Etter 2.trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- undre seg og utforske spørsmål om nærmiljøet og presentere sine funn.
- utforske og leke i nærområdet, sortere levende og ikke levende ved å gjenkjenne mønstre og klassifisere etter observerbare egenskaper og samtale om likheter og ulikheter i resultater.
- utforske og beskrive ulike arter i nærmiljøet og sammenligne deres livssyklus.
- planlegge og gjennomføre undersøkelser av været, sammenlikne målinger og observasjoner gjennom året.
- beskrive årstidsvariasjoner i naturen og reflektere over hvordan naturen er i endring.
- samtale om menneskets plass i naturen, og presentere hensynsfull framferd og bærekraftig høsting i naturen i ulike årstider
- beskrive og diskutere hvordan vi kan ta vare på kroppen vår.
- bruke sansene og gjøre observasjoner i og utenfor klasserommet, og reflektere over hvordan mangel av en sans påvirker dagliglivet.
- utforske hvordan ytre krefter virker på, og kan endre gjenstander som er laget av, ulike materialer.
- velge ulike produkter og bruke begreper som funksjon, form, egenskaper, materiale og system for å beskrive hvordan produktene virker.
- utvikle et produkt etter kravspesifikasjoner og presentere produktet for andre.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal ligge til grunn for arbeidet med de andre kjerneelementene i naturfag og være sentral i vurderingen. Elevene viser kompetanse ved å undre seg og utforske spørsmål om det de lurer på i og om nærmiljøet. De kan leke, bruke sansene og gjøre observasjoner ute og inne. De kan gjenkjenne mønstre og sortere levende og ikke-levende etter egenskaper. De kan gjøre enkle undersøkelser.
Kompetansemålene angir hvilke begreper og modeller som er sentrale i kjerneelementene Jorda og livet på jorda, Kropp og helse og Energi og materie. Elevene skal få mulighet til å vise kompetansen i kjerneelementene gjennom praktiske og utforskende aktiviteter, og aktiviteter med fokus på naturfaglig språk i samtaler. Engasjement, utforskertrang, respekt for naturen og miljøbevissthet utgjør en del av verdigrunnlaget i faget, og skal brukes i underveis- og sluttvurderingen sammen med kompetansemålene.
Å oppleve skaperglede er også en del av verdigrunnlaget, og sentral for arbeid med og vurdering av kjerneelementet Teknologi. Elevene viser kompetanse ved å bruke begrepene funksjon, form, egenskaper, materiale og system til å beskrive teknologiske produkter, og lage et produkt etter kravspesifikasjoner.
Etter 4.trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- samarbeide med andre og lage forskbare spørsmål, utforske spørsmålene og bruke tabeller, figurer og /eller diagram til å organisere data og presentere svar på spørsmålene.
- planlegge, utforske og sammenligne ulike arters tilpasning til miljø og levesteder og drøfte hvordan menneskelig aktivitet kan påvirke naturområder.
- gi eksempler på hvordan mennesker bruker naturressurser, inkludert samisk bruk, og drøfte fordeler og ulemper med bruk og vern av naturressurser
- utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er så viktig for livet på jorda.
- gjøre rede for og reflektere over hvordan jordas bevegelser og plassering i solsystemet og andre nære objekter innvirker på livet på jorda.
- presentere eksempler på hvordan kroppen verner oss mot sykdommer, og gjøre rede for hvordan vi kan beskytte oss mot å bli syke.
- samtale om hvordan følelser påvirker oss og diskutere hvordan vi kan påvirke egne følelser, reflektere over andres handlinger og diskutere hva det innebærer å ha respekt for andre.
- samarbeide med andre, lage en modell av fordøyelsessystemet og forklare delene i modellen og delenes funksjoner i kroppen.
- beskrive observerbare egenskaper hos ulike stoffer og sortere dem etter egenskaper og utforske hvordan de påvirkes av ulike ytre faktorer.
- utforske observerbare egenskaper som fart og temperatur og knytte det til energi
- diskutere hva energi er, gi eksempler på hvor vi får energi fra og beskrive og reflektere hva mennesker og samfunnet bruker energi til.
- samtale om hva teknologi er og gi eksempler på hva vi bruker teknologi til
- utvikle et produkt etter kravspesifikasjoner og presentere produktet for andre.
- utforske og bruke programmer som løser definerte naturfaglige problemstillinger.
- Utforske og bruke teknologi som inkluderer enkel bevegelig mekanikk
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal ligge til grunn for arbeidet med de andre kjerneelementene i naturfag og være sentral i vurderingen. Elevene viser kompetanse ved at de i samarbeid med andre kan lage forskbare spørsmål knyttet til ulike temaer. De kan utforske spørsmålene, bruke tabeller, figurer og diagrammer til å organisere data og presentere svar på spørsmålene.
Kompetansemålene angir hvilke begreper og modeller som er sentrale i kjerneelementene Jorda og livet på jorda, Kropp og helse og Energi og materie. Elevene skal få mulighet til å vise kompetansen i kjerneelementene gjennom praktiske og utforskende aktiviteter, og aktiviteter med fokus på naturfaglig språk i samtaler og tekster. Engasjement, utforskertrang, respekt for naturen og miljøbevissthet utgjør en del av verdigrunnlaget i faget, og skal brukes i underveis- og sluttvurderingen sammen med kompetansemålene.
Å oppleve skaperglede er også en del av verdigrunnlaget, og sentral for arbeid med og vurdering av kjerneelementet Teknologi. Elevene viser kompetanse ved å samtale om hva teknologi er og utforske produkter med enkel bevegelig mekanikk. De kan bruke teknologi og utvikle et produkt etter kravspesifikasjoner. De kan utforske og bruke programmer som løser definerte naturfaglige problemstillinger.
Etter 7.trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- undre seg og utvikle forskbare spørsmål om naturfaglige fenomener
- organisere og tolke data ved bruk av tabeller, diagram, modeller og statistiske analyser og bruke data til å drøfte påstander og trekke konklusjoner.
- bruke enkle årsaks-virkningsargumenter til å gjøre rede for resultater fra egne og andres forsøk.
- bruke relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener, og gjøre rede for styrker og svakheter ved ulike modeller.
- gjøre rede for hvorfor vi trenger naturmangfold, gi eksempler på noen hovedtrusler mot naturmangfoldet og foreslå tiltak vi kan gjøre for å stanse tap av naturmangfold.
- diskutere en aktuell miljøutfordring og foreslå bærekraftige tiltak som kan være med på å løse utfordringen, inkludert tiltak som tar i bruk erfaringsbasert kunnskap
- lage modeller av solsystemet vårt og gjøre rede for jordas forutsetninger for liv.
- planlegge og gjennomføre høsting av naturens ressurser, og drøfte hvordan disse aktivitetene kan gjøres på en bærekraftig måte.
- gjøre rede for kroppens forandringer i puberteten og samtale om hvordan puberteten påvirker oss.
- samtale om hvor vi får energi fra til å drive kroppens funksjoner.
- samtale om hva helse er og drøfte hvordan livsstil påvirker helse.
- beskrive sirkulasjonssystemet og forklare hvorfor dette er en forutsetning for liv.
- utforske hvordan masse bevares når stoffer endrer form eller omdannes til nye stoffer.
- gjøre rede for hvordan strålingsenergi fra sola er en forutsetning for liv på jorda.
- utforske energikjeder og beskrive hvordan vi utnytter energi i dagliglivet
- beskrive hvordan energi omdannes og driver kretsløp i naturen.
- sammenligne ulike energikilder og vurdere kildene i et bærekraftig perspektiv
- i samarbeid med andre planlegge og utvikle et produkt som løser en aktuell utfordring.
- bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger.
- presentere eksempel på hvordan naturvitenskap er anvendt i teknologi.
- utforske og gjøre rede for teknologi som inkluderer mekaniske prinsipper.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal ligge til grunn for arbeidet med de andre kjerneelementene i naturfag og være sentral i vurderingen. Elevene viser kompetanse ved å undre seg og utvikle forskbare spørsmål knyttet til ulike temaer. De kan samle inn relevante data for forsøk og feltarbeid, tolke data og bruke egnede representasjonsformer til å organisere og presentere data. De kan skille mellom observasjon og slutning. De kan bruke enkle årsaks-virkningsargumenter, og bruke relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener. De kan lage egne modeller og diskutere styrker og svakheter ved modellene.
Kompetansemålene angir hvilke begreper og modeller som er sentrale i kjerneelementene Jorda og livet på jorda, Kropp og helse og Energi og materie. Elevene skal få mulighet til å vise kompetansen i kjerneelementene gjennom praktiske og utforskende aktiviteter, og aktiviteter med fokus på naturfaglig språk i samtaler og tekster. Engasjement, utforskertrang, respekt for naturen og miljøbevissthet utgjør en del av verdigrunnlaget i faget, og skal brukes i underveis- og sluttvurderingen sammen med kompetansemålene.
Å oppleve skaperglede er også en del av verdigrunnlaget, og sentral for arbeid med og vurdering av kjerneelementet Teknologi. Elevene viser kompetanse ved å forstå og presentere eksempel på hvordan naturvitenskap er utnyttet i teknologi, og hvordan den har formet verden. De kan utforske og forstå teknologi som inkluderer mekaniske prinsipper. Elevene kan i samarbeid med andre utvikle et produkt som løser en aktuell utfordring. De kan utforske og bruke programmer som løser naturfaglige problemstillinger.
Etter 10.trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- undre seg, lage spørsmål og antakelser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og forbedre egne spørsmål
- bruke egnede metoder for å samle inn første- og annenhåndsdata i egne utforskninger, og identifisere feilkilder.
- analysere og tolke innsamlede data ved bruk av tabeller, grafer og teoretiske modeller, og kunne skille mellom observasjoner og slutninger.
- bruke data fra utforskninger til å lage forklaringer, og drøfte forklaringene i lys av relevant teori.
- presentere funn, vurdere og foreslå forbedringer av egne utforskninger.
- følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger.
- planlegge og gjennomføre undersøkelser av menneskelige påvirkninger i et naturområde og bruke relevante faglige begreper for å beskrive og drøfte funn.
- utforske problemstillinger og argumentere for personlige og samfunnsmessige tiltak knyttet til bærekraftig utvikling.
- gjøre rede for hovedtrekk i evolusjonsteorien og beskrive hvordan forskere har kommet frem til teorien.
- lage modeller av celler, celledeling og arvestoffet, og vurdere modellenes styrker og svakheter.
- reflektere over naturlig og kunstig seleksjon i et bærekraftig og etisk perspektiv.
- gjøre rede for begrepene vær og klima, drøfte ulike klimamodeller og reflektere over hvordan menneskelig aktivitet påvirker klima.
- gjøre rede for hvordan værsystemer, havstrømmer og platetektonikk påvirker hverandre og livet på jorda, og hvordan vi ved hjelp av disse systemene kan forutsi (og ikke forutsi) naturkatastrofer.
- gjøre rede for hvordan rusmidler påvirker kroppen.
- drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet og prevensjon.
- utforske og beskrive hvordan kroppen nyttegjør seg av ulike næringsstoffer.
- drøfte og kritisk vurdere innholdet i medier og reklame om kosthold, medisiner, vaksiner og alternative behandlingsformer.
- drøfte problemstillinger knyttet til fysisk og psykisk helse.
- utforske ulike stoffer og stoffblandinger fra hverdag og yrkesliv, observere egenskaper og sortere dem som rene stoffer, blandinger, grunnstoffer og kjemiske forbindelser.
- bruke relevante modeller til å forklare forskjeller og likheter mellom rene stoffer, stoffblandinger, grunnstoffer og kjemiske forbindelser.
- utforske ulike måter å produsere, transportere og lagre energi og drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt.
- gjøre rede for sammenhengen mellom egenskapene til stoffer og partiklene stoffene er satt sammen av.
- i samarbeid med andre planlegge og utvikle et produkt som løser en aktuell utfordring, drøfte løsninger og videreutvikle produktet.
- bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger.
- analysere ulike teknologiske løsninger, historiske og aktuelle, for å gjøre seg erfaringer og anvende dette i eget arbeid.
- utforske og gjøre rede for teknologi som inkluderer elektronikk.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal ligge til grunn for arbeidet med de andre kjerneelementene i naturfag og være sentral i vurderingen. Elevene viser kompetanse ved å undre seg, lage spørsmål og antakelser om ulike naturfaglige fenomener, og de kan identifisere variabler og forbedre egne spørsmål. Elevene kan bruke egnede metoder for å samle data og identifisere feilkilder. De kan organisere og tolke data ved bruk av tabeller, diagram, modeller og statistiske analyser og bruke data til å drøfte påstander og trekke konklusjoner. Elevene kan bruke data fra utforskninger til å lage forklaringer, og drøfte forklaringene i lys av relevant teori. De kan presentere funn, vurdere og foreslå forbedringer av egne utforskninger.
Kompetansemålene angir hvilke begreper, modeller og teorier som er sentrale i kjerneelementene Jorda og livet på jorda, Kropp og helse og Energi og materie. Elevene skal få mulighet til å vise kompetansen i kjerneelementene gjennom praktiske og utforskende aktiviteter, og aktiviteter med fokus på naturfaglig språk i samtaler og tekster. Å tenke kritisk, engasjement, utforskertrang, respekt for naturen og miljøbevissthet utgjør en del av verdigrunnlaget i faget, og skal brukes i underveis- og sluttvurderingen sammen med kompetansemålene.
Å oppleve skaperglede er også en del av verdigrunnlaget, og sentral for arbeid med og vurdering av kjerneelementet Teknologi. Elevene viser kompetanse ved å analysere teknologiske løsninger og anvende dette i eget arbeid. De kan utforske og forstå teknologi som inkluderer elektronikk. De kan utvikle programmer som simulerer eller løser naturfaglige problemstillinger knyttet til ulike kompetansemål. De kan i samarbeid med andre planlegge og utvikle et produkt som løser en aktuell utfordring og vurdere produktet i et bærekraftig perspektiv.
Etter VG1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lage spørsmål og antakelser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengig og uavhengig variabler og kunne forbedre egne spørsmål og argumentere for sine valg.
- analysere og tolke innsamlede data ved bruk av tabeller, grafer, statistiske analyser og teoretiske modeller.
- planlegge, gjennomføre og presentere en større utforskning med egenvalgt problemstilling og vurdere kvaliteten på egen og medelevers utforskning.
- risikovurdere egne undersøkelser.
- presentere eksempler på forskning, og drøfte hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikles videre.
- planlegge og gjennomføre undersøkelse av et økosystem og drøfte sammenhenger mellom ulike faktorer i økosystemet.
- drøfte hvordan menneskelig aktivitet påvirker økosystemer lokalt og globalt, og argumentere faglig og etisk for bærekraftige bruk av naturen.
- gjøre rede for hvordan egenskaper arves, og sammenhengen mellom arv og evolusjon.
- presentere eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske utfordringer.
- utforske egenskaper og reaksjoner til stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget programområde, begrunne påstander basert på resultater fra forsøk og argumentere for hvordan observasjonene kan forklares ved hjelp av teori.
- utforske og beskrive ulike typer krefter mellom legemer.
- beskrive ulike typer stråling som transport av energi, presentere eksempler på bruk av stråling og kritisk vurdere informasjon om stråling.
- utforske hvordan energi er knyttet til egenskaper ved gjenstander og omgivelsene.
- utforske og presentere ny teknologi, samt vurdere den i et bærekraftig perspektiv.
- i samarbeid med andre gjennomføre en produktutviklingsprosess, dokumentere og vurdere prosessen og vurdere produktet i et bærekraftig perspektiv.
- utvikle og vurdere programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal ligge til grunn for arbeidet med de andre kjerneelementene i naturfag og være sentral i vurderingen. Elevene viser kompetanse i naturfag ved å bruke naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i arbeidet med ulike kompetansemål, inkludert et større utforskningsprosjekt. Det betyr at elevene kan planlegge, gjennomføre og presentere en større utforskning med egenvalgt problemstilling og vurdere kvaliteten på egen og medelevers utforskning. De kan også drøfte hvordan naturvitenskapelig kunnskap utvikles.
Kompetansemålene angir hvilke begreper, modeller og teorier som er sentrale i kjerneelementene Jorda og livet på jorda, Kropp og helse og Energi og materie. Elevene skal få mulighet til å vise kompetansen i kjerneelementene gjennom praktiske og utforskende aktiviteter, og aktiviteter med fokus på naturfaglig språk i samtaler og tekster. Å tenke kritisk, engasjement, utforskertrang, respekt for naturen og miljøbevissthet utgjør en del av verdigrunnlaget i faget, og skal brukes i underveis- og sluttvurderingen sammen med kompetansemålene.
Å oppleve skaperglede er også en del av verdigrunnlaget, og sentral for arbeid med og vurdering av kjerneelementet Teknologi. Elevene kan i samarbeid med andre planlegge og utvikle et produkt som løser en aktuell utfordring, presentere ny teknologi og vurdere produktene i et bærekraftig perspektiv. De kan utvikle og vurdere programmer som løser naturfaglige problemstillinger knyttet til ulike kompetansemål.