«Særlige driftsforutsetninger» og «særlige behov i barnegruppen» kan gå utover barnehagetilbudet i private barnehager
I forslaget til ny § 19 a andre ledd er det lagt opp til at kommunen kan holde utgifter utenfor beregningen av grunntilskuddet hvis det «skyldes særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen». Slik vi forstår ordlyden er det ikke et krav om at utgiften i seg selv må være av en viss størrelse. Det holder å kunne vise at årsaken til utgiften er enten «særlige driftsforutsetninger» og/eller «særlige behov i barnegruppen». Det betyr at kommunene får en vid hjemmel til å holde ut utgifter utenfor beregningen av tilskuddet.
Videre forstår vi bruken av «særlige» at det skal en del til for at noe kvalifiserer til å være en driftsforutsetning som gir grunnlag for å holde utgifter i beregningen av grunntilskuddet. Det er uklart for oss hvor den nedre grensen for når noe er å regne som «særlige driftsforutsetninger». Det samme gjelder «særlige behov i barnegruppen».
Ut ifra punkt 3.2.4 forstår vi det slik at det ikke skal gjøres noen endringer i måten heltidsplassene i kommunale barnehager skal brukes i tilskuddsberegningen. Fordi det ikke skal gjøres noen endringer når det gjelder antallet heltidsplasser som skal være med i beregningen av grunntilskuddet, vil uttrekket av utgiftene som følge av særlige driftsforutsetninger og/eller særlige behov i barnegruppen kunne få store utslag i grunntilskuddet til private barnehager.
I en tid hvor kommuneøkonomien er stram, mener vi at de skjønnsmessige vurderingene i forslaget til § 19 a andre ledd, kan føre til at kommunene holder utenfor flere og større utgifter enn det er som er formålet med bestemmelsen. I tillegg vil de ulike formålene i formålsbestemmelsen også kunne bidra til dette. Det kan føre til at barn i private barnehager ikke får et barnehagetilbud i samsvar barnehageloven og tilhørende regelverk. Fordi det ikke skal gjøres endringer i antallet heltidsplasser i kommunale barnehager ved uttrekk, vil uttrekket kunne gi store utslag i tilskuddet til de private barnehagene.
Helhetsvurdering av barnehagestruktur og forholdene ellers
I punkt 3.2.6 står det at «Kommunen må derfor gjøre en helhetsvurdering, hvor barnehagestrukturen og forholdene ellers i den enkelte kommune vil være et vesentlig moment». Hvis det skal være en del av vurderingen, bør det komme frem av bestemmelsen at kommunen skal legge vekt på det i vurderingen. Ordlyden i § 19 a andre ledd taler ikke for det skal gjøres en slik vurdering.
Hva er «særlige driftsforutsetninger»?
Slik vi forstår høringen i punkt 3.2.5, er formålet med å holde utgifter utenfor å «åpne for at «kommunene kan ta hensyn til at ulike typer barnehagetilbud kan ha ulike utgifter eller ulikt nivå på noen typer utgifter». Begrepet «særlige driftsforutsetninger» favner svært vidt, og det er ikke nødvendigvis en automatikk i at driftsforutsetninger påvirker kommunale barnehagers utgifter. Det trekkes for eksempel frem i punkt 3.2.5 at små kommunale barnehager kan ha smådriftsulemper, uten at det kommer frem hvilke smådriftsulemper det kan være og hvordan de påvirker utgiftene. Det andre eksempelet er barnehagen har en beliggenhet som skiller seg ut, for eksempel at de ligger på en øy. Det fremgår ikke hvorfor beliggenheten fører til at barnehagen har høyere utgifter enn andre barnehager.
Omtrent 80 prosent av utgiftene til barnehagedrift utløses av de ansatte (lønn, arbeidsgiveravgift, pensjon, sosiale utgifter, forsikringer med videre). En god del av utgiftene skriver seg også fra kapitalutgifter. Dette er stort sett utgifter som utløses av minimumskravene i barnehageloven, og som bør være med i grunnlaget grunntilskuddet til private barnehager for at disse barnehagene skal kunne tilby et barnehagetilbud i samsvar med loven til barna. Ut ifra dette mener vi at det ikke er behov for en regel som kan gjøre unntak for «særlige driftsforutsetninger.»
Barnehager med få barn per barnehagelærer, og per ansatt, vil føre til at tilskuddssatsen blir høyere enn hvis barnehagene hadde ligget på en bemanning på nivå med normene for pedagoger og bemanning. Hvis det er ønskelig å ta høyde for at barnehager med få heltidsplasser i bruk per ansatt og pedagog er dyre i drift, bør man vurdere en regel om at kommunen kan bruke et høyere antall heltidsplasser enn det faktiske antallet heltidsplasser i beregningen av tilskuddssatsene, eller at det gis mulighet til å justere utgiftene forholdsmessig ut fra antallet heltidsplasser som er i bruk. Dette kan føre til at det blir lettere for kommunene å opprettholde et kommunalt barnehagetilbud i områder av kommunen hvor det er få barn, men hvor kommunen ønsker å legge til rette for at folk kan bo der.
Hva omfattes av «særlige behov i barnegruppen»?
Slik vi forstår forslaget til ny § 19 a andre ledd, omfatter «særlige behov i barnegruppen» ikke vedtak etter barnehageloven kapittel VII, jf. forslaget til § 19 a første ledd siste punktum. Bruken av «særlige» innebærer at det skal en del til for at bestemmelsen kommer til anvendelse og at det må være noe som avviker fra det som regnes som normalt.
Barnehageloven har bestemmelser som utløser rettigheter og plikter ut fra en vurdering av enkelt barns, eller barnegruppers, behov. Et eksempel på dette er forskrift om pedagogisk bemanning § 1. Barnehageeier må vurdere konkret ut fra barnehagegruppens behov, om det er nødvendig å ha en høyere pedagogisk bemanning enn det som følger av loven. I rammeplanen er det også bestemmelser som innebærer at det må tas hensyn til enkeltbarns, eller barnegruppers behov, som for at barna skal «få den hjelp og støtte de har behov for».
I HR-2021-62-A hadde kommunen holdt lønnsutgifter til spesialavdelinger i de kommunale barnehagene utenfor beregningsgrunnlaget, men regnet med heltidsplassene til barna i disse avdelingene. Det førte til lavere tilskuddssatser per heltidsplass til de private barnehagene. Kommunen hadde kun hjemmel til å holde utgiftene som skyldtes enkeltvedtak etter barnehageloven kapittel VII utenfor i tilskuddsberegningen. Ettersom «særlige behov i barnegruppen» er basert på skjønn, kan det føre til enkelte kommuner holder utgifter som i utgangspunktet er utløst av det alminnelige barnehagetilbudet utenfor. I ytterste konsekvens kan man ende opp med at kommunene gjør slik kommunen gjorde i HR-2021-62-A og begrunner dette med «særlige behov i barnegruppen». Derfor lurer vi på om utgifter som utløses av lovpålagte plikter og rettigheter i barnehageloven og tilhørende regelverk, kan holdes utenfor beregningen av grunntilskuddet som følge av at det er «særlige behov i barnegruppen»? Eller om dette bare omfatter forhold som ikke utløses av lovpålagte plikter? Typisk kommunale satsninger som har andre formål enn det som følger av barnehageloven med tilhørende regelverk.
Kan «særlige behov i barnegruppen» føre til færre vedtak etter barnehageloven kapittel VII?
Etter forslaget til barnehageloven § 19 a første ledd siste punktum, skal utgifter som utløses av enkeltvedtak (barnehageloven kapittel VII) holdes utenfor i beregningen av grunntilskuddet. Dette bidrar til å sikre at kommunen faktisk fatter vedtak om for eksempel spesial pedagogisk hjelp, ettersom at vedtakene ikke utløser økt tilskudd til private barnehager.
Når forslaget til § 19 a andre ledd åpner for at utgifter som skyldes «særlige behov i barnegruppen» kan holdes utenfor i beregningen av grunntilskuddet, lurer vi på om dette kan føre til at kommunene fatter færre vedtak etter barnehageloven kapittel VII. Her kan kommunen vise til at det er behov i barnegruppen, som gjør at de kan holde utgifter utenfor tilskuddsberegningen, og samtidig unngå å fatte enkeltvedtak etter barnehageloven kapittel VII. Det kan føre til at bestemmelsen i forslaget til § 19 a andre ledd bidrar barna ikke får de vedtakene de har krav på etter barnehageloven kapittel VII. Dette burde vurderes nærmere.
Identifisere utgifter som skyldes «særlige driftsforutsetninger» og «særlige behov i barnegruppen i to år gamle regnskap
Slik vi forstår forslaget til § 19 a første ledd, jf. forslaget til ny § 3 første ledd i forskriften, skal kommunen fremdeles bruke to år gamle kommuneregnskap i beregningen av grunntilskuddet. Det betyr at kommunen må vurdere utgiftene i to år gamle kommuneregnskap, for å finne ut hvilke utgifter som kan holdes utenfor som følge av «særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen». Vi tror at det kan bli utfordrende for kommunene å finne ut hvilke utgifter som omfattes av «særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen» og omfanget av utgiftene, ettersom disse regnskapene ikke har som formål å vise «særlige driftsforutsetninger» eller «særlige behov i barnegruppen». Det blir også utfordrende å finne ut hva som er tilstrekkelig dokumentasjon for å underbygge at utgiftene kan holdes utenfor. Vi tror at dette kan føre til flere klagesaker og tvister.
Særskilt regulering av lokale satsninger
Slik vi forstår høringen i punkt 3.2.8, er det lagt opp til at kommunen kan holde utenfor utgifter som utløses av lokale satsninger i det to år gamle kommuneregnskapet i beregningen av grunntilskuddet, hvis de kvalifiserer til «særlige driftsforutsetninger» eller «særlig behov i barnegruppen». Det betyr at kommunen må gjøre en vurdering av om utgiftene kan holdes utenfor beregningen av grunntilskuddet to år etter satsningen er satt i gang. Dette vedtaket kan påklages av de private barnehagene. Vi mener at det kan føre til at kommune vegrer seg fra å sette i gang satsninger, da det knytter seg en usikkerhet til om utgiftene som utløses av satsningen kan holdes utenfor beregningen av grunntilskuddet. Det kan også føre til at kommunen avslutter satsninger, hvis det viser seg at utgiftene til satsingen ikke kan holdes utenfor. Samtidig innebærer det at de private barnehagene ikke vet om utgiftene til satsningen skal være med i tilskuddsberegningen eller ikke. Dette vil gi de private barnehagene dårligere forutberegnelighet.
For å sikre at kommunene skal kunne sette i gang lokale satsninger uten at det knytter seg usikkerhet til om det skal være i beregningsgrunnlaget for grunntilskuddet eller ikke, mener vi at det bør vurderes om driftsutgifter som utløses av lokale satsninger bør reguleres særskilt. En mulig måte å regulere dette på, er at kommunen gis hjemmel til å fatte vedtak om lokale satsninger. Vedtaket kan omfatte både kommunale og private barnehager. Det bør være vilkår at kommunen kan dokumentere at minimumskravene i barnehageloven med tilhørende forskrifter er oppfylt i de kommunale barnehagene som omfattes av satsningen, for at utgifter som utløses av satsningen kan holdes utenfor beregningen av tilskuddet to år etter at satsingen er satt i gang. Vedtaket bør kunne påklages til statsforvalteren før det settes ut i verk. Det gjør at det er avklart i god tid før grunntilskuddet skal beregnes, om utgiftene i satsingen skal være med i beregningen. Vi mener en slik løsning vil sikre bedre økonomisk forutberegnelighet for de private barnehagene og gi kommunen som barnehagemyndighet bedre oversikt.