Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Heidi Lønne Grønseth
Innsendt dato
17. april 2018
På vegne av
Foreningen Norden
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Arbeidslivsfag

1. Siste utkast til kjerneelementer i arbeidslivsfag

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer i arbeidslivfag er:

  • praktiske og yrkesretta arbeidsoppdrag 
  • arbeidsfellesskap og HMS i arbeidsoppdrag

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.  

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I arbeidslivsfag er det foreslått to kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Praktiske og yrkesretta arbeidsoppdrag

Kjerneelementet praktiske og yrkesretta arbeidsoppdrag innebærer at elevene i faget produserer varer og tjenester som det er behov for i samfunnet. De gjør seg erfaringer med autentiske arbeidssituasjoner. De bruker interne og eksterne læringsarenaer. De utvikler et begrepsapparat og ferdigheter knyttet til arbeidslivet. Elevene bruker bærekraftige prinsipper i alle deler av arbeidsprosessen.

 

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Bruke innovasjonsprosess som metode for å utvikle og forbedre varer eller tjenester

Bruke relevant teknologi i arbeidsprosessen:

  • kartlegge og analysere behov i samfunnet
  • idémyldre
  • bearbeide og videreutvikle kvalitet
  • ferdigstille vare eller tjeneste
  • bruke fagspesifikk programvare og teknologi knyttet til arbeidsoppdraget
  • anvendelse av og kunnskap om verktøy, materialer, teknikker, systemer eller metoder i den hensikt å løse et problem eller utføre en funksjon

 

2.2. Arbeidsfellesskap og praktisere HMS i arbeidsoppdrag

Kjerneelementet arbeidsfellesskap og praktisere HMS i arbeidsoppdrag innebærer at elevene gjør en sikker jobbanalyse knyttet til elevgruppas arbeidsoppdrag og følger arbeidslivets regler, forskrifter og etiske retningslinjer.

Eleven medvirker i beslutningsprosesser både som leder og medarbeider, tar ansvar for egen arbeidsplass, vurderer sin egen og medelevers arbeidsinnsats og jobber på selvstendig grunnlag. Elevene utfordrer tradisjonelle oppfatninger av yrkesliv og likestilling ved å prøve ut ulike yrkesvalg.

 

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
  • kommunikasjon og samarbeid mellom involverte parter
  • inkludering og samspill
  • holde orden
  • følge arbeidstid, være presis

 

2.3. Progresjon

Arbeidslivsfag er et fag som elevene kan velge på ungdomstrinnet. Faget er en introduksjon til arbeidsoppdrag og prosesser som eleven vil møte i yrkesretta utdanningsprogram i videregående opplæring. Gjennom opplæringen utvikles en større grad av fagspesifikt språk knyttet til arbeidsteknikker, materialer og redskaper som benyttes i arbeidsoppdrag.

8.trinnMøte arbeidsoppdrag fra ulike yrkesretta utdanningsprogram. Arbeide på tvers av tradisjonelle kjønnsrollemønster og fremme likeverd.
9.trinnStørre grad av fordyping (dybdelæring) ut fra elevens interesseområde. 

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ikke svart
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?
Ikke svart

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.  

Synes du utkastet til kjerneelementer for arbeidslivsfag legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen?
Ikke svart

4. Integrering av verdigrunnlaget i overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

 

Verdigrunnlaget foreslås integrert i arbeidslivsfag på følgende måte:  

Menneskeverdet + Demokrati og medvirkning

  • Delta aktivt i et arbeidsfellesskap som praktiserer HMS i arbeidsoppdrag.

Respekt for naturen og miljøbevissthet

  • Elevene bruker bærekraftige prinsipper i alle deler av arbeidsprosessen.

Identitet og kulturelt mangfold

  • Delta aktivt i et arbeidsfellesskap som praktiserer HMS i arbeidsoppdrag.

Kritisk tenking og etisk bevissthet

  • Løse praktiske og yrkesretta arbeidsoppdrag (innovasjonsprossen)
  • Delta aktivt i et arbeidsfellesskap som praktiserer HMS i arbeidsoppdrag.

Skaperglede, engasjement og utforskertrang

  • Løse praktiske og yrkesretta arbeidsoppdrag (innovasjonsprossen)
  • Bruke relevant teknologi i arbeidsprosessen
Synes du utkastet legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?
Ikke svart

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning. 

 

De grunnleggende ferdighetene foreslåes innarbeidet i arbeidslivsfag på følgende måte:

  • Å kunne lese i faget innebærer å innhente og forstå relevant informasjon fra ulike kilder. Det kan handle om å lese og forstå arbeidstegninger, illustrasjoner, datablader, bruksanvisninger, produkt- og arbeidsbeskrivelse.
  • Å kunne uttrykke seg skriftlig i faget innebærer å formulere fremdriftsplaner og lage skisser og arbeidstegninger for arbeidsoppdraget. Det kan også handle om å skrive bestillingslister, menyer, rapporter og lignende. Videre handler det om å dokumentere eget arbeid.
  • Å kunne regne i faget innebærer å kunne måle og beregne, bruke, bearbeide og tolke relevant tallmateriale og foreta kostnads- og mengdeberegninger.
  • Å kunne uttrykke seg muntlig i faget handler om god kommunikasjon om og gjennom arbeidsoppdraget. Dette innebærer å bruke fagbegreper, begrunne valg, diskutere løsninger og, kvalitet, og å samhandle med involverte parter.
  • Å kunne bruke digitale verktøy handler om å bruke og forstå, produsere og bearbeide ved hjelp av digital teknologi knyttet til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og formidling av produksjon av varer og tjenester. Det handler også om å anvende digitale ferdigheter i kommunikasjon og samhandling.
Syntes du utkastet til kjerneelementer for arbeidslivsfag viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for faget? Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?
Ikke svart

6. Kompetansemål

Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.

Synes du kompetansemålene i grunnskolen bør utvikles på flere trinn enn i dag i arbeidslivsfag?
Ikke svart