Musikk / musikk samisk
1. Siste utkast til kjerneelementer i musikk/musikk samisk
Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene.
Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole?
Siste utkast til kjerneelementer i musikk/musikk samisk er:
- musikkutøvelse
- lage musikk
- musikkopplevelse
- kulturforståelse
Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst.
I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.
2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon
I musikk / musikk samisk er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet.
2.1. Musikkutøvelse
Kjerneelementet musikkutøvelse legger vekt på at musikk er en sosial, kulturell og estetisk meningsbærende og meningsskapende praksis. Det legger vekt på elevenes aktivt deltakende musikerskap med stemme, kropp og instrumenter i samspill, framføring og lek og i ulike musikalske uttrykk og sjangre.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
|
2.2. Lage musikk
Kjerneelementet lage musikk innebærer at det å kunne delta i musikalske sammenhenger og fellesskap er en viktig kompetanse i livet. Det legger vekt på elevenes kreative og aktive musikerskap ved å organisere og sette sammen musikkens grunnelementer til noe nytt eller å omforme noe kjent. Elevene skal få erfaring med og opplæring i ulike måter å lage musikk på og bli i stand til å ta i bruk ulike komposisjonsteknikker, verktøy og metoder.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
|
2.3. Musikkopplevelse
Kjerneelementet musikkopplevelse legger vekt på elevenes sansende og lyttende musikerskap. Dette åpner for emosjonelle erfaringer fra det hverdagslige til de eksistensielle møtene med musikk, og gir elevene øvelse i å gi uttrykk for musikalske erfaringer. Kunnskap om og kjennskap til musikk og musikalske virkemidler er utgangspunktet for en reflektert og utforskende tilnærming til musikkopplevelsen
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
|
2.4. Kulturforståelse
Kjerneelementet kulturforståelse innebærer at det å kunne forstå egne og andres musikalske uttrykk, å utøve musikk, å lage musikk og å oppleve musikk forutsetter kulturell kompetanse. Å kunne delta i musikalske sammenhenger og fellesskap krever fagspesifikk kompetanse (kunnskap, ferdigheter og refleksjon/kritisk tenkning). Med kultur menes vår nære kultur, den nasjonale, samiske og den globale kulturen, og inkluderer musikk i mediene. Kulturforståelse handler om hvordan elevenes musikerskap –sangen og musikken elevene utøver, lager og opplever –er forankret i kulturen den springer ut av. Det handler også om hvordan sang og musikk som estetiske uttrykk er påvirket av – og uttrykk for – historiske og samfunnsmessige forhold.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet |
|
3. Samisk innhold
Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del
Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.
Verdigrunnlaget foreslås integrert i musikkfaget på følgende måte:
Fokus på menneskeverdet, spesielt at alle mennesker er like mye verdt, innebærer at estetiske vurderinger må ta kulturelle dimensjoner i betraktning; estetiske vurderinger varierer med kulturell og historisk kontekst. Det er ønskelig å signalisere at klasserommet er et sted der fellesskap skapes, og understreker likeverdig mangfold i musikk gjennom å bruke begrepet "vår nære kultur" under kjerneelementet kulturforståelse. Dette, inkluderer alle stemmer, og vi unngår begrepet "andre kulturer"/ "andres kultur".
Dette griper over i verdigrunnlagets avsnitt om Identitet og kulturelt mangfold (avsnitt 1.2) og intensjonen om at "Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap" (Overordnet del, s. 6). Kritisk bevissthet og god dømmekraft (avsnitt 1.3) er viktig i arbeid med samtlige kjerneelementer, og vi har forsøkt å få fram det spesifikt musikkfaglige i kjerneelementene i så måte. I særlig grad er avsnitt 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang en viktig del av verdigrunnlaget for musikkfaget. Å "la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling" er speilet tydelig i kjerneelementene, og vi har forsøkt å vise tydelig det spesifikt musikkfaglige innenfor rammen av de mer overordnede begrepene i verdigrunnlaget.
Når det gjelder prinsippene for læring, utvikling og danning, har vi i særlig grad vektlagt at "Opplæringen skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner" (Overordnet del, s. 10). De praktiske og estetiske fagene har en særlig mulighet til og derfor også et særlig ansvar for å utvikle elevenes praktiske og estetiske kompetanser. Dette er viktige ressurser for framtiden, både for hver enkelt elev og for samfunnet. Videre står det i Overordnet del at "Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i […] kunst og kultur," (s. 10). Musikkfaget har et hovedansvar for de musikalske sidene ved kunst og kultur og for å danne elevene med dette som utgangspunkt.
Kjerneelementgruppas mandat er å fornye faget og samtidig redusere innholdet, for å unngå fagtrengsel. Det er valgt å legge vekt på elevenes aktive deltakelse og barns rett til å delta og ytre seg. Kompetanse i faget handler dermed om å gjøre elevene i stand til å ytre seg og delta. Vi har valgt å knytte historisk forankring til kulturell kompetanse (se kjerneelementene), for å legge vekt på at historisk innsikt og kulturell forståelse, så vel som andre danningsdimensjoner, bør ta utgangspunkt i elevenes aktive utøving, skaping og opplevelse av musikk, kort sagt i elevenes erfaringer.
5. Grunnleggende ferdigheter
I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.
De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i musikkfaget på følgende måte:
“Rammeverk for grunnleggende ferdigheter” skal brukes av læreplangrupper i arbeidet med å utvikle og revidere læreplaner for fag. Når ferdighetene er integrert i læreplanene for fag, er de styrende for opplæringen. I kjerneelementene og beskrivelsene er det åpnet for å ta alle de fem grunnleggende ferdighetene i bruk på musikkens og musikkfagets premisser. Musikkfagets innhold og arbeidsmåter gir store muligheter for å integrere det praktisk muntlige og bruk av digitale verktøy og nye medier.
6. Kompetansemål
Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.