Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Cathrine Jenssen og Merete Hassel
Innsendt dato
13. november 2018
På vegne av
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen v/Nord universitet
Målgruppe
Universitet / Høgskole (Offentlig)
Frist for uttalelse
14. november 2018
Publisert dato
18. oktober 2018
Vår referanse
2018/22970

Kunst og håndverk

1. Om faget

1.1. Fagets relevans

Kunst og håndverk gjenspeiler menneskers mangfoldige behov og uttrykkstrang. Faget skal gi elevene verktøy til å se, forstå og endre sine omgivelser. For å kunne mestre egen hverdag og bidra til å løse fremtidens utfordringer møter elevene praktisk problemløsning, digital teknologi, krav om ansvarlighet, og refleksjon over visuell og materiell kultur. Gjennom arbeid i verkstedene utvikler elevene håndlag, blikk for kvalitet, mestringsfølelse og gleden ved å skape i materialer. Når elevene opplever og utforsker et mangfold av samtidens visuelle kultur og globale kulturarv, vil de kunne se sammenhenger, skape mening og gjøre seg forstått i den verden som omgir dem. Særskilt for faget kunst og håndverk er fordypning på 10. trinnet som skal utgjøre 30 % av opplæringen på ungdomstrinnet. Elevene velger enten en kunstfaglig eller en håndverksfaglig fordypning med ulike kompetansemål.

 

1.2. Kjerneelementer i faget

Håndverksferdigheter

I verkstedene skal elevene utvikle håndverksferdigheter i arbeid med materialer. Dette innebærer at elevene skal utvikle håndlag, praktiske ferdigheter og utholdenhet ved å bruke ulike redskaper og materialer. Elevene skal utvikle forståelse for materialers egenskaper, funksjonalitet og uttrykk gjennom eget skapende arbeid. De skal bruke harde, plastiske, myke materialer og digitale verktøy på en etisk, miljøbevisst og trygg måte gjennom hele skoleløpet.

Kunst- og designprosesser

I verkstedene skal elevene utvikle et bredt repertoar for kunst- og designprosesser. Dette innebærer at elevene skal utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer. Kjerneelementet vektlegger både åpne og utforskende prosesser, og stegvise prosesser med utvikling og innovasjon som mål.

Visuell kommunikasjon

Visuell kommunikasjon gir elevene grunnlag for å forstå og gjøre seg forstått gjennom det visuelle språket. Dette innebærer at elevene skal kunne lese, forstå og bruke det visuelle språket. Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger. Elevene skal bruke visuelle virkemidler bevisst og eksperimenterende i to-, tredimensjonale, og digitale uttrykk.

Kulturforståelse

Kulturforståelse betyr at kunnskap om kultur og kulturarv skal være grunnlag for elevenes skapende praksis og refleksjon over hvordan kunst, håndverk og design speiler og er med på å forme kultur, samfunnsutvikling og folks identitet. Dette innebærer at elevene skal utforske samtidens visuelle kultur og kulturarv fra ulike verdensdeler som kilde til opplevelser og inspirasjon til egen skapende praksis. Elevene skal møte eksempler på og reflektere over hvordan kunst, håndverk og design speiler og er med på å forme vår kultur, samfunnsutvikling og folks identitet. Kunnskap om visuell og materiell kultur gir grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker, medborger og i eget skapende arbeid.

1.3. Fagspesifikk tekst om hvordan verdigrunnlaget synliggjøres i faget

Skaperglede, utforskertrang og ansvarlig medvirkning er grunnleggende verdier for samfunn og individ. Å kunne orientere seg kritisk og konstruktivt i en materiell og visuell verden er avgjørende for å ta bevisste valg som forbruker, medborger og i eget skapende arbeid. I arbeid med materialer og bærekraftig produktutvikling økes elevenes bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Gjennom refleksjon over hvordan behov og identitet kommer til uttrykk gjennom bilder, arkitektur og gjenstander skapes felles referanserammer og toleranse for kulturelt mangfold. Evnen til undring, eksperimentering frem mot nye løsninger, mot og utholdenhet er viktig for elevers dybdelæring. Kunnskap om det visuelle språket og materialer er sentralt for å kunne ytre seg, påvirke våre fysiske omgivelser og samfunnsutviklingen. Arbeid i skapende prosesser gir elevene kompetanse i møte med det ukjente og mulighet til å utvikle ideer og løsninger gjennom refleksjon og utforskning.  

1.4. Tverrfaglige temaer i faget

Folkehelse og livsmestring

Folkehelse og livsmestring styrkes gjennom praktisk skapende arbeid.  Elevene utvikler evne til problemløsning, fabulerende tankeprosesser, håndlag og arbeidsrutiner og dette kan gi utholdenhet i møte med hverdagslivets ulike utfordringer. Ved hjelp av det visuelle språket får elevene verktøy til å gi uttrykk for meninger, ideer og følelser i dialog med andre og når livet er vanskelig.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling sikres bedre med at elevene utfordres til kritisk refleksjon over det eksisterende og utforskning av alternative muligheter. Erfaring med praktisk problemløsning gir elevene grunnlag for nyskapning, men også reparasjon og valg av holdbar kvalitet som forbruker. Bærekraftig utvikling er rammen for elevenes skapende arbeid i verkstedene der de møter krav om miljøbevisst bruk av materialer og verktøy.

Demokrati og emdborgerskap

Demokrati og medborgerskap fordrer kjennskap til det visuelle språkets makt til å påvirke våre meninger, hvordan vi oppfatter andre og hvordan andre oppfatter oss. Det visuelle språket gir verktøy for kommunikasjon på tvers av kulturer. Kunst gir rom for å ytre seg om samfunnet en lever i som medborger og deltaker i en offentlig debatt. 

1.5. Grunnleggende ferdigheter i faget

Muntlige ferdigheter

Å uttrykke seg muntlig i kunst og håndverk er å kunne sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og egne skapende prosesser.

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i kunst og håndverk er å kunne bruke digitale verktøy og materialer for å gi form til opplevelser, meninger og ideer i skapende prosesser og produkter

Å kunne lese

Å kunne lese i kunst og håndverk er å tolke og vurdere visuelle- og materielle omgivelser

Å kunne regne

Å kunne regne i kunst og håndverk er å anvende matematiske fremgangsmåter i praktisk skapende arbeid

Å kunne skrive

Å kunne skrive i kunst og håndverk er å kommunisere gjennom visuelle uttrykk

2. Kompetansemål

Etter 2. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Fabulere og fortelle gjennom tegning, maling og foto om eget og andres liv
  • Utforske håndverksteknikker i ulike myke og plastiske materialer på en miljøbevisst og trygg måte
  • Skape visuelle uttrykk i natur- og gjenbruksmaterialer og dele erfaringer fra arbeidet
  • Samarbeide om å bygge med naturmaterialer etter samiske konstruksjonsprinsipper i full skala eller modell
  • Planlegge og utforme et fremtidsbygg eller en fremtidsby
  • Møte lokale og nasjonale kunstverk med undring og nysgjerrighet og lage visuelle fortellinger ut fra kunstverkene

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Eleven viser kompetanse i Kunst og håndverk når de kan bruke hendene til å forme i materialer og kan fortelle gjennom visuelle uttrykk. Læreren skal legge til rette for at eleven arbeider eksperimenterende, formidler erfaringer fra eget praktisk skapende arbeid og opplevelser av kunst, arkitektur og gjenstander.

Etter 4. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Utforske og bruke håndversteknikker i ulike harde materialer på en miljøbevisst og trygg måte
  • Utforske og eksperimentere med hvordan gjengi rom og dybde
  • Gjennomføre et gjenbruksprosjekt og sette ord på hvordan en i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
  • Undersøke sammenhengen mellom materialvalg og bygningers ulike bruksfunksjoner og lage modell av en sosial møteplass.
  • Eksperimentere med materialers egenskaper og undersøke hvordan samene og andre urfolk har utnyttet naturmaterialers egenskaper til å løse behov.
  • Tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle og digitale uttrykk
  • Undersøke hvordan kjønnsroller vises i populærkultur og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier 
  • Utforske ulike internasjonale kunstverk og lage en digital presentasjon av mangfold i motiv og visuelle uttrykk

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Eleven viser kompetanse i Kunst og håndverk ved å utforske håndverksteknikker og visuelle uttrykk. Læreren skal legge til rette for at elevene undrer seg i møte med bilder, gjenstander og bygninger og kan sette ord på hva de forteller om funksjon, tilhørighet og menneskers tanker eller behov.

Etter 7. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Beherske ulike teknikker, bruk av elektrisk verktøy og håndverktøy i reparasjon, bearbeidelse og sammenføyninger av harde, plastiske og myke materialer
  • Utvikle funksjonelle bruksgjenstander gjennom en stegvis designprosess og lage en utstilling
  • Visualisere forløpet fra råvare til avfall i produkter med kort brukstid 
  • Planlegge og gjennomføre et redesignprosjekt der materialer gjenbrukes på en innovativ måte
  • Utforske hvordan følelser og meninger kommer til uttrykk i kunst og bruke virkemidlene i egne arbeider
  • Analysere hvordan visuelle virkemidler i ulike medier endrer seg med hvem som er målgruppen, og lage en egen kampanje
  • Forklare rom og form ved hjelp av tegninger, modeller og digitale verktøy
  • Undersøke hvordan harde og myke materialer kombineres i duodji og lage eget produkt med samisk inspirasjon
  • Søke etter kunst- og kulturhistoriske virkemidler og bruke disse i skapende arbeid
  • Analysere ulike mønster og programmere en mønsterrapport som lages i myke materialer.
  • Kunne beherske digitale verktøy til planlegging, dokumentasjon og presentasjon av prosesser og gjenstander

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Eleven viser kompetanse i Kunst og håndverk gjennom å bruke kreative strategier for utvikling av visuelle uttrykk og funksjonelle løsninger. I verkstedene viser elevene håndlag, evne til praktisk problemløsning og tar vare på materialer og redskaper. Elevene skal kunne bruke fagbegreper for å diskutere visuelle virkemidler, kulturelle referanser og håndverksteknikker.

Etter 10. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Utforske ulike håndverksteknikker og egnet teknologi i reparasjon, bearbeidelse og sammenføyninger av harde, plastiske og myke materialer
  • Kunne bruke egnede verktøy, teknikker og materialer på en trygg og bærekraftig måte i arbeid med bruksgjenstander eller kunstprodukter
  • Arbeide med stedsutvikling med utgangspunkt i lokale behov, kartlegge dilemmaer og presentere eller modellere løsninger
  • Utforske i samarbeid med andre, konstruksjonsprinsipper i byggverk og lage modeller i målestokk
  • Utvikle estetiske, innovative og funksjonelle produkter som svarer til behov i en bærekraftig fremtid
  • Kunne visualisere i skapende prosesser ved hjelp av utprøvinger, skisser, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • Undersøke hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres gjennom bilder, arkitektur og gjenstander, og skape visuelle uttrykk som kombinerer formelementer fra egen og andres kulturarv
  • Gjennom tilbakeblikk på mote, idealer og klestradisjoner designe konsepter for fremtidens mennesker
  • Utforske uttrykk i digitale materialer og eksperimentere med hvordan ny teknologi og design kan føre til endringer i kommunikasjonsformer og opplevelser
  • Forklare valg i egen arbeidsprosess og presentere gjennom utstilling eller digitale media
  • FORDYPNING HÅNDVERK

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Utforske muligheter i håndverksteknikker og egnet teknologi og reflektere over funksjon og estetisk uttrykk.
  • Løse tekniske utfordringer i materialer og vise ulike alternativer mot forbedring av produktet
  • FORDYPNING KUNST

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Eksperimentere med kunst- og kulturhistoriske referanser i skapende arbeid 
  • Undersøke hvordan kunst har utfordret det etablerte og skape visuelle uttrykk som stiller spørsmål til praksiser eller holdninger i egen samtid

Eleven viser kompetanse i Kunst og håndverk når de bruker kreative strategier for å visualisere eller foreslå løsninger på samfunnsutfordringer og hverdagens behov. I verkstedene skal elevene vise at de kan bruke egnet verktøy og materialer på en trygg og bærekraftig måte. Læreren skal vurdere elevens idéutvikling, bruk av visuelle virkemidler, håndverksferdigheter og faglige refleksjon over hvordan kunst, håndverk og design speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.

3. Vurdering

3.1. Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Opplæringen og vurderingen i faget skal være i tråd med overordnet del av læreplanverket. Læreren skal gjennom sin vurderingspraksis støtte opp under elevens dybdelæring, motivasjon og mestring. 

Kompetansemålene er grunnlaget for vurdering i faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av formålsparagrafen i opplæringsloven, overordnet del og teksten Om faget. 

Elevene skal medvirke i egen læring. De skal få muligheten til å vise kompetansen sin på ulike måter, reflektere over læringen og delta aktivt i vurderingen av eget arbeid. Læreren skal støtte og veilede eleven til å kunne sette seg mål og vurdere egen utvikling. 

Underveisvurderingen i fag skal brukes som et redskap i læreprosessen, gi grunnlag for tilpasset opplæring og bidra til at eleven øker kompetansen sin i faget. Den kompetansen eleven har vist underveis i opplæringen, er en del av grunnlaget for vurderingen når standpunktkarakteren i fag skal fastsettes.

I standpunktvurderingen skal læreren vurdere den samlete kompetansen i faget. Vurderingsgrunnlaget skal ivareta bredden i kompetansemålene i læreplanen. Eleven skal være kjent med hva det blir lagt vekt på i fastsettingen av standpunktkarakteren.

3.2. Sluttvurdering

Elevenes praktisk skapende arbeid i verkstedene danner det mest sentrale vurderingsgrunnlaget i faget. Det vil si sluttprodukter, men også dokumentasjon av utprøvning, idéutvikling og hvordan elevene har brukt verktøy, redskaper og teknikker hensiktsmessig og ansvarlig i praktisk problemløsning. Elevenes kompetanse til å visualisere ideer og tanker skal vurderes, samt faglig refleksjon over egne og andres arbeider  

Fordypningen elevene velger på 10. trinn skal tillegges særskilt vekt ved fastsettelse av standpunktkarakter.

 

Dette er en tidlig skisse til læreplanen. Læreplanen skal ha en god sammenheng og vise tydelig retning for elevens kompetanse i faget.

Synes du læreplanskissen generelt gir en tydelig retning for det eleven skal lære i faget?

Ikke svart
Læreplanene skal gjøre barn og unge i stand til å finne løsninger på og møte dagens og fremtidens utfordringer. Eleven skal utvikle relevant kompetanse og gode verdier og holdninger som har betydning for den enkelte og samfunnet. I læreplanene skal blant annet teknologi vektlegges.

Synes du læreplanskissen er fornyet og tilstrekkelig fremtidsrettet?

Ikke svart
Læreplanene beskriver kompetansen elevene skal utvikle i faget, og de fastsatte kjerneelementene i faget beskriver det mest sentrale elevene skal lære.

Synes du kompetansemålene uttrykker det viktigste elevene skal lære i faget på en tydelig måte?

Ikke svart
Læreplanene skal styre innholdet i opplæringen og skal også gi lærerne et handlingsrom til å tilpasse opplæringen. Opplæringen skal kunne tilpasses ulike elevgrupper.

Synes du læreplanskissen viser en god balanse mellom styring av innhold, og skolene og lærerens handlingsrom for valg av metoder og tilpasning til ulike elevgrupper?

Ikke svart
Læreplanverket skal ha god sammenheng og vi skal sikre et verdiløft i skolen. Det betyr at det skal være en sammenheng fra verdigrunnlaget i formålsparagrafen og verdier og prinsipper i overordnet del, til læreplaner for fag.

Synes du verdigrunnlaget er ivaretatt i læreplanskissen?

Ikke svart
Fagfornyelsen skal bidra til et verdiløft.

Synes du samiske verdier er nok belyst i læreplanskissen?

Ikke svart
De tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling skal inngå i fagene der det er relevant. De omtales i Om faget og er integrert i kompetansemålene.

Synes du de tverrfaglige temaene er godt ivaretatt i læreplanskissen?

Ikke svart
Omfanget i læreplanen skal være realistisk, sett i forhold til timetallet i faget. Læreplanene skal gi gode rammer for dybdelæring.

Synes du læreplanskissen viser et realistisk omfang i faget og at læreplanen legger til rette for dybdelæring?

Ikke svart
Læreplanen skal være et godt arbeidsverktøy for lærere.

Synes du språket i læreplanskissen er klart og forståelig?

Ikke svart
Læreplanen skal ha en fagspesifikk omtale av vurdering som skal utvikles for ulike hovedtrinn og som skal gi støtte til underveis og sluttvurdering. Denne teksten er en tidlig skisse, og vi ønsker innspill på hva som kan være relevant å ha med i en slik omtale.

Hva er viktig å ivareta i en fagspesifikk omtale av vurdering i læreplanen uten å begrense lærernes handlingsrom?

Ikke svart
Grunnleggende ferdigheter skal videreføres og videreutvikles. Det skal bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for hvilke deler av ferdighetene.

Synes du grunnleggende ferdigheter er godt ivaretatt i læreplanskissen?

Ikke svart
Læreplanene skal vise en god progresjon for elevenes læringsløp.

Synes du læreplanskissen viser en tydelig progresjon i faget?

Ikke svart
Alle elever skal ha kunnskap om Norges urfolk samer, samisk historie, språk, kultur, rettigheter og samfunnsliv.

Synes du samisk innhold er ivaretatt i læreplanskissen?  

Ikke svart