Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Heidi Lønne Grønseth
Innsendt dato
17. april 2018
På vegne av
Foreningen Norden
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Grunnleggende norsk for språklige minoriteter

1. Siste utkast til kjerneelementer i grunnleggende norsk for språklige minoriteter

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er:

  • muntlig kommunikasjon 
  • lesing
  • skriftlig tekstskaping 
  • digital læring og kommunikasjon
  • språklig og kulturelt mangfold

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I grunnleggende norsk for språklige minoriteter er det foreslått fem kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Muntlig kommunikasjon

Kjerneelementet muntlig kommunikasjon innebærer at elevene skal lytte og gjenkjenne lyder, forstå norsk tale, utvikle ordforråd og begrepsapparat og gjøre seg forstått på norsk i ulike sammenhenger.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • lytte etter, kjenne igjen og uttale norske språklyder og ord
  • arbeide med uttale gjennom imitasjon og etterlikning av enkle mønstre
  • sammenlikne språklyder, ord og uttrykk på morsmål og norsk
  • delta i enkle samtaler og uttrykke kunnskaper, følelser, tanker og opplevelser
  • utvikle et enkelt ordforråd og begrepsapparat på norsk
  • videreutvikle uttale og arbeide med trykk, lengde og tonelag
  • forstå sentrale idiomatiske uttrykk og utvide ordforråd og begrepsapparat
  • sammenlikne ordvalg og setningsoppbygging på morsmål og norsk
  • delta i strukturerte faglige samtaler og diskusjoner om egnede emner og uttrykke og grunngi egne argumenter
  • lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i egnede tekster fra ulike medier

 

2.2. Lesing

Kjerneelementet lesing innebærer at elevene skal utvikle lesekompetanse på norsk og utvikle og utvide ordforråd og begrepsapparat i ulike fag gjennom å lese egnede tekster i ulike sjangre. De skal reflektere over tekster og utvikle lesestrategier.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • beherske det norske alfabetet, knytte bokstaver til lyder og trekke lydene sammen til ord
  • lese og forstå enkle tekster og instruksjoner
  • bruke ordbøker og andre oppslagsverk på papir og nett
  • bruke enkle strategier for leseforståelse

 

  • gjengi innhold i og samtale om ulike egnede tekster fra dagliglivet, litterære tekster og fagtekster
  • hente innhold fra ulike tekster og bruke dette til å løse oppgaver
  • gjenkjenne sentrale språklige virkemidler i tekster
  • bruke varierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med ulike teksttyper fra ulike fag

 

2.3. Skriftlig tekstskaping

Kjerneelementet skriftlig tekstskaping innebærer at elevene skal utvikle skrivekompetanse på norsk og utvikle og utvide ordforråd og begrepsapparat i ulike fag gjennom å skrive tekster i ulike sjangere og for ulike formål. De skal bearbeide egne tekster etter tilbakemeldinger.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • skrive store og små norske bokstaver og tall og kjenne sentrale rettskrivingsregler
  • kjenne til og kunne bruke viktige skilletegn
  • kjenne hovedregler for norsk setningsoppbygging
  • kunne skrive korte, enkle tekster for hånd og digitalt
  • kjenne til og bruke sentrale regler for rettskriving, tegnsetting og setningsinndeling
  • sammenlikne viktige særtrekk ved norsk skriftspråk med eget morsmål
  • skrive enkle tekster i ulike sjangere etter eksempeltekster og andre skriverammer
  • bearbeide tekst etter tilbakemeldinger

 

2.4. Digital læring og kommunikasjon

Kjerneelementet digital læring og kommunikasjon innebærer at elevene skal benytte ulike norskspråklige og flerspråklige digitale hjelpemidler for å utvikle kompetanse på norsk. De skal vurdere ulike digitale kilder.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • søke etter informasjon i digitale læringsressurser og på internett
  • bruke tekstbehandlingsprogram
  • bruke uttaleprogram og andre digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
  • søke etter informasjon på internett og vurdere ulike kilder
  • bruke norske og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
  • bruke hensiktsmessige digitale verktøy i presentasjoner

 

2.5. Språklig og kulturelt mangfold

Kjerneelementet språklig og kulturelt mangfold innebærer at elevene skal gjøre seg kjent med og samtale om noen trekk ved norsk kultur i nåtid og fortid. Elevenes egne erfaringer og perspektiver fra hjemlandet og Norge kan gi viktige perspektiver til samtalene.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • samtale om innholdet i enkle norske samtids – og tradisjonstekster
  • samtale om hvordan forholdet mellom enkeltmennesker beskrives i enkle tekster om dagliglivet
  • samtale om tekstenes mening og relevans for eleven
  • samtale om hvordan det norske samfunnet beskrives i egnede tekster i ulike sjangre
  • samtale om kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i egnede samtidstekster
  • samtale om talemålsvariasjon, stemmebruk og kroppsspråk i ulike språk

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ikke svart
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?
Ikke svart

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.  

Synes du utkastet til kjerneelementer for grunnleggende norsk for språklige minoriteter legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen?
Ikke svart

4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

Verdigrunnlaget foreslås integrert i grunnleggende norsk for språklige minoriteter på følgende måte:  

Demokrati, fellesskap og mangfold er de viktigste komponentene i verdigrunnlaget for faget grunnleggende norsk. Å kunne finne og forstå informasjon og kunne gi uttrykk for egne følelser og synspunkter er nødvendig for å delta i samfunnslivet og utvikle tilhørighet. Kunnskap om norsk kultur og samfunnsliv er viktig for å utvikle medborgerskap. I grunnleggende norsk utgjør også elevens språklige og kulturelle bakgrunn en viktig ressurs i opplæringen, noe som harmonerer med verdigrunnlagets vekt på likestilling, menneskeverd og anerkjennelse.

 

Synes du utkastet til kjerneelementer for grunnleggende norsk for språklige minoriteter legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?
Ikke svart

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning. 

De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i grunnleggende norsk for språklige minoriteter på følgende måte: 

I faget grunnleggende norsk for språklige minoriteter er det et særlig fokus på språklæring. I en språkutviklende opplæring må arbeid med muntlighet, ordforråd, lesing og skriving gå hånd i hånd, og elevene må lære seg å bruke ulike digitale hjelpemidler i arbeidet.

Muntlige ferdigheter er viktig for å utvikle lytteforståelse og øve på å bruke språklyder, ord og uttrykk. Muntlige språkferdigheter har også stor betydning for utviklingen av lese- og skriveferdigheter. Leseferdigheter i grunnleggende norsk innebærer grunnleggende avkoding og forståelse, og å forstå og reflektere over egnede tekster i ulike sjangere. Skriveferdigheter er nødvendig for å kunne klare seg på skolen og i samfunnslivet. Arbeid med å bygge opp ordforråd og med språkets strukturer er sentralt for elever som er i en mellomspråkfase. Gjennom klare skriverammer, modellering og eksempeltekster kan elevene få kunnskap om norsk tekstkultur og støtte til å produsere egne tekster.

Utviklingen av digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i norskfaget, og innebærer å bruke flerspråklige digitale ressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat, og å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente informasjon, skape og redigere tekster og kommunisere med andre.

I norskfaget er regning som grunnleggende ferdighet relevant i tilknytning til lesing av sammensatte tekster som inneholder tall, størrelser eller geometriske figurer som må sees i sammenheng med tekstens øvrige uttrykksformer for å skape helhetlig mening.  

 

Synes du utkastet viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for grunnleggende norsk for språklige minoriteter? Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?
Ikke svart