Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Heidi Lønne Grønseth
Innsendt dato
17. april 2018
På vegne av
Foreningen Norden
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Kunst og håndverk / Duodji/Duodje/Duedie

1. Siste utkast til kjerneelementer i kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer i kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie er:

  • håndverksferdigheter
  • kunst- og designprosesser
  • visuell kommunikasjon
  • kulturforståelse

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.  

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Håndverksferdigheter

Kjerneelementet håndverksferdigheter innebærer at elevene skal utvikle håndlag, praktiske ferdigheter og utholdenhet ved å bruke ulike redskaper og verktøy i møtet med materialer. Elevene skal utvikle forståelse for materialers egenskaper, funksjonalitet og uttrykk gjennom eget skapende arbeid. De skal bruke harde, plastiske, myke materialer og digitale verktøy på en etisk, miljøbevisst og trygg måte gjennom hele skoleløpet.  

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

1.–4. trinn

5.–7. trinn

8.–10. trinn

  • enkle håndverktøy og digitale verktøy  
  • harde, myke og plastiske materialers egenskaper 
  • verktøy, redskaper og materialer på en miljøbevisst og trygg måte
  • håndverktøy, enkelt elektrisk og digitalt verktøy til bearbeidelse og sammenføyninger  
  • harde, myke og plastiske materialer for å skape uttrykk og funksjonell form  
  • verktøy, teknikker, redskaper og materialer på en miljøbevisst og trygg måte
  • egnet verktøy og teknologi til bearbeidelse, sammenføyninger og konstruksjon   
  • form og egnede materialer ut fra funksjon, kvalitet, estetisk uttrykk, produkters bruksfase og muligheter for reparasjon og gjenbruk.  
  • verktøy, teknikker, redskaper og materialer på en etisk, miljøbevisst og trygg måte

 

2.2. Kunst- og designprosesser

Kjerneelementet kunst- og designprosesser innebærer at elevene skal utvikle nysgjerrighet, mot, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom ulike typer skapende prosesser fra åpen utforskning til stegvise strategier for utvikling og innovasjon.  

 Elevenes mulighet til å skape og utvikle entreprenør ferdigheter står sentralt. Det vil si evnen til å stille spørsmål, bruke sanser, prøve ut ideer, lære av feil, søke inspirasjon og kunnskap for å komme videre i prosessen, ta valg og begrunne dem, i tillegg til å vise frem det de har laget for andre gjennom dialog, utstillinger og digitale presentasjoner.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer:

1.–4. trinn

5.–7. trinn  

8.–10. trinn

  • materialer og visuelle uttrykk  
  • eget skapende arbeid, produkter og fremvisning 
  • muligheter i teknikker og visuelle uttrykk, erfaringer og valg for videre arbeid 
  • problemstilling for funksjon eller uttrykk, inspirasjon, visualisering og ideutvikling, valg og fremvisning
  • teknikker og estetiske virkemidler, refleksjon over uttrykk, funksjon og kvalitet 
  • informasjonsinnhenting, problemløsning, visualisering og ideutvikling, vurdering av løsninger, dokumentasjon av valg, presentasjon

 

2.3. Visuell kommunikasjon

Kjerneelementet visuell kommunikasjon innebærer at elevene skal kunne lese og forstå det visuelle språket. De skal bruke visuelle virkemidler bevisst og eksperimenterende i to- og tredimensjonal form. De skal også lære å utrykke ideer, erfaringer, sammenhenger og meninger visuelt gjennom tegninger, bilder, modeller og digitale representasjoner.  

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer:

1.–4. trinn 

5.–7. trinn

8.–10. trinn

  • enkle visuelle symboler og virkemidler 
  • visuelle virkemidler 
  • tegning og digitale verktøy
  • visuelle virkemidler brukes for å uttrykke mening og påvirke
  • visuelle virkemidler for å formidle stemninger og følelser
  • uttrykk av ideer og meninger gjennom skisser og arbeidstegninger, bilder og digitale verktøy 
  • hvordan visuelle virkemidler brukes for å uttrykke mening og påvirke
  • visuelle virkemidler i eget skapende arbeid 
  • visualisering av sammenhenger, ideer og meninger gjennom skisser, arbeidstegninger, bilder, modeller og digitale verktøy 
  • kode og modellere visuelle uttrykk

 

2.4. Kulturforståelse

Kjerneelementet kulturforståelse innebærer at elevene skal utforske samtidens visuelle kultur og globale kulturarv som inspirasjon til eget skapende arbeid. Elevene skal møte eksempler på hvordan kunst og formkultur speiler og er med på å forme vår historie, og er forutsetninger for bærekraftig utvikling.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer:

1.–4. trinn

5.–7. trinn

8.–10. trinn  

  • opplevelser og møte med ulike kulturelle uttrykk 
  • hvordan en i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø 
  • hvordan bilder, arkitektur og gjenstander kommuniserer identitet og tilhørighet 
  • bærekraftig bruk av ressurser, og hvordan en i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø 
  • kunst- og kulturhistoriske referanser fra egen og andres kultur i eget skapende arbeid 
  • hvordan opplevelser, identitet og kulturelle forskjeller kommer til uttrykk gjennom bilder, arkitektur og gjenstander
  • hvilken rolle kunst og design kan spille i utvikling mot en mer bærekraftig fremtid og hvordan en selv kan ta ansvar som forbruker, medborger og gjennom eget skapende arbeid

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ikke svart
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?
Ikke svart

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.

Synes du utkastet til kjerneelementer for kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen for den norske skolen?
Ikke svart
Synes du utkastet til kjerneelementer for kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen for den samiske skolen?
Ikke svart

4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

Verdigrunnlaget foreslås integrert i kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie på følgende måte:  

  • Identitet og kulturelt mangfold    
  • Kritisk tenkning og etisk bevissthet    
  • Skaperglede, engasjement og utforskertrang    
  • Respekt for naturen og miljøbevissthet    
  • Demokrati og medvirkning    
Synes du utkastet til kjerneelementer for kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?
Ikke svart

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning. 

De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie på følgende måte: 

  • Å uttrykke seg muntlig i kunst og håndverk handler om å sette ord på og reflektere over estetiske opplevelser og egne skapende prosesser. Dette innebærer å kunne presentere det de har laget for andre gjennom dialog, muntlige beskrivelser og vurderinger. For å uttrykke seg muntlig må elevene kjenne til relevante fagbegreper om håndverksteknikker, materialer og verktøy, visuelle virkemidler, kunst- og kulturhistoriske referanser. 
  • Å uttrykke seg skriftlig i kunst og håndverk er å skape mening gjennom å bruke tegn og symboler i visuelle arbeider. Praktisk skapende arbeid med skrift kan knyttes til formgiving av skriftfonter, tegninger, sammenstilling av tekst og bilder i layout og skrift som kommunikative element. Tegning er en sentral skriftlig uttrykksform og kan brukes i alle faser i en skapende prosess fra ideer, skisser, arbeidstegninger og i dokumentasjon. Tekst kan inngå for å synliggjøre ideer og valg og i dokumentasjon av skapende prosesser og kjennskap til fagbegreper.
  • Å kunne lese i kunst og håndverk handler om å innhente, bearbeide og tolke tegn og symboler i visuelle representasjoner som kunstverk, arkitekttegninger, oppskrifter, bruksanvisninger og reklame som danner grunnlaget for viktige beslutninger. Kunnskap om visuelle virkemidler og tradisjoner er grunnlaget for å lese retoriske grep og gjenkjenne kulturell tilknytning. Møte med andres kunst, design og tradisjonshåndverk gir inspirasjon til skapende arbeid og grunnlag for å kunne lese og forstå omgivelsene. I faget utvikles et oppmerksomt blikk gjennom modellering, observasjonstegning og håndverkserfaring. Dette kan gi grunnlag for å avlese kvaliteter ved holdbare produkter, kunne avlese og forstå romlige, materiale og taktile elementer i omgivelsene, innhenting og bearbeiding av informasjon.
Synes du utkastet viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie. Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?
Ikke svart

6. Kompetansemål

Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.  

Synes du kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag kunst og håndverk og duodji/duodje/duedie?
Ikke svart