Frist for uttalelse
11. juni 2015
Publisert dato
11. mars 2015
Vår referanse
2014/3798

Høring - forslag til revidert læreplan for Vg1 service og samferdsel

1. Innledning

Utdanningsdirektoratet sender med dette på høring forslag til revidert læreplan i felles programfag i Vg1 service og samferdsel.

Endringene i læreplanen skal møte kravet til økt digitalisering i næringen. Økt digitalisering har endret arbeidsoppgavene til yrkesgrupper innen service og samferdsel og dermed til utøvelsen av yrkene. Utviklingen har ført til nye salgskanaler, nye handlemønster og nye medievaner hos forbrukere og bedrifter.

I forslaget til revidert læreplan for Vg1 service og samferdsel har programfagene fått nye betegnelser, og kompetansemålene er omarbeidet. Kompetansemålene i læreplanene har et enklere språk enn gjeldende læreplan, de har en mer praktisk vinkling, og det er lagt større vekt på markedsføring og salg. Bruk av teknologi er så innarbeidet i arbeidet med programfagene i dag at det anses som unødvendig å presisere dette i de enkelte kompetansemålene. Det er imidlertid større fokus på digital kompetanse og HMS i alle programfagene.

Det vil ikke være nødvendig med en overgangsordning.

Vi tar sikte på å ta læreplanen i bruk fra 1.8.2016.

Høringsuttalelser besvares elektronisk i vårt høringsverktøy.

Frist for å sende inn høringsuttalelser er 11.6.2015.

Våre høringer er åpne, og alle som ønsker det, kan sende inn uttalelser til oss.

Vi sender høringer på e-post til postmottak i sentrale organisasjoner. Hvis dere har underliggende etater, råd eller andre tilknyttede virksomheter som er relevante, ber vi dere om å videresende høringen til dem.

2. Bakgrunn

Utdanningsdirektoratet har etter anbefaling fra faglig råd for service og samferdsel revidert læreplanen for felles programfag i Vg1 service og samferdsel. Bakgrunnen for revideringen er at økt digitalisering har ført til nye salgskanaler, nye handlemønster og nye medievaner hos forbrukere og bedrifter. Økt digitalisering av hverdagen har endret arbeidsoppgavene til yrkesgrupper innen service og samferdsel og dermed til utøvelsen av yrkene. Denne utviklingen gjenspeiles ikke i tilstrekkelig grad i dagens læreplan.

Revisjon av læreplanen har også hatt elevene i fokus. Læreplanen skal være lett tilgjengelig, forståelig og attraktiv for elevene som skal bruke den, og den skal gi dem et bedre grunnlag for opplæring i Vg2- og Vg3-tilbudene innenfor utdanningsprogrammet.

Læreplanen skal gi skolen handlefrihet til å legge opp en lokal læreplan tilpasset den teknologiske utviklingen og de nyeste digitale mediene, plattformene og verktøyene. Helse, miljø og sikkerhet (HMS) er grunnleggende i alle virksomheter og er et gjennomgående tema i læreplanen. 

3. Formålet med felles programfag

Formålet med faget beskriver hensikten med opplæringen i faget for den enkelte elev og om fagets betydning for samfunn og arbeidsliv.

Formålsteksten skal gi premisser og retning for opplæringen i faget i tilknytning til de kompetansekravene arbeidslivet har behov for.

Formålet i forslag til revidert læreplan for felles programfag i Vg1 service og samferdsel er endret med tanke på at økt digitalisering og konkurranse skaper stadige endringer i kompetansekravene til yrkesutøvere innen de fagene læreplanen bygger på.

 

Formålsteksten imøtekommer kravet til økt digitalisering i de ulike yrkene læreplanen fører fram til:
Formålet beskriver kompetanse for videre opplæring innen utdanningsprogrammet.
Formålet beskriver hva som er hensikten med faget for samfunnsliv og arbeidsliv

4. Felles programfag

Felles programfag i gjeldende læreplan for Vg1 service og samferdsel er delt inn i disse tre programfagene: planlegging, drift og oppfølging, kommunikasjon og service.

I den reviderte læreplanen foreslår vi å dele læreplanen inn i følgende nye programfag: administrasjon og økonomi, markedsføring og salg, sikkerhet og transport. Programfagene skal til sammen utgjøre en helhet. 

I den reviderte læreplanen er strukturen på programfagene endret, og de har fått nye betegnelser.

Endringene er begrunnet i at programfagene i gjeldende læreplan ikke beskriver fag som skoler og elever kjenner seg igjen i. Betegnelsene forbindes ikke med fag som kjennetegner utdanningsprogrammet og de yrkene elevene skal utdanne seg til.

Nye betegnelser og tekst er mer beskrivende for fagmiljøene og yrkesutøvelsen innen service og samferdsel. Programfaget administrasjon og økonomi handler om etablering, rekruttering, organisering og finansiering av virksomheter. Programfaget markedsføring og salg handler om forretningsidé, målgrupper for produkter og tjenester og service i salgs- og servicesituasjoner. Programfaget sikkerhet og transport handler om vareflyt, transporttjenester og sikkerhet for transport av personer og varer. Inndelingen av programfagene gir et mer helhetlig bilde av hva fagene inneholder. 

Felles programfag strukturerer faget og læreplanen på en bedre måte enn i gjeldende læreplan.
Felles programfag gir retning til hvordan opplæringen kan organiseres.
Betegnelsene på programfagene er beskrivende for yrkesutøvelsen innen service og samferdsel.

5. Grunnleggende ferdigheter

Læreplanen beskriver fem grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Ferdighetene er integrert i kompetansemålene og er en naturlig del av kompetansen i faget ut fra fagets egenart og formål. Ferdighetene er redskaper for læring og utvikling i faget, og de er samtidig en forutsetning for at elevene skal kunne vise kompetansen sin i faget. Læreplanen har tekster som beskriver hvordan ferdighetene skal forstås i faget.

Vi har også justert betegnelsen på følgende to grunnleggende ferdigheter: "bruke muntlige ferdigheter og bruke digitale ferdigheter", slik at disse nå er i tråd med "Rammeverk for grunnleggende ferdigheter".

I læreplanutkastet er teksten om å kunne bruke digitale ferdigheter endret for å imøtekomme dagens krav til digital kompetanse.

Forslag til tekst om å kunne bruke digitale ferdigheter imøtekommer i større grad enn tidligere kravet til digital kompetanse.

6. Kompetansemål

Kompetansemålene er formulert innenfor de tre hovedområdene i faget og angir hva eleven skal mestre i faget etter Vg1 service og samferdsel. De samlede kompetansemålene er formulert slik at alle elevene skal kunne nå målene, men med ulik grad av måloppnåelse. Kompetansemålene må ses i lys av formålet, beskrivelsen av hovedområdene og grunnleggende ferdigheter.

Kompetansemålene i den reviderte læreplanen for programfaget i Vg1 service og samferdsel er strukturert og tilpasset forslag til de nye programfagene. Kompetansemålene er formulert i et enklere språk og plassert under egnet programfag. Kompetansemål om HMS går igjen i alle programfagene og er tilpasset temaet i programfagene. Bruk av teknologi er så innarbeidet i programfagene i dag at det anses som unødvendig å presisere dette i egne kompetansemål.

Kompetansemål som handler om etablering, organisering og finansiering av virksomheter, er samlet under programfaget "administrasjon og økonomi". Vi har foretatt følgende endringer:

  • Kompetansemål om administrative rutiner og regnskapsføring er flyttet fra programområdet "drift og oppfølging" i dagens læreplan til programfaget "administrasjon og økonomi" i høringsutkastet.
  • Kompetansemålet "beregne kapitalbehov ved oppstart av en liten virksomhet, og vurdere kostnader ved forskjellige finansieringsmetoder" er delt og endret til "vurdere ulike typer finansiering for en virksomhet" og "foreslå og vurdere tiltak for å forbedre driften i en virksomhet".
  • Kompetansemålet "gjøre rede for en organisasjonsplan og lederens rolle i HMS-arbeidet" er foreslått som nytt kompetansemål.

Kompetansemål som handler om forretningsidé, markedsføring, målgrupper for produkter og tjenester og salgs- og servicesituasjoner er samlet under programfaget "markedsføring og salg". Vi har foretatt følgende endringer:

  • Kompetansemål om kundebehandling, markedsføring og salg er flyttet fra programområdene "planlegging" og "drift og oppfølging" i dagens læreplan til programfaget markedsføring og salg i høringsutkastet.
  • Det er foreslått fire nye kompetansemål i programfaget:
    • "vurdere hva som kreves for etablering og drift av netthandel" 
    • "gjøre rede for hvordan utviklingen i handlemønster og medievaner hos forbrukere og virksomheter påvirker salg og markedsføring"
    • "gjøre rede for hvordan krav til helse, miljø og sikkerhet påvirker markedsføring og servicearbeidet"
    • "gjøre rede for verdikjeden for et produkt"

Forslagene til nye kompetansemål er begrunnet i at digitalisering blant annet har ført til nye salgskanaler, nye handlemønster og nye medievaner hos forbrukere og bedrifter. Økt digitalisering av hverdagen endrer utøvelsen av yrkene innen service og samferdsel, og vi mener forslaget til de nye kompetansemålene i læreplanen for Vg1 service og samferdsel tar høyde for dette.

Kompetansemål som handler om vareflyt, transporttjenester og sikkerhet for transport av personer og varer, er samlet under programfaget "sikkerhet og transport". Vi har foretatt følgende endringer:

  • Kompetansemål om transporttjenester og sikkerhet er flyttet fra programområdet "planlegging" i dagens læreplan til programområdet "sikkerhet og transport" i høringsutkastet.
  • Det er foreslått to nye kompetansemål i programfaget: "foreta en risikovurdering og foreslå tiltak for å forebygge uønskede hendelser" "gjøre rede for trusselbilder i et sikkerhetsperspektiv i lys av samfunnsutviklingen"

Forlagene til nye kompetansemål er begrunnet i behovet for å utvikle kompetanse innen risikovurdering med tanke på trusselbildet i samfunnet.

Kompetansemålene tilfredsstiller kravet til økt digitalisering i næringen.
Kompetansemålene kommuniserer godt med elever, lærere og andre brukere.
Kompetansemålene er relevante for alle Vg2-tilbudene i utdanningsprogrammet.
Kompetansemålene er strukturert på en måte som gjør lokalt arbeid med læreplanen enklere.
Kompetansemålene er å tråd med utviklingen i yrkene som utdanningsprogrammet Service og samfgerdsel skal føre frem til.
Vennlig hilsen
Erik Bolstad Pettersen
divisjonsdirektør
Eli-Karin Flagtvedt
avdelingsdirektør
Dokumentet er elektronisk godkjent.