fagspesifikk omtale av vurdering

Kommer i neste innspillsrunde

8. Spørsmål til kapittelet "Om faget"

Vi ber om innspill til kapittelet “Om faget” (den første delen i læreplanen). Det vil bli mulighet til å gi innspill til hele læreplanen i neste innspillsrunde. Læreplanen vil dessuten høres formelt i perioden fra juli til november 2019. 

8.1. Først to spørsmål knyttet til hele teksten i “Om faget”

“Om faget” skal gi en tydelig retning for arbeid med kompetansemål og en ramme for hva elevene og lærlingene skal lære i faget.

1. Et av målene med de nye læreplanene er at de skal være fremtidsrettet. Synes du at beskrivelsen i “Om faget” i Vg1 design og tradisjonshåndverk er fremtidsrettet? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Vet ikke

Se utfyllende kommentar under pkt. 3 og 4

2. Synes du at beskrivelsen i “Om faget” i Vg1 design og tradisjonshåndverk gir et godt grunnlag for videre opplæring i utdanningsprogrammet? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja
Ingen kommentar fra instansen

8.2. Så et spørsmål knyttet til hver av delene i “Om faget”

3. Synes du at beskrivelsen av innholdet i fagets relevans på Vg1 er relevant for den enkelte elev? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja

Den innledende teksten har mange gode og relevante momenter. KKS foreslår imidlertid å bytte om på rekkefølgen i teksten slik at det innledes med elevperspektivet før fagenes nytteverdi for samfunnet presiseres. Vi har knadd litt på hele teksten om «Fagets relevans» og foreslår følgende:

Utvikling av egne skapende krefter, utforsking i materialer og teknikker, oppøving av godt håndlag og forståelse for produksjonsprosesser er sentralt på Vg1 design og tradisjonshåndverk. Gjennom praktisk problemløsning øver elevene opp gode håndverksmessige ferdigheter innen et bredt spekter av materialer og teknikker. Via eget og andres arbeid med fagene utvikles forståelse og respekt for ulike håndverksyrker og framtidige utdannings- og arbeidsmuligheter.

I et fremtidsperspektiv trenger samfunnet utøvende håndverkere som både kan ivareta kulturarven og som gjennom innovasjon og nytenkning utvikler nye, bærekraftige løsninger som kommer mennesker til gode, så vel lokalt som globalt.


4. Synes du at beskrivelsen av innholdet i fagets relevans på Vg1 er relevant i et bredt samfunns- og arbeidslivsperspektiv? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja

Vi viser til omarbeidet tekst i forrige punkt og mener det brede samfunns- og arbeidslivsperspektivet kommer godt fram i nytt tekstforslag.

5. Synes du at kjerneelementene i Vg1 dekker det sentrale innholdet i utdanningsprogrammet? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Nei

KKS mener det er bra at tradisjonshåndverket løftes tydelig fram, men mener likevel kjerneelementene framstår som noe konserverende, det vil si for stor vekt på det reproduserende, og i for liten grad peker på tradisjonshåndverkets muligheter i et framtidsperspektiv. Ny teknologi, nye materialer og endrede behov, åpner opp for å se tradisjonshåndverk inn i nye kontekster. Blant annet mener vi at produktutvikling, innovasjon og designprosesser ikke synliggjøres godt nok. Burde det vært et fjerde kjerneelement som omhandler dette?

  • KKS har følgende forslag til endringer for kjerneelementet Håndverk og materialer:
    Skaperglede, kritisk tenkning, estetiske sans og utholdenhet utvikles gjennom praktisk arbeid. I møte med ulike materialer skal elevene få erfaring med bruk av relevante håndverktøy, maskiner og teknikker. Slik utvikles over tid forståelse for materialenes egenskaper, betydningen av godt håndlag og sammenhengen mellom de ulike fasene i produksjonsprosessen.

    Tradisjonelle håndverksteknikker og materialer møter ny teknologi og materialer vi ikke kjente tidligere. Dette gir muligheter for å se det tradisjonelle håndverket inn i nye kontekster.

    Gjennom arbeid med håndverk og materialer skal elevene lære å ta etiske, miljøbevisste og trygge valg i hele produksjonsprosessen.


  • KKS har følgende forslag til endringer for kjerneelementet Form og funksjon:
    Gjennom ulike former for to- og tredimensjonal visualisering øver elevene opp sin forståelse for sammenhengen mellom et produkts form og funksjon.
    Elevene skal ved praktisk utprøving med formelementer og farger utvikle forståelse for formspråk og betydningen av et produkts helhetlige utforming. Bevissthet om dette samspillet er vesentlig ved utvikling av produkter som skal møte et marked.


  • KKS har følgende forslag til endringer for kjerneelementet Kultur og tradisjon:

    Grunnlaget for elevenes skapende håndverkspraksis er kunnskap om kultur og tradisjon. En forståelse for dette innebærer å kjenne til og la seg inspirere av norsk , samisk og internasjonal håndverks- og stilhistorie. Dette betyr videre at elevene skal reflektere over hvordan design og tradisjonshåndverk kontinuerlig er med på å forme menneskers kultur og identitet.
    Møte med tradisjonelle og samtidige håndverksuttrykk gir grunnlag for å forstå egen kultur og identitet, samt ta bevisste og ansvarlige valg både som håndverker og konsument.


  • KKS mener det bør være et eget kjerneelement som omhandler Design og produktutvikling. Kanskje kan dette kombineres med eller erstatte Form og funksjon?
    Nysgjerrighet, kreativitet, skaperglede, nytenkning og problemløsning bør være vesentlige elementer her. Ulike designprosesser som kan hjelpe elevene med å tenke innovativt og utvikle tradisjonshåndverk i en samtidig kontekst må være en del av kjerneelementet.


6. Synes du at beskrivelsen av verdigrunnlaget i Vg1 dekker de viktigste verdiene og prinsippene fra overordnet del av læreplanverket (kapittel 1 og 2)? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja
Ingen kommentar fra instansen
7. Vi har tre tverrfaglige temaer i overordnet del av læreplanverket, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Synes du at beskrivelsen av de tverrfaglige temaene er dekkende for Vg1? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja
  • Ad. Folkehelse og livsmestring: Kan teksten bli tydeligere og mer konkret? Vi oppfatter teksten som utydelig og for generell.


  • Ev tilføying på Demokrati og medborgerskap:
    Noe om at urfolks kulturelle uttrykk tidligere har vært underkjent og fremdeles er under sterkt press, noe om elevenes ansvar som aktive medborgere også i forhold til å ivareta den immaterielle kulturarven.

  • Ev. tilføying på Bærekraftig utvikling:
    «…fokuseres det på bærekraftig utvikling gjennom kritisk refleksjon over materialbruk og produksjonsmetoder».
    Videre noe om at bærekraftig utvikling også omhandler bevissthet rundt etisk produksjon og elevenes ansvar og påvirkningsmuligheter både som forbrukere og produsenter i den sammenhengen.

8. Vi har fem grunnleggende ferdigheter: Muntlige ferdigheter, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne og digitale ferdigheter. Synes du at beskrivelsen av de grunnleggende ferdighetene er relevante for Vg1? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ja

KKS har jobbet litt med teksten og foreslår noen andre formuleringer uten at innholdet endres vesentlig.

Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å anvende fagspråk for å utrykke meninger og delta i faglige diskusjoner. Samtale om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere er sentralt.

Å kunne skrive
-

Å skrive på Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne visualisere ideer og produkter gjennom to- og tre-dimensjonal form. Det innebærer videre å kunne ytre seg faglig, samt planlegge og dokumentere arbeidsprosesser skriftlig og visuelt.

Å kunne regne
Å kunne regne i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne bruke matematikk på en praktisk måte. Det handler om å kunne velge strategier for problemløsing, samt gjøre analyser og konstruere former.

Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne bruke digitale verktøy i skapende prosesser for å utvikle ideer og produkter, samt dokumentere og presentere eget arbeide.