Inkluderende fellesskap for barn og unge
1. Innledning
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker innspill på om ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag og analyse oppleves dekkende for både barnehage, grunnskole, videregående opplæring, statlig og lokalt støttesystem. Videre ønsker vi en tilbakemelding og vurdering av ekspertgruppens forslag til et helhetlig system for en inkluderende og tilpasset pedagogisk praksis i barnehage og skole. Det vil også være mulig å foreslå alternative forslag til tiltak, som kan bidra til et bedre tilrettelagt og inkluderende tilbud. Som vedlegg følger oversikt over spørsmålene i den digitale høringen.
Du/dere kan mellomlagre svaret på høringsuttalelsen, og du/dere kan også hoppe over spørsmål underveis.
Du finner Kunnskapsdepartementets høringsbrev nederst på siden.
Lenke til informasjon om høringskonferansene
Takk for at du/dere tar dere tid til å delta i høringsrunden.
2. Kunnskapsgrunnlaget
Vi ønsker din/deres vurdering av om ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag som beskrives i rapportens Del 1, er dekkende.
Jfr. innledningen punkt 1.7.1 i rapporten.
Jfr. Del 1 kapittel 2 i rapporten
Jfr. Del 1 kapittel 3 i rapporten
Jfr. Del 1 kapittel 4 i rapporten
Jfr. Del 1 kapittel 5 i rapporten
Jfr. Del 1 kapittel 6 i rapporten
3. Analyse
Vi ønsker din/deres vurdering av om ekspertgruppens analyse av dagens situasjon er dekkende, jfr. kapittel 7 i rapporten.
4. Tiltak om et helhetlig system
Vi ønsker din/deres vurdering av ekspertgruppens forslag til et helhetlig system, jfr. Del 2 kapittel 8 i rapporten
Vi er her opptatt av hvordan du/dere vurderer helheten av tiltak. Nedenfor vil du/dere få anledning til å kommentere enkeltområder og tiltak.
Bydelen stiller seg bak forslaget om et helhetlig system.
5. Områder for tiltak
I rapporten beskriver ekspertgruppen flere områder med tilhørende tiltak i del 2, kapittel 8. Er det enkelte områder for tiltak i det helhetlige systemet du/dere har synspunkter på så kan dette utdypes nedenfor.
Jfr. punkt 8.2.1 i rapporten
Jfr. punkt 8.2.2 i rapporten
Et pedagogisk støttesystem i barnehager og skoler må sikre at alle barn som har behov for det, får den hjelpen de trenger uavhengig av den enkelte kommunes ressurser
Jfr. punkt 8.2.3 i rapporten
Bydelen stiller seg bak ekspertgruppens forslag
Jfr. punkt 8.3.1 i rapporten
Bydelen stiller seg bak ekspertgruppens forslag
Jfr. punkt 8.3.2 i rapporten
Forslaget med en pedagogisk veiledningstjeneste er positivt, da dette vil heve kompetansen ute i barnehager og skoler og bli der hvor barna er. Sammen med økt pedagogtetthet i barnehagene vil dette øke kompetansen og mulighet for å avdekke barn med særskilte behov på et tidlig tildspunkt
Jfr. punkt 8.3.3 i rapporten
Jfr. punkt 8.3.4 i rapporten
Jfr. punkt 8.4 i rapporten
Jfr. punkt 8.5 i rapporten
6. Implementering
Jfr. rapportens kapittel 8
Det å få i gang en pedagogisk veiledningstjeneste i kommunene bør prioriteres
Jfr. rapportens kapittel 8
Nei. Bydelen stiller seg bak alle forslag
Ved innføring av nye systemer må det lages klare føringer og det må følge med midler for gjennomføring. det må stilles krav til gjennomføring og foretas evelueringer underveis
Dersom du/dere har forslag til andre alternative tiltak vil vi gjerne få høre om det.
7. Avsluttende spørsmål og kommentarer
Med de forutsetninger gruppen legger til grunn i rapporten vil vi gjerne vite i hvilken grad du/dere støtter ekspertgruppens forslag.