Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Heidi Lønne Grønseth
Innsendt dato
17. april 2018
På vegne av
Foreningen Norden
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Morsmål for språklige minoriteter

1. Siste utkast til kjerneelementer i morsmål for språklige minoriteter

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer i morsmål for språklige minoriteter er:

  • muntlig kommunikasjon
  • lesing
  • skriftlig tekstskaping
  • digital læring og kommunikasjon 
  • språklig og kulturelt mangfold

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter. 

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I morsmål for språklige minoriteter er det foreslått fem kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Muntlig kommunikasjon

Kjerneelementet muntlig kommunikasjon innebærer at elevene skal kunne bruke morsmålet muntlig på ulike måter i varierte sammenhenger. De skal utvikle ordforråd og begrepsapparat.  

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer

Nivå 1

Nivå 3

  • lytte til, forstå og samtale om egnede tekster
  • uttrykke egne følelser og meninger
  • samtale og ta ordet etter tur 
  • fortelle sammenhengende om opplevelser i nære relasjoner og nærmiljø
  • bruke egne erfaringer til å snakke om viktige forskjeller og likheter mellom eget morsmål og norsk
  • lytte til andre og gi respons på andres ytringer
  • fortelle, samtale og diskutere, og forklare og begrunne egne meninger
  • gjenfortelle innholdet i en egnet tekst
  • sammenlikne ordvalg og setningsoppbygging på morsmål og norsk
  • utforske hvordan språk brukes i ulike sosiale sammenhenger

 

2.2. Lesing

Kjerneelementet lesing innebærer at elevene skal utvikle lesekompetanse og utvikle ordforråd og begrepsforståelse på morsmålet gjennom å lese egnede tekster i ulike sjangere. De skal lese for å få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt. De skal reflektere over tekster, knytte tekstene til egne erfaringer og egen samtid og utvikle lesestrategier.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • gjenkjenne tall, gjenkjenne morsmålets bokstaver eller skrifttegn, knytte bokstavene til lyder og trekke lydene sammen til ord, eller bruke skrifttegn
  •  lese og forstå enkle tekster og instruksjoner
  • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i en tekst
  • bruke ordbøker og andre oppslagsverk på papir og nett
  • bruke enkle strategier for leseforståelse
  • lese, gjengi innhold i og samtale om ulike egnede tekster fra dagliglivet, litterære tekster og fagtekster
  • hente innhold fra ulike tekster og bruke dette til å løse oppgaver
  • gjenkjenne sentrale språklige virkemidler i tekster
  • bruke varierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med ulike teksttyper

 

2.3. Skriftlig tekstskaping

Kjerneelementet skriftlig tekstskaping innebærer at elevene skal utvikle skrivekompetanse og skrive tekster i ulike sjangere på morsmålet. De skal bearbeide egne tekster etter tilbakemeldinger.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • forstå forbindelsen mellom muntlig og skriftlig språkbruk
  • forstå forbindelsen mellom språklyd og bokstav eller mellom det muntlige språket og skrifttegnet
  • skrive for hånd og på tastatur
  • kjenne hovedregler for setningsoppbygging på morsmålet
  • bruke skriverammer og modelltekster som utgangspunkt for skriving
  • strukturere og skape sammenheng i egne tekster
  •  bearbeide tekst etter tilbakemeldinger
  • sammenlikne viktige særtrekk ved eget morsmål med norsk skriftspråk

 

2.4. Digital læring og kommunikasjon

Kjerneelementet digital læring og kommunikasjon innebærer at elevene skal benytte ulike enspråklige og flerspråklige digitale hjelpemidler for å utvikle kompetanse på morsmålet. De skal vurdere ulike digitale kilder.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • søke etter informasjon i digitale læringsressurser og på internett
  • bruke digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
  • bruke tekstbehandlingsprogram
  • søke etter informasjon på internett og vurdere ulike kilder
  • bruke enspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
  • bruke hensiktsmessige digitale verktøy i presentasjoner
  • utforske mulighetene og begrensingene i digitale medier og uttrykksformer 

 

2.5. Språklig og kulturelt mangfold

Kjerneelementet språklig og kulturelt mangfold innebærer at elevene skal utvikle interkulturell forståelse og språklig selvtillit og trygghet. De skal se språk og litteratur i et historisk og internasjonalt perspektiv.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

Nivå 1

Nivå 3

  • samtale om egnede tekster i ulike sjangre, om personer og handlinger og knytte tekstene til egne erfaringer
  • oppleve tekster gjennom lek, bevegelse og estetiske læringsprosesser
  • samtale om levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker
  • reflektere over hvordan tekster framstiller menneskers livsbetingelser
  • diskutere hvordan språk og tekst kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
  • samtale om hvordan språk brukes forskjellig i ulike sosiale sammenhenger

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Ikke svart
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?
Ikke svart

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.  

Synes du utkastet til kjerneelementer for morsmål for språklige minoriteter legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen?
Ikke svart

4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

Verdigrunnlaget foreslås integrert i morsmål for språklige minoriteter på følgende måte:  

Demokrati, fellesskap og mangfold er de viktigste komponentene i verdigrunnlaget for faget morsmål for språklige minoriteter. Å kunne finne og forstå informasjon og kunne gi uttrykk for egne følelser og synspunkter er nødvendig for å delta i samfunnslivet og utvikle tilhørighet. Faget morsmål for språklige minoriteter legger til grunn at det er viktig å anerkjenne de erfaringene og ressursene elevene har på ulike områder, noe som harmonerer med verdigrunnlagets vekt på likestilling, menneskeverd og anerkjennelse.

 

Synes du utkastet til kjerneelementer for morsmål for språklige minoriteter legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?
Ikke svart

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning. 

De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i morsmål for språklige minoriteter på følgende måte: 

I faget morsmål for språklige minoriteter er det et særlig fokus på språklæring. I en språkutviklende opplæring må arbeid med muntlighet, ordforråd, lesing og skriving gå hånd i hånd, og elevene må lære seg å bruke ulike digitale hjelpemidler i arbeidet.

 Muntlige ferdigheter dreier seg om å lytte og tale på morsmålet i forskjellige situasjoner og i arbeid med ulike emner. Utvikling av begreper og ordforråd er sentralt for ferdigheten. Muntlige språkferdigheter har også stor betydning for utviklingen av lese- og skriveferdigheter. Leseferdigheter i morsmål innebærer for de fleste minoritetsspråklige elever å knekke lesekoden på det språket de behersker best. Lesing gir mulighet for både læring og opplevelser, og innebærer å ta del i en tekstkultur og utvikle evnen til å forstå og tolke ulike tekster. I skriftlige ferdigheter inngår variert bruk av ord og uttrykk, begreper, språklige mønstre og tekstskaping. Grunnleggende lese- og skriveferdigheter skal bidra til å styrke elevenes forutsetninger for å beherske det norske språket, og derigjennom legge grunnlag for læring i andre fag.

Utviklingen av digitale ferdigheter er en del av lese- og skriveopplæringen i faget, og innebærer å bruke flerspråklige digitale ressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat, og å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente informasjon, skape og redigere tekster og kommunisere med andre.

I morsmål for språklige minoriteter er regning som grunnleggende ferdighet relevant i tilknytning til lesing av sammensatte tekster som inneholder tall, størrelser eller geometriske figurer som må sees i sammenheng med tekstens øvrige uttrykksformer for å skape helhetlig mening.  

Synes du utkastet viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for morsmål for språklige minoriteter. Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?
Ikke svart