Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Tonje Lovang
Innsendt dato
19. juli 2018
På vegne av
ME-foreldrene
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Avsender
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet
Frist for uttalelse
15. august 2018
Publisert dato
17. april 2018
Vår referanse
2018/16884

Inkluderende fellesskap for barn og unge

1. Innledning

Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker innspill på om ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag og analyse oppleves dekkende for både barnehage, grunnskole, videregående opplæring, statlig og lokalt støttesystem. Videre ønsker vi en tilbakemelding og vurdering av ekspertgruppens forslag til et helhetlig system for en inkluderende og tilpasset pedagogisk praksis i barnehage og skole.  Det vil også være mulig å foreslå alternative forslag til tiltak, som kan bidra til et bedre tilrettelagt og inkluderende tilbud. Som vedlegg følger oversikt over spørsmålene i den digitale høringen.

Du/dere kan mellomlagre svaret på høringsuttalelsen, og du/dere kan også hoppe over spørsmål underveis.

Du finner Kunnskapsdepartementets høringsbrev nederst på siden.

Lenke til rapporten

Lenke til informasjon om høringskonferansene

Takk for at du/dere tar dere tid til å delta i høringsrunden.

2. Kunnskapsgrunnlaget

Vi ønsker din/deres vurdering av om ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag som beskrives i rapportens Del 1, er dekkende.

Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens forståelse av INKLUDERINGSBEGREPET, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. innledningen punkt 1.7.1 i rapporten.

Inkludering er snarere en prosess enn et mål. Målet bør være en subjektiv, opplevd følelse av tilhørighet og reelle muligheter til utvikling.  

Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag for BARNEHAGE, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. Del 1 kapittel 2 i rapporten

Ikke svart
Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag for GRUNNSKOLE, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. Del 1 kapittel 3 i rapporten

Myalgisk Encefalopati (ME) kan være den største sykdomsårsaken til fravær fra undervisning. For å unngå å støte bort elever som er for syke til å møte på skole bør det i større grad enn i dag lovhjemles rett til den undervisningen eleven kan nyttiggjøre seg, når de er friske nok til å nyttiggjøre seg undervisning. Tiltak kan være:

  • Rett til fritak fra opplæringsplikt, men med fortsatt rett til tilrettelagt undervisning/spesialundervisning.
  • Omvendt klasseromsundervisning, der nettbaserte løsninger muliggjør tilegnelse av kunnskap hjemmefra, når som helst på døgnet.
  • Lærere som gir individuell undervisning hjemme hos eleven ved personlig oppmøte, eller via virtuell kontakt.
  • Kunnskap om at oppmuntring = press for de sykeste elevene. De trenger likevel å vite at de ikke er glemt.
  • Bedre kunnskaper om elevenes sykdom hos ordinært skolepersonell.
Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag for VIDEREGÅENDE OPPLÆRING, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. Del 1 kapittel 4 i rapporten

Se forrige pkt.

ME er ikke skolevegring, og tiltak beregnet for skolevegring gjør ME-syke elever sykere. Kunnskaper om sykdommen og god somatisk oppfølging kan hjelpe til å diffrensiere.

Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag for STATLIG OG LOKALT STØTTESYSTEM, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. Del 1 kapittel 5 i rapporten

En betingelse for at rett til likeverdig tilbud skal ivaretas er en uavhengig, individuell, faglig fundert vurdering. Vi har et system i dag som har mulighet til å ivareta dette dersom de får gode nok betingelser til å utvikle sin kompetanse.

Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens kunnskapsgrunnlag for REGELVERKET, kan du/dere utdype dette her:

Jfr. Del 1 kapittel 6 i rapporten

At praktisering av regelverket ikke er tilfredsstillende betyr ikke at regelverket bør svekkes.

3. Analyse

Vi ønsker din/deres vurdering av om ekspertgruppens analyse av dagens situasjon er dekkende, jfr. kapittel 7 i rapporten.

Hvis du/dere har innspill til ekspertgruppens analyse av dagens situasjon, kan du/dere utdype dette her:
Ikke svart

4. Tiltak om et helhetlig system

Vi ønsker din/deres vurdering av ekspertgruppens forslag til et helhetlig system, jfr. Del 2 kapittel 8 i rapporten

Har du/dere synspunkter på ekspertgruppens forslag til et helhetlig system for en inkluderende og tilpasset pedagogisk praksis i barnehage og skole, kan du/dere utdype dette her:

Vi er her opptatt av hvordan du/dere vurderer helheten av tiltak. Nedenfor vil du/dere få anledning til å kommentere enkeltområder og tiltak.

Mennesker er forskjellige, lærer forskjellig, og har ulike forutsetninger. For at undervisning skal gi utvikling for hver elev trengs ulike løsninger. En elev som trenger mye lyd for å lære går dårlig sammen med en som ikke tåler høye lyder. En elev som må bevege seg for å forstå vil være forstyrrende for en medelev som trenger full ro og konsentrasjon. For å oppleve tilhørighet trenger hver elev å kjenne at de har noen der som ser akkurat ham/henne, og forsøker å tilrettelegge for konsentrasjon og læring.

5. Områder for tiltak

I rapporten beskriver ekspertgruppen flere områder med tilhørende tiltak i del 2, kapittel 8. Er det enkelte områder for tiltak i det helhetlige systemet du/dere har synspunkter på så kan dette utdypes nedenfor.

 

Synspunkter på Inkluderende og tilpasset praksis i barnehage og skole. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.2.1 i rapporten

Se forrige kommentar.

Synspunkter på Pedagogisk støttesystem i barnehager og skoler. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.2.2 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på Varige og omfattende individuelle tiltak. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.2.3 i rapporten

Noen mener at et samfunn sies å kunne måles på hvordan det tar vare på sine svakeste. Et regelverk som ikke tar vare på og tydeliggjør rettighetene til syke elever vil fremme det motsatte av likeverd.

Synspunkter på Samarbeid og kompetanseheving i barnehager og skoler. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.3.1 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på En lokal pedagogisk veiledningstjeneste. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.3.2 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på Statlig/fylkeskommunalt tjenester. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.3.3 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på Samiske spesialpedagogiske tjenester. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.3.4 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på Nødvendige regelverksendringer. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.4 i rapporten

Ikke svart
Synspunkter på Andre nødvendige tiltak. Utdyp her:

Jfr. punkt 8.5 i rapporten

Ikke svart

6. Implementering

Er det noen av områdene for tiltak eller enkelttiltak (fra spørsmålet over), som dere mener bør prioriteres?

Jfr. rapportens kapittel 8

Ikke svart
Er det enkelte av ekspertgruppens forslag som ikke bør gjennomføres? Evt. hvorfor ikke?

Jfr. rapportens kapittel 8

ME-foreldrene er imot å fjerne retten til spesialundervisning før det er et annet regelverk som særlig ivaretar rettighetene til langtidssyke barn og unge.

Hva er forutsetningene for en vellykket implementering av det nye helhetlige systemet i barnehager og skoler?
Ikke svart
Har du/dere forslag til alternative tiltak og systemendringer, som kan bidra til et bedre tilrettelagt og inkluderende tilbud enn i dag?

Dersom du/dere har forslag til andre alternative tiltak vil vi gjerne få høre om det.

ME-foreldrene ønsker at barn og unge med alvorlige sykdomsforløp, slik det kan være for ME-syke, har rett til en sykemelding fra opplæringsplikten, på samme måte som arbeidstakere kan sykemeldes fra sitt arbeid.

Systemet i dag kan ivareta dette ved at PPT blir bedt om en vurdering av fritak, og innhenter helseopplysninger til sin vurdering.

Har du/dere forslag til digitaliseringstiltak som kan støtte opp under god inkludering, utvikling og læring?
  • Omvendt klasseromsundervisning (flipped classrom).
  • Fleksible undervisningstilbud der oppmøte ikke er påkrevet.
  • Filmede forelesninger, med oppgaver som kan gjøres hjemmefra.

7. Avsluttende spørsmål og kommentarer

I hvilken grad er du/dere enige i ekspertgruppens forslag til et nytt helhetlig system?

Med de forutsetninger gruppen legger til grunn i rapporten vil vi gjerne vite i hvilken grad du/dere støtter ekspertgruppens forslag.

Delvis uenig

Ekspertgruppens forslag ser ikke ut til å ivareta de elevene som allerede stiller svakest i skolen. Vi mener at elevens opplevelse av deltakakelse i fellesskap ikke avhenger av at "alle" skal undervises under ett, men at hver blir sett, respektert, og har anledning til å danne vennskap med likesinnede og andre. Vi ser heller ikke at ekspertgruppen tar hensyn til at langtidssyke elever, ofte  med svært svingende sykdomsforløp, har behov for et særlig vern.

Har du/dere andre kommentarer, kan disse gis her:
Ikke svart