Redd Barna anbefaler at de tverrfaglige temaene integreres bedre i selve kompetansemålene, slik at kompetansemålene gjenspeiler hva som står i beskrivelsene av de tverrfaglige temaene.
Vi ser at det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap er fjernet nå i siste runde, og vi anbefaler at beskrivelsen ifra i fjor, blir lagt inn igjen:
«Demokrati og medborgerskap
Naturvitenskapelig kompetanse er nødvendig for å være en aktiv deltager i et moderne demokratisk samfunn, og for å kunne være i stand til å forholde seg kritisk til informasjon med naturvitenskapelig innhold. Kunnskap om naturvitenskaplige metoder kan hjelpe elevene å skille mellom vitenskapelig basert kunnskap og kunnskap som ikke er basert på vitenskapelige metoder. Elevene må derfor vite noe om hva som kjennetegner naturvitenskapene, hvordan naturvitenskapelig kunnskap dannes og hvordan forskere formidler forskningen sin.»
Læreplan i naturfag bør legge opp til at demokratiopplæringen i skolen fremmer demokrati slik at elevene utvikler demokratisk kompetanse, her forklart med en tredeling:
For det første er det viktig at elevene lærer demokrati gjennom å få kunnskap om styring og ledelse; der de viktigste elementene er menneskerettighetene, rettssikkerhet, parlamentarisme og maktfordeling.
For det andre må elevene få lære demokrati gjennom sosial læring så elevene lærer at demokrati også er en samfunnsform; der de viktigste elementene er pluralisme/ aksept for mangfold, fredelig konfliktløsning og sivilt samfunn.
Til sist er det viktig at skolen elevene lærer demokrati gjennom erfaring – som handler et levesett der toleranse, solidaritet, rettferdighet og selvbestemmelse er viktige prinsipper.[1]
Redd Barna mener at det å kunne forme og uttrykke egne synspunkter, reflektere og argumentere, lytte til og anerkjenne andres meninger, kommunisere, samarbeide, løse konflikter, inkludere og vise respekt for mangfold, er grunnleggende ferdigheter som hver elev bør opparbeide seg tidlig. Elever bør få praktisk kompetanse gjennom skolen om hvordan de selv kan bidra til samfunnsendringer, både lokalt og nasjonalt.
Folkehelse og livsmestring
For at de tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring skal bli innfridd, må psykisk helse omtales i kompetansemålene, noe de ikke gjør nå. Naturfag bør ta for seg hjernen og det biologiske grunnlaget for følelser, tanker og atferd, og hvordan de utvikles med alderen. Redd Barna støtter oppom Voksne for barn sine anbefalinger om å inkludere psykisk helse inn i noen av kompetansemålene som nå står:
Etter 2. trinn:
Eksisterende mål: «gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om tiltak for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer» bør endres til:
«samtale om hvordan vi kan ta vare på vår egen fysiske og psykiske helse»
Etter 4. trinn støtter vi følgende nytt kompetansemål:
«beskrive de tre delene av hjernen, hvordan de virker sammen, og samtale om hva vi kan gjøre for å regulere tanker og følelser»
Etter 7. trinn:
Vi støtter forslaget om å endre dette kompetansemålet (endring i kursiv):
«gjøre rede for kroppens og hjernens forandringer i puberteten, samtale om hvordan puberteten kan påvirke følelsene og hvordan vi kan håndtere endringene»
Vi støtter også at «samtale om hva helse er å drøfte hvordan livsstil påvirker helse» etter 7. trinn erstattes med:
«samtale om hva helse er, hvordan livsstil påvirker helse, og hva vi kan gjøre for å fremme fysisk og psykisk helse»
[1] Janne Madsen og Heidi Biseth m.fl.: Må vi snakke om demokrati. Om demokratisk praksis i skolen, Universitetsforlaget, Oslo 2014: 29