Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Astrid Fosvold
Innsendt dato
10. november 2017
På vegne av
Faggruppen Lese, skrive, norsk i Utdanningsetaten Oslo kommune
Målgruppe
Annet (Offentlig)
Frist for uttalelse
10. november 2017
Publisert dato
23. oktober 2017
Vår referanse
2017/7076

Norsk

1. Andre skisse til kjerneelementer i norsk

Vi ønsker ditt innspill i den videre prosessen med å prioritere det viktigste i faget. Dette vil være verdifullt i det videre arbeidet med kjerneelementene. 

Under følger ny skisse for kjerneelementene i norskfaget. Helt nederst på denne siden finner du også pdf-filer med nye skisser til hva kjerneelementene kan være i grunnleggende norsk for språklige minoriteter, norsk for elever med samisk som 1. språk, norsk for hørselshemmede og norsk tegnspråk. Kryss av i første spørsmål hvilken av skissene kommentarene handler om. 

Du kan gi innspill på ett eller flere fag. Om du skal svare på flere fag, kan du trykke på Lagre og send inn til slutt. Vi ser frem til lese dine/deres innspill.

 

Andre skisse – kjerneelementer i norsk NOR1-05

Dette er en skisse til hva kjerneelementer kan være. Den viser hvor langt kjerneelementgruppen har kommet i arbeidet med å definere hva som er kjerneelementer i de ulike fagene. 

Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen.  

Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget. 

Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget.  

Alle fag har metoder, tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart krever det.  Meld. St. 28 (2015–2016)

Norskfaget er et gjennomgående fag, og kjerneelementene vil fremstå forskjellig på barnetrinnet og i VGS. I dette utkastet har kjernelementgruppa forsøkt å konkretisere innholdet i kjerneelementene etter 4.trinn, 10.trinn og studieforberedende VG2/VG3. for oversiktens skyld er 4.trinn skilt ut i egen tabell.

 

4.årstrinn

Kjerneelementer i faget etter 4. trinn 

Sentralt innhold i kjerneelementene 

(innhold inkludert begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget) 

Tekst i kontekst  

Elevene skal oppdage sammenhengen mellom språklyd og bokstav, og lære å lese med sammenheng og forståelse. Elever skal møte tekster som knyttes til egen samtid og livssituasjon, de skal lese og bli lest for skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk for å få estetiske opplevelser, bli engasjert, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og opplevelser. Arbeid med tekster i klasserommet skal legge til rette for elevinvolvering, motivasjon og engasjement. Elevene skal få kunne bruke seg selv og sin egen stemme og kropp aktivt i leseopplæringen og i møte med tekster i klasserommet. 

  • den systematiske leseopplæringen 
  • lytte til tekster 
  • lese og bli lest for  
  • estetiske opplevelser  
  • lese for å lære 
  • bli lest for og lese for å forstå seg selv og andre  
  • møte tekster gjennom lek, bevegelse og estetiske læringsprosesser 

 

Kritisk tilnærming til tekst  

Elevene skal være aktive deltakere i et utforskende og lekende læringsmiljø. Elevene skal nytte sin naturlig iboende nysgjerrighet til å undre seg over og stille spørsmål ved teksters innhold. Elevene skal lytte til andres og ytre egne tanker med utgangspunkt i skjønnlitteratur, sakprosa og aktuelle medier.  

  • stille spørsmål til og undre seg over tekster, både skjønnlitteratur og sakprosa 
  • diskutere, argumentere, reflektere, begrunne og forklare med utgangspunkt i tekster 
  • skille mellom meninger og fakta 
  • søke etter informasjon 
  • uttrykke egne holdninger og meninger  

Muntlig kommunikasjon  

Elevene skal kunne samtale og uttrykke seg hensiktsmessig i samspill med andre. De skal få bruke seg selv og hele kroppen til å utforske og oppdage det muntlige språkets kommunikative muligheter gjennom lek og estetiske læringsprosesser.  

  • lytte og samtale 
  • ta ordet etter tur 
  • uttrykke egne tanker og følelser 
  • utforske språket gjennom planlagt og fri lek, estetiske uttrykksformer og planlagte fremføringer 
  • utvide ordforråd og begrepsforståelse 
  • leke med språket gjennom rim, regler og ordtak 

 

Skriftlig tekstskaping  

Elevene skal i den den grunnleggende skriveopplæringen få ha en nysgjerrig, utprøvende og utforskende tilnærming til skriftspråket.  Videre skal de oppdage skriftens muligheter, og bruke tegninger, bilder og andre uttrykksformer sammen med skrift til å skape tekster. 

 

  

   

  • sikker bokstavkunnskap 
  • automatisering av bokstavformer 
  • skrive for hånd og på tastatur 
  • utforskende og utprøvende skriving 
  • kombinere forskjellige uttrykksformer i en tekst 
  • skriverammer og modelltekster 
  • dele tanker og ideer i skriveprosessen  
  • bearbeide tekst ut fra tilbakemeldinger 
  • utholdenhet i arbeid med tekster 

Språket som system og mulighet  

Elevene skal leke, utforske og eksperimentere med språkets både muntllig og skriftlig. De skal oppdage de strukturelle, kommunikative og poetiske sidene av språket og kunne bruke språket med ulikt formål og utforske hvilke muligheter språket gir.  

 

  • bevissthet om språklyder forholdet mellom språklyd og bokstav  
  • kunnskap om system og struktur 
  • begrepsinnlæring  
  • lekende tilnærming skriftspråkets kommunikative sider 
  • sansende tilnærming til språk, for eksempel gjennom sang, rollelek, dans, rim og regler  
  • klasserommets språk og dialekter i et sammenliknende perspektiv 

Språksituasjonen i Norge 

Elevene skal utvikle kunnskaper om sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og med bakgrunn i dette få en forståelse for andre menneskers språklige situasjon i Norge.  

  • lytte til og lese tekster på bokmål og nynorsk 
  • språksituasjonen i Norge i dag. 
  • klasserommets dialekt- og språkmangfold  
  • språk og identitet 
  • se eget talemål og eget språk i lys av andres 

 

  1. årstrinn, Vg2 og Vg3

Kjerneelementer i faget etter 10.trinn, Vg2 og Vg3

 

Sentralt innhold i kjerneelementene etter 10. årstrinn 

(innhold inkludert begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget) 

Sentralt innhold i kjerneelementene Vg2 og Vg3 

(innhold inkludert begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget) 

Tekst i kontekst 

Elevene skal lese skjønnlitteratur og sakprosa for å få estetiske opplevelser, bli engasjert, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og opplevelser. Elevene skal tolke, reflektere, analysere, vurdere og undre seg over tekster fra nåtid og fortid, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk. Teksten knyttes til kulturhistorisk kontekst og elevens egen samtid og livssituasjon. 

  •  lese kortere (dikt, noveller, artikler) og noen lengre tekster (romaner, skuespill, sakprosabøker) fra nåtid og fortid 
  • samtale om forskjellen på tekstens historiske kontekst og elevens egen samtid 
  • lese kortere (dikt, noveller, artikler) og noen lengre tekster (romaner, skuespill, sakprosabøker) fra nåtid og fortid 
  • sammenligne samtidstekster med tekster fra andre kulturhistoriske perioder 
  • relatere teksten til dens litterære tradisjon 
  • intertekstualitet 

Kritisk tilnærming til tekst 

Elevene skal kunne reflektere kritisk med utgangspunkt i skjønnlitteratur, sakprosa og aktuelle medier i samtiden. Elevene skal kunne søke etter informasjon, orientere seg i store tekstmengder og vurdere teksters relevans og troverdighet. 

 

  • kritisk, selvstendig og variert bruk av digitale og analoge kilder 
  • oppøve kritisk holdning til hatretorikk, språklig maktutøvelse og manipulasjon 
  • strategier for søk etter digital informasjon 
  • kritisk retorisk analyse av hatretorikk, språklig maktutøvelse og manipulasjon 
  • sitatteknikk og kildehenvisning 
  • forstå hvordan algoritmer i digitale medier styrer tilgang til informasjon 

Muntlig tekstskaping 

Elevene skal kunne lytte og uttrykke seg muntlig på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, i monologiske og dialogiske sjangrer og foran et publikum og i digitale medier. 

  • muntlig presentasjon av fagstoff 
  • delta i faglige samtaler 
  • stemmebruk og kroppsspråk 
  • dramatisering 
  • muntlig presentasjon av fagstoff med bruk av relevante fagbegreper 
  • argumenterende og appellerende muntlige sjangrer 
  • litterært program 

Skriftlig tekstskaping 

Elevene skal kunne skrive på hovedmål og sidemål i ulike sjangrer og kombinere skrift med bilder og andre uttrykksmåter. De skal kunne gi tilbakemelding på andres tekster og selv kunne ta imot og bearbeide tekst ut fra tilbakemeldinger. 

  • informative, analyserende og argumenterende tekster 
  • fortellende og ekspressive tekster 
  • enkle drøftinger 
  • skriverammer og modelltekster 
  • revidere tekst etter tilbakemelding 
  • litterære og retoriske analyser
  • informative, argumenterende og drøftende tekster 
  • vurdere egne og andres tekster 
  • oppbygning av korte og lange tekster 
  • planlegge og revidere tekst etter tilbakemelding 

Språket som system og mulighet 

Elevene skal uttrykke seg klart og variert muntlig og skriftlig, og kunne leke, utforske og eksperimentere med språklige uttrykk. De skal kunne beskrive de strukturelle, kommunikative og poetiske sidene av språket og kunne bruke språket med ulikt formål og utforske hvilke muligheter språket gir. 

  • setningsstruktur og ordoppbygging 
  • rettskriving, tegnsetting og tekstbinding 
  • retoriske appellformer 
  • estetiske sider ved verbalspråk, bilder og andre uttrykksformer 
  • syntaks og morfologi 
  • rettskriving, tegnsetting og tekstbinding 
  • retoriske appellformer og retorisk situasjon 
  • troper og figurer 
  • uttrykksformer i ulike medier og samspillet mellom dem 

 

Språksituasjonen i Norge 

Elevene skal ha kunnskap om og utforske sider ved dagens språksituasjon i Norge og dens historiske bakgrunn. Elevene skal utvikle kunnskaper om sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og med bakgrunn i dette kunne sette seg inn i andre menneskers språklige situasjon i Norge. 

  • de offisielle språkene i Norge 
  • språklig mangfold i elevenes nærområde 
  • språk og identitet 
  • minoritetsspråk i Norge 
  • konsekvenser av fornorsking av den samiske kulturen 
  • den historiske bakgrunnen for de to målformene 
  • sosiolingvistikk  

 

Kort utdypende tekst om tverrfaglige tema i faget: 

Hvilket innhold/perspektiver fra de tverrfaglige temaene mener kjerneelementgruppa er sentrale i faget?  

Demokrati og medborgerskap 

Gjennom norskfaget utvikler elevene muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter for deltakelse i samfunnsdebatten. De utvikler også kompetanse i kritisk vurdering av tekst, som er viktig å for å holde seg informert og gjøre seg opp egne meninger. Lesing av litteratur gir elevene erfaring med å leve seg inn i og forstå andre menneskers livssituasjon og perspektiver. 

Folkehelse og livsmestring 

Gjennom arbeid med norskfaget utvikler elevene evnen til å uttrykke seg skriftlig og muntlig. Dette gir grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, erfaringer og meninger, noe som igjen er viktig for psykisk helse og livsmestring. Gjennom arbeid med skjønnlitteratur utvikler elevene evne til empatisk lesing slik at de lettere kan sette seg inn i andres livssituasjon og kjenne seg igjen i andre menneskers tanker og handlinger slik at de kan gi og oppleve anerkjennelse. Arbeid med språk og språkbruk gir elevene perspektiver knyttet til språklig identitet og det å kunne forstå andre menneskers språklige situasjon og behov. 

Bærekraftig utvikling 

Gjennom arbeid med norskfagets tekstmangfold vil elevene utvikle evnen til kritisk lesning og kildekritikk. Videre vil deler av tekstmangfoldet, både skjønnlitteraturen og sakprosaen, bidra til økt etisk bevissthet på felter som angår bærekraftig utvikling. I norskfaget lærer elevene å kommunisere med andre, noe som ligger til grunn for det sosiale samspillet mellom mennesker på tvers av land og kulturer. Norskfagets komparative perspektiver på språk og kultur vil også kunne gi viktig innsikt i denne sammenhengen. 

 

Kort utdypende tekst om grunnleggende ferdigheter i faget: 

Hvilke sider av de fem grunnleggende ferdighetene er relevante for faget når det gjelder:  

 

å kunne lese i faget  

-grunnleggende avkoding og forståelse 

-skape mening fra tekster fra nåtid og fortid i et bredt utvalg sjangere.  

-finne informasjon og forstå resonnementer og framstillinger i ulike typer tekster på skjerm og papir 

-kunne forholde seg kritisk og selvstendig til leste tekster.  

-benytte lesestrategier for å få mest mulig ut av lesingen. 

-forstå, tolke, reflektere og vurdere tekster i ulike sjangere 

 

å kunne skrive i faget 

-grunnleggende skriveopplæring 

-uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte.  

-skrive teksttyper som er relevante for faget.  

-planlegge, utforme og bearbeide tekster som er tilpasset formål og mottaker.  

-uttrykke seg med stadig større språklig sikkerhet på både hovedmål og sidemål. 

 

å kunne regne i faget 

-lese, tolke og forstå sammensatte tekster som inneholder tall, størrelser, geometriske figurer, grafiske framstillinger, tabeller og/eller statistikk. 

 

muntlig ferdigheter i faget 

-lytte, samtale og tale, og tilpasse språket til formål og mottaker.  

-mestre ulike muntlige kommunikasjonssituasjoner og kunne planlegge og framføre muntlige presentasjoner av ulik art.  

-systematisk arbeid med ulike muntlige sjangere og strategier  

-forstå og å bruke det muntlige språket nyansert og presist 

 

digitale ferdigheter i faget

-bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente og behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med andre. 

-vurdere og bruke kilder på en bevisst måte.  

-finne, bruke og vurdere og referere til digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster 

-skape tekster digitalt 

-kunne regler for opphavsrett og personvern 

 

Kort utdypende tekst om verdigrunnlaget knyttet til faget: 

Hvilket innhold/perspektiver fra verdigrunnlaget mener kjerneelementgruppa er spesielt relevante for faget?  

 

Demokrati, fellesskap og mangfold som realitet og ressurs er de viktigste komponentene i verdigrunnlaget for norskfaget. Å orientere seg kritisk og konstruktivt i en mangfoldig språk- og mediakultur er videre helt sentralt for å utvikle fullverdig medborgerskap. Etnisk, kulturelt og språklig mangfold står i dette faget i et spenningsforhold til kulturarv og tradisjonell kulturell referanseramme, et spenningsforhold som er med på å utvikle faget videre. Samarbeidsformene i skolen skal preges av likestilling, menneskeverd og toleranse, og en dialogisk tilnærming som tar elevens bidrag, menneskelige særtrekk og faglige ståsted på alvor, i en stadig økende grad av ansvarliggjøring og selvstendighet. 

 

Stikkordsform: 

Demokrati 

Mangfold 

Kritisk tenking og praksis 

Medborgerskap 

Likestilling 

Menneskeverd 

Toleranse 

Dialog 

Ansvarliggjøring 

Selvstendighet 

 

Begrunnelser for prioriteringer kjerneelementgruppa har gjort i faget: 

  Vi har nå forsøkt å gi faget en tydeligere retning. Vi reviderte omtalen av kjerneelementene først og fremst slik: Vi la inn bokmål og nynorsk samt oversettelse fra samisk og andre språk under «tekst i kontekst» og hovedmål og sidemål under «skriftlig tekstproduksjon». I tillegg gjorde vi noen mindre justeringer av «kritisk tilnærming til tekst» for å fokusere mer på vurdering og det skjønnlitterære. 

Vi forsøkte å gjøre forskjellen mellom ungdomstrinn og vg2/3 tydeligere enn det er i dagens læreplan. Vi fordelte temaer og la inn en klarere progresjon i de temaene som er felles for de to trinnene. Vi avgrenset antall sjangrer, spesielt innenfor skriving. Vi forsøkte å gjøre Vg2/3 tydeligere studieforberedende, med å fokusere på akademiske sjangrer, kildebruk, sitatteknikk etc. 

På 1.-4.trinn har vi forsøkt å løfte frem at barn lærer med hele kroppen, og vi har ønsket å løfte frem mer lekende, estetisk, oppdagende og utforskende innfallsvinkler til begynneropplæringen. Barn må få prøve og feile, og oppdage språkets kommunikative muligheter på en motiverende måte. Vi vil legge til rette for norskfaglige arbeidsmåter som tar opp i seg andre estetiske fag. Vi har måttet endre beskrivelsene av kjerneelementene i forhold til VGS, og vi har laget varianter vi mener kommuniserer bedre på de laveste årstrinnene.  

Når det gjelder grunnleggende ferdigheter, har vi tatt utgangspunkt i beskrivelsene som ligger i gjeldende norskplan. 

2. Innspill

Hvilket fag ønsker du å gi innspill til?
I hvilken grad mener du at gruppen har kommet fram til en riktig prioritering i denne skissen?

Absolutt gode og riktige prioriteringer. Veldig fint at kritisk tilnærming til tekst er løftet opp til å ligge like under "Tekst i kontekst"

4.trinn
Under "Tekst i kontekst" og "Sentralt innhold i kjerneelementene" står "lytte til tekster" som pkt. 2,  "lese og bli lest for" som pkt 3, og det blir gjentatt i pkt 5 i omvendt rekkefølge. At elever skal "lytte" og "bli lest for" holder det kanskje å si i et punkt, en gang?

Andre element som bør trekkes frem som sentrale etter disse årstrinnene er leseforståelse, ord og begrepsforståelse. Kanskje kunne dette danne et punkt 2, under den systematiske leseopplæringen?

Vi savner også et tydeligere fokus på lese-og skrivestrategier gjerne listet opp som sentralt innhold i kjerneelementer. Dersom gruppa rydder litt og strukturerer "Sentralt innhold i kjerneelementer", blir det kanskje bli plass nok.

Både etter 4.trinn og 10.trinn under "Sentralt innhold i kjerneelementer" er "Utholdenhet" også en viktig del av det å kunne lese. Å trene opp konsentrasjon og en viss utholdenhet i møte med tekst (både lesing og skriving) bør nevnes. Kanskje som et gjennomgående punkt. Også i vgs elever trenes i leseforståelse, konsentrasjon og utholdenhet, Muligens kan dette gjentas etter 10. trinn og Vg1.   

4.trinn under "Sentralt innhold i kjerneelementer
Estetiske opplevelser er lite spesifikt. Kunne det gjøres tydeligere? Elever får estetiske opplevelser i flere fag. Det som bør høre til norskfaget er ansvaret for å lære elever å verbalisere sin estetiske opplevelse. Kanskje i første omgang lære å reflektere over hva en slik opplevelse muligens kan være. At det er en reaksjon på noe, en tekst, eller et kunstverk. Elever burde trenes til å loggføre egne opplevelser, lære strategier for å verbalisere egne reaksjoner på ulike tekster. Da blir også veien mot å undersøke hvorfor en fikk nettopp denne opplevelsen kanskje åpnet.

Under "Skriftlig tekstskaping" 4.trinn burde det inngå at elevene skal kunne innta ulike skriverroller når de skal oppdage skriftens muligheter og ha en utprøvende tilnærming. Det vil ha en strukturerende effekt på skrivingen og samtidig skape sjangerbevissthet.   

Hva mener du er de mest sentrale kjerneelementene i faget med utgangspunkt i denne skissen? Hvis du mener at andre kjerneelementer skal inn - hva mener du da skal tas ut?

Kjerneelementene som er mest sentrale er "Tekst i kontekst", det nærliggende "Kritisk tilnærming til tekst" og "Skriftlig tekstskaping" med underliggende elementer som "språket som system og mulighet". Dette er godt tatt vare på.

Siden forholdet mellom dagens kompetansemål, hovedområder og kjerneelementene slik de her er formulert er uavklart, er det viktig å påpeke at det nordiske perspektivet ikke må utelates i denne revisjonen av læreplanen.

Det virker underlig å ikke trekke frem det nordiske språk og kulturfellesskapet når kjerneelementer i norskfaget formuleres. Kjennskap til svenske og danske burde naturlig inngå som del av norskfagets kjerneelementer. En kort formulering om "tekster fra svensk og dansk", eller bare "fra de andre skandinaviske språkene" burde det være plass til uten å ta noe ut. Vårt kulturfelleskap med Danmark er en del norskfaget. Henrik Ibsen inngår naturlig i dansk kanon.

Den danske læreplanen formulerer et nordisk aspekt i formålet: "Eleverne skal i faget dansk have adgang til de
skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab. https://www.emu.dk/sites/default/files/Dansk%20-%20januar%202016.pdf


Synes du skissen ivaretar de tverrfaglige temaene - bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring - på en relevant måte for faget?

Skissen kunne gjøre mer ut av demokrati og medborgerskap i norskfaget. Det er disse tverrfaglige elementene som, sammen med de grunnleggende ferdighetene, kan legge til rette for arbeid på tvers av fagene. Det bør sies tydelig i læreplanen at tekster kan jobbes med på ulike måter i ulike fag. Rett og slett bruke de ulike fagenes optikker inn på samme tekst. Det kan være tekster som setter demokrati på dagsorden, hvor retorikken kan interessere i norsk, temaet i historie og etikken i religion. De grunnleggende ferdighetene bør kunne brukes som brekkstang, eller metode, for å arbeide tverrfaglig med tverrgående tema. Demokrati og medborgerskap må kunne ses med ulike fagbriller gjennom arbeid med de grunnleggende ferdighetene.

Det skal bli tydeligere hvilke sider av de grunnleggende ferdighetene, lese, skrive, regne, muntlig og digitale ferdigheter, som er relevante i faget. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?

"Å kunne lese i faget"
Kanskje kan det som er listet opp som punkt fem knyttes til alle fag - ikke spesifikt til norskfaget. Det blir uansett norsklæreren som får mest ansvar for leseopplæring.

"Benytte lesestrategier for å få mest mulig ut av lesingen" Foreslås endret til "Kunne variere mellom ulike lesestrategier for å få størst mulig utbytte av teksten".

"Å kunne skrive i faget"
Det første punktet som er listet opp "- grunnleggende skriveopplæring" er for vagt og generelt. Det systematiske arbeidet som skal til for å gi god skriveopplæring, må spesifiseres i underpunkt.

Det  andre punktet "- uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte." er også uklart. Hvilke er de særlige norskfaglige sjangerne til forskjell fra andre humanistiske fags? Og hva er "hensiktsmessige måte"? Fra vårt ståsted får skriving av ulike saktekstsjangre for lite oppmerksomhet  i norskfaget sammenlignet med estetiske teksttyper som fortelling, novelle slik det praktiseres i skolen. Dermed bør dette presiseres.

Hva er forskjellen mellom "å skrive teksttyper som er relevante for faget" og å "uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte"? Begge punkt bør defineres tydeligere dersom lærerne skal kunne ha nytte av definisjonene.  

Foreslår at noen av punktene over slås sammen og finpusses. Dernest at det inngår et punkt om bruk av grunnleggende skrivestrategier. Å ha en bevisst holdning til egen skriving er viktig. Å kjenne til og kunne variere hensiktsmessig mellom ulike skrivestrategier er et steg på veien dit.

 

Ny overordnet del beskriver verdigrunnlaget for skolen, og skal integreres tydeligere i fag. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?

"Kort utdypende tekst om verdigrunnlaget knyttet til faget" ivaretar verdigrunnlaget godt. Skissen som sådan tar og vare på verdigrunnlaget. Imidlertid er "etisk bevissthet" ikke gjort eksplisitt. Kanskje kunne dette inngå tydeligere.

Synes du skissene til kjerneelementer i de ulike fagene legger til rette for å inkludere samisk innhold, det vil si kunnskap om den samiske folkegruppa og om samisk språk, kultur og samfunnsliv?
Ikke svart