Kompetansemål etter 1. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- ordne og sortere gjenstandar ut frå ulike eigenskapar og diskutere om dette kan gjerast på fleire måtar
- leike og eksperimentere med ulike typar teljing i praktiske situasjonar
- utforske tal i leik, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tal på forskjellige måtar og omsetje mellom ulike representasjonar av tal
- utforske og beskrive mengder og eigenskapar ved mengder og representere mengder på forskjellige måtar
- samanlikne ulike storleikar og mengder og uttrykkje dette gjennom eige språk og matematisk språk
- lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
- kjenne igjen den repeterande eininga i eit mønster, beskrive mønsteret og lage eigne mønster
- utforske og beskrive sirklar, trekantar og firkantar i leik og rørsle og samtale om eigenskapane til figurane og representasjonar av sentrum og omkrins
- måle lengder med forskjellige kroppsmål og beskrive framgangsmåte og val av måleining
- hente ut relevant informasjon frå kvardagssituasjonar og bruke denne til å stille ulike matematiske spørsmål om lengd
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den fagspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 2. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- leike og eksperimentere med ulike typar teljing i praktiske situasjonar og beskrive mønster i teljinga
- utforske og samtale om relasjonar mellom tal
- utforske og beskrive dobling, halvering, partal og oddetal
- utforske addisjon og subtraksjon i leik, representere naturlege tal på forskjellige måtar og omsetje mellom ulike representasjonar av naturlege tal
- beskrive posisjonssystemet ved hjelp av konkretar, teikningar og symbol
- utvikle og bruke eigne strategiar for addisjon og subtraksjon, representere strategiane på ulike måtar og omsetje mellom representasjonane
- utforske og bruke kommutative, assosiative og distributive eigenskapar ved addisjon
- lage og bruke tallinje i problemløysing
- oppdage, lage og beskrive mønster og presentere dei munnleg
- kjenne igjen og beskrive spegelsymmetri og parallellforskyving i leik, spel og praktiske situasjonar i dagleglivet
- utforske rette linjer ute og inne og beskrive dei ved hjelp av teikningar og ord
- utforske, teikne og beskrive geometriske figurar og argumentere for ulike måtar å sortere dei på etter eigenskapar
- bruke geometriske figurar til å beskrive situasjonar eller kontekstar frå nærmiljøet
- hente ut informasjon frå kvardagssituasjonar og bruke denne til å stille ulike matematiske spørsmål om masse og volum
- lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk gjennom å utforske mønster i leik og snakke om samanhengar og eigenskapar. Eleven kan bruke tal og mengder i ulike situasjonar og kan representere tal og mengder på varierte måtar. Eleven kan bruke den matematiske kompetansen sin i problemløysing og daglegliv og kan reflektere over sine eigne framgangsmåtar.
Kompetansemål etter 3. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lage og eksperimentere med ulike typar hoppeteljing i praktiske situasjonar, beskrive mønsteret og representere det på tallinja
- utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i problemløysinga
- utforske multiplikasjon i leik og spel, representere multiplikasjon på forskjellige måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
- utforske, bruke og beskrive ulike multiplikasjonsstrategiar, representere strategiane på ulike måtar og omsetje mellom representasjonane
- utforske og bruke kommutative, assosiative og distributive eigenskapar ved multiplikasjon
- utforske problemstillingar frå kvardagslivet der multiplikasjon kan vere ein relevant rekneart, og grunngi val av løysingsstrategi
- bruke likskap og ulikskap i samanlikning av mengder, uttrykk og tal, bruke likskaps- og ulikskapsteikn og grunngi valet
- utforske likevekt og balanse i praktiske situasjonar, representere dette på ulike måtar og omsetje mellom ulike representasjonar
- utforske koordinatsystem og lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
- hente ut relevant informasjon frå kvardagssituasjonar og bruke denne til å stille ulike matematiske spørsmål
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den trinnspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 4. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og forklare samanhengar mellom addisjon, subtraksjon og multiplikasjon og bruke desse på ein formålstenleg måte
- utforske målings- og delingsdivisjon i leik og spel, representere divisjonane på forskjellige måtar og omsetje mellom ulike representasjonar
- utforske og beskrive ulike divisjonsstrategiar, representere strategiane på ulike måtar og omsetje mellom representasjonane
- utforske problemstillingar frå kvardagslivet der divisjon kan vere ein relevant rekneart, og grunngi val av løysingsstrategi
- bruke og argumentere for samanhengar mellom ulike måleiningar for lengd, masse og volum og grunngi val av måleining
- utforske vinkelomgrepet og bruke og beskrive spisse, rette og stumpe vinklar
- utforske eigenskapar ved parallelle linjer og vinklar og beskrive korleis desse er ein del av kontekstar frå dagleglivet
- lage program som følgjer trinnvise instruksjonar
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk gjennom å utforske mønster, bruke matematiske omgrep og argumentere matematisk. Eleven kan bruke og kommunisere reknestrategiar i ulike situasjonar og kan representere tal og mengder på varierte måtar. Eleven kan bruke den matematiske kompetansen sin i problemløysing og daglegliv og kan reflektere over sine eigne framgangsmåtar.
Kompetansemål etter 5. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og representere brøk på ulike måtar og omsetje mellom ulike representasjonar av brøk
- bruke rasjonale tal i utforsking av kontekstar og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- utvikle og bruke nokre strategiar for rekning med heile tal og brøk og gjere greie for eigne tenkjemåtar
- utforske, bruke og argumentere for samanhengar mellom dei fire rekneartane
- identifisere, eksperimentere med og representere mønster med rasjonale tal og presentere desse munnleg
- stille matematiske spørsmål frå kvardagssituasjonar, lage og løyse oppgåver i rekneark og presentere og diskutere løysingsforslag
- løyse likningar og ulikskapar knytte til rasjonale tal gjennom problemløysing og logiske resonnement
- utforske problemløysingsstrategiar, vurdere sterke og svake sider og teste og bruke dei i sitt eige arbeid
- bli stadig meir uthaldande gjennom å utforske kombinatoriske situasjonar systematisk og teikne og forklare løysingsforslag
- utforske sannsyn i spel, både åleine og saman med andre
- lage trinnvise instruksjonar i spel, følgje instruksjonane og vurdere om noko må endrast
- lage eit program som inneheld sløyfer
- hente ut informasjon frå kvardagssituasjonar og bruke denne til å utforske, løyse og lage oppgåver om tid og kalender
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den trinnspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 6. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og representere desimaltal på ulike måtar og omsetje mellom ulike representasjonar av desimaltal
- bruke strategiar for rekning med heile tal og utforske og forklare når og kvifor strategiane kan brukast for desimaltal og brøk
- bruke heile tal og desimaltal i utforsking av situasjonar, kontekstar og opne oppgåver og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- utforske negative tal i praktiske situasjonar og i rekning
- bruke tallinje i arbeidet med positive og negative heiltal, desimaltal og brøkar og forklare retning og intervall
- utforske mål for flatestorleik og representere areal på fleire måtar
- beskrive eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og forklare kva for eigenskapar figurar har felles, og kva for eigenskapar som skil figurane frå kvarandre
- bruke matematiske omgrep og minimumsdefinisjonar til geometriske figurar
- utforske og beskrive samanhengar mellom form og areal i firkantar
- måle og beskrive radiusen og omkrinsen i ein sirkel og argumentere for kva samanhengar som finst
- lytte til andre og gjere greie for eigne og andre sine val av strategiar i arbeidet med areal, omkrins og volum for ulike geometriske figurar og vurdere sterke og svake sider ved dei ulike strategiane
- lage trinnvise instruksjonar med symmetri, følgje instruksjonane og vurdere om noko må endrast
- lage eit program som inneheld rotasjonar
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den trinnspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 7. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utvikle og bruke formålstenlege strategiar for arbeid med rasjonale tal i dei fire rekneartane, gjere greie for eigne tenkjemåtar og grunngi val av strategi
- representere brøk, desimaltal og prosent på ulike måtar og utforske dei matematiske samanhengane
- forklare omgrepa brøk, desimaltal og prosent
- bruke heiltal, brøk, prosent og desimaltal i utforsking av situasjonar, kontekstar og opne oppgåver og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- bruke samansette rekneuttrykk til å beskrive utrekningar med meir enn éin rekneoperasjon
- utforske korleis mønster kan generaliserast og beskrivast med algebraiske uttrykk, åleine og saman med andre
- bruke ulike strategiar for å løyse lineære likningar og ulikskapar
- logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi val av sentralmål, åleine og saman med andre
- lage program med strukturar knytte til vilkår, åleine og saman med andre
- lese, lage og vurdere budsjett ved å bruke rekneark, knytte til personleg økonomi og lokalsamfunn
- bli stadig meir uthaldande gjennom å arbeide systematisk med problemløysing og argumentere for val av strategiar og løysingar
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk gjennom å utforske og generalisere mønster og bruke matematiske omgrep og symbol i argumentasjonen. Eleven kan bruke, kommunisere og sjå samanhengar mellom reknestrategiar i dei fire rekneartane og representere rasjonale tal på varierte måtar. Eleven kan bruke den matematiske kompetansen sin i problemløysing og daglegliv og kan reflektere over sine eigne framgangsmåtar.
Kompetansemål etter 8. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utvikle og bruke formålstenlege strategiar for arbeid med reelle tal i dei fire rekneartane, gjere greie for eigne tenkjemåtar og grunngi val av strategi
- bruke reelle tal i modellering og problemløysing og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- bruke faktorar, primtal, potensar, kvadrattal og kvadratrøter til å utforske situasjonar og kontekstar, åleine og saman med andre, og vurdere framgangsmåtar og resultat
- forklare faktorar, primtal, potensar, kvadrattal og kvadratrøter med matematiske omgrep og symbolspråk
- utforske dei algebraiske lovmessigheitene som ligg til grunn for algebra i grunnskulen, åleine og saman med andre
- omsetje mellom praktiske situasjonar og rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar
- utforske funksjonar, åleine og saman med andre
- veksle mellom ulike representasjonar av funksjonar som graf, tabell, funksjonsuttrykk og situasjonsbeskriving og utforske matematiske samanhengar
- bruke programmering i utforsking av variablar og funksjonar
- bli stadig meir uthaldande gjennom å stille matematiske spørsmål og teste ulike løysingsforslag på opne oppgåver åleine og saman med andre
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den trinnspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 9. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- formulere, løyse og forklare praktiske problemstillingar knytte til likningar og likningssett, åleine og saman med andre
- omsetje mellom praktiske situasjonar og eigne og oppgitte likningar og funksjonsuttrykk
- endre føresetnader i problemstillingar og diskutere korleis det påverkar løysingane
- beskrive og modellere samanhengar mellom radius, omkrins og areal i ein sirkel, både praktisk og digitalt, og argumentere for samanhengane
- rekne ut areal og omkrins av samansette todimensjonale figurar
- utforske ulike rom-mål og representere volum på fleire måtar
- utforske og rekne ut overflate og volum av tredimensjonale figurar og vurdere framgangsmåtar og løysingar åleine og saman med andre
- forklare vinkel, omkrins, areal, volum og overflate med matematiske omgrep og symbolspråk
- utforske eigenskapane til ulike trekantar og bruke dette til å rekne ut vinklar, lengder og areal, åleine og saman med andre
- vise seg uthaldande gjennom å utforske samansette figurar og teikne, gjere utrekningar og presentere desse med tal, variablar og konstantar, og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- identifisere problem og utforme moglege løysingar som grunnlag for å lage ein kode som ei datamaskin kan forstå, systematisk feilsøkje i og forbetre denne koden og dokumentere løysinga på ein forståeleg måte
- utforske, representere og kommunisere matematiske problemstillingar knytte til målingar
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Den trinnspesifikke teksten om vurdering er ikkje klar til denne innspelsrunden.
Kompetansemål etter 10. årstrinnet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og bruke kvadratsetningar og konjugatsetninga numerisk, algebraisk og geometrisk
- bruke dei algebraiske lovmessigheitene, finne samanhengar og deretter formalisere ved bruk av formålstenlege representasjonar
- utforske og simulere talmønster og rekursive formlar, åleine og saman med andre
- setje opp og bruke ulike strategiar for å løyse lineære likningar og likningssett og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- omsetje mellom ulike representasjonar av funksjonar og kunne bruke desse i modellering og problemløysing
- bruke lineære funksjonar, omvendt proporsjonale funksjonar, brøkfunksjonar, eksponentialfunksjonar og andregradsfunksjonar til å utforske situasjonar og kontekstar og vurdere framgangsmåtar og resultat
- bruke digitale verktøy til å utforske stigingstal, konstantledd, skjeringspunkt, ekstremalpunkt og nullpunkt
- lese, tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå lokalsamfunn og media
- lese og vurdere tekstar om kjøp og sal og løyse eigne problemstillingar i rekneark, knytte til personleg økonomi og lokalsamfunn
- vise seg uthaldande og ta ei problemstilling frå verkelegheita, formulere henne om til ein matematisk modell og tolke modellen i lys av den opphavlege situasjonen
- argumentere for eigne framgangsmåtar og løysingar og presentere dei med matematiske omgrep og symbol
- endre føresetnader i problemstillingar og argumentere for korleis det påverkar løysingane
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk gjennom å utforske og kommunisere matematiske omgrep og generalisere matematiske samanhengar. Eleven kan bruke den matematiske kompetansen sin i problemløysing og modellering og kan reflektere over sine eigne arbeidsprosessar. Eleven kan presentere løysingar og argumentere for at dei er gyldige.
Matematikk 1P
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese og tolke data frå tabellar og grafiske framstillingar frå lokalsamfunn og media og diskutere dei med andre
- innhente data frå praktiske situasjonar og lage formålstenlege framstillingar av resultata ved å bruke digitale verktøy
- rekne ut median, typetal, gjennomsnitt, variasjonsbreidd og standardavvik for statistisk datamateriale
- bruke og vurdere val av formålstenlege sentralmål og spreiingsmål for statistisk datamateriale og kunne diskutere dei med andre
- vise seg uthaldande og ta ei problemstilling frå verkelegheita, formulere henne om til ein matematisk modell og tolke modellen og gyldigheitsområdet hans i lys av den opphavlege situasjonen
- tolke og arbeide med samansette måleiningar og kunne bruke desse i praktiske samanhengar
- bruke og grunngi bruken av formlikskap og målestokk til utrekningar og i praktisk arbeid og kunne presentere og grunngi eigne løysingar
- tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv
- planleggje, utføre og presentere eit sjølvstendig utforskande arbeid i måling eller statistikk knytt til eit av dei tverrfaglege temaa
- diskutere korleis ulike premissar og skjønn vil kunne påverke korleis problem blir løyste
- setje opp første- og andregradslikningar til praktiske situasjonar, gi døme på praktiske situasjonar ut frå slike likningar og løyse dei
- setje opp eit lineært likningssystem ut frå ein praktisk situasjon, kunne løyse likningssystemet på ulike måtar og tolke slike system praktisk
- identifisere variable storleikar i ulike situasjonar og bruke dei til generalisering og utforsking
- tolke og rekne med rotuttrykk, potensar og tal på standardform
- Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk ved å bruke kunnskap, omgrep og ferdigheiter i utforsking, modellering og problemløysing. Eleven viser god modelleringskompetanse ved å identifisere ulike variablar, gjere forenklingar og overslag og vurdere modellar kritisk. Eleven viser òg kompetanse ved å lytte til, diskutere og vurdere andre sine resonnement og ved å kunne argumentere for sine eigne løysingar.
Matematikk 1T
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- bruke ulike strategiar for å løyse likningar, likningssystem og ulikskapar
- forklare polynomdivisjon og bruke det i faktorisering
- løyse problem ved å setje opp likningar, likningssystem og ulikskapar og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- lage program som løyser likningar numerisk, åleine og saman med andre
- identifisere variable storleikar i ulike situasjonar og bruke dei til utforsking og generalisering
- omsetje mellom ulike representasjonar av funksjonar og kunne bruke desse i modellering og problemløysing
- forklare omgrepa likning, algebraisk uttrykk og funksjon
- bruke ulike formålstenlege representasjonar for tal og talmengder
- lese og forstå matematiske tekstar og kunne uttrykkje eigne resonnement ved hjelp av matematiske omgrep og symbolspråk
- stille matematiske spørsmål, analysere eit problem og vurdere moglege løysingar
- utforske og lage matematiske bevis og ha kjennskap til rolla til bevisa i historia
- gjere greie for definisjonane av sinus, cosinus og tangens og bruke trigonometri til å berekne lengder, vinklar og areal i trekantar
- argumentere for cosinus-, sinus- og arealsetninga
- bruke trigonometri til å analysere og løyse samansette teoretiske og praktiske problem med lengder, vinklar og areal
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk ved å bruke kunnskap, omgrep og ferdigheiter i utforsking, modellering og problemløysing. Eleven viser god modelleringskompetanse ved å identifisere ulike variablar, gjere forenklingar og overslag og vurdere modellar kritisk. Eleven viser òg kompetanse ved å lytte til, diskutere og vurdere andre sine resonnement og ved å kunne argumentere for sine eigne løysingar.
Matematikk 1P-Y
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese og tolke data frå tabellar og grafiske framstillingar frå lokalsamfunn og media og diskutere dei med andre
- tolke og arbeide med samansette måleiningar og kunne bruke desse i praktiske samanhengar
- bruke og grunngi bruken av formlikskap og målestokk til utrekningar og i praktisk arbeid og kunne presentere og grunngi eigne løysingar
- tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv
- rekne med prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
- vurdere val knytte til økonomi og kunne reflektere over konsekvensar ved kredittlån
I tillegg til eller i staden for nokre av desse kompetansemåla eller emna skal det vere matematiske emne av særleg relevans for kvart enkelt utdanningsprogram.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk ved å bruke kunnskap, omgrep og ferdigheiter i utforsking, modellering og problemløysing. Eleven viser god modelleringskompetanse ved å identifisere ulike variablar, gjere forenklingar og overslag og vurdere modellar kritisk. Eleven viser òg kompetanse ved å lytte til, diskutere og vurdere andre sine resonnement og ved å kunne argumentere for sine eigne løysingar.
Matematikk 1T-Y
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- identifisere variable storleikar i ulike situasjonar og bruke dei til utforsking og generalisering
- bruke ulike strategiar for å løyse likningar, likningssystem og ulikskapar
- løyse problem ved å setje opp likningar, likningssystem og ulikskapar og vurdere andre sine løysingar opp mot eigne løysingar
- omsetje mellom ulike representasjonar av funksjonar og kunne bruke desse i modellering og problemløysing
- forklare omgrepa likning, algebraisk uttrykk og funksjon
- lese og forstå matematiske tekstar og kunne uttrykkje eigne resonnement ved hjelp av matematiske omgrep og symbolspråk
- stille matematiske spørsmål, analysere eit problem og vurdere moglege løysingar
- utforske og lage matematiske bevis og ha kjennskap til rolla til bevisa i historia
I tillegg til eller i staden for nokre av desse kompetansemåla eller emna skal det vere matematiske emne av særleg relevans for kvart enkelt utdanningsprogram.
Fagspesifikk omtale av vurdering i fag
Eleven viser kompetanse i matematikk ved å bruke kunnskap, omgrep og ferdigheiter i utforsking, modellering og problemløysing. Eleven viser god modelleringskompetanse ved å identifisere ulike variablar, gjere forenklingar og overslag og vurdere modellar kritisk. Eleven viser òg kompetanse ved å lytte til, diskutere og vurdere andre sine resonnement og ved å kunne argumentere for sine eigne