Frist for uttalelse
24. april 2019
Publisert dato
20. mars 2019
Vår referanse
2019/3893

Læreplan i musikk, dans og drama

Om faget

Fagets relevans

Musikk, dans og drama som scenekunstfag legger vekt på å utforske, utøve, kommunisere og formidle i skapende samhandling. I dette faget likestilles musikk, dans og teater, og danner grunnlaget for mer spesialisert arbeid i de andre programfagene ved at fleire kjerneelementer i musikk, dans og drama har sammenheng med kjerneelementer i andre fag. Faget gir elevene tverrkunstnerisk kompetanse, der arbeid med prosess, produkt og formidling i sceniske uttrykksformer er sentrale. Faget bygger på et bredt kunnskaps- og læringssyn med vekt på fellesskapslæring, skapende læring, tverrkunstnerisk læring og kroppslig læring. Faget utdanner elevene til engasjement i kunst, kultur og samfunn, og for aktiv deltakelse i demokratiske prosesser, gjennom kunstfagenes potensiale for kritisk tenkning og utfordring av maktstrukturer. Musikk, dans og drama forbereder elevene til et arbeidsliv i en kompleks samtid som stiller krav til praktiske og estetiske ferdigheter, kreativ problemløsning og evne til formidling, relasjonsskaping og kommunikasjon.

Kjerneelementer

Tverrkunstneriske sceniske produkt

Tverrkunstneriske sceniske produkt omfatter både større produksjoner og mindre visninger, med vekt på kommunikasjon, samhandling og formidling. I dette kjerneelementet møtes musikk, dans og teater på måter som utfyller og påvirker hverandre gjensidig. Gjennom at elevene får erfaring med aktiv utøvelse i alle tre uttrykksformene, forbereder kjerneelementet elevene på profesjonelt samarbeid på tvers av kunstformer.

Samspill

Samspill omfatter utøvende og skapende prosesser gjennom i fellesskapdeltagelse i ulike fellesskap. Kjerneelementet handler om å øve opp evner til å ta initiativ og gi plass for andre, og om å ta ansvar for felles kunstneriske prosesser og resultat. Kjerneelementet legger vekt på at elevene kan innta og utfordre ulike roller, sosialt og kunstnerisk. Gjennom samspill utvikles gjensidig forståelse og toleranse for kunstneriske bidrag fra ulike kunstformer, sjangere, og individer. Dette kjerneelementet finnes igjen i samspill i faget Musikk, motspill i faget Teaterensemble og kroppslig toleranse i emnet Danseteknikker.

Improvisasjon

Improvisasjon omfatter arbeid med spontanitet, tilstedeværelse og det uventede på tvers av sceniske uttrykksformer. Som kjerneelement i musikk, dans og drama innebærer improvisasjon lek, interaksjon, utforskende og skapende aktivitet med ulike dramaturgiske elementer som kropp, lyd, form, rom, dynamikk, tid, tekst, materialer og relasjoner.Improvisasjon omfatter utforsking av og lek med ulike kunstneriske elementer på tvers av sceniske uttrykksformer. Dette er et kjerneelement som går igjen i kjerneelementet improvisasjon i faget Musikk, skapende aktivitet i faget Lytting, bevegelsesutforskning i faget Bevegelse, og skapende arbeid og improvisasjon i emnet Danseteknikker.

Kunstnerisk strukturforståelse

Kunstnerisk strukturforståelse innebærer å utvikle bevissthet om form og forløp i arbeid med musikk, dans og drama på tvers av utøvende uttrykksformer. Kunstnerisk strukturforståelse handler om sammenhenger mellom deler og helhet. Kjerneelementet gir verktøy for skapende arbeid med strukturelle elementer i musikk, dans og drama. Kjerneelementet går igjen i auditiv analyse i faget Lytting.

Stemmebruk

Stemmebruk er et kjerneelement i faget som omfatter sang, tekstformidling og lyd-eksperimentering med stemmen. Kjerneelementet legger til rette for å utforske stemmens muligheter som kunstnerisk uttrykksmiddel i relevante sammenhenger.

Bevegelse

Bevegelse omfatter utforsking av bevegelsesmuligheter, kroppsbevissthet og -trygghet, scenisk tilstedeværelse, og læring gjennom kroppslig erkjennelse. I faget musikk, dans, drama musikk, dans og drama innbefatter dette arbeid med musikalsk interaksjon og bevegelsesvokabular med utgangspunkt i kroppen som instrument.

Rytme

Rytme handler om praktisk arbeid med puls, timing og tidsfølelse i musikalske, kroppslige og verbale uttrykk på tvers av sceniske fag. Interaksjon og intuisjon er sentrale aspekter i kjerneelementet. Det legger vekt på å utvikle elevenes bevissthet om rytmiske relasjoner og dynamiske forløp.

Verdier og prinsipper

Gjennom det tverrkunstneriske arbeidet i faget Musikk, dans, drama får elevene mulighet til å erfare hvordan mangfold, ulikhet og ulike identiteter kan være en berikelse for kunstneriske prosesser og produkter. Personlige eller kollektive kunstneriske uttrykk fordrer gjensidig respekt og anerkjennelse for mangfoldet og det uventa og uforutsigbare. Faget skal bidra til et inkluderende og trygt læringsmiljø, der det oppleves trygt å ta sjanser, eksperimentere og feile, som en del av skapende og utøvende kunstneriske prosesser. Faget er særlig godt egna til å gi elevene erfaring med inkludering med sine faglige verktøy for interaksjon, for å bryte barrierer og å bygge solidaritet. Faget gir elevene øving i kritisk tenkning og etisk bevissthet og handlinger gjennom scenekunstfagenes muligheter for samfunnskritikk og selvstendige etiske refleksjoner. Faget gir rom for skaperglede og utforskertrang og kan være en motvekt til prestasjonskulturer i samfunnet, kulturelle stereotypier og likestrømmede identiteter, ved å fremme fantasi, originalitet og utfordre forhåndsdefinerte mål.   

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring

I musikk, dans og drama handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elever får eksponere seg, bli sett, og oppleve anerkjennelse, noe som kan bidra til å utvikle positiv selvhevdelse og identitet. Faget gir også mulighet til å utvikle kroppsbevissthet, -trygghet og velvære med egen kropp, integritet, aksept for andre, og for å både utfordre og sette grenser. Faget gir også mulighet å utvikle empati og helsefremmende relasjoner.   

Demokrati og medborgerskap

I musikk, dans og drama handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene trening i å bidra til et fellesskap mot felles mål, å arbeide med rolleforståelse og samtidig utfordre stereotype rolleforventninger. Demokrati og medborgerskap i faget handler også om å gi og ta plass til ulike stemmer, kropper, livserfaringer og uttrykk.   

Bærekraftig utvikling

I musikk, dans og drama handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å gi elevene opplevelse av å høre til og bidra inn i en økologisk sammenheng bestående av scenekunstens mange elementer: materialer, relasjoner, teknologi og flere fag som skal fungere og uttrykke seg sammen. Videre handler bærekraftig utvikling i faget om å kunne ta valg og bortvalg, å ikke alltid ville ha mer, men også kunne se verdien i mindre.   

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i musikk, dans og drama innebærer å bruke språk og stemme i sang og tekstformidling. Det innebærer også å diskutere og reflektere over praktiske kunstneriske prosesser og produkter.   

Å kunne skrive

Å kunne skrive i musikk, dans og drama betyr å kunne nedtegne komposisjoner, manus og idéer for dans under skapende prosesser for overlevering og lagring, og å kunne skape sammensatte tekster som film og collage. Å kunne skrive i musikk, dans drama betyr også å kunne uttrykke egne erfaringer og utvikling ved bruk av relevant fagterminologi og kildebruk.

Å kunne lese

Å kunne lese i musikk, dans og drama innebærer å kunne tolke og tilegne seg nedskrevne komposisjoner, manus og idéer for dans til bruk i utøving og framføring. Å kunne lese i faget betyr også å kritisk kunne lese fagspesifikke tekster, samt vurdere ytringer om kunst og kultur i samfunnsdebatten.

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i musikk, dans og drama innebærer å kunne håndtere produksjonssider ved scenekunst gjennom strategisk bruk av digitale og musikkteknologiske verktøy. Digitale ferdigheter betyr også å inkludere digitale ressurser i kreative og skapende prosesser og samtidig vise digital dømmekraft.

Kompetansemål og vurdering

Kommer i neste innspillsrunde

Vurderingsordning

Kommer i neste innspillsrunde

Spørsmål

Om faget skal gi en tydelig retning for arbeidet med kompetansemålene og en ramme for hva elevene skal lære i faget.

Teksten om fagets relevans skal beskrive hvordan faget har betydning for den enkelte og for samfunnet. Synes du at beskrivelsen av relevansen til faget dekker dette? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?
Kjerneelementene skal vise den overordnede prioriterte retningen og innholdet i faget. Synes du at disse kjerneelementene gir en tydelig og prioritert retning for innholdet i faget? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?
Synes du at beskrivelsen av verdier og prinsipper er relevant for kompetansen i faget? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?
Vi har tre tverrfaglige temaer i overordnet del av læreplanverket, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. De tverrfaglige temaene skal inkluderes i faget der de er en sentral del av faget. Synes du at utvalget av og beskrivelsen av de tverrfaglige temaene er relevante for kompetansen i faget? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?
Vi har fem grunnleggende ferdigheter som skal brukes som verktøy for læring: Muntlige ferdigheter, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne og digitale ferdigheter. Synes du at utvalget av de grunnleggende ferdighetene er relevante for kompetansen i faget? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?
Ett av målene med de nye læreplanene er at de skal være framtidsrettet. Synes du at beskrivelsen av hele Om faget er tilstrekkelig framtidsrettet? Hvis ikke, har du konkrete forslag til endringer?