Engelsk 1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og analysere et utvalg av aktuelle problemstillinger og debatter i lys av historiske hendelser og prosesser
- reflektere over språk- og kulturforskjeller i den engelskspråklige verden
- bruke ulike autentiske, akademiske og fagspesifikke skriftlige og muntlige tekster på engelsk for å fremme egen språklæring, kunnskapsutvikling og evne til refleksjon og kritisk tenkning
- analysere og tolke et utvalg av autentiske og oversatte skjønnlitterære tekster og sakprosa på engelsk fra ca. 1900 og frem til i dag
- analysere og tolke minst én lengre skriftlig tekst på engelsk
- bruke informasjon fra tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for refleksjon
- utforske og analysere et utvalg av ulike medie- og kulturuttrykk
- bruke kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk og tekster
- bruke egnede lese- og læringsstrategier tilpasset situasjon og formål.
- tilpasse eget språk til ulike sosiale, faglige og interkulturelle sammenhenger
- bruke et rikt og nyansert ordforråd av generell og fagspesifikk art på en hensiktsmessig og situasjonstilpasset måte både muntlig og skriftlig
- produsere ulike situasjonstilpassede tekster, både muntlige og skriftlige, med klart innhold, hensiktsmessig stil og struktur, og presis språkbruk
- presentere minst ett større selvvalgt fordypningsarbeid på engelsk med emne fra engelsk 1 eller annet fag, der kildebruken er i henhold til internasjonale standarder
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Faget engelsk 1 bygger på engelsk fellesfag. Det skal ligge en helhetlig vurdering av elevenes samlede kompetanse på bakgrunn av læreplanens kompetansemål til grunn for standpunktkarakteren. Vurdering av elevens muntlige og skriftlige kompetanse i språkføring og tekstproduksjon, sammen med refleksjon, analyse og tolkning av språk og ulike typer tekster samt kulturforskjeller er sentral i faget.
Elevene skal vurderes etter evnen til å bruke sine språklige og analytiske ferdigheter på engelsk til å innhente, vurdere og bearbeide relevant informasjon til å produsere egne situasjonstilpassede muntlige og skriftlige tekster. Videre skal elevenes forståelse, analyse, tolkning og vurdering av ulike typer autentiske tekster sammen med deres evne til å reflektere over språk- og kulturforskjeller i den engelskspråklige verden også vurderes.
Engelsk 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- analysere og drøfte aktuelle samfunnsmessige problemstillinger og debatter med utgangspunkt i engelskspråklige kilder
- drøfte den kulturelle og politiske innflytelsen og statusen engelskspråklige land har globalt
- drøfte ulike autentiske, akademiske og fagspesifikke skriftlige og muntlige tekster på engelsk for å videreutvikle egne språkferdigheter og ferdigheter i tekstproduksjon, samt evnen til refleksjon og kritisk tenkning
- tilegne seg kunnskap om og drøfte ulike problemstillinger knyttet til samfunnsforhold i engelskspråklige land med utgangspunkt i skriftlige og muntlige kilder på engelsk
- analysere og tolke et utvalg av autentiske skjønnlitterære tekster på engelsk fra renessansen og frem til i dag
- analysere og tolke minst én lengre skriftlig tekst på engelsk
- bruke, tolke og drøfte informasjon fra tallmateriale og statistikk
- analysere og drøfte et utvalg medie- og kulturuttrykk
- bruke et rikt, presist og variert språk av generell og fagspesifikk art på en hensiktsmessig og situasjonstilpasset måte både skriftlig og muntlig
- produsere ulike typer muntlige og skriftlige tekster med hensiktsmessig struktur og presist språk, basert på en problemstilling forankret i relevante kilder
- videreutvikle strategier for å tilpasse eget språk i sosiale, faglige og interkulturelle sammenhenger
- presentere minst ett større selvvalgt fordypningsarbeid på engelsk med emne fra engelsk 2, der kildebruken er i henhold til internasjonale standarder
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Faget engelsk 2 bygger på og videreutvikler kompetansen fra engelsk 1. Det skal ligge en helhetlig vurdering av elevenes samlede kompetanse på bakgrunn av læreplanens kompetansemål til grunn for standpunktkarakteren. Vurdering av elevens muntlige og skriftlige kompetanse i språkføring og tekstproduksjon, sammen med refleksjon, analyse og tolkning av språk og ulike typer tekster samt kulturforskjeller er sentral i faget.
Eleven skal vurderes etter evnen til å bruke sine språklige og analytiske ferdigheter på engelsk til å analysere, tolke og drøfte relevante informasjon til å produsere egne situasjonstilpassede muntlige og skriftlige tekster. Videre skal elevenes analyse, tolkning og drøfting av ulike typer autentiske tekster sammen med deres evne til å analysere og drøfte dagsaktuelle samfunnstema også vurderes.