Geografi / geografi samisk
1. Siste utkast til kjerneelementer i geografi / geografi samisk
Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene.
Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole?
Siste utkast til kjerneelementer i geografi / geografi samisk er:
- livsgrunnlag og relasjonelt rom
- utforskning og geografiske metoder
- globalisering og bærekraftig utvikling
Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst.
I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
2. Beskrivelse av kjerneelementer
I geografi / geografi samisk er det foreslått tre kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet.
2.1. Livsgrunnlag og relasjonelt rom
Kjerneelementet livsgrunnlag og relasjonelt rom innebærer at elevene skal kunne utvikle forståelse for livsgrunnlag og levekår i skjæringspunktet mellom natur og samfunn, og forståelse for hvordan mennesker utnytter naturressurser. Elevene skal se sammenhenger, forbindelser og koblinger mellom naturgitt og samfunnsskapt rom.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
Vg1/Vg2 |
Å vurdere lokale, nasjonale og globale perspektiver på:
|
2.2. Utforsking og geografiske metoder
Kjerneelementet utforsking og geografiske metoder innebærer at elevene skal kunne utforske, gjennomføre undersøkelser og være aktivt skapende. De skal kunne forstå hvordan kunnskap blir til i et samspill mellom egne undersøkelser og andres perspektiver. De skal også kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder og kritisk vurdere kildenes pålitelighet, relevans og ståsted.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
Vg1/Vg2 |
Elevene skal kunne innhente geografisk informasjon ved hjelp av:
|
2.3. Globalisering og bærekraftig utvikling
Kjerneelementet globalisering og bærekraftig utvikling innebærer at elevene skal kunne se hvordan mennesker dekker sine behov og fordeler makt og ressurser. De skal kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvenser av og handlingsalternativer for bærekraftig utvikling. De skal også kunne drøfte spenningene mellom de sosiale, miljømessige og økonomiske aspektene ved bærekraftig utvikling, på ulike geografiske nivå.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
Vg1/Vg2 |
Ulike årsak- og virkningsperspektiver på:
|
3. Samisk innhold
Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del
Det er utviklet ny Overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.
Verdigrunnlaget foreslås integrert i geografi på følgende måte:
Geografifagets kjerneelementer reflekterer flere av verdiene og prinsippene i Overordnet del av læreplanverket. Gjennom faget vil elevene møte ulike kilder til kunnskap og oppøve evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere. Geografifaget bidrar til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet. Elevene skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede og læring. Elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet, og dermed også våre samfunn. Faget skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet, og verne om urfolk og minoriteter. Kompetanse utvikles blant annet når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, og gjennom opplevelser og praktiske utfordringer i opplæringen. Skolefaget geografi bidrar til å danne elevene, både gjennom fagets kunnskapsfokus og gjennom arbeidsmetoder og uttrykksformer. Elevene skal få tid til å gå i dybden på fagområdene.
5. Grunnleggende ferdigheter
I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.
De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i geografi på følgende måte:
Muntlige ferdigheter i faget betyr blant annet å presentere muntlig eget arbeid med geografiske temaer tydelig og forståelig for andre. Det innebærer også å kunne forklare sammenhenger og årsaker, å diskutere og å argumentere med utgangspunkt i ulike typer informasjon og kilder
Å kunne skrive i faget betyr blant annet å produsere tekster som gir uttrykk for kunnskaper og synspunkter, sammenligner, drøfter og argumentere eller presenterer egne synspunkter, resultatet av egne undersøkelser og selvstendig arbeid.
Å kunne lese i faget innebærer blant annet å kunne utforske og bruke tekster og andre kilder, og oppleve og forstå fenomen, steder og mennesker. Det innebærer å lese og tolke kart, bilder, tabeller og figurer, og oppslagsverk kritisk og analytisk.
Å kunne regne i faget betyr blant annet å behandle og sammenligne tallmateriale om geografiske tema, og tolke tabeller og grafiske framstillinger. Regneferdigheter er en forutsetning for å kunne lage tabeller og grafer og regne ut avstander og målestokk på et kart.
Digitale ferdigheter i faget innebærer blant annet å kunne lese, tolke og anvende digitale kart, utforske nettsteder, hente relevant informasjon og bruke nettbasert kommunikasjon om geografiske tema. Å beherske kildekritikk og nettvett, og å bruke digitale verktøy i presentasjon av egne arbeid, er her relevant. Digitale ferdigheter handler også om å utvikle digital dømmekraft. Dette handler om å bruke strategier for å unngå uønskede hendelser og å vise evne til etisk refleksjon og vurdering av egen rolle på nett og i sosiale medier.