Avsender
Utdanningsdirektoratet
Frist for søknad
30. august 2019
Publisert dato
29. mai 2019
Vår referanse
2019/5832

Søknad om tilskudd – universell utforming

1. Materiellets og/eller læremidlets innhold

Alle nye læremidler har nå krav om universell utforming i henhold til Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger. Utdanningsdirektoratet gjør det samme kravet gjeldende for materiell til barnehager.

1.1. Årets prioriteringer

Videreutvikling av eksisterende materiell og læremidler, slik at de tilfredsstiller kravene til universell utforming. Læremidler med mange aktive brukere vil bli prioritert.

Hva er tittelen på prosjektet?

1.2. Brukergruppe og bruksområder

Brukergruppen for tilskuddsordningen er barn i barnehage, elever i grunnskolen, elever og lærlinger i videregående opplæring og voksenopplæring.

Materiell til barn i barnehagen skal være koblet til fagområdene i Rammeplan for barnehagen.

Læremidler til elever i grunnskolen, elever/lærlinger i videregående opplæring og voksenopplæringen skal være koblet til Læreplanverket.

Hvem er brukergruppen?
Velg ett eller flere alternativ
Hvilken/hvilke læreplaner for fag er læremiddelet koblet til? Hvilke fagområder i Rammeplan for barnehagen er materiellet koblet til?

Her velger du det alternativet som passer best og beskriver hvilket/hvilke fag eller fagområder læremiddelet eller materiellet er koblet til.

Velg ett alternativ
Dersom dere mener materiellet eller læremiddelet kan ha synergieffekter til andre nivåer eller fag, oppgi dette.

2. Kvalitetskriterier for læremidler

Kvalitetskriteriene skal bidra til at læremiddelet er koblet til læreplanverket, at læremiddelet har god pedagogisk og didaktisk kvalitet og at læremiddelet  er brukervennlig og tilpasset målgruppen. Kriteriene er veiledende og ikke absolutte krav.

2.1. Kobling til læreplanverket

  • Læremiddelet ivaretar opplæringslovens formålsparagraf.
  • Læremidlet skal bidra til forståelse og evne til refleksjon, kritisk tenkning og etisk bevissthet.
  • Læremidlet skal synliggjøre fagets kjerneelementer og bidra til å realisere kompetansemålene.
  • Læremiddelet skal synliggjøre og ivareta kompetansen i faget gjennom oppgaver, eksempler og modeller.
Beskriv læremidlets kobling til læreplanverket

Læremidlenes koblinger til læreplanverket kan komme til uttrykk på mange måter. En overordnet tilnærming er å vurdere i hvilken grad læremiddelet ivaretar verdiene i opplæringslovens formålsparagraf. I dette ligger også en vurdering av om læremiddelet bidrar til læreplanverkets overordnede verdier og mål.


2.2. Pedagogisk og didaktisk kvalitet

  • Læremidlet skal synliggjøre progresjon, ulike arbeidsformer og læringsstrategier og legge opp til at disse skal vurderes og diskuteres.
  • Læremidlet skal skape forståelse for helheten og delene i faget og gjøre det relevant for elevene.
  • Innovasjon og nyskaping. Vi ønsker å gi tilskudd til læremidler som er nyskapende og til prosjekter som tenker utenfor boksen. Det er ikke et krav, men vi vil likevel vektlegge innovative løsninger når vi velger ut prosjekter.
Beskriv læremidlets pedagogisk og didaktisk kvalitet

Kvalitetskriterier som er knyttet til faglighet og pedagogisk og didaktisk kvalitet er omfattende. Dette fordi spørsmål om kvalitet på dette nivået er nært knyttet til lærerens tilnærming til faget. Pedagogiske og didaktiske kvalitetskriterier ved læremidler vil være sensitive ovenfor den praksis som hver enkelt lærer har utviklet.


2.3. Design

  • Læremidlet skal ha god struktur og en gjennomtenkt, intuitiv navigering.
  • Læremidlet skal bidra til tilpasset opplæring, motivasjon og faglig engasjement.

Med tilpasset opplæring viser vi til mer informasjon om dette her: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/

Beskriv læremidlets design

Kvalitetskriteriene for design må ivareta kravene til universell utforming og inkludering samtidig som de faglige og didaktiske elementene ivaretas. Læremidlene må vise sammenheng slik at elevene får det overordnede bildet, helhet, ikke bare deler. Det vil være en fordel om dere kan legge til et utkast til skjermbilde som demonstrerer tenkt design.