Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Cathrine Jenssen og Merete Hassel
Innsendt dato
13. november 2018
På vegne av
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen v/Nord universitet
Målgruppe
Universitet / Høgskole (Offentlig)
Frist for uttalelse
14. november 2018
Publisert dato
18. oktober 2018
Vår referanse
2018/22970

Fagfornyelsen – innspillsrunde skisser til læreplaner i kunst og håndverk og duodji

1. Fagfornyelsen – tidlige skisser til læreplanene

Vi er nå i gang med å utvikle læreplaner for de enkelte fagene. Vi ønsker å involvere lærere, skoler, skoleeiere, og andre som er interessert i fagene i skolen, gjennom hele prosessen. Det betyr at du får lese tidlige skisser som fremdeles er under arbeid og hvor læreplangruppene har kommet ulikt på vei. Skissene fremstår derfor noe ulike. Vi ønsker innspill til det videre arbeidet med læreplanene. 

Du kan gi innspill på ett eller flere fag. Skissene for hver enkelt læreplan i de ulike fagene ligger som egne notater. Spørsmålene finner du under hver enkelt læreplantekst. Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele skissen i pdf-format finner du filen under spørsmålene

Kjerneelementene i fagene har vært utgangspunktet for prioriteringene vi har gjort i læreplanene. Målet er at læreplanene skal ha et realistisk omfang i forhold til timetallet i faget. Fag- og timefordelingen endres ikke i fagfornyelsen. Læreplanene skal legge til rette for dybdelæring. I denne innspillsrunden spør vi om dybdelæring knyttet til omfang og innhold i læreplanskissene..

De tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, er integrert i kompetansemål i de fagene der det er relevant. De grunnleggende ferdighetene er integrert i kompetansemålene på premissene til det enkelte faget.

Alle læreplanene skal ha samisk innhold, og det skal være et forsterket samisk innhold i de samiske parallelle likeverdige læreplanene. Dette jobber alle læreplangruppene med. På nåværende tidspunkt har de foreslått litt ulike løsninger som innebærer at det samiske innholdet framstår noe ulikt på tvers av fag.  

Læreplanene har fått ny struktur

Strukturen i læreplanene er endret og fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Den er utviklet på bakgrunn av hva vi vet om bruk av læreplanene, og på bakgrunn av innspill og samarbeid med lærere, skoleeiere, skoleledere og universitets- og høgskolemiljøer som deltok i dette arbeidet.

De nye læreplanene består av:

1) Om faget

Om faget er en ny del og dels en videreutvikling av formålet i faget. Teksten omfatter korte beskrivelser av fagets relevans og fagets kjerneelementer. Den inneholder også fagspesifikke tekster om verdier og prinsipper i overordnet del, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter. Teksten Om faget skal gi en tydelig retning for arbeid med kompetansemål og en ramme for hva elevene og lærlingene skal lære i faget.

2) Kompetansemål

Læreplanene for fag beskriver den kompetansen elevene eller lærlingene skal utvikle i faget. Kompetansemålene i faget beskriver hva eleven eller lærlingen skal mestre etter endt opplæring på bestemte årstrinn.

3)Vurdering

Læreplanene skal inneholde en fagspesifikk omtale av vurdering og bestemmelser for sluttvurdering i faget. Den fagspesifikke omtalen av vurdering som skal utvikles for ulike hovedtrinn og skal gi støtte til underveis og sluttvurdering. Læreplangruppene skal vurdere og komme med anbefalinger om sluttvurdering i faget innenfor rammene av dagens sluttvurderingsordninger.